Miten aikuisille yhdyssanat voi olla niin vaikeita?
Matka puhelin, pahoin pitely, kahvi automaatti, eduskunta ryhmä
Kommentit (123)
Nää on yleensä jotenkin sympaattisia etenkin mainosteksteissä. Kaupungin paras meno mesta 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi olla pilkunnussija että ruikuttaa kirjoituksesta, vaikka kumminkin selvää saa? Onko hankala (vttumainen) tyyppi joka suhteessa?
Tyhmyys vaan ärsyttää. AP
No me ei voida mitään sun alhaiselle ÄO:lle. Hanki vaikka terapiaa niin pääset sen ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen oikoluku ohjelma (tiedän pitäisi olla yhdyssana, mutta näin se itsensä muuttaa) on yksi syyllinen. Eli puhelin "korjaa" yhdyssanat erillisiksi, jos ei ole todella tarkkana ja estä "korjausta".
Mun luuri ei korjaile yhtään mitään, jokainen virhe on ihan omaa syytä.
Ikänsä puolesta aikuiseksi katsottaville, diagnosoituja kehityshäiriöitä vailla oleville, on paljon isompiakin asioita jäänyt omaksumatta. Yksi aika vaikea asia erinäisille tyypeille näyttää olevan se, että jos he joutuvat poliisin ja käräjäoikeuden kanssa tekemisiin, se johtuu heidän omista teoistaan, joten turha sitä on sitten omilla ansioilla hankittua lomailua muille ruveta kostamaan... Tällaista asiaa jos ei viiskymmenvuotias tajua, niin pitäskö sen olla laitoksessa eikä vainoamassa sellaista ihmistä joka ei ole sen jätkän elämään osallinen! Mitä sanoo poliisi tähän?
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan olla ihan siitä syystä, että meillä ihmisillä on erilaisia taipumuksia. Mulle yhdyssanat ovat helppoja. Mulle on myös helppo ymmärtää, miksi kaikki ihmiset eivät niitä hahmota. Mutta mullekin on olemassa monia asioita, joita en osaa.
Komppaan tätä. Yhdyssanaosaaminen liittyy nähdäkseni pitkälti tapaan hahmottaa maailmaa kielen kautta: sitä että tajuaa sanan (oli se sitten yhdyssana tai ei) liittyvän käsitteeseen. Jalka viittaa jalkaan, pallo palloon ja jalkapallo tietynlaiseen palloon eikä ollenkaan jalkaan. Kaikille tämä ei tule luonnostaan, ja silti voi olla aivan merkittäviä avuja muilla elämänalueilla.
Ja kännyköiden vaikutus asiaan ei tosiaan ole erityisen suotuisa...
Keskivertoihminen on varsin kyvytön olento.
Tai siis keski verto ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan olla ihan siitä syystä, että meillä ihmisillä on erilaisia taipumuksia. Mulle yhdyssanat ovat helppoja. Mulle on myös helppo ymmärtää, miksi kaikki ihmiset eivät niitä hahmota. Mutta mullekin on olemassa monia asioita, joita en osaa.
Komppaan tätä. Yhdyssanaosaaminen liittyy nähdäkseni pitkälti tapaan hahmottaa maailmaa kielen kautta: sitä että tajuaa sanan (oli se sitten yhdyssana tai ei) liittyvän käsitteeseen. Jalka viittaa jalkaan, pallo palloon ja jalkapallo tietynlaiseen palloon eikä ollenkaan jalkaan. Kaikille tämä ei tule luonnostaan, ja silti voi olla aivan merkittäviä avuja muilla elämänalueilla.
Ja kännyköiden vaikutus asiaan ei tosiaan ole erityisen suotuisa...
Mulla on yksi ystävä, joka on elämänsä lukenut paljon ja joka on ihan älykäs, vaikka ei akateemisella tavalla - hän tekee tästä kaikesta huolimatta usein yhdyssanavirheitä.
Otsikosta päätellen sanajärjestys tuottaa AP:lle suuria vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen oikoluku ohjelma (tiedän pitäisi olla yhdyssana, mutta näin se itsensä muuttaa) on yksi syyllinen. Eli puhelin "korjaa" yhdyssanat erillisiksi, jos ei ole todella tarkkana ja estä "korjausta".
Tämäpä juuri. Ja lukihäiriöstä moni kärsii myös. Omassa ikäryhmässä (45 ja vanhemmat) on tämä vielä pitkälti jäänyt kouluissakin huomaamatta. On vaan pidetty "tyhminä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertonee palstan koulutustasosta joka lienee yleisemmin perus- tai jopa kansakoulu
Kyllä kansakoulussa opetettiin yhdyssanat ja muutenkin oikeinkirjoitusta. Omat vanhempani olivat käyneet vain kansakoulun ja hyvin hallitsivat kirjoittamisen. Mutta kaikki eivät vain opi tai välitä.
Vanhat osaa kaunokirjoituksenkin. Taitaa olla nuorisoa jotka ei osaa. Kokeile adjektiivilla onko yhdyssana vaiko ei, sillä pääsee jo pitkälle. Pieni kansanedustaja/ kansan pieni edustaja, kumpi kuulostaa paremmalta.
Mun mies on luokanopettaja ja opettaa kaunokirjoitusta lapsille, jotka haluavat sitä oppia. Lapset ovat kuulemma ihan innoissaan "uudesta" taidosta.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoitus on sivuseikka. Pääasia on, että viesti menee perille ja seuraavaan ketjuun.
Näin Oon Oliisi Suotavaa Etä Kirotettaisiin Okein Kiakki Yyhdyssanoja Jotta Luen Tuliisi Olisi Heplomaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoitus on sivuseikka. Pääasia on, että viesti menee perille ja seuraavaan ketjuun.
Näin Oon Oliisi Suotavaa Etä Kirotettaisiin Okein Kiakki Yyhdyssanoja Jotta Luen Tuliisi Olisi Heplomaa
Olen huomannut, että kirjoituksissa, joissa on paljon virheitä, myös viesti jää epäselväksi. Onko se sitten kirjoitustaidottomuutta vai ajattelutaidon puutetta?
Se johtuu näistä tieto koneiden kirjoitus järjestelmistä, että yhdys sanoja ei niinkään tule oikein kirjoitettua.
Ruotsin- ja saksankielessä on runsaasti yhdyssanoja, mutta englanninkielessä vähemmän.
Saksaa osaa yhä harvempi ja ruotsia inhotaan, joten oikeikirjoitussäännöt lainataan englanninkielestä.
Yhdysmerkin käyttö se vasta vaikeaa on, ja se ärsyttää itseäni eniten. Tavallisin on tietysti se ettei käytetä ollenkaan, mutta myös väärin menee usein. Sääntö on kuitenkin aika simppeli, vaikeuksia tuottavat useimmin useampiosaiset. Vierasperäinen sana yhdistettynä tarvitsee myös merkin.
Playstation-pelikonsoli. Hyvä veli -kerho.
Tavallisiin yhdyssanoihin on hyvä perussääntö. Kokeile mielessäsi kin-pääte sanojen väliin ja loppuun. Oikealta kuulostava versio ratkaisee. Esimerkiksi: peli kin konsoli (ei), pelikonsolikin (kyllä).
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin- ja saksankielessä on runsaasti yhdyssanoja, mutta englanninkielessä vähemmän.
Saksaa osaa yhä harvempi ja ruotsia inhotaan, joten oikeikirjoitussäännöt lainataan englanninkielestä.
Some saa ihmiset kirjoittamaan. Sellaisetkin, jotka eivät ole koulussa olleet kiinnostuneita oppimaan äidinkielensä kirjoitussääntöjä. Lisäksi kirjoitusvälineiden automaattiset ehdotukset kirjoitetun tekstin suhteen ovat virheellisiä eivätkä kirjoittajat osaa kytkeä automattisia ehdotuksia pois päältä. Ei ole kiinnostusta äidinkielen sääntöihin, on kuitenkin innostusta esittää mielipiteitä julkisesti somessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertonee palstan koulutustasosta joka lienee yleisemmin perus- tai jopa kansakoulu
Kyllä kansakoulussa opetettiin yhdyssanat ja muutenkin oikeinkirjoitusta. Omat vanhempani olivat käyneet vain kansakoulun ja hyvin hallitsivat kirjoittamisen. Mutta kaikki eivät vain opi tai välitä.
Vanhat osaa kaunokirjoituksenkin. Taitaa olla nuorisoa jotka ei osaa. Kokeile adjektiivilla onko yhdyssana vaiko ei, sillä pääsee jo pitkälle. Pieni kansanedustaja/ kansan pieni edustaja, kumpi kuulostaa paremmalta.
Meille opetettiin koulussa taivuttamaan sana. Kansanedustajakin vai kansankin edustaja? Yhdyskin sana vai yhdyssanakin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Menetin Tinderissä hyvän mätsin tuon takia. Kyllä sapetti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi olla pilkunnussija että ruikuttaa kirjoituksesta, vaikka kumminkin selvää saa? Onko hankala (vttumainen) tyyppi joka suhteessa?
Tyhmyys vaan ärsyttää. AP
Mahtaa olla hankala elää itsensä kanssa, ku koko ajan saa olla ärsyyntynyt. Pystytkö katsomaan peiliin vai ärsyttääkö se jo liikaa?
Pieni kansanedustaja, pieni pskanpuhuja, pieni valehtelija. Nuo nyt ainakin tarkoittaa samaa.