Onko tämä pitkä avioliitto tuhoon tuomittu? Voiko tästä enää selvitä?
Meillä ei ole mitään ihmeellistä kriisiä, ei riidellä. Ei kyllä tehdä mitään muutakaan yhdessä enää. Olen yrittänyt kaikkeni koko vuoden. Olen puhunut, sanonut suoraan, mutta elämä palaa korjausliikkeiden jälkeen parissa päivässä, viimeistään parissa viikossa takaisin entiseen.
Ongelma on se, etten koe, että olen millään tavalla kiinnostava, kiinnostavaa tai mieluisaa seuraa miehelle. Joudun joka päivä kysymään, että kuunteletko, voitko keskittyä, kuulitko, mitä sanoin? Mies ei aidosti kuuntele, vaan voi katsoa samaan aikaan telkkaria, läppäriä, mitä vain ja ynähtää jotain. Ja kun pyydän toistamaan, miehellä ei ole mitään hajua mistä olen puhunut. Ja kyse on asioista, jotka ovat minulle tärkeitä. Mitä olen päivän aikana vaikka töissä tehnyt, miten pomo tai työkaverit ovat kehuneet minua, mitä arjessani tapahtuu.
Seksiä ei ole tai jos on, sitä on viinipullon jälkeen. Ei spontaanisti ja halusta.
Lapset ovat muuttaneet tai muuttamaisillaan kotoa. Mies ei tee oma-aloitteisesti mitään kotitöitä ja kun tasaisin väliajoin yritän ystävällisesti sanoa, etten jaksa olla vastuussa koko huushollista, miettiä, mitä syödään, mitä tarjotaan vieraille, mitä pitää siivota, mies jaksaa kaksi päivää tsempata.
Psyykkinen etäisyys on valtava. En koe mitään läheisyyttä, yhteyttä. Mieluummin olisin yksin, en saa miehestä mitään positiivista irti. Päinvastoin, pelkkää lisäpyykkiä.
Ei nukuta samassa sängyssäkään enää.
Kommentit (132)
Puhu miehesi kanssa tästä. Suoraan, älä oleta että hän osaa lukea vihjauksia. Kysy, onko toista naista. Äläkä tee hänen puolestaan enää mitään! Tee omat ruokasi ja pese omat pyykkisi vaan.
Ap on heittäytynyt kynnysmatoksi ja sitten ihmettelee, miksi häntä kohdellaan kuin kynnysmattoa.
Muuta pois, omaan asuntoon. Sanoit, että sun on parempi yksin.
Ei kai nyt sentään vanhenemisen pelon tai tyhjyyden perustella mitään kunnollista parisuhdetta rakenneta? Itse en ainakaan olisi sekuntiakaan miehen kanssa, joka haluaa olla mun kanssa siksi, että pelkää vanhenemista tai elämänsä tyhjyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt mitä muutosta ero tuo tullessaan ja jos eroat olet silloinkin yksin. Kokeile ensin itsenäistä elämää kotioloissa, omat harrastukset, omanlaiset lomat, älä huomioi miestäsi äläkä pyydä mukaan, ilmoita vain että menen nyt ja tulen ehkä silloin. Tämä ehkä muuttaa tilanteen tai sitten ei. Lasten aikuistuminen ja poislähtö luo usein kriisin ja vanhenemisen pelon ja tyhjyydenkin elämään.
Miksi miehen pitäisi olla kiinnostunut mitä sinun töissäsi tapahtuu tai joku siellä sanoi? Juttele työterveydessä , työsuojelussa tai kollegoille tai meille täällä mammapalstalla. Onko ollut joka päivä tarve jauhaa kotona samoista ongelmista töissä , mihin mies on jo aikoja sitten ehdottanut ratkaisuja mitkä olet torpannut?
Vierailija kirjoitti:
Puhu miehesi kanssa tästä. Suoraan, älä oleta että hän osaa lukea vihjauksia. Kysy, onko toista naista. Äläkä tee hänen puolestaan enää mitään! Tee omat ruokasi ja pese omat pyykkisi vaan.
Aina huvittaa se, että kehotetaan kysymään mieheltä, onko toista naista. Ikäänkuin pettäjä eli ammattivalehtelija vastaisi rehellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että ap:n mies voi hyvinkin olla se suhteesta lähtijä, salarakkaan kelkkaan hyppäävä aviomies.
Miehetkin osaavat jättää. Älkää tuudittautuko siihen narratiiviin, mitä hoetaan joka puolella, että aviomiehet eivät osaisi lähteä avioliitosta itse, vaan jättäjä ja avioerohakemuksen vireille pistävä on aina nainen. Näin ei todellakaan ole.
Mitä haittaa siitä olisi? Kirjoitat kuin se olisi huono asia. Jos minun liittoni olisi todella surkea ja paljastuisi vielä, että miehellä on ollut sivusuhde, niin miksi ihmeessä haluaisin jäädä siihen? Ero olisi toivottava ratkaisu. Epävarmuudessa menee elämästä hukkaan kallisarvoisia vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä haittaa siitä olisi? Kirjoitat kuin se olisi huono asia. Jos minun liittoni olisi todella surkea ja paljastuisi vielä, että miehellä on ollut sivusuhde, niin miksi ihmeessä haluaisin jäädä siihen? Ero olisi toivottava ratkaisu. Epävarmuudessa menee elämästä hukkaan kallisarvoisia vuosia.
Naiset kuvittelevat, että jos mies jää kiinni sivusuhteesta, niin mies alkaisi siinä kohtaa tajuamaan liittonsa arvon ja alkaisi kyynelsilmin anomaan vaimoaan, ettei vaimo jättäisi. Monet naiset myös antavat miehen sivusuhteet anteeksi ja liitto jatkuu. Naiset osaavat heittäytyä käsittämättömiksi kynnysmatoiksi. Siksi joillekkin naisille voi tulla yllätyksenä, että mies voi oikeasti jättää salarakkaan takia. Siinä voi tulla kunnon romahdus.
Ei kaikki naiset ole kuin sinä, että haluaisivat eron miehen salasuhteen selvittyä.
Vierailija kirjoitti:
Pettäjät eivät ikinä tunnusta salarakasta. Varsinkaan miehet. He kiistävät tuon loppuun asti. Kokemusta on.
Nainen puhuu vain minä haluan, minä vaadin, ja minu pitää saada uhraamatta sekuntiakaan sille että miettisi mitä mies haluaa tai sitten ei yksikertaisesti ole edes kiinnostunut miehen haluaisin ja näkee miehen vain arvottomana naisen tahdon toteuttajana jonka omilla mielipiteilla ei ole mitään arvoa kun naisen pitää saada kaikki mitä nainen haluaa.
Vai oletko muka miettinyt miten voisit muuttua paremmaksi miehelle että suhde vois parantua? Parisuhde kun on kahden kauppaa missä molempien pitää panostaa ja molempien pitää ajatella toista että se toimisi
Vierailija kirjoitti:
Kysy mieheltäsi, haluaako hän jatkaa parisuhdetta. Jos vastaus on kyllä, sano, että sitten lähdetään pariterapiaan.
Jos ei halua jatkaa, eroatte.
Me oltaisuin erottu, jos oltaisiin menty. Keksittiin ite keinot. Me tunnetaan ite avioliittomme parhaiten. Kaikille tulee kriisejä.
Älä kanna kivirekeä. Mene eteenpäin elämässäsi. Mitä haluaisit? Mene tilaan jossa mies ei ole ja meditoi hetki, mitä haluat tehdä, ja tee se itseksesi tai sen ihmisen kanssa, kuka on siitä myös kiinnostunut
Hyvä elämä alkaa itsearvostuksesta. Hyvää joulun aikaa
Hommaa itsellesi salarakas ja lopeta kokonaan siivoaminen sekä ruoanlaitto, käy itse ulkona syömässä. Eiköhän mies jossain vaiheessa ala ymmärtämään asian laidan.
Ap, tässä muutama ehdotus mitä voit koittaa, jos haluat muutosta elämäänne.
- Pariterapia. Sano suoraan miehelle että et ole tyytyväinen teidän parisuhteeseen ja harkitset avioeroa. Jos mies on kiinnostunut korjaamaan suhteen ja parantamaan henkistä yhteyttä, pariterapia luulisi myös onnistuvan.
- Seksi. Sano suoraan miehelle että et halua enää seksitöntä suhdetta ja kysy häneltä miten hänen mielestään tämä asia pitäisi ratkaista. Jos mies on kiinnostunut tekemään jotain suhteenne eteen, hän voi myös miettiä miten korjaatte fyysisen etäisyyden välillänne.
- Sisältöä elämään. Mitä itse haluat elämältä? Mitä haluaisit harrastaa? Mistä unelmoit? Mitä haluaisit tehdä kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa? Voit myös matkustaa yksin, käydä leffassa, ulkona syömässä, viettää aikaa kavereiden / sukulaisten / lasten kanssa ilman miestä. Keskity asioihin mitkä tekevät sinut onnelliseksi ja vähemmän mieheen. Tästä on sinulle hyötyä kävi suhteessanne miten tahansa.
- Lakkaa olemassa itsestäänselvyys. Et ole miehen äiti, eli hoida yksin omat ruuat / omat pyykit / siivoukset / omien sukulaisten lahjat yms etkä tee niitä hänen puolestaan. Voit syödä töiden jälkeen itse ulkona tai ottaa itsellesi jonkun valmisruuan ja antaa miehen järjestää omat asiansa. Miksi sinun pitäisi olla kodin kokki / siivooja / projektipäällikkö, jos miehenkään ei tarvitse olla sitä sinulle. Olet opettanut miehen siihen ettei hänen tarvitse tehdä mitään ja kaikki asiat hoituvat ilman että hänen tarvitsee tehdä mitään. Nyt on aika näyttää että se ei käy sinulle enää.
Et voi muuttaa toista ihmistä. Joko hän huomaa että nyt tilanteen pitää muuttua teidän suhteessa ja muuttaa sitä omalta osaltaan, tai sinun pitää miettiä oletko valmis hyväksymään suhteen sellaisena kuin se nyt on. Nelikymppisenä olet vasta puolessa välissä elämääsi ja ehdot vielä hyvin elämään toisen yhtä pitkän parisuhteen, jos niin haluat.
No ap, oletko sulatellut ajatusta siitä, että miehelläsi on toinen nainen, jonka kanssa pääsääntöisesti pitää yhteyttä netissä?
Haluatko että elämäsi jatkossa on tuota samaa, ja saman asian kanssa pään hakkaamista seinään? Niinkuin kerroit, tilanne palaa aina samaan lähtöpisteeseen, vaikka muutoksia on yritetty tehdä. Sinulla on vain yksi elämä. Harmittaako lähdön hetkellä, että hukkasit sen epätyydyttävään suhteeseen/tilanteeseen, kun olisit voinut olla rohkea ja alkaa tavoitella itselle mielekästä elämää?
nosto