Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä pitkä avioliitto tuhoon tuomittu? Voiko tästä enää selvitä?

Vierailija
13.12.2024 |

Meillä ei ole mitään ihmeellistä kriisiä, ei riidellä. Ei kyllä tehdä mitään muutakaan yhdessä enää. Olen yrittänyt kaikkeni koko vuoden. Olen puhunut, sanonut suoraan, mutta elämä palaa korjausliikkeiden jälkeen parissa päivässä, viimeistään parissa viikossa takaisin entiseen.

Ongelma on se, etten koe, että olen millään tavalla kiinnostava, kiinnostavaa tai mieluisaa seuraa miehelle. Joudun joka päivä kysymään, että kuunteletko, voitko keskittyä, kuulitko, mitä sanoin? Mies ei aidosti kuuntele, vaan voi katsoa samaan aikaan telkkaria, läppäriä, mitä vain ja ynähtää jotain. Ja kun pyydän toistamaan, miehellä ei ole mitään hajua mistä olen puhunut. Ja kyse on asioista, jotka ovat minulle tärkeitä. Mitä olen päivän aikana vaikka töissä tehnyt, miten pomo tai työkaverit ovat kehuneet minua, mitä arjessani tapahtuu.

Seksiä ei ole tai jos on, sitä on viinipullon jälkeen. Ei spontaanisti ja halusta. 

Lapset ovat muuttaneet tai muuttamaisillaan kotoa. Mies ei tee oma-aloitteisesti mitään kotitöitä ja kun tasaisin väliajoin yritän ystävällisesti sanoa, etten jaksa olla vastuussa koko huushollista, miettiä, mitä syödään, mitä tarjotaan vieraille, mitä pitää siivota, mies jaksaa kaksi päivää tsempata. 

Psyykkinen etäisyys on valtava. En koe mitään läheisyyttä, yhteyttä. Mieluummin olisin yksin, en saa miehestä mitään positiivista irti. Päinvastoin, pelkkää lisäpyykkiä.

Ei nukuta samassa sängyssäkään enää.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävien kanssa keskustellaan tuntikausia, ei miesten. Miehet on suoraviivaisia, eivät jaksa naisten pohdiskeluja.

Mutta silti, sulla on oikeus saada arvostusta.

Tuttavani häissä pappi sanoi: toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

En tiedä mitä sun tulisi tehdä, mutta voimia ja jaksamista toivotan.

Vierailija
42/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tylsistynyt, koska tekee etätöitä kotona ja illatkin viettää kotona. Ei näe iloa missään. Nyt lähdette yhdessä kävelemään, uimaan avantoon, laskemaan mäkeä, kirjastoon, hotelliin tms. keksit kyllä teille sopivan jutun. Ja sitten mies lääkäriin, ja testotasot mitattava, PSA ja sokeri. Voi olla vaan niin synkkä ja voimaton olo. Hae apua hänelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kyllähän tää on jo taputeltu. Ei muuta kun täytät avioerohakemuksen. Jos miehesi arvostaisi sinua, hän osoittaisi sen. Nyt hän osoittaa ettei arvosta sua pätkääkään. Tietty ero tulee olemaan miehelle kauhea shokki, koska noi aina kuvittelee ettei kiltti vaimo lähde.

Tässä tapauksessa kyllä vaikuttaa siltä, että mies tulee olemaan se, joka haluaa eron ja joka täyttelee itsenäisesti avioeropaperit. Kyllä miehetkin ovat niitä liitosta lähtijöitä ja he lähtevät silloin, kun toinen nainen on katsottuna. Ap:n miehellä se toinen nainen jo on. Jos ap:n mies jää kiinni, mies voi hyvinkin sanoa, että haluaa eron ja se on sitten siinä. Ei kaikki miehet ala ruikuttamaan kiinni jäätyään, eivätkä kaikki miehet petä sillä mentaliteetilla, että aikovat pitää vaimon ja salarakkaan hamaan tappiin. Kyllä miehiäkin lähtee salarakkaiden matkaan.

Vierailija
44/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko, että ap:n miehellä olisi toinen nainen. Miehellä on ehkä andropaussi, jos mikään läheisyyteen viittaava ei kiinnosta.

Vaikuttaa lähinnä siltä, että mies vaan nauttii elämästään valmiissa pöydässä. Lapset ovat lähdössä/lähteneet omilleen ja mies on huomannut, että nyt hänellä on omaa aikaa kuunnella podeja ja tehdä ties mitä omia juttuja, vaimohan huushollaa joka tapauksessa ja ruoka ilmestyy pöytään kuten lapsiaikanakin.

Kuka ei haluaisi elää helppoa elämää? Kyllä minulle, viisikymppiselle naiselle kelpaisi hyvinkin tuollainen palvelu, koti siivottu, ruoka laitettu, sosiaaliset kuviot valmiiksi hoidettuna jne. Voisin hissukseen vaan katsella miten kätevästi kaikki pyörii laittamatta tikkua ristiin ja nauttia omasta työpäivien jälkeisestä vapaa-ajasta.

Mies ei vaan ymmärrä, että hänen tulisi tehdä jotain kotinsa ja vaimonsa hyväksi. 

Kysymys ap:lle kuuluukin, mitä tunnet kun katsot miestäsi? Rakastatko häntä vielä? Näetkö itsesi samassa tilanteessa esim. 5 vuoden päästä? Missä vaiheessa ehdit itse nauttimaan elämästäsi?

Vierailija
45/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tylsistynyt, koska tekee etätöitä kotona ja illatkin viettää kotona. Ei näe iloa missään. Nyt lähdette yhdessä kävelemään, uimaan avantoon, laskemaan mäkeä, kirjastoon, hotelliin tms. keksit kyllä teille sopivan jutun. Ja sitten mies lääkäriin, ja testotasot mitattava, PSA ja sokeri. Voi olla vaan niin synkkä ja voimaton olo. Hae apua hänelle.

Mitään apua ei voi hakea tilanteessa, jossa miehellä on toinen nainen ja mies on ajatuksissaan koko ajan tuon toisen naisen pauloissa. Täähän on ihan ilmiselvä tapaus. Kaikki merkit oikein kirkuu sitä faktaa.

Vierailija
46/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tavallinen tasainen parisuhteessa urautunut mies, jonka mielestä kaikki on hyvin. 

Herätä ukkosi horteesta ja kysy napakasti, että haluaako hän olla enää naimisissa/yhdessä. Että ei vaikuta siltä. Puhukaa asiat läpi. Menkää pariterapiaan. Mä olen tuon vaiheen elänyt ja uuteen kukoistukseen lähti suhde. Teidän elämä on uudessa muutosvaiheessa, selvästi. Mikä on suunta, sen päätätte te. 

Vierailija
47/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä masennusta? Se voi joskus aiheuttaa vetäytymistä, empatian puutetta, sulkeutuneisuutta.

Sillä on andropaussi. Testosteroni laskee eikä enää seiso.

Vierailija
48/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen kuvittelet tapahtuvan?

Mies ymmärtäisi, etten halua olla seinäkoriste. Etten ole vain kätevä kotitalouskone, joka pyörittää arkea. Aina on ruokaa, vaatteita, siistiä, vakuutukset kilpailutettu, laskut maksettu, joululahjat hankittu, vieraat kutsuttu ja kestitty, kutsuihin vastattu, hautajaiskukat ja adressit hankittu.. ihan koko ajan kaikki. Miehen ei tarvitse miettiä yhtään mitään. Enkä voi olla ostamatta ruokaa, koska itse kuolen nälkään. Enkä mennä sukulaislapsen synttäreille ilman lahjaa. Tai kutsua kotiin niin, ettei meillä ole mitään tarjottavaa.

Mies tulee kotiin ja saattaa heti laittaa airpodit korviin, kuunnella podcasteja ja kadota omaan maailmaansa. Ei jaksa tehdä mitään mun kanssa. Katsoo telkkaria, tekee omia hommiaan. En mahdu mihinkään, eikä mies edes yritä keksiä mitään yhteistä.

Tämä oirehdinta on ihan selkeää. Miehellä on toinen nainen. Siksi on etäinen.

Ei tää mitään rakettitiedettä oo.

Itselle kävi myös näin nelikymppisenä, 20 yhteisen vuoden jälkeen. Mies valitsi salarakkaansa ja minä jäin.

Voi sillä olla ihan vaan andropaussi tai jonkinlainen masennuskin. Oikeasti jotkut vaan jämähtää iän myötä. 

Vierailija
49/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään apua ei voi hakea tilanteessa, jossa miehellä on toinen nainen ja mies on ajatuksissaan koko ajan tuon toisen naisen pauloissa. Täähän on ihan ilmiselvä tapaus. Kaikki merkit oikein kirkuu sitä faktaa.

Miten tyypillä joka ei käy missään tai tee mitään olisi toinen nainen?

Vierailija
50/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap on niin lapanen että suostuu tähän kaikkeen? Ero. Ei erolla uhkaaminen vaan ero. Se saattaa herättää miehenkin, mutta vähintään ap saa pelastettua itsensä.

Äitini ystävätär valitti paskaa parisuhdetta mutta ei halunnut erota, koska odotti että alkoholidementoitunut mies kuolee ja hän saa hyvän leskeneläkkeen. Well, ukko eli 87-vuotiaaksi asti.

Vierailija
51/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on monella kulissien takana

Vierailija
52/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andropaussia ja alhaisia testosteroneja minäkin veikkaan, jos tyyppi vaan makaa eikä jaksa seksiäkään oikein. Ja parisuhde, no, sitä ei ole tainnut hetkeen ollakaan? Ollaan vaan siinä kotona tottumuksesta ja käytännöllisistä syistä. 

Vierailija
53/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehellä masennusta? Se voi joskus aiheuttaa vetäytymistä, empatian puutetta, sulkeutuneisuutta.

Testojen mittautus olisi paikallaan

Vierailija
54/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu kimpassa 37 vuotta. On ollut niin tuulta kuin tyyntäkin. Taakse päin kun katsoo niin pieniä ne laineet lopultakin on olleet ja nyt tuetaan toinen toistamme.

Näin on menneet vuodet:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSt_v556PoXAmwwYXR…

Vierailija
55/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas. Parisuhteen etätuhooja ilmestyi paikalle kertomaan totuuksia. 

Vierailija
56/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen kuvittelet tapahtuvan?

Mies ymmärtäisi, etten halua olla seinäkoriste. Etten ole vain kätevä kotitalouskone, joka pyörittää arkea. Aina on ruokaa, vaatteita, siistiä, vakuutukset kilpailutettu, laskut maksettu, joululahjat hankittu, vieraat kutsuttu ja kestitty, kutsuihin vastattu, hautajaiskukat ja adressit hankittu.. ihan koko ajan kaikki. Miehen ei tarvitse miettiä yhtään mitään. Enkä voi olla ostamatta ruokaa, koska itse kuolen nälkään. Enkä mennä sukulaislapsen synttäreille ilman lahjaa. Tai kutsua kotiin niin, ettei meillä ole mitään tarjottavaa.

Mies tulee kotiin ja saattaa heti laittaa airpodit korviin, kuunnella podcasteja ja kadota omaan maailmaansa. Ei jaksa tehdä mitään mun kanssa. Katsoo telkkaria, tekee omia hommiaan. En mahdu mihinkään, eikä mies edes yritä keksiä mitään yhteistä.

Pahinta on ehkä kuitenkin se etäisyyden tu

Ihan itse olet vajonnut tuohon ahdinkoon, jos et ole ikinä vaatinut mieheltäsi mitään. Mitä jos lakkaisit uhriutumasta ja lopettaisin hoitamasta asioita. Jos ei mies sen jälkeen tartu töihin, niin tiedät, että on aika erota.

Vierailija
57/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vain tähän kirjoittamaan että en usko näihin pitkiin suhteisiin.

Kaikki eroavat nykyään, se on mahdoton tehtävä, nykyään. Tämä palsta ja koko Suomi on täynnä kirjoittamaasi tarinaa. Enkä edes jaksa mitään analyysejä asiasta. Jokainen näkee sen ja osaa katsoa ympärilleen.

Katsokaa, näin se on. Yksi avioero on itsellä takana, uusia ei tule. Tämä on nykyaikaa ja sitä, mitä nyt tapahtuu.

Vierailija
58/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedät kyllä itsekin että rakkaus ja kunnioitus on väliltänne kuollut jo ajat sitten, et vaan halua hyväksyä sitä.

Kaiken voi löytää takaisin. 

Pariterapiaan. 

Vierailija
59/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko, että ap:n miehellä olisi toinen nainen. Miehellä on ehkä andropaussi, jos mikään läheisyyteen viittaava ei kiinnosta.

Vaikuttaa lähinnä siltä, että mies vaan nauttii elämästään valmiissa pöydässä. Lapset ovat lähdössä/lähteneet omilleen ja mies on huomannut, että nyt hänellä on omaa aikaa kuunnella podeja ja tehdä ties mitä omia juttuja, vaimohan huushollaa joka tapauksessa ja ruoka ilmestyy pöytään kuten lapsiaikanakin.

Kuka ei haluaisi elää helppoa elämää? Kyllä minulle, viisikymppiselle naiselle kelpaisi hyvinkin tuollainen palvelu, koti siivottu, ruoka laitettu, sosiaaliset kuviot valmiiksi hoidettuna jne. Voisin hissukseen vaan katsella miten kätevästi kaikki pyörii laittamatta tikkua ristiin ja nauttia omasta työpäivien jälkeisestä vapaa-ajasta.

Mies ei vaan ymmärrä, että hänen tulisi tehdä jotain kotinsa ja vaimonsa hyväksi. 

Kysymys ap:lle kuuluukin, mitä tunnet kun ka

Tämä voi hyvin olla. Luulen että meillä on tämä yhdistettynä miehen viitearvot alittaviin testoarvoihin.

Olen miettinyt, että mitä minä oikein haluaisin. Haluaisin, että joku mies kerrankin huolehtisi minusta, siis sellaisella henkisellä miehekkäällä tavalla. Että saisin tukea ja että ei olisi tunne, että minä joudun kantamaan kaiken vastuun, että minä vain annan, enkä saa mitään.

Nykyään minä hoidan kaiken ja pyöritän arkea. Tuntuu että olen ihan tyhjiin imetty. Nyt kun olen huolehtinut kodista ja lapsesta 19 vuotta ja käynyt töissä, niin ei ole enää mitään annettavaa. Alkuaikoina tavatessamme mies oli oma-aloitteinen ja aikaansaada ja antoi henkistä tukea. Oli tunne, ettei tarvitse pärjätä ihan yksin, että joku 'huolehtii' minusta, jos sitä tarvitsen.

Nykyään mies vaan makaa passiivisena sohvalla yksinään ja katsoo sitä Netflixiä kännykästään. Seksiä ei ole halunnut pariin vuoteen. Nukumme eri huoneissa. Emme tee mitään yhdessä. Mies ei tee kotitöitäkään. En ymmärrä, miksi miehet taantuvat noin, eivätkö he tuntisi itsensä miehekkäämmiksi ollessaan jotenkin hyödyllisiä ja tarpeellisia parisuhteessa? Ihan varmasti miehen hyvinvoinnille ja itsetunnolle tekisi hyvää ottaa parisuhteessa jonkinlainen miehen rooli, eikä heittäytyä passiivisiksi. 

Ymmärrän siis täysin ap:ta. Näyttää olevan yleinen asetelma viisikymppisillä.

Vierailija
60/132 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule muuttumaan miksikään, ei edes terapialla. Sun pitää vain päättää jatkatko liitossa vai et. Ja jos jatkat niin mitä teet. Mä päätin jatkaa koska ero olisi liian mutkikas. Mä elän omaa elämää, se oli mun ratkaisu. Lopetin paapomisen. Käyn matkoilla yksin tai yhdessä omien ystävien kanssa. Ostan omille lapsille lahjat mutta mies maksaa niistä puolet. Miehen puolen suvulle en omatoimisesti enää osta, en välttämättä mene edes mukaan juhliin. 

Hankin työn jossa on matkustamista. Nautin olla yksin siellä. En keskustele miehen kanssa ja saatan laittaa ruokaa vain itselleni. Teen pakolliset siivoukset en muuta. En osta miehelle edes joululahjaa koska tiedän etten saa itse mitään, en ole saanut vuosiin.

Elämä helpotti. Päätin myös sen että jos jossain kohtaan uuden kiinnostavan ihmisen jonka haluan elämääni niin lähden tästä liitosta, jos sellaista ei tule vastaan, voin jäädä. Olen avannut pari pankkitiliä joustamisesta ei tiedä mitään, säästän salassa. Se tulee auttamaan jos tulee ero.