Mies ei anna ostaa lahjoja lapsille
Meillä on yhteinen pankkitili ja isot tuloerot, miehellä paljon isompi palkka kuin minulla.
Hän on hankkinut koko perheelle kalliin matkan (joka ei minua heilauta ollenkaan) joululomalle ja osti nyt lapsille lahjaksi puhelimet, kalliit nekin. Sanoi sitten mulle, että "Mitään muuta ei sitten osteta! Sanon vaan, kun tunnen sut..." tarkoittaen, että törmään kuitenkin johonkin.
Olisin halunnut ostaa lapsille jonkun henkilökohtaisen pikku lahjan tai pari, mutta tiedän että jos teen niin, Mies syyttää minua tuhlailusta, vaikka itse on pannut rahaa palamaan ihan huolella.
Itse en koskaan olisi voinut hankkia hänen ostamiaan juttuja enkä olisi edes yrittänyt. Onko siis reilua, että minä en saa käyttää palkkaani omiin lahjoihin?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miehesi käytökselle on ihan nimensä: taloudellinen väkivalta. Siihen kuuluu mm. Rahojen hallinnan estäminen: 1.Uhria estetään hallitsemasta omia tulojaan tai tilejään. 2.Kaikki rahankäyttö vaatii toisen osapuolen hyväksynnän.
Haluat muistaa lapsianne, joten tottakai sinun oikeutesi on muistaa heitä. Miehesi on nyt todella hankala ja ikävä sinua kohtaan.
Hohhoijaa...
1. hän hallitsee omia tulojaan
2. kaikki rahankäyttö ei vaadi miehen hyväksyntää. Joululahjat ei ole kaikki rahankäyttö.
Mutta ilmeisesti asioista ei voi keskustella naisten kanssa, tai ainakaan ei saa olla eri mieltä kuin nainen, muuten se on taloudellista väkivaltaa.
Päteekö sama jos mies haluaa käyttää rahansa viinaan ja nainen motkottaa asiasta?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa AP ikävältä :( Minusta olisi kuitenkin hyvä, että ostat ne pienet henkilökohtaiset lahjat vaikka niistä omista rahoistasi,eikös se lasten ilo ole joulussa kuitenkin tärkein?
Kysyin omalta mieheltäni mikä olisi sopiva budjetti kahden lapsemme lahjoihin, meillä on siis yhteiset rahat, niin vastaus oli "osta mitä haluut, itketään sitten myöhemmin" :D Minusta on ihanaa, että saan hoitaa lahjahankinnat itse, koska jos mies on mukana, niin näen hänen ilmeestään, että laskuri pyörii päässä koko ajan.
Elävä esimerkki perheestä, jolle tulee "yllättäviä menoja" joulunaikaan ja tammikuussa soitellaan vuokranantajalle, että saako vähän lisäaikaa vuokranmaksuun, mielellään 2-3 kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa AP ikävältä :( Minusta olisi kuitenkin hyvä, että ostat ne pienet henkilökohtaiset lahjat vaikka niistä omista rahoistasi,eikös se lasten ilo ole joulussa kuitenkin tärkein?
Kysyin omalta mieheltäni mikä olisi sopiva budjetti kahden lapsemme lahjoihin, meillä on siis yhteiset rahat, niin vastaus oli "osta mitä haluut, itketään sitten myöhemmin" :D Minusta on ihanaa, että saan hoitaa lahjahankinnat itse, koska jos mies on mukana, niin näen hänen ilmeestään, että laskuri pyörii päässä koko ajan.Elävä esimerkki perheestä, jolle tulee "yllättäviä menoja" joulunaikaan ja tammikuussa soitellaan vuokranantajalle, että saako vähän lisäaikaa vuokranmaksuun, mielellään 2-3 kk.
ap on samaa kastia. Pitää päästä ostelee vähän lisää vaikka lahjat on jo hankittu. Sitten raivotaan miehelle kun se kyselee naisen osuuden perään vuokrarahoissa tai kesälomamatkan kuluista.
Kannattaa olla rikkaan miehen pantavana. mies halliitsee sinua rahalla etkä saa ostaa tai tehdä mitään. Ei yhteistä tiliä kannata koskaan parisuhteessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa olla rikkaan miehen pantavana. mies halliitsee sinua rahalla etkä saa ostaa tai tehdä mitään. Ei yhteistä tiliä kannata koskaan parisuhteessa olla.
Nainen saa aina ostaa ihan mitä haluaa.
Kunhan ensin maksaa puolet yhteisistä kuluista.
Ja jos naisella on vaikka oma lapsi aikaisemmasta panosuh... parisuhteesta, se on naisen homma maksaa sen kulut. Ei liity varakkaaseen mieheen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin omalta mieheltäni mikä olisi sopiva budjetti kahden lapsemme lahjoihin, meillä on siis yhteiset rahat, niin vastaus oli "osta mitä haluut, itketään sitten myöhemmin" :D Minusta on ihanaa, että saan hoitaa lahjahankinnat itse, koska jos mies on mukana, niin näen hänen ilmeestään, että laskuri pyörii päässä koko ajan.Elävä esimerkki perheestä, jolle tulee "yllättäviä menoja" joulunaikaan ja tammikuussa soitellaan vuokranantajalle, että saako vähän lisäaikaa vuokranmaksuun, mielellään 2-3 kk.
ap on samaa kastia. Pitää päästä ostelee vähän lisää vaikka lahjat on jo hankittu. Sitten r
Sopivatko he yhdessä matkasta ja puhelimista? Vai päättikö mies ja nyt määrää kun ap haluaisi itse myös ostaa jotain hlökohtaista. Kuulostaa sille että ap ei ole mukana matkaideassa.
Sopivatko he yhdessä matkasta ja puhelimista? Vai päättikö mies ja nyt määrää kun ap haluaisi itse myös ostaa jotain hlökohtaista. Kuulostaa sille että ap ei ole mukana matkaideassa.
--
Sitten ap:ta ei haittaa että mies lähtee yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi käytökselle on ihan nimensä: taloudellinen väkivalta. Siihen kuuluu mm. Rahojen hallinnan estäminen: 1.Uhria estetään hallitsemasta omia tulojaan tai tilejään. 2.Kaikki rahankäyttö vaatii toisen osapuolen hyväksynnän.
Haluat muistaa lapsianne, joten tottakai sinun oikeutesi on muistaa heitä. Miehesi on nyt todella hankala ja ikävä sinua kohtaan.Hohhoijaa...
1. hän hallitsee omia tulojaan
2. kaikki rahankäyttö ei vaadi miehen hyväksyntää. Joululahjat ei ole kaikki rahankäyttö.
Mutta ilmeisesti asioista ei voi keskustella naisten kanssa, tai ainakaan ei saa olla eri mieltä kuin nainen, muuten se on taloudellista väkivaltaa.
Päteekö sama jos mies haluaa käyttää rahansa viinaan ja nainen motkottaa asiasta?
Saisiko naisilta näkemyksen tähän: jos nainen ei halua että mies käyttää yhteisiä rahoja johonkin mitä nainen kokee turhana, onko se taloudellista väkivaltaa.
Lisäksi voisi esittää kysymyksen: jos nainen ei halua että mies lähtee kavereittensa kanssa viikoksi reissuun ja dokaamaan, onko se miehen menojen rajoittamista?
Kyse ei nyt ole siitä, että mies ei anna ostaa joululahjoja, vaan siitä ettette yhdessä keskustele yhteisten rahojen käytöstä. Jos tätä keskustelua ei edes pysty käymään, niin yhteiset rahat eivät varmaan ole teille se sopivin ratkaisu.
Miksi mies määräilee mitä saat tehdä? Itse saa tehdä mitä haluaa? Olet kynnysmatto .
Eroa! Miehesi on narsisti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi mies määräilee mitä saat tehdä? Itse saa tehdä mitä haluaa? Olet kynnysmatto .
Eroa! Miehesi on narsisti.
Saisiko naisilta näkemyksen tähän: jos nainen ei halua että mies käyttää yhteisiä rahoja johonkin mitä nainen kokee turhana, onko se taloudellista väkivaltaa. Onko nainen tällöin NARSISTI.
Lisäksi voisi esittää kysymyksen: jos nainen ei halua että mies lähtee kavereittensa kanssa viikoksi reissuun ja dokaamaan, onko se miehen menojen rajoittamista?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole sun rahoja, ne on perheen rahoja siellä yhteisellä tilillä. Ihan samalla tavalla sun miehen palkka ei ole vain hänen, se on perheen rahaa. Kamalan itsekästä ajatella, että miehen tili on perheen rahaa, minun palkka on minun rahaa.
Koska olette yhteisestä tilistä sopineet, niin hyväksyt sen, että lasten lahjat on nyt ostettu. Hyviä lahjoja ovat.
Voit tietty keskustella miehen kanssa, että lopetetaan se yhteinen tili ja kumpikin maksaa perheen kuluista puolet, mutta jääkö sinulle silloin yhtään omaa rahaa?
Mitä vit-tua?! Siis ymmärsinkö oikein, että mies tienaa enemmän ja sen vuoksi voi päättää mitä lahjoja ostaa?!
no, ei omena kauas putoa. Voi lapsi raukat millaisia heistä kasvatetaan.
Apn olisi hyvä pohtia kokonaisuutta, itsensä ja omien lastensa tukevaisuutta, vaikkakin köyhempänä. Onko raha sen arvoista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ostat lahjat lapsille runsaana, sinun lahjat ja välittäminen. Samoin mummut. Kun matka on ohi, eroa? Mies ei voi kontrolloida enää perhettä tai rahoja. Parisuhdekriisi. Sovitteleeko mies vai jatkaa samaa peliä.
Nämä erokehotukset on aina niin hupaisia. Mies jättää sukat yöpöydälle, eroa! Mies haluaa kaverien kanssa laivalle, eroa! Mies ei halua ostaa uutta autoa, eroa! Mies ei halua viidettä lasta, eroa! Mies ei halua anoppilaansa, eroa! Mies haluaa sinut a oppilaasi, eroa! Mies ei osallistu joulukorttien lähettämiseen, eroa! Teillä on erimielisyyttä lasten joululahjoista, eroa!
Ap, kyllä sinä voit ostaa omille lapsillesi lahjoja. Ei siitä tarvitse tehdä ero kysymystä eikä muutenkaan riitaa.
Entä jos ostatte jotain kivaa sieltä matkalta? Mikset muuten arvosta miehesi ostamaa matkaa, koko perheen yhteistä lomaa?&
Wtf! Mikäli minun mies olisi matkan ostanut, saisi lähteä ilman minua. En eroa ottaisi, mutta näyttäisin oman paikkani.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin omalta mieheltäni mikä olisi sopiva budjetti kahden lapsemme lahjoihin, meillä on siis yhteiset rahat, niin vastaus oli "osta mitä haluut, itketään sitten myöhemmin" :D Minusta on ihanaa, että saan hoitaa lahjahankinnat itse, koska jos mies on mukana, niin näen hänen ilmeestään, että laskuri pyörii päässä koko ajan.
Miksi miehesi päässä pyörii laskuri koko ajan? Toivottavasti miehesi ilmaisu itkemisestä oli sinulta tyhmä letkautus.
Naiset itse suostuvat taloudellisista syistä melkeinpä millaisiin suhteisiin tahansa. Muuan ystäväni sanoo suoraan, ettei eroa pettävästä miehestään, koska hänellä ei olisi yksin varaa pitää yllä omakotitaloa. Jos raha menee kaiken edelle ja antaa sen vuoksi miehen käyttäytyä miten lystää, turha valittaa.
Kuinka joillain voi olla yhteinen tili. Eikö kummankin tulot tule omille tileille.
Meillä mies maksaa isommista tuloistaan isommat laskut kun asumiskulut ovat hänen tuloluokassa, ollen itse niin halunnut ja minä pienemmistä tuloista pienempiä laskuja eikä hän ala määräämään mitä saan omista rahoistani ostaa kun ostan pienempiä hankintoja, järkeviä tietenkin eikä hän ole koskaan valittanut hankinnoistani. Harrasterahaa pitää pienempi tuloisellekkin jäädä. Saatko käyttää rahojasi ollenkaan omiin harrastuksiin vai määrääkö mies nekin matkusteluun ja lasten kalliisiin vimpaimiin.
Kuka haluaa että holhottaisiin avuttomaksi kuten on tämmöisiä tapauksia nähty holhoovan puolison kuoltua sen holhotun ollen täysin avuton eikä osaa laskujakaan maksaa.
Sehän on taloudellista väkivaltaa jos yksi määrää kokonaan ettei puoliso saa ostaa yhtään mitään, ei maksaa edes pienempiä laskujakaan tililtään vaan hän vain määrää mihinkä rahaa laitetaan halliten, toisen tilinkin kokonaan.
Erikoinen yhteinen tili, jos vain mies päättää mihin sieltä käytetään rahaa.
Sanoisin hänelle, että olisi pitänyt yhdessä päättää, joten kun mies osti lahjoja, sinulla on yhtäläinen oikeus ostaa niitä. Meillä lapset tykkäävät tosi paljon ihan pienistä lahjoista, on toivonut heijastinkengännauhoja, pörrösukat, konvehtirasian ja jouluisen pehmolelun. Ihan hyvin jotain vastaavaa pientä voi olla lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole sun rahoja, ne on perheen rahoja siellä yhteisellä tilillä. Ihan samalla tavalla sun miehen palkka ei ole vain hänen, se on perheen rahaa. Kamalan itsekästä ajatella, että miehen tili on perheen rahaa, minun palkka on minun rahaa.
Koska olette yhteisestä tilistä sopineet, niin hyväksyt sen, että lasten lahjat on nyt ostettu. Hyviä lahjoja ovat.
Voit tietty keskustella miehen kanssa, että lopetetaan se yhteinen tili ja kumpikin maksaa perheen kuluista puolet, mutta jääkö sinulle silloin yhtään omaa rahaa?
Mitä vit-tua?! Siis ymmärsinkö oikein, että mies tienaa enemmän ja sen vuoksi voi päättää mitä lahjoja ostaa?!
no, ei omena kauas putoa. Voi lapsi raukat millaisia heistä kasvatetaan.
Apn olisi hyvä pohtia kokonaisuutta, itsensä ja omien lastensa tukevaisuutta, vaikkakin köyhempänä. Onko raha sen arvoista
Saisiko naisilta näkemyksen tähän: jos nainen ei halua että mies käyttää yhteisiä rahoja johonkin mitä nainen kokee turhana, onko se taloudellista väkivaltaa. Onko nainen tällöin NARSISTI.
Haluat muistaa lapsianne, joten tottakai sinun oikeutesi on muistaa heitä. Miehesi on nyt todella hankala ja ikävä sinua kohtaan.