ADHD-lääkkeiden sivuvaikutukset
Millaisia sivuvaikutuksia olette saaneet? Oletteko löytäneet lääkkeen, joka sopii?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tekee Itsareita. Lääke ilmeisesti syynä. Muotitauti tuo adhd lienee yleiselle vidutukselle ja toivottomuudelle.
Kaikesta normaalista saa taudin jos niin haluaa. Joskus näkeminenkin on sairaus ja siihen saa hoitoa.
Narkkareita. Eivät katukauppaa käy niin pitää saada adhd diagnoosi.
Näkemiseen saa hoitona mm. silmälasit. Likinäkö on aika normaalia, mutta silti sille on diagnoosi - joka on muuten ainakin omistani ainoa pysyvä, kaikki muut diagnoosit ovat määräaikaisia.
Miksei ongelmiaan hoidattaisi, jos niihin on olemassa hoito?
Likinäkö voidaan korjata leikkauksella, jolloin ei tarvi laseja.
Kyllä, mutta sekin on hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
No ylläri 😑 Eikös noita "mainosteta" ettei jää fyysisesti koukkuun, ihan samaa sanottiin mielialalääkkeistä ja neurolepteistäkin (yksilöllisiähän nuo aina on ja itselläni oli helvetillinen vieroitus SNRI-lääke Venlafaksiinista, kun taas Escitalopram oli helppo lopettaa, jotkut taas saa pahat vieroitusoireet juuri Escitalopraamista. Nukkumiseen kun käytin Ketipinoria niin vieroitus oli melkein helvetillisempi kuin Venlafaksiinin kanssa, 6kk valvoin 3-4vrk putkia jne.)
Ei stimuihin jääkään. Ei ollenkaan sama asia kuin mielialalääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Pitkävaikutteista metyylifenidaattia olen kokeillut kahta eri merkkiä, molemmissa alkoi noin 50 mg vahvuudella tulla vähän ikävä jännittynyt olo ja verenpaine nousi vähän. 40 mg toimii vielä ok hyvin, en huomaa mitään varsinaista vaikutusta, mutta saan aloitettua ja lopetettua asioita ja pysyn päivällä hereillä.
Minulta otettiin ennen lääkityksen aloitusta sydänfilmi ja seurasin itse verenpainetta kun sopivaa annostusta kokeiltiin (nyt en enää mittaa säännöllisesti).
Kannattaa kokeilla myös amfetamiinit. Paljon miellyttävämmän tuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia oireita teillä on siitä itse adhd:stä?
Meinaan, että eikö oireiden kanssa pystyisi vain opetella elämään? Miksi pistää elimistö enemmän sekaisin vielä niistä lääkkeistäkin?
Ei läheskään kaikki saa mitään sivuvaikutuksia tai merkittäviä sivuvaikutuksia. Yleistä on myös että alussa ilmeneviä sivareita häviää käytön jatkuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkävaikutteista metyylifenidaattia olen kokeillut kahta eri merkkiä, molemmissa alkoi noin 50 mg vahvuudella tulla vähän ikävä jännittynyt olo ja verenpaine nousi vähän. 40 mg toimii vielä ok hyvin, en huomaa mitään varsinaista vaikutusta, mutta saan aloitettua ja lopetettua asioita ja pysyn päivällä hereillä.
Minulta otettiin ennen lääkityksen aloitusta sydänfilmi ja seurasin itse verenpainetta kun sopivaa annostusta kokeiltiin (nyt en enää mittaa säännöllisesti).
Kannattaa kokeilla myös amfetamiinit. Paljon miellyttävämmän tuntoinen.
On ollut puhe jos kokeilisi vielä lisdeksamfetamiinia (se on vaan kovin kallis lääke kokeilla). Vuoden olen käyttänyt nykyistä lääkitystä, hyödyn siitä kyllä mutta en ehkä riittävästi ennen kuin haitat tulevat vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaan, että eikö oireiden kanssa pystyisi vain opetella elämään? Miksi pistää elimistö enemmän sekaisin vielä niistä lääkkeistäkin?
Vaikutat ihmiseltä, jolle en jaksa oireistani kertoa. Google auttaa. Mutta mitäs luulet minun opetelleen 35 vuotta ennen diagnoosia? Lääkkeistä ollut onneksi valtava apu ja nyt voin toimia ns. normaalisti. Hyödyt ohittaa haitat omalla kohdallani ja jos äkkikuolema tulee niin sitten se tulee. Mieluummin kuitenkin näin. Ja niistä lääkkeistä nyt ei oikein käytettynä päätä sekaisin saa. Huumausainepitoisuudet on niin minimaaliset ja johdannaisessa kemiallinen kaava on kaukana puhtaasta. Ainakin jos puhutaan esimerkiksi Concertasta, joka on yleinen lääke.
Ei ollut tarkoitus sohaista ampiaispesään, anteeksi.
Ihan oikeasti ja vilpittömästi mua siis vaan kiinnosti tuo minkälaisia oireita käytännössä teillä on, joilla lääkitys ja minkätasoinen adhd on, jotta tarvii lääkityksen. Mullakin luultavasti on, en ole vain hakeutunut ikinä tutkimuksiin, mutta esim. tän ketjun ja just nuo googlesta luetut perustarinat kuulostaa just omalta elämältä. Per*seestähän tää kaikki on, mut mua ainakin pelottaa kaikki ylimääräiset lääkkeet. Mulla on mm. maksan ja munuaisten kanssa ongelmia enkä siksikään halua millään "ylimääräisellä" rasittaa elimistöäni. Siksi olen vaan yrittänyt sopeuttaa elämääni siihen millainen olen. Työni on esimerkiksi sellaista, että joka tapauksessa kaikki jää koko ajan kesken, kun tulee koko ajan keskeytyksiä asiakkaiden ominaisuudessa, niin siihen tavallaan hukkuu ne omatkin keskittymisen ongelmat ja ajatuksen poukkoilut. Mut toki on varmasti eri tasoisia adhd-ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tekee Itsareita. Lääke ilmeisesti syynä. Muotitauti tuo adhd lienee yleiselle vidutukselle ja toivottomuudelle.
Kaikesta normaalista saa taudin jos niin haluaa. Joskus näkeminenkin on sairaus ja siihen saa hoitoa.
Narkkareita. Eivät katukauppaa käy niin pitää saada adhd diagnoosi.
Näkemiseen saa hoitona mm. silmälasit. Likinäkö on aika normaalia, mutta silti sille on diagnoosi - joka on muuten ainakin omistani ainoa pysyvä, kaikki muut diagnoosit ovat määräaikaisia.
Miksei ongelmiaan hoidattaisi, jos niihin on olemassa hoito?
Myös katkennut nilkka voidaan korjata esim. pyörätuolilla. Leikkausta tai kipulääkkeitä ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tarkoitus sohaista amp
kiinnosti tuo minkälaisia oireita käytännössä teillä on, joilla lääkitys ja minkätasoinen adhd on, jotta tarvii lääkityksen
Ei niinkään oireet vaan mitä ongelmia ne aiheuttaa. Samat aiheutuneet ongelmat voi olla toiselle ei tunnu missään ja toiselle vakava ongelma. Esim adhd:n ydinaluetta oleva alisuoriutuminen. Toiselle sopii hyvin elellä elämänsä työttömänä ja toinen haluaa saada potentiaalinsa käyttöön ja edetä työelämässä. Eli mikä on sinun ongelmasi johon haluaisit muutosta?
Concerta 36 mg: sykkeen ja verenpaineen nousu
Strattera 40 mg: oksentelu
Nyt lääkkeenä on Concerta 27 mg ja ei ole läheskään niin tehokas kuin tuo 36, mutta ei voi mitään. Syke ja verenpaine ei enää nouse. Parempi tämäkin annos on, kuin että ilman lääkettä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ADHD:tä ja olen kateellinen heille siitä, että heillä on toiveita lääkkeestä.
Et pysty aloittamaan asioita. Et, vaikka tiedät sen aiheuttavan taloudellista tuhoa. Et saa luotua to do -listaa. Et saa pidettyä asioita hallinnassa. Myöhästelet. Jotain saat tehtyä äärimmäisellä prokrastinaatiolla, mikä aiheuttaa ahdistusta ja stressiä. Lamaantuminen. Aloitat asian, jatkat toista, siirryt kolmanteen, huomaat että kakkonen kesken, jatkat sitä, aloitat neljännen ja ykkönen ja kolmonen vielä levällään. Et saa luotua rutiineja yksinkertaisiin asioihin. Meltdownit.
Vierailija kirjoitti:
Kummastakin kokeillusta lääkkeestä olen saanut sellaisen paineen tunteen rintaan. Ilmeisesti lääke saa verenpaineen kohoamaan. Harmittaa, sillä vaikutus aivoihin on ollut juuri toivotunlainen. Veikkaan, että muutkin lääkkeet tekevät ihan saman, joten pitää sitten arpoa, syökö lääkettä satunnaisesti vai ei ollenkaan.
-ap
Koita voxra
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummastakin kokeillusta lääkkeestä olen saanut sellaisen paineen tunteen rintaan. Ilmeisesti lääke saa verenpaineen kohoamaan. Harmittaa, sillä vaikutus aivoihin on ollut juuri toivotunlainen. Veikkaan, että muutkin lääkkeet tekevät ihan saman, joten pitää sitten arpoa, syökö lääkettä satunnaisesti vai ei ollenkaan.
-ap
Koita voxra
Minulla tuli Voxrasta alkuun sydänongelmia, mutta menivät ohi parissa viikossa.
Eri
Mulla myös ADHD enkä käytä lääkkeitä, ei ne kaikille sovi tai kaikki ei vaan niitä halua. Mun mielestä adhd.n kanssa pärjää kun hyväksyy itsensä ja oireensa, muut ihmiset eivät aina ymmärrä mutta ei heiltä sitä voi edes vaatia. Mä elän päivä kerrallaan, elämä on sellainen aika hallittukaaos, mitä välillä ei hallitse ollenkaan, mutta ei se ole kuolemaksi ainakaan vielä ollut. Täällä hetkellä oon työtön, välillä oon tehnyt töitä, monenlaisia hommia, mihin ei juuri koulutusten vaadita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat ihmiseltä, jolle en jaksa oireistani kertoa. Google auttaa. Mutta mitäs luulet minun opetelleen 35 vuotta ennen diagnoosia? Lääkkeistä ollut onneksi valtava apu ja nyt voin toimia ns. normaalisti. Hyödyt ohittaa haitat omalla kohdallani ja jos äkkikuolema tulee niin sitten se tulee. Mieluummin kuitenkin näin. Ja niistä lääkkeistä nyt ei oikein käytettynä päätä sekaisin saa. Huumausainepitoisuudet on niin minimaaliset ja johdannaisessa kemiallinen kaava on kaukana puhtaasta. Ainakin jos puhutaan esimerkiksi Concertasta, joka on yleinen lääke.
Ei ollut tarkoitus sohaista amp
Ei ole mitään ADHD tyyppiä mitä ois pakko lääkitä, nykyään ihmiset ovat kovin helposti ottamassa vastaan lääkkeistä apua, vaivaan kuin vaivaan..
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijan mukaan vain 1-2 % ihmisistä on oikeasti synnynnäinen ADH. Ja ne loput jotka sanoo olevansa ADH, niillä on muuta keskittymisongelmaa, jotka ei lääkkeillä parane.
Osa on ACDC
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään ADHD tyyppiä mitä ois pakko lääkitä, nykyään ihmiset ovat kovin helposti ottamassa vastaan lääkkeistä apua, vaivaan kuin vaivaan..
Moni, joka tarvitsisi kipeästi lääkettä, jatkaa mieluummin sekoiluaan. Onko sekään sitten kovin hyvä.
Propral auttaa jos syke nousee liiaksi.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole ADHD:tä ja olen kateellinen heille siitä, että heillä on toiveita lääkkeestä.
Et pysty aloittamaan asioita. Et, vaikka tiedät sen aiheuttavan taloudellista tuhoa. Et saa luotua to do -listaa. Et saa pidettyä asioita hallinnassa. Myöhästelet. Jotain saat tehtyä äärimmäisellä prokrastinaatiolla, mikä aiheuttaa ahdistusta ja stressiä. Lamaantuminen. Aloitat asian, jatkat toista, siirryt kolmanteen, huomaat että kakkonen kesken, jatkat sitä, aloitat neljännen ja ykkönen ja kolmonen vielä levällään. Et saa luotua rutiineja yksinkertaisiin asioihin. Meltdownit.
Kuvailitko tuossa itseäsi? Vai ei ole ADHD:tä? Vai oletko kirjolla? Tai jopa molemmat? Tuo tila ei välttämättä oikene lääkitykselläkään mutta pikku pireissä on pirteämpi mieli.
Vierailija kirjoitti:
Concerta 36 mg: sykkeen ja verenpaineen nousu
Strattera 40 mg: oksentelu
Nyt lääkkeenä on Concerta 27 mg ja ei ole läheskään niin tehokas kuin tuo 36, mutta ei voi mitään. Syke ja verenpaine ei enää nouse. Parempi tämäkin annos on, kuin että ilman lääkettä olisi.
Kannattaa kokeilla amfetamiinitkin.