Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD-lääkkeiden sivuvaikutukset

Vierailija
12.12.2024 |

Millaisia sivuvaikutuksia olette saaneet? Oletteko löytäneet lääkkeen, joka sopii?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verenpaine, huimaus, pahoinvointi, oksentelu.

Vierailija
2/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastakin kokeillusta lääkkeestä olen saanut sellaisen paineen tunteen rintaan. Ilmeisesti lääke saa verenpaineen kohoamaan. Harmittaa, sillä vaikutus aivoihin on ollut juuri toivotunlainen. Veikkaan, että muutkin lääkkeet tekevät ihan saman, joten pitää sitten arpoa, syökö lääkettä satunnaisesti vai ei ollenkaan.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmat

Vierailija
4/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kannattaa käydä keskustelemassa mitä vaihtoehtoisia lääkkeitä on tarjolla.

Vierailija
5/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ilmeisesti"? Lääkettä aloittaessa pitäisi mitata verenpaine muutamaan kertaan, ja ennen lääkettä tutkia sydän. Eikö sulla tehty näin? Hanki verenpainemittari tai käy terveyskeskuksessa mittaamassa.

Vierailija
6/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd on keksitty vaiva että saavat puhdasta piriä. Mitä narkkarit keksivätkään että saavat valtion tukemaa huumetta??

Vierailija
7/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ilmeisesti"? Lääkettä aloittaessa pitäisi mitata verenpaine muutamaan kertaan, ja ennen lääkettä tutkia sydän. Eikö sulla tehty näin? Hanki verenpainemittari tai käy terveyskeskuksessa mittaamassa.

Olen käynytkin mittaamassa, mutten ole pystynyt syömään noita lääkkeitä niin kauan, että olisin saanut kunnon tulosta.

Sydäntäni ei tutkittu. Siitä ei edes puhuttu.

Vierailija
8/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tekee Itsareita. Lääke ilmeisesti syynä. Muotitauti tuo adhd lienee yleiselle vidutukselle ja toivottomuudelle. 

Yhden lääkkeen sivuvaikutuksena mainittiin tuo. Mulla taas synkkyys tulee vieroitusoireista, jotka ovat yllättävän voimakkaat ottaen huomioon, kuinka surkean pientä annosta söin.

-ap

Vierailija
9/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ap on narkkari. Adhd lääke = amfetamiini = pirihoro. 

Lääkkeitä on sekä amfetamiinijohdannaisia että metyylifenidaatti, joka on ihan eri tyyppiä.

Vierailija
10/42 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut tekee Itsareita. Lääke ilmeisesti syynä. Muotitauti tuo adhd lienee yleiselle vidutukselle ja toivottomuudelle. 

Kaikesta normaalista saa taudin jos niin haluaa. Joskus näkeminenkin on sairaus ja siihen saa hoitoa. 

Narkkareita. Eivät katukauppaa käy niin pitää saada adhd diagnoosi.

Näkemiseen saa hoitona mm. silmälasit. Likinäkö on aika normaalia, mutta silti sille on diagnoosi - joka on muuten ainakin omistani ainoa pysyvä, kaikki muut diagnoosit ovat määräaikaisia.

Miksei ongelmiaan hoidattaisi, jos niihin on olemassa hoito?

Vierailija
11/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käynytkin mittaamassa, mutten ole pystynyt syömään noita lääkkeitä niin kauan, että olisin saanut kunnon tulosta.

Sydäntäni ei tutkittu. Siitä ei edes puhuttu.

Tämä oli siis ap:n kirjoittama.

-ap

Vierailija
12/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkävaikutteista metyylifenidaattia olen kokeillut kahta eri merkkiä, molemmissa alkoi noin 50 mg vahvuudella tulla vähän ikävä jännittynyt olo ja verenpaine nousi vähän. 40 mg toimii vielä ok hyvin, en huomaa mitään varsinaista vaikutusta, mutta saan aloitettua ja lopetettua asioita ja pysyn päivällä hereillä.

Minulta otettiin ennen lääkityksen aloitusta sydänfilmi ja seurasin itse verenpainetta kun sopivaa annostusta kokeiltiin (nyt en enää mittaa säännöllisesti).

Vierailija
13/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä aggressiivisuus, raivokohtaukset.

Vierailija
14/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia oireita teillä on siitä itse adhd:stä?

Meinaan, että eikö oireiden kanssa pystyisi vain opetella elämään? Miksi pistää elimistö enemmän sekaisin vielä niistä lääkkeistäkin?

Vierailija
15/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, ap on narkkari. Adhd lääke = amfetamiini = pirihoro. 

Lääkkeitä on sekä amfetamiinijohdannaisia että metyylifenidaatti, joka on ihan eri tyyppiä.

Metyylifenidaatti on sekin kyllä stimulantti, jota voi käyttää päihteenä. Kummankaan käyttäminen lääkkeenä ei toki ole narkkausta. 

Vierailija
16/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijan mukaan vain 1-2 % ihmisistä on oikeasti synnynnäinen ADH. Ja ne loput jotka sanoo olevansa ADH, niillä on muuta keskittymisongelmaa, jotka ei lääkkeillä parane.

Vierailija
17/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummastakin kokeillusta lääkkeestä olen saanut sellaisen paineen tunteen rintaan. Ilmeisesti lääke saa verenpaineen kohoamaan. Harmittaa, sillä vaikutus aivoihin on ollut juuri toivotunlainen. Veikkaan, että muutkin lääkkeet tekevät ihan saman, joten pitää sitten arpoa, syökö lääkettä satunnaisesti vai ei ollenkaan.

-ap

Onko sinulla verenpainemittari, jolla voit seurata tilannetta kotona? ADHD lääkkeitä on useita erilaisia, kannattaa kysyä lääkäriltä mitä voisi vielä kokeilla.

Vierailija
18/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lääkkeen sivuvaikutuksena mainittiin tuo. Mulla taas synkkyys tulee vieroitusoireista, jotka ovat yllättävän voimakkaat ottaen huomioon, kuinka surkean pientä annosta söin.

-ap

No ylläri 😑 Eikös noita "mainosteta" ettei jää fyysisesti koukkuun, ihan samaa sanottiin mielialalääkkeistä ja neurolepteistäkin (yksilöllisiähän nuo aina on ja itselläni oli helvetillinen vieroitus SNRI-lääke Venlafaksiinista, kun taas Escitalopram oli helppo lopettaa, jotkut taas saa pahat vieroitusoireet juuri Escitalopraamista. Nukkumiseen kun käytin Ketipinoria niin vieroitus oli melkein helvetillisempi kuin Venlafaksiinin kanssa, 6kk valvoin 3-4vrk putkia jne.)

Vierailija
19/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinaan, että eikö oireiden kanssa pystyisi vain opetella elämään? Miksi pistää elimistö enemmän sekaisin vielä niistä lääkkeistäkin?

Vaikutat ihmiseltä, jolle en jaksa oireistani kertoa. Google auttaa. Mutta mitäs luulet minun opetelleen 35 vuotta ennen diagnoosia? Lääkkeistä ollut onneksi valtava apu ja nyt voin toimia ns. normaalisti. Hyödyt ohittaa haitat omalla kohdallani ja jos äkkikuolema tulee niin sitten se tulee. Mieluummin kuitenkin näin. Ja niistä lääkkeistä nyt ei oikein käytettynä päätä sekaisin saa. Huumausainepitoisuudet on niin minimaaliset ja johdannaisessa kemiallinen kaava on kaukana puhtaasta. Ainakin jos puhutaan esimerkiksi Concertasta, joka on yleinen lääke. 

Vierailija
20/42 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole kiinni opettelusta, sillä vika on aivojen välittäjäaineiden toiminnassa. Vika on pysyvä, joten mikään harjoittelu ei muuta sitä.

Minulla ainakin ajatus harhailee huomaamattani niin, etten saa oikein mitään valmiiksi. Aloitan ja myöhemmin huomaan, että oho, tuo(kin) on jäänyt kesken. Jatkan ja jonkin ajan kuluttua huomaan, että taas se on jäänyt kesken jossain vaiheessa. Lukeminen ja pidemmän pätkän kuunteleminen eivät käytännössä onnistu, sillä ajatus siirtyy huomaamattani johonkin ihan muualle.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän