Suosikkisi joululauluista?
Omaa ei ole. Ehkä Sibeliuksen en etsi valtaa loistoa tuntuu kestävän vuodesta toiseen?
Kommentit (103)
Tonttu on aivan ihana. Siinä on sanoituksessa perinteistä suomalaista kulttuuriperintöä, ja pidän itse juuri kirkkaista pakkasöistä jota laulussa kuvaillaan, sävellys on yksinkertainen ja kaunis. Laulan usein joulun aikaan iltalauluna lapsille ja hekin siitä pitävät ja pyytävät.
Esimerkiksi O Holy Night (Jouluyö suomeksi? Alkuperäinen itselle tutumpi) on todella kaunis. En ole millään tavalla uskonnollinen, mutta monet uskonnolliset joululaulut on niitä kauneimpia.
O Helga natt Jussi Björlings laulamana. Tokana Jul, jul, strålande jul.
Kuusen kauniit kynttiläiset hiljaa lepattaa
Jeesus-lapsen kasvot luo kuulasta valoaan
Ja tykit sylkee kuolemaa, jää tuoksu napalmin
Kun joululapsen nimeen kaikuu käsky majurin
On jouluyö ja nyt laulaa saa
[Chorus]
On jouluyö ja kunnia herran ja äiti maan
Jouluyö ja kunnia olkoon vapahtajan
- M.A. Numminen: Joulupukki puree ja lyö
- Tarja: Frosty the snowman
Satuin vähän aikaa sitten näkemään yhdessä paikassa Norjan tv-kanavan joulukonserttia, ja olin kuin puulla päähän lyöty, kun näin siellä jonkun tyttökuoron laulavan Fleet Foxesin White Winter Hymnalin. Miten ihmeessä se oli päätynyt joulukonserttiin? Minulle selvisi, että Pentatonix-niminen acapella-yhtye, (josta en ollut aiemmin kuullut, mutta joka näyttää olevan vähän kuin jenkkien Lauluyhtye Rajaton ja Club for Five) oli tehnyt siitä oman versionsa joululevylle, ja tätä sovitusta käsiliikkeineen on sitten esitetty paljon muuallakin.
Heinillä härkien kaukalon