Yle : Kissojen vapautta liikkua ulkona käsitellään eduskunnassa
Miksi tästä ei saa keskustella, miksi poistetaan?
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi maanvaiva irtokissa. On jotain oikein rotuakin, en muista enää mitä, mutta omistajaa ei kiinnosta sen hyvinvointi. Erikoista, että on ollut varaa ja kiinnostusta ostaa yli tuhannen euron rotukissa, mutta kissan turvallisuus on yhdentekevää. Se kulkee päivät päästään ihmisten pihoissa ja leikkipaikoilla kuseskelemassa, tappaa pikkulintuja, tunkee kesäaikaan ovista sisälle eikä edes ymmärrä häipyä. On käynyt useita kertoja niin, että tämä katti juoksee aivan auton nokan edestä ja juuri ja juuri saan vältettyä ajamasta sen päälle. Nämä vain minulle käyneet tapaukset, joten se on varmasti kymmenet kerrat ollut jäädä jonkun auton alle. Mutta kun omistaja ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Mielestäni on jo eläinsuojeluasia, jos noin huonosti huolehtii eläimestä.
Yhdestä kissasta maanvaiva? Tulepas tänne Kreikkaan, täällä juoksevat vapaina niin kissat kuin koirat. Eikä ne pelkästään kuseskele vaan tekevät myös hyödyllisiä asioita kuten hävittävät tuhoeläimiä. Linnut ovat turvassa koska ne osaavat LENTÄÄ. Ihmiset yhteisvastuullisesti huolehtivat eläimistä, niille järjestetään ruokaa ja vesikuppeja. Niihin suhtaudutaan sallivasti ja ystävällisesti.
Mutta suomalainen tukehtuu vihaansa kun näkee yhdenkin eläimen liikkuvan vapaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laki tulee niin se lienee samanlainen kuin laki koirien kiinnipitämisestä. Kun kissa on irti niin omistaja sanoo sen "karanneen".
Mä olen tavannut karanneen koiran kolme kertaa elämäni aikana. Ilmoitin tapaukset poliisille, kerroin sijainnin ja mihin päin näyttivät menevän (ovat vaaraksi liikenteessä) ja sain kuulla, että karanneet ne olivatkin, ei tahallaan päästetty irti. Yhden näistä omistajista tunsinkin, vanhempi rouva, jolla omapäinen cockerspanieli. Kulkivat aina meidän talon ohi, ja aina koira hihnassa.
Eli älkää nyt viitsikö alkaa verrata kissojen tekemisiä ja tuhoja mihinkään koirien pitoon. Koiria kohdellaan kaltoin ja on vaikka mitä eläinrääkkäystä, mutta ei ne irti tuolla sua vastaan hölkkää, kun kadulla tai metsissä kävelet. Ja asun suurkaupungissa, missä näkee ja kokee kaike
Olen eri mieltä siitä, etteikö koiria "hölkkäisi" vastaan kadulla ja metsissä. Minulla on itsellänikin koiria ja viikottain törmään sellaisiin koiriin, joita pidetään lainvastaisesti irrallaan taajama-alueella.
Ja niiden omistajia pidetään pääsääntöisesti hölmöinä koska tiedostetaan että siinä on riskejä jotka voi helposti ehkäistä. Miksei näin ole kissojen kohdalla?
Hyvä, että aloite eteni. Kissat ovat arvokkaita eläimiä, jotka ansaitsevat turvallisen elämän ilman vapaana juoksentelun vaaroja (autot, muut eläimet, jotkut ihmiset).
T. Kahden löytökissan bonusemo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on yksi maanvaiva irtokissa. On jotain oikein rotuakin, en muista enää mitä, mutta omistajaa ei kiinnosta sen hyvinvointi. Erikoista, että on ollut varaa ja kiinnostusta ostaa yli tuhannen euron rotukissa, mutta kissan turvallisuus on yhdentekevää. Se kulkee päivät päästään ihmisten pihoissa ja leikkipaikoilla kuseskelemassa, tappaa pikkulintuja, tunkee kesäaikaan ovista sisälle eikä edes ymmärrä häipyä. On käynyt useita kertoja niin, että tämä katti juoksee aivan auton nokan edestä ja juuri ja juuri saan vältettyä ajamasta sen päälle. Nämä vain minulle käyneet tapaukset, joten se on varmasti kymmenet kerrat ollut jäädä jonkun auton alle. Mutta kun omistaja ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Mielestäni on jo eläinsuojeluasia, jos noin huonosti huolehtii eläimestä.
Yhdestä kissasta maanvaiva? Tulepas tänne Kreikkaan, täällä juoksevat vapaina niin kissat kuin
Suomessa kissa ei selviä talven pakkasista pelkän ruuan ja vesikupin avuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos laki tulee niin se lienee samanlainen kuin laki koirien kiinnipitämisestä. Kun kissa on irti niin omistaja sanoo sen "karanneen".
Mä olen tavannut karanneen koiran kolme kertaa elämäni aikana. Ilmoitin tapaukset poliisille, kerroin sijainnin ja mihin päin näyttivät menevän (ovat vaaraksi liikenteessä) ja sain kuulla, että karanneet ne olivatkin, ei tahallaan päästetty irti. Yhden näistä omistajista tunsinkin, vanhempi rouva, jolla omapäinen cockerspanieli. Kulkivat aina meidän talon ohi, ja aina koira hihnassa.
Eli älkää nyt viitsikö alkaa verrata kissojen tekemisiä ja tuhoja mihinkään koirien pitoon. Koiria kohdellaan kaltoin ja on vaikka mitä eläinrääkkäystä, mutta ei ne irti tuolla sua vastaan hölkkää, kun kadulla tai metsissä kävelet. Ja asun suurkaupungissa, missä näkee ja kokee kaikenlaista.
Kaupunginosan facebook-ryhmässä on harva se päivä ilmoituksia irti olevista koirista. aivan liikaa tapauksia että olisivat vahinkoja. samoin kansallispuistoissa ja ulkoilualueilla näkee järjestelmällisesti ja irti olevia koiria. se näistä tapauksista on opittu Että käytännössä poliisi on aivan kädetön. eläimet palautetaan omistajilleen. aina
Viljatiloilla rotat paskoisivat leipäviljan, jos ei kissoja olisi. Eli haluatko syödä rotanpaskaa vai kestätkö sen, että naapurin kissa kävelee joskus pihasi poikki?
Omasta mielestäni kissan hoidossa tulee huomioida myös eläimen luontainen käyttäytyminen. Ulkoiluun tottunut eläin kärsii, jos se vangitaan. Kissalle tulee mielenterveysongelmia, jos se yhtäkkiä vangitaan. Se alkaa paskoa pitkin lattioita ja masentuu. Eli se joka väittää, että ulkokissa voitaisiin ilman ongelmia vangita sisälle tai kiinnittää valjaiden ja narun päähän, ei ole koskaan kissaa hoitanut.
Se että eläimiä jää auton alle on ikävää. Toisaalta samalla tavoin auton alle jää myös metsän eläimiä, eikä kukaan ole niistä huolestunut. Se on sitä kaksinaismoralismia. Kotonani oli lapsena ulkokissa, joka eli koko elämänsä vilkkaasti liikennöidyn tien varrella. Kissa eli 20-vuotiaaksi, vaikka se ulkoili joka päivä. Kissoja ja koiria ei ole luotu kerrostalokoppeihin asujiksi. Ne tarvitsevat ulkoilmaa ja liikuntaa voidakseen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole niin ahkera hiekkalaatikossa leikkijä kuin kissavihaaja. Aina sama horina. Linnut ja hiekkalaatikot.
Lintu on vaikea saalis kissalle. Linnuilla on tarkka näkö, eikä kaikki kissat kiipeä puihin.
Lintuja kuolee valtavat määrät ihmisten pyydyksiin, ikkunoihin ja metsien hakkuuseen. Taudit ja ilmasto on suuri lintujen hävittäjä.
Laissa sanotaan ettei koira ja kissa saisi mennä rannoille, toreille ja kuntopoluille. Kissaa ei edes nuo paikat kiinnosta. Koiria sen sijaan ulkoilutetaan noissa kaikissa. Muuten kissa saa olla vapaana, tässä ei ole mitään epäselvää.
Koiria ei saisi viedä toreille, kuntopoluille ja uimarannoille, mutta silti jatkuvasti näin tehdään.
Kissoja ei noissa paikoissa edes näy!Vai ei saa viedä kuntopoluille. Todellakin saa
Sivusta kommentoin, että koiria ei saa lain mukaan kytkemättä tuoda kuntopolulle, kytkettynä saa.
Sama pässinpää tekee varmaan aloitteen luonnonkiertokulun kieltämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Viljatiloilla rotat paskoisivat leipäviljan, jos ei kissoja olisi. Eli haluatko syödä rotanpaskaa vai kestätkö sen, että naapurin kissa kävelee joskus pihasi poikki?
Omasta mielestäni kissan hoidossa tulee huomioida myös eläimen luontainen käyttäytyminen. Ulkoiluun tottunut eläin kärsii, jos se vangitaan. Kissalle tulee mielenterveysongelmia, jos se yhtäkkiä vangitaan. Se alkaa paskoa pitkin lattioita ja masentuu. Eli se joka väittää, että ulkokissa voitaisiin ilman ongelmia vangita sisälle tai kiinnittää valjaiden ja narun päähän, ei ole koskaan kissaa hoitanut.
Se että eläimiä jää auton alle on ikävää. Toisaalta samalla tavoin auton alle jää myös metsän eläimiä, eikä kukaan ole niistä huolestunut. Se on sitä kaksinaismoralismia. Kotonani oli lapsena ulkokissa, joka eli koko elämänsä vilkkaasti liikennöidyn tien varrella. Kissa eli 20-vuotiaaksi, vaikka se ulkoili joka päivä. Kissoja ja koiria ei ole luotu kerrost
Aivan. Siksipä kissa pitäisi olla lemmikkinä ihmisellä joka tämän ymmärtää ja haluaa nähdä vaivaa sen hyvinvoinnin ja turvallisuuden eteen. Valitettavasti kissa tuntuu olevan vähän joku b-luokan lemmikki jonka voi vaan laskea itse ulkoilemaan kun "kyllä se pärjää".
Ja heti siirryttiin sujuvasti irti päässeisiin koiriin. Tälle asialle on jo sanktiot määrätty laissa ja aina riittää kaheleita, jotka eivät huolehdi koiristaan. MUTTA koira ei tule sun pihaan toistuvasti kuselle tai tuhoa paikkoja. Irti päästetyistä koirista ei ole mitään haittaa koskaan ainakaan minulle ollut.
Tässä ketjussa on kyse irti kulkevista kissoista, joka on se ongelma. Tai siis varsinainen ongelma ovat niiden röyhkeät, itsekkäät ja piittaamattomat omistajat.
Odottelisin vastauksia noihin esitettyihin kysymyksiin siltä kissanomistajalta, jonka kissaa koko naapurusto niin suuresti rakastaa. Tämä kissaystävällinen taloyhtiö teillä.
Sisälle paskova mt-ongelmainen kissa häiritsee omistajaansa? Hänestäkö on ikävä korjata niitä paskoja, joten hän päästää kissansa paskomaan muiden pihoille, ja on sen jälkeen tyytyväinen, kun ei tarvitse itse enää asiasta välittää? Mitäpä jos se kissa olisi jätetty hankkimatta, jos ei sitä osata itse hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, vaikka kissat söisivät lintuja ja jäisivät auton alle. Mutta sitä en halua, että ne tulevat minun pihaani sotkemaan. Ei tässä kenenkään koirat tai hamsteritkaan käy paskomassa ja kusemassa, miksi kissojen pitää saada sotkea toisten pihoja.
Kissan sotkema piha? Lähetä kuva! 😂😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
https://seura.fi/ilmiot/tiede-ja-luonto/tutkimustulos-yllattaa-kissa-on…
Rotta nyt ei ole ainoa tuhoeläin. Oletko kuullut hiiristä ja myyristä? Mieluimmin kissa, kuin seinän väliin tai vintille haisemaan jäävä rotanmyrkkyyn kuollut elukka.
Voitaisko koirien vapautta liikkua ulkona käsitellä? Aiheuttavat valtavasti ongelmia ihmisille, varsinkin minulle, joka ulkoilee luonnossa paljon.
Ei kai niitä ole saanut ennenkään pitää vapaana? Ei tule vaikuttamaan minun elämään mitenkään. Kissavanhus pääsee ulos kun pyytää vastedeskin.
Täälläpäin on riesaksi asti ymmärtämättömien omistajien irtokoiria, mutta niistä ei yksikään ole pihaan asti tullut. Kissoja sen sijaan on jatkuvasti pihassakin ja onpa tullut kesällä sisällekin.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisko koirien vapautta liikkua ulkona käsitellä? Aiheuttavat valtavasti ongelmia ihmisille, varsinkin minulle, joka ulkoilee luonnossa paljon.
Mitä sinä tähän ketjuun koira-asiaa tuot, tee sille omansa. Ihan eri asia, eikä ole vertailukelpoinen, kun koiraa ei saa pitää vapaana, mutta kissaa saa, paitsi tietyin reunaehdoin, mitä ei näköjään noudateta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama, vaikka kissat söisivät lintuja ja jäisivät auton alle. Mutta sitä en halua, että ne tulevat minun pihaani sotkemaan. Ei tässä kenenkään koirat tai hamsteritkaan käy paskomassa ja kusemassa, miksi kissojen pitää saada sotkea toisten pihoja.
Tämä.
Ja jotenkin kissanomistajat näkevät heillä olevan oikeus tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Näin alkutuottajana sanoisin, että aika kusiset murot tulisi jengin pöytään, jos meidän kissat eivät saisi hoitaa tilamme rottakantaa.
Paskat olet alkutuottaja. Rotat ja hiiret pyydystetään varastoista loukuilla. Nykyään tuhoeläimiin erikoistuneet firmat hoitavat nämä. Sitäpaitsi myös terveystarkastaja päästä minkäänlaisiin elintarviketiloihin mitään kissoja kuljeksimaan.
Ja tämä että kissat syö KAIKKI linnut.
Kissa oli ihmisen lemmikki jo 9500 vuotta sitten.
Luulisi kissojen syöneen kaikki linnut jo tuhat vuotta sitten.