Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: torstaista on tullut etätyöläisille uusi perjantai: "ei kukaan oikeasti perjantaina tee töitä"

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä itse olen sitä mieltä että jos työtä pystyy tekemään etänä niin se työ ei ole silloin tärkeää työtä, heidän palkkaa pitäisi tiputtaa 50% eli puolet pois palkasta ketkä voi tehdä työtä etänä. 

Voi sua. Kateus vie kalatkin vedestä. Harmittaa kovasti, kun et pysty itse tekemään etätöitä. 

Vierailija
162/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä itse olen sitä mieltä että jos työtä pystyy tekemään etänä niin se työ ei ole silloin tärkeää työtä, heidän palkkaa pitäisi tiputtaa 50% eli puolet pois palkasta ketkä voi tehdä työtä etänä. 

Voi sua. Kateus vie kalatkin vedestä. Harmittaa kovasti, kun et pysty itse tekemään etätöitä. 

Miksi tää kadehtija ei itse hakeudu töihin joissa etätyön tekeminen onnistuu. Avaisi hänenkin silmänsä, mitä se etätöiden tekeminen oikeasti on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyötä tekevillä tosi tärkeä työ kun voivat vaan kotona tehdä "töitä". Yrityksissä on nykyään aivan liikaa näitä tietokoneen näpyttelijöitä ja työntekijöitä aivan liian vähän tekemässä rahaa sille firmalle ja tietokoneen näpyttelijöille.

Älä paljasta tyhmyyttäsi enempää. 

Vierailija
164/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Konttoripäivät maanantaille ja perjantaille, sillä hoituu.

Äly hoi. Ei siellä ole työpisteitä enää kaikille. 

Vierailija
165/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelipäiväinen työviikko on paljon tuottavampi kuin viisipäiväinen. 

Vierailija
166/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmankos muille ei riitä töitä, kun nämä tietotyöläiset eivä tee työtään kunnolla. Kaikki vaikuttaa kaikkeen. 

Vierailija
167/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Konttoripäivät maanantaille ja perjantaille, sillä hoituu.

Äly hoi. Ei siellä ole työpisteitä enää kaikille. 

Työnantajat säästävät kun ei tarvitse järjestää työtiloja kaikille työntekijöille, nämäkin voi ulkoistaa työntekijöiden maksettaviksi.

Vierailija
168/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö muiden työpaikoilla seurata tehokkuutta?

Meillä ainakin seurataan paljonko sähköposteja tulee tehtyä ja missä ajassa yms.  Eli ei ole mahdollista etätyössä "laiskotella"

Useammassakin työpaikassa tehokkuutta seurataan ainoastaan etätöissä olijoilta. Eli jos haluaa hoitaa omia asioitaan työpäivän aikana niin ei muuta kuin konttorille omaan työhuoneeseen ja kulkuvalo punaiseksi niin voi vaikka pelata pasianssia koko päivän.

Vierailija
169/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trendi näyttäisi olevan, että etätyö ei olekaan mittavissa määrin yrityksen etu. Amerikkalaiset firmat on kovin kieltämässä tai vähintään rajoittamassa sitä. Eihän nämä firmat itseään ammu jalkaan vaan ihan aidosti ovat arvioineet jatkuvan etätyön olevan yritykselle haitallista. No, mikä ongelma se on mennä sinne toimistolle esim 3pv/vko. Kyllähän valtaosa ihmisistä menee aamulla töihin ja palaa illalla. Ihmeellistä kitinää. 

Amerikkalaiset firmat rajoittavat koska he ovat palkanneet liikaa työntekijöitä koronasulkujen aikana ja moni onkin avoimesti myöntänyt että tuon vaatimuksen taustalla on halu saada työntekijöitä irtisanoutumaan itse.

Vierailija
170/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muiden työpaikoilla seurata tehokkuutta?

Meillä ainakin seurataan paljonko sähköposteja tulee tehtyä ja missä ajassa yms.  Eli ei ole mahdollista etätyössä "laiskotella"

Useammassakin työpaikassa tehokkuutta seurataan ainoastaan etätöissä olijoilta. Eli jos haluaa hoitaa omia asioitaan työpäivän aikana niin ei muuta kuin konttorille omaan työhuoneeseen ja kulkuvalo punaiseksi niin voi vaikka pelata pasianssia koko päivän.

Onko jossain konttoreilla omia työhuoneita ja vielä kulkuvaloja? Siellä on useimmiten täysin avoin tila, jossa työskentelee 40-50 ihmistä.

Vierailija
171/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuli etätyökielto huhtikuussa, tuloksissa jäädään isosti jälkeen edellisten vuosien tuloksesta. Nyt työt todella loppuvat, kun lähden työpaikalta, etätöissä päivää saattoi huomaamattaan venyttää tärkeissä tilanteissa. Enää ei, keskeneräinen on keskeneräinen myös huomenna aamulla, vaikka pomo odottaa valmista. Totean iloisesti, että työpäivä päättyy klo 17, klo 16.45 annettu korjausehdotus siirtyy automaattisesti seuraavaan päivään.

Meillä vanha esimies vaati olemaan toimistolla, joten osa kollegoistani vaihtoi muualle. Tämä sama henkilö veti myöhemmin vaatimuksensa takaisin, koska rekry sanoi ettei nykyään saa ketään rekrytoitua, jos ei ole normaali työkäytäntö. Ihan kiva yrittää tehdä töitä neljän edestä, kun tää yksi id...ootti sai porukan lähtemään muualle.

Vierailija
172/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ilmeisesti tienaa liikaa jos kerran ei tarvitse joka arkipäivä töitä tehdä.. tai sitten ovat saaneet perintöjä eikä sen puolesta ole tarvis.

Ja jos rahaa on niin se toki on sallittua.

Mutta se johtaa siihen että suomi on ajamassa seinään kun ei ole työntekijöitä, töitä eikä mitään kasvua. Kukaan tänne ei halua. Täältä halutaan vain pois.. ei tule toimimaan..

Vierailija
173/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä hommissa joissa sluibaaminen etänä onnistuu, ei siellä konttorillakaan kukaan mitään tee.

Vierailija
174/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pääse lukemaan juttua, mutta minusta on omituista miten etätyötä jotkut haluavat usein arvostella (useimmiten toimitilojen vuokraajat tai niitä kalustavat). Esim. minä saan enemmän aikaan kotona etäpäivinä (2-3 viikossa), koska toimistolla jatkuvasti tulee keskeytyksiä jonkun tullessa jotain kyselemään tai muuten vaan juttelemaan niitä näitä. Ja aina on pidettävä kahvitauot ja lounastauot ja aina ne venyy... Työrauha kotona on parempi ja pystyn tekemään keskeytyksettä paljon paremmin tiettyjä tehtäviä joihin joutuu oikeasti keskittymään kunnolla. Puolen päivän aikaan voin käyttää lounastaukoni pidennetysti ja käydä pienellä kävelyllä, joka oikeasti virkistää ja auttaa jaksamaan. Toimistolla sekin lounasaika on "pakko" käyttää yhdessä jutustellen ja ei se kyllä aina virkistä, istua jaarittelemassa niitä näitä... 

Varmasti etätöiden suhteen on yksilöllisiä eroavaisuuksia, mutta minulle plussa niissä on se että ei tarvitse käyttää matka-aikaa töihin (+bensan säästö) ja voin kesken päivän helpommin käydä ulkoilemassa, näin talvisin pimeään aikaan se on virkistävää. Ehkä joku voi lusmuilla, mutta luulisi sen näkyvän työnjäljessä ja myös konttorillakin tehdessä. Jos minun täytyisi olla 5pv viikossa toimistolla, niin ei siinä mitään mutta kyllä työmatka rasittaisi enemmän ja palautuminen ei olisi yhtä tehokasta, sekä olisi kuormittavaa kun työkaverit olisi aina hakemassa lounaalle ja kahvitauoille. Omassa työssäni kaipaa hetken joskus yksinoloa / ulkoilmaa. Saan itse tehdä 2-3pv etätöitä viikossa ja viimeisen 10v aikana olen ollut kahdesti kipeänä, töissä pois yhteensä 4pv. Uskon että asialla on jotain tekemistä sillä, että ei ole tarve ollut joka päivä niiden flunssaisten työkavereiden kanssa jotka tulevat töihin puolikuntoisenakin. Minusta sekin on tuottavaa, että työntekijä on paikalla. 

Vierailija
175/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on aika omituinen asenne kieltämättä alkuperäiseltä kommentoijalta. Eikö hän tiedä, että tässä yhteiskunnassa monia tärkeitä tehtäviä tekee useat etänä? Poliisit, asianajajat, poliitikot jne? Moni työterveyshoitaja tms käyttää aika paljon aikaansa siihen tietokoneen naputteluun. Monia tehtäviä kun ei voi tehdä muuten kuin sähköisesti koneella, silloin kai ei ole niin väliä missä se työpiste sijaitsee? Ei minulle olisi ongelmaa olla työpaikassa jossa on oltava aina paikan päällä, on näitäkin tullut nähtyä. Joihinkin töiden kuvaan ja etuihin kuuluu vain että joskus on mahdollista tehdä päivä tai pari myös kotoa. 

Vierailija
176/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti olen huomannut saman, viimeksi tänään. Asiakkaille palveluaika on klo 9-15 mutta suurin osa viisveisaa siitä ja häippäsee perjantaisin silloin kun itselle sopii. Etätöissä se on helppoa, vain Teamsiin viesti että hyvää viikonloppua, ja samalla oletetaan että joku muu palvelee asiakkaita sovitun ajan. Teemme siis noin 99% etätöitä ja pikkuhiljaa ruvennut v***maan se, että olen näköjään se jonka oletetaan päivystävän joka perjantai tuohon klo 15 asti (kaikkien työaika siis tuo sama, eli periaatteessa kenelläkään ei ole erioikeutta lähteä joka perjantai aikaisemmin). Tänään otti sen verran päähän, että lopetin työt itsekin klo 14 kun kaikki muutkin olivat lähteneet. Siellähän soittelevat asiakkaat kaikessa rauhassa eikä kukaan vastaa.

Sinun esihenkilösi taitaa olla aika veltto tapaus jos ei tuota huomaa, tai sitten huomaakin ja jättää puuttumatta.

Vierailija
177/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävimme mieheni kanssa digi ja väestövirastossa hoitamassa asioita perjantaina iltapäivällä, kun heillä ei voi hoitaa asioita, mitkä pitää kahden ihmisen allekirjoittaa digitaalisesti, vaikka muualla se onnistuu, mutta Suomen digivirastossa ei onnistu, niin siellä oli lähtenyt kaikki henkilökunta kotia, paitsi vahtimestari.

Heillä on aukioloajat, mutta henkilökunta lähtee kaikki samaan aikaan pois, koska pitää olla pitkä viikonloppu ja liukuva työaika jne.

Valittaessamme aiheesta, saimme vastaukseksi, että eiköhän tämä ole heidän esimiehensä asia, eikä meidän. No varmasti on esimiehen asia, että antaa kaiken henkilökunnan lomailla samaan aikaan. Kuitenkin verovaroilla ylläpidetty laitos.

Myöskään vaikkapa KELAssa et voi enää hoitaa mitään asioita, ellet ole varannut ennalta aikaa ja suurimman osan ajasta ovat kiinni. Siellä voi olla jopa kolme vartijaa samaan aikaan töissä, että riittää juttuseuraa töissä,

Jos on käytössä liukuva työaika niin tottakai työntekijät saa sitä käyttää. Osa voi tehdä pidempiä päiviä viikolla ja lähtee perjantaisin aiemmin pois. Mutta jos virastossa on aukioloajat niin tottakai palvelua pitäisi aukioloaikojen puitteissa saada. Olen itse valtion virastossa ja meillä on liukuva työaika, mutta jotkut päivystää aina vähintään 16.15 asti ja näin sen pitäisi ollakin. Sinänsä tuo on sitten esihenkilöiden ongelma. 

Vierailija
178/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöistä valittavat sellaiset henkilöt, jotka laiskottelisivat itse jos tekisivät etätöitä. Luulevat, että kaikki on samanlaisia.

Vierailija
179/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia nää työpaikat on missä työnantaja ei huomaa onko töitä tehty vai ei? Aivan sama onko kotona vai toimistolla niin luulisi, että se työntekeminen näkyy jossain. Ja jos tosiaan ei näy, niin mitä sellaisilla työntekijöillä tekee? Ja jos näkyy, niin mitä väliä missä he fyysisesti sijaitsevat? 

Julkisen sektorin hommia. Ei yksityisellä työnantajalla tuommoinen ole mahdollista. Saa potkut, jos lusmuilee. 

Mä olen valtiolla ja kyllä meillä ainakin seurataan, kuinka monta tapausta/tehtävää saa tehtyä. On tavoitevauhdit. Jos niistä jää, niin palkkaa voidaan tiputtaa. 

Ps. Mä lopetin tänään viis yli neljä, että ihan tuli täysi työpäivä. 

Vierailija
180/192 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi syy lisää, miksi etätyöt pitäisi kieltää kokonaan.

Haistappa sinä pitkä paska, kun et muuta osaa. Tee se vaikka etänä.