Mitä jos on epäonnistunut eikä vaan yksinkertaisesti saa töitä ja jää työttömäksi koko loppuelämän?
Olen siis kolmeakymppiä lähestyvä mies jolla on hyödytön VTM tutkinto ilman suhteita ja vain vähän työkokemusta hanttihommista ja toimistotöistä. Tilanne on niin surkea, että en saa töitä vaikka yritäin kaikkea kuten esim. CV malleja, kikkailua, hakukirjemalleja, liittämällä työtodistuksia, valmistautumalla haastatteluihin jne. Kaikkea on yritetty, mutta mikään ei kelpaa työnantajille, enkä pääse edes vuokrafirmojen kautta osa-aikaiseksi hyllyttäjäksi..
Motivaatio on katoamassa täysin, eikä minulla ole mitään tukiverkostoja tai sosiaalista elämää ylipäätään. Joo, nyt on lama-aika, mutta entä sitten? Jos lama jatkuu vielä vuosia niin kukapa haluaisi palkata 30+ miehen ilman mitään työkokemusta ja taitoja? Samalla näkee kun minua huomattavasti nuoremmat ovat huomattavasti paremmassa asemassa ja he ovat jo vuosia olleet työelämässä..
Mitä voisin edes tehdä?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on huutava pula sijaisista. Menet vaikka ensin johonkin päiväkotiin kuukaudeksi työkokeiluun niin saat alan työkokemusta, ja sen jälkeen hakeudut sijaislistalle.
Ei ole koulutusta, eikä osaamista.
ap
Ei siihen tarvita koulutusta. Ja osaamisen hankit siellä työkokeilussa. Se riittää työnantajalle. Lastenhoito on helppoa.
Tuon ikäisen olisi korkea aika hankkia omiakin lapsia jos ylipäätään meinaa niitä joskus hankkia.
En halua lapsia
ap
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin kolme ammattia. Aluksi näyttikin että töitä on vaikka kuinka mutta 38 vuotiaana työt loppui kuin seinään ja olen ollut nyt 10 v työtön. Nykyään ei siis mitenkään enää kelpaa töihin vaikka on kokemusta ja osaamista ja kaikkea ja olen mielestäni mukava ja ahkera ollut aina mutta ei vaan saa töitä enää.
Varför öppnar du inte eget då du är övertygad över din förmåga att klara saker? Vad har du att förlora efter 10 år av arbetslöshet? Ett aktiebolag kan du grunda själv utan eget kapital fast i kväll över nätet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mene kouluun, hanki uusi ammatti
Kouluun ei noin vain mennä vaan haetaan, itse olen yli 30 kertaa hakenut ammattikouluhin ja ammattikorkeaan mutta en ole päässyt.
Ehkä johonkin lennonjohtajalinjalle voi olla vaikea päästä ammattikouluun. Mutta perus timpurilinjalle tai vastaavaa otetaan ihan kenet vaan, ja usein osa opiskelupaikoista jää täyttämättömiksikin kun on niin vähän hakijoita.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin kolme ammattia. Aluksi näyttikin että töitä on vaikka kuinka mutta 38 vuotiaana työt loppui kuin seinään ja olen ollut nyt 10 v työtön. Nykyään ei siis mitenkään enää kelpaa töihin vaikka on kokemusta ja osaamista ja kaikkea ja olen mielestäni mukava ja ahkera ollut aina mutta ei vaan saa töitä enää.
Pyörit sitten vaan päivärahoilla ja yrität päästä tukityöhön tai kurssille, että saat välillä vaihtelua ja tapaat ihmisiä. Joskus noista saattaa saada vinkkiä töistäkin, jos pääsee vaikka kurssiin kuuluvalla työssäoppimisjaksolla paikkaan, johon voi työllistyä vaikka sijaiseksi alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa on huutava pula sijaisista. Menet vaikka ensin johonkin päiväkotiin kuukaudeksi työkokeiluun niin saat alan työkokemusta, ja sen jälkeen hakeudut sijaislistalle.
ap
Ei siihen tarvita koulutusta. Ja osaamisen hankit siellä työkokeilussa. Se riittää työnantajalle. Lastenhoito on helppoa.
Tuon ikäisen olisi korkea aika hankkia omiakin lapsia jos ylipäätään meinaa niitä joskus hankkia.
En halua lapsia
ap
Onko jotain mitä haluat elämässä (siis muutakin kuin rahaa)? Miten vietät arkesi?
Kyllä sä johonkin hevon perseeseen pääset keittämään kahvia, vaikka Lieksaan :D. Pitää olla valmis muuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ihmisillä on kaikkea pientä bisnestä jos varsinaisia töitä ei ole. Ostavat vaikkapa tukkuerän pähkinöitä ja sitten menevät rautatieasemalle myymään niitä matkustajille. Kaikenlaista on mahdollista keksiä kunhan on mielikuvitusta.
Suomessa tuollainen ei tosiaan toimi.
Suhdanteetkin vaihtelevat. Kyllä jotain nousuakin vielä tapahtuu. Haet niitä tuettuja töitä ja koulutuksia. Lisäksi harrastat ja kehität vähän itseäsi, että on jotain mitä laittaa CV:seen. Voisit yrittää hakea töitä vaikka Ruotsista, Norjasta tai muualta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluun ei noin vain mennä vaan haetaan, itse olen yli 30 kertaa hakenut ammattikouluhin ja ammattikorkeaan mutta en ole päässyt.
Ehkä johonkin lennonjohtajalinjalle voi olla vaikea päästä ammattikouluun. Mutta perus timpurilinjalle tai vastaavaa otetaan ihan kenet vaan, ja usein osa opiskelupaikoista jää täyttämättömiksikin kun on niin vähän hakijoita.
Olen hakenut lähihoitaja, merkonomi, sähköasentaja, datanomin yms koulutuksiin enkä ole päässyt kun hakijoita on 100 ja paikkoja 20
Sinun kannattaa hakeutua mamuille tarkoitetuille töille kuten ruokalähetti pyöräilijä tai taksikuski ja ehkä jopa perustaa pitseria ja mikäli mikään ei onnistu kannataa odottaa että iso punainen palaa taas seuraavaan hallitukseen ja köyhien kiusaaminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörit sitten vaan päivärahoilla ja yrität päästä tukityöhön tai kurssille, että saat välillä vaihtelua ja tapaat ihmisiä. Joskus noista saattaa saada vinkkiä töistäkin, jos pääsee vaikka kurssiin kuuluvalla työssäoppimisjaksolla paikkaan, johon voi työllistyä vaikka sijaiseksi alkuun.
Onko hyviä muijia niillä kursseilla? Vois itekin harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En halua lapsia
ap
Onko jotain mitä haluat elämässä (siis muutakin kuin rahaa)? Miten vietät a
Istun koneella aamusta iltaan.. Välillä käyn kävelyllä ja juoksulenkillä..
ap
Vierailija kirjoitti:
Ala yrittäjäksi.
Lama-aikana?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailla ihmisillä on kaikkea pientä bisnestä jos varsinaisia töitä ei ole. Ostavat vaikkapa tukkuerän pähkinöitä ja sitten menevät rautatieasemalle myymään niitä matkustajille. Kaikenlaista on mahdollista keksiä kunhan on mielikuvitusta.
Onnea vaan suomessa yrittämiselle, tosta toiminnasta taitaa napsahtaa melko kova taloudellinen rangaistus jos jää "kiinni".
peli kohdallasi on menetetty...ala vaan ryyppäämään...osaat kai sentään avata pullon?...klunkklunkklunk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut lähihoitaja, merkonomi, sähköasentaja, datanomin yms koulutuksiin enkä ole päässyt kun hakijoita on 100 ja paikkoja 20
Hae pikkupaikkakunnille. Ja datanomiksi tai merkonomiksi ei kannata hakea koska niille ei ole töitä.
Ei hätää. Mieti, jos olisit ollut vankilassa.
Jatkossa kysytään työkaverilta onko se ollut vankilassa.
Valehtelun kyllä näkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala yrittäjäksi.
Lama-aikana?
Aikana kuin aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Mieti, jos olisit ollut vankilassa.
Jatkossa kysytään työkaverilta onko se ollut vankilassa.
Valehtelun kyllä näkee.
En halua työskennellä vankilassa olleen kanssa.
Opiskelemaan alalle, jossa tarvetta työvoimalle. Fiksu harjoittelupaikan valinta. Se oli minun reittini työelämään pitkäaikaistyöttömyyden jälkeen. CV:tä ei kyselty, kun osoitin olevani ahkera työntekijä harjoittelun aikana. Kyllähän se ketutti ja paljon tehdä ilmaiseksi työtä (en kehdannut pyytää palkallista harjoittelua, kun sitten TA olisi saattanut haluta nähdä sen CV:n jossa ei täytettä ollut), mutta lopputulos oli sen vaivan arvoinen. Harjoittelun jälkeen oli pari kuukautta koulua ja sen jälkeen palasin harkkapaikkaan töihin. Ei maailman paras työpaikka ja palkka on todella surkea, mutta ehkäpä sitä jossain vaiheessa voi sitten alkaa muitakin paikkoja katsella.