Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomen lakien mukaan peruukin pitäisi olla syöpä- ja pälvikaljuiselle maksuton apuväline

Vierailija
12.12.2024 |

Nykyisin laki kuitenkin toteutuu vain harvoin ja peruukkia tarvitseva joutuu maksamaan tekotukkansa kokonaan omasta lompakostaan mikä on ristiriita lain kanssa kun hyvinvointialueet laiminlyövät asiakasmaksulakia ja lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutusperusteita:

https://yle.fi/a/74-20124703

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sama ongelma on ihan kaikkien apuvälineiden kanssa. Kun sain kipsin jalkaan niin sairaalasta kehoitettiin hankkimaan omat sauvat. Sain tosin lopulta lainasauvat kun ruinasin ja ruinasin että en ala mistään yhden murtuman takia ostamaan kyynärsauvoja, mutta lääkäri ei ollut asiaan tyytyväinen ja marmatti ettei sauvojen lainaaminen enää kuulu sairaaloiden ja terveyskeskusten toimenkuviin vaikka suostuivat tekemään poikkeuksen.

Pitääkö yhteiskunnan nöyrtyä ja tukea kuulapäille peruukit ja jalkapuolille sauvatkin vaikka rahat on kaikkialla tiukissa ja vähissä niin että kustannuksia ja me oja on pakko karsia pakon edestä kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole?

pitää, koska ihmsiet sulkevat kaljupäiset naiset (etenkin) ja ehkä joskus miehetkin pois sosiaalisista piireistä. jos ei näytä standardien mukaiselta.

Vierailija
22/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruukki on turhake ja luksusta jota kukaan ei oikeasti tarvitse. Jos alkaa kaljuuntua niin vetää sitten pään kokonaan kaljuksi ja kasvattaa parran.

Naisetkinko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

11:22 Kipinä, Kova Käskijä

Vierailija
24/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä pidä peruukkia apuvälineenä. Ilman peruukkiakin pärjää kyllä. 

Ostakoot halukkaat ihan itse. 

Vierailija
25/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruukkeja saa halvimmillaan jostain naamiaiskaupasta 10-20 eurolla. Temusta jopa alle viidellä eurolla. Kumma jos jollain ei ole siihen varaa.

Menetkö sinä töihin pilailupuodin peruukissa?

Vierailija
26/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pidä peruukkia apuvälineenä. Ilman peruukkiakin pärjää kyllä. 

Ostakoot halukkaat ihan itse. 

Kiva. Niin kuin ei syöpäpotilailla olisi muutenkin tarpeeksi vaikeaa.

Oletko sinä ollut sytostaattihoidoissa? Kerro miten hyvin pärjäsit.

Vierailija
27/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika uskomaton tuo kohta: Peruukeille ei saa esimerkiksi asettaa ylähintarajaa eikä niiden lukumäärää saa rajata.

Joku valitti radiossa, että sai vain nyt 1000 euron peruukin, kun aikaisempina vuosina on saanut ostettua 2600 euron peruukit!

Mikä radio ohjelma mahtoi olla kysymyksessä? Miksi haluat levittää väärää tietoa. 

Radio Suomessa tänään käsiteltiin asiaa ja Kela korvaa peruukista n. 200€,  joka ei riitä peruukin ostoon, koska ne maksavat 300-600€.

Just tule ainakin Uudenmaan alueuutisesta sama kohta TV:stä. Löytyy kyllä Areenasta! Sillä tonnin peruukilla ei edes tehnyt mitään, kun kuulema ärsytti ihoa. Joten se oli vielä kaiken kaikkiaan turha ostos! Sama nainen myös tuossa ap:n linkissä uutisessa. Joten lue uutinen ensin.

Onhan tuo jos tonnin investointi esteettiseen ei terveydelliseen puoleen loppuelämäksi, joka vuosi ei riitä yhteiskunnalta! Ei ollut siis mikään syöpäpotilas vaan se aleopecia. Esteettisistä syistä ei lasten hampaitakaan oijota joka olisi vain yksi projekti vuoden esimerkiksi, niin onhan se kumma, että aikuisille pitäisi kuitenkin parin tonnij peruukit joka vuosi ostaa!

Vierailija
28/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin syövän ja tukka lähti sytohoitojen vuoksi syksyllä 22. Sain parin sadan euron maksusitoumuksen peruukkiin, joka maksoi yli kolmesataa, erotuksen maksoin itse. Toisaalta kaljuna säästin aika tavalla kampaajakuluissa ja hiusten hoitoaineissa, eli siltä osin mielestäni rahallisesti voitin ( ainoa positiivinen asia tuossa syövässä).

Peruukki kutitti ja harvoin sitä käytin, puuvillainen vanha huivi oli paljon mukavampi. Itse asiassa se kalju ei edes näyttänyt kovin pahalta jos laitoin isot korvikset ja meikkasin silmät ja huulet. Jos olisi normaalimpaa, että nainen on kalju olisin varmaan ollut kalju paljaana koko ajan.

Nyt on hoidot onnekkaasti takana ja tukka kasvaa terveemmän näköisenä kuin koskaan aiemmin.

Vierailija
29/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruukki on turhake ja luksusta jota kukaan ei oikeasti tarvitse. Jos alkaa kaljuuntua niin vetää sitten pään kokonaan kaljuksi ja kasvattaa parran.

Tukkahan voi sitten lähteä muistakin syistä kun miestyyppisesti kaljuuntumisesta

Miestyypin kaljuutumiseen ei saa tosiaan peruukkia. Todella moni sekoittaa pälvikaljun ja tämän. 

Vierailija
30/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo sama ongelma on ihan kaikkien apuvälineiden kanssa. Kun sain kipsin jalkaan niin sairaalasta kehoitettiin hankkimaan omat sauvat. Sain tosin lopulta lainasauvat kun ruinasin ja ruinasin että en ala mistään yhden murtuman takia ostamaan kyynärsauvoja, mutta lääkäri ei ollut asiaan tyytyväinen ja marmatti ettei sauvojen lainaaminen enää kuulu sairaaloiden ja terveyskeskusten toimenkuviin vaikka suostuivat tekemään poikkeuksen.

Pitääkö yhteiskunnan nöyrtyä ja tukea kuulapäille peruukit ja jalkapuolille sauvatkin vaikka rahat on kaikkialla tiukissa ja vähissä niin että kustannuksia ja me oja on pakko karsia pakon edestä kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole?

No jos on rahaa tunnin junaan ja yritystukiin ja puoluetukiin ja ylisuureen eduskuntaan, niin kyllä pitää olla edelleen rahaa hyvinvointiinkin. Älkää nielkö kaikkea, mitä oikeistohallitus yrittää meille syöttää, vaan kyseenalaistakaa ja vaatikaan säästöjen tasapuolista ja järkevämpää kohdentamista.

Vierailija
31/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukkahan voi sitten lähteä muistakin syistä kun miestyyppisesti kaljuuntumisesta

Artikkeli sanoo, "Lain mukaan peruukki on alopeciaa eli pälvikaljua sairastavalle maksuton apuväline."

Alopeciassa on nimenomaan kyse miestyyppisestä kaljuuntumisesta.

No ei tosiaan ole. Lueppa vähän enemmän mitä tarkoittaa pälvikalju! Pälvikaljussa voi lähteä muutkin karvat, ripset, kulmat yms. Kyse on aivan eri sairaudesta. 

Vierailija
32/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen?

Vierailija
33/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin...

Missä sitten menee raja.

Itse olen todella harvahiuksinen nainen. Koitan sitten piilotella sitä. En tiedä paljon todella laadukkaat perukit maksaa.. koska joskus katsellut netissä ja hintahaitari melkoinen.

Toisaalta silmälasitkin pitää kustantaa itse. 

No naisten jaljuus ei saisi olla tabu.

Ja nostan hattua naisille,jotka uskaltavat ns. Rokata kaljuaan. Itse en ole niin rohkea.

Vierailija
34/36 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko myös miestyyppisesti kaljuuntuneiden peruukit?

Vierailija
35/36 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin...

Missä sitten menee raja.

Itse olen todella harvahiuksinen nainen. Koitan sitten piilotella sitä. En tiedä paljon todella laadukkaat perukit maksaa.. koska joskus katsellut netissä ja hintahaitari melkoinen.

Toisaalta silmälasitkin pitää kustantaa itse. 

No naisten jaljuus ei saisi olla tabu.

Ja nostan hattua naisille,jotka uskaltavat ns. Rokata kaljuaan. Itse en ole niin rohkea.

harvahiuksisillekin on erilaisia apuja, mutta kunnat ei toki niitä sitten korvaa. voi vaikka ostaa hiuslisäkkeitä ja sitten on olemassa eräänlaisia puoliperuukkeja. kannattaa käydä jossain asiantuntijaliikkeessä kyselemässä tai aloittamalla vaikka netistä kaupoista, jotka peruukkeja myyvät ja katsoa tarjontaa.  muistelen, että sellaiset puoliperuukit maksavat 200-300, tai sitten se oli 100-150 halvimmat kokoperuukit ovat jotain 350+euroa, kalleimmat useita tuhansia.

Vierailija
36/36 |
19.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttären aitohiusperuukki maksoi 1500, ja hankinnasta on jo kymmenen vuotta aikaa. Voisi kuvitella että niidenkin hinnat ovat nousseet. 

Keinokuituperuukilla ei voi mennä uimaan eikä saunaan, mikä on lapselle nöyryyttävä kokemus esim. koulu-uinneissa. Aitohiuksisella voi. Saatiin 260 euron maksusitoumus aluksi. Sillä ei olisi saanut minkäänlaista peruukkia. Valtava taistelu oli saada maksusitoumus aitohiuksiseen. Lakiin piti vedota ja kovasti räyhätä että onnistui, vaikka oikeus sopivanlaiseen peruukkiin on kaikilla sairastuneilla. Onneksi toista peruukkia ei tarvittu, hiukset kasvoivat takaisin.