-Tyttäreni ihmetteli, miksi kukaan hoitajista ei ilmestynyt katsomaan-
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html
Oma äitini kun oli aikoinaan hoitokodissa, niin ei niitä hoitajia näkynyt silloinkaan. Kerran sitten avasin "väärän" oven ja siellähän hoitajat oli rupattelemassa ja viettämässä laatuaikaa.
Nämä "hoitajat" tekee tasan sen välttämättömän, ei yhtään muuta.
Kommentit (231)
Mä olen tekemässä tällä hetkellä ensimmäistä harjoitteluani vanhusten hoivakodissa. Opiskelen sairaanhoitajaksi. Osalla käy omaiset joka viikko, osalla ei käy ollenkaan. Vanhukset valittaa kun on ikävä kotiin, ikävä lapsia. Todella surullista, ettei käydä. Kaverini mummo sairastaa alzheimerin tautia ja kaverini ei halua käydä kun mummo ei enää tunne. Eihän ne kaikki muistisairaat meitä hoitajiakaan muista taikka tunnista, mutta silti me ollaan läsnä lähellä, kuunnellaan, puhutaan, kohdataan. Aina voi tulla rupattelemaan, ulkoiluttamaan tmv. Joidenkin omaisten mielestä hoitajan pitäisi tehdä paljon enemmän vaikka itse on hylännyt sen omaisensa täysin.
Meidän paikassa ei ole edes mitään hoitajien taukohuonetta, hoitajat ruokailee asukkaiden olohuoneessa ja asukkaat saattavat olla siinä vieressä.
Että sen mummon vuoteen ääressä istuisi hoitaja kokoa ajan, tarvittaisiin siihen palkata 5 hoitajaa plus viikonlopuksi enemmän ja kun nyt vanhuksen laitoshoito maksaa valtiolle yli 5000 euroa kuukaudessa, niin mitähän maksaisi 5 kertaa enemmän. Ja riittäisikö missään maassa sellaiseen hoitajia? Tai rahaa.
Niin se vain on, että hupailuun ja viihdyttämiseen ei juurikaan jää aikaa, sitä varten voi omainen toimittaa television ja radion ja jotain herkkuja viedä mennessään ja myös syöttää ne vanhukselleen, sekin vie aika lailla aikaa.
Toki yritetään jutella ja viihdyttääkin välillä ja jotkut vanhukset ovat aivan ihania, useimmat toki eivät enää tiedä maailman menosta mitään ja monet eivät kykene muuta kuin makaamaan sängyssä. Omaisten mielestä pitäisi ulkoluttaa ym. Mutta kyllä säälittää kivusta itkevä ihminen, jos puoliväkisin nostetaan pyörätuoliin ja määrätään ulkoiluun, kun luut ovat jo hauraat ja hän haluaisi vain nukkua. Mutta ulos on vietävä, jos käsky niin käy ylhäältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.
Lähes joka päivä valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Katsos kun yleensä ihmiset käy töissä. Harva siis voi hoitaa itse 24/7 vanhuksiaan, jos näitä ei voi jättää yksin tai keskenään.
Ikävä kyllä, se on väkisinkin suurelta osin yhteiskunnan tehtävä, aivan kuten järjestää hoitopaikkoja lapsille. Tai vammaisille.
Ja kyllä kai sitä saa vaatia, että se hoito olisi myös laadukasta, olipa kyseessä lapset, vanhukset tai vammaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku on nyt selvästi päättänyt, että koska hänen työpaikallaan on liian kiire ja kurjaa eikä mitään ylimääräistä ehdi tehdä (eikä kyllä haluaisikaan), niin missään muuallakaan ei voi olla asiat paremmin. Onneksi voi, ja on. Enkä siis väitä etteikö resurssipula olisi ihan oikea ongelma, mutta johdon ja henkilökunnan asenteella on myös valtava merkitys.
Kyllä, johtamisestahan se lopulta hyvin pitkälle on kiinni, miten sitä työtä tehdään. On hyviä paikkoja joissa ei kiristetä kaikkea äärimmilleen ja työntekijöistäkin välitetään, ja sitten niitä toisenlaisia. Ei varmaan vaikea päätellä kummasta löytyy ne hoitajat, jotka laittaa joululauluja soimaan ja virittelee valot ikkunaan.
Mulla on ystävä, joka pienessä kaupungissa hoivakodissa töissä. Yksityinen, mutta ei näit
No tulipa taas valhe. En usko että hoitajat omilla rahoillaan kustantavat asukkaille leivonnaisia, saati että vielä leipoisivat ne itse. Tälläistäkö vaadit hoitajilta!
Raskaan työpäivän jälkeen, kun on aika olla perheen kanssa, kotityöt jne. Niin omalla ajallaan pitäisi vielä kotonaan alkaa leipomaan asukkaille!! Hoitokodissa saattaa olla jopa 30 asukasta, niin näillekö pitäisi vielä vääntää leipomukset ?!!
Ei kyllä mikään enää riitä. Kaikkea sitä kehdataan esittääkin. Ja VALEHDELLA. TUOLLAISTA EI MISSÄÄN TAPAHDU!!
Millekään muulle alalle tuskin tälläistä ehdottaisit !!
Miksei Päivi Koskela itse ottanut äitiään Jouluksi kotiin? Olisi sitten saanut päättää mitä mummolle puetaan päälle kun kerran hoitajat olivat pukeneet liian arkiset vaatteet. Toivottavasti Päivi sitten vaihtoi mummolle juhlavaatteet ylle. Taisi olla mummo liiaksi vaivaksi niin käytiin vain pikaiseen katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 15 vuotta sitten hoivakodissa töissä. Tästä ketjusta tuli mieleen, että oli asukas, nainen, joka aina sammutti television kommentilla "kyllä tämä nyt laitetaan kiinni jo!" ja toiset yrittivät teeveetä katsoa. Ei auttanut puhe eikä mikään.
Sitte nämä hankinnat. Hoitoala nytkin, mutta se menee näin nykyään että älkää hukatko kyniä koska uusia ette saa. Ei ole rahaa ostaa. Niin tuskin niitä pattereitakaan mistään saa.
Onhan tuo nyt ihan hullua, säästetään jostain mikä maksaa tuskin mitään, siis vaikka kynät,mutta sitten johtajat nauttii "miljoonan" verran palkkaa. Josta ei voi leikata sitten yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kylmissään olevalle vanhukselle ap ei vilttiä hakenut :(
Hoitajat on tarkkoja työstään. Ei saa muut puuttua. Heillä tarkat rajat mitä tehdään.
Onneksi en puuttunut kylmissään olevan vanhuksen asioihin. Olisi ehkä äitini saanut kärsiä.
ap
Päinvastaisia kokemuksia paljonkin. Hoitajat tulevat nopeasti, auttavat, antavat mitä on pyydetty, häärivät ja hyörivät minkä kerkeävät.
Kyllä hoitajilla on silti oikeus pitää ruoka- ja pissataukonsakin. Vaikka usein jää välistäkin :/
Nro 105: Sanoinko jossain, että OMILLA RAHOILLAAN? En sanonut. Käyttävät kyllä vapaa-aikaansa tähän, koska haluavat. Kahdeksan vanhuksen hoivakoti, jossa ei tarvitse mennä peräsuoli putkella, jotta pörssiyhtiö nettoaa mahdollisimman paljon työntekijöiden selkänahasta.
T. Reipas ja tunnollinen lammas poikkeuksellisesti vierailijana
Vierailija kirjoitti:
Kesäsulku ei päättynyt koskaan, mutta silti tulee vähän väliä pyyntöä jäädä aamusta vielä iltaan. Olen lähdössä muualle. Suurimpana syynä on se, että mulle riittää muutaman kuukauden määräaikaisilla roikuttaminen vuodesta toiseen, vaikka töitä on koko ajan enemmän kuin tekijöitä.
Itse olin taas vakituisena omassa työpaikassani monia vuosia. Nyt sitten jokainen eli ne vuosia olleet tai sitten myöhemmin tulleet ovat ns samalla viivalla ja sopimukset aina kuukaudeksi kerrallaan. Aiemmin olin ilman suurempaa huolta tuolla töissä. Nyt aina kuukauden päähän elämä jatkuu ja sitten jännitän saanko taas kuukauden jatkoa. Eihän tämä ole inhimillistä enää. Muutenkin syksyllä oli hyvin vähän vuoroja ja olin tuntityöntekijäksi pudotettua myös välillä raapien kasaan kaikkien muiden saikkupäivistä edes sen verran vuoroja, että syksystä selvisi. Nyt olen taas "ylennettynä" kuukausipalkkalaiseksi, mutta vaan yhden kuukauden kerrallaan. Ikää sen verran etten voi muuta kuin yrittää viedä osaltani hommat loppuun. Alkoi kannaltani hieman aikaisin koko sote touhu.
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Sulle maksetaan siitä vai olisitko mieluummin työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajien pitäisi ruokatauollaan sitten samalla tehdä? Mitä sinä töissä teet samalla kun syöt?
Yksi hoitaja ei yksinään rupattele. Miksi pitää taukoaan samaan aikaan?? Kaupan kassatkaan kimpassa ruokaile, vaan vuorotellen. Ja syynä juuri se, ettei asiakkaat kärsi useamman henkilön samanaikaisesta tauosta. Hoitajat on asiakaspalvelijoita. Onko se hoitajilta päässyt unohtumaan? Ruokakaupan jonossa harvemmin kukaan on tuskissaan tai kuolemaisillaan tai muussa akuutissa hädässä. Sairaanhoitopalveluissa on. Siksi on täysin perusteltua, että taukoja ei yhdessä pidetä.
No tänä jouluna minä tungen sinne omaisten kanssa rupattelemaan, siitähän tässä on kyse, että istuskelen sängynreunalla, jotta omaisten ei olisi niin vaikea kohdata sairasta vanh
Asiallista hoitoa on siis hankkia mummolle pyhävaatteet ja kinkkua, kun läheiset tulevat käymään? Ja koristella osasto, vaihtaa lamppujen paristoja ja laittaa joululaulut soimaan, vaikka 30 potilasta kaipaisi vessaan, suihkuun ja puhtaat lakanat?
Olen eläkkeellä oleva sairaanhoitaja ja ihmettelen tätä jatkuvaa hoitohenkilökunnan solvaamista. Kohta meillä ei ole näitäkään hoitajia,eihän kukaan jaksa jatkuvasti lukea tätä haukkumista.
Tsemppiä vaan teille rakkaat kollegat ja koittakaa jaksaa,muistetaan aina että me teemme arvokasta työtä ja yritetään unohtaa asiattomat kirjoitukset. Hyvää Joulua kaikille hoitoalan ammattilaisille!
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämelle kaikki me, jotka valitamme vanhuksen hoidosta. Voisimmeko noutaa sen vanhuksen kotiimme muutamaksi päiväksi, viedä autoajelulle, kauppoihin, hautausmaalle, kirkkoon ym. Ei ei, vanhus vain tulee levottomaksi. Näin olen kuullut meidän aikuisten lasten sanovan. Elämä lukkojen takana, hoitajien armoilla on kuin vankilassa. Olisiko armokuolemakin helpompi?
Hoitokodissa olevat vanhukset ovat niin heikkokuntoisia, että heitä ei ajeluteta kauppoihin, hautausmaalle, kirkkoon ym. paitsi jos halutaan päästä vanhuksesta nopeasti eroon.
98-vuotia äitini ei pääse vielä hoivakotiin, koska hän pystyy liikkumaan rollaattorilla. Hän asuu yksin. Ei ole edes turvaranneketta, mutta pitää puhelinta käden ulottuvilla.
Vierailija kirjoitti:
Että sen mummon vuoteen ääressä istuisi hoitaja kokoa ajan, tarvittaisiin siihen palkata 5 hoitajaa plus viikonlopuksi enemmän ja kun nyt vanhuksen laitoshoito maksaa valtiolle yli 5000 euroa kuukaudessa, niin mitähän maksaisi 5 kertaa enemmän. Ja riittäisikö missään maassa sellaiseen hoitajia? Tai rahaa.
Niin se vain on, että hupailuun ja viihdyttämiseen ei juurikaan jää aikaa, sitä varten voi omainen toimittaa television ja radion ja jotain herkkuja viedä mennessään ja myös syöttää ne vanhukselleen, sekin vie aika lailla aikaa.
Toki yritetään jutella ja viihdyttääkin välillä ja jotkut vanhukset ovat aivan ihania, useimmat toki eivät enää tiedä maailman menosta mitään ja monet eivät kykene muuta kuin makaamaan sängyssä. Omaisten mielestä pitäisi ulkoluttaa ym. Mutta kyllä säälittää kivusta itkevä ihminen, jos puoliväkisin nostetaan pyörätuoliin ja määrätään ulkoiluun, kun luut ovat jo hauraat ja hän h
Olin aikaisemmin töissä pienessä hoivayksiössä, potilaita noin 60. Osalla kävi puoliso tai lapsi päivittäin, vietti tuntikausia läheisensä luona, oli itsekin kuin kotonaan (lapsi saattoi hyvinkin olla jo 70v täyttänyt).
Nyt tuo yksikkö on lakkautettu, enää ei ole maktutonta parkkipaikkaa lähelläkään, bussillakaan ei pääse kuin kilometrin päähän ja ne omaiset, jotka päivittäin kävisivät, asuvat siellä vanhan yksikön liepeillä sen verran kaukana, ettei joka päivä ole jaksamista tulla tänne yli 500 potilaspaikan yksikköön. Kodinomaisuus on kaukana, työt tehdään kuin liukuhihnalla. Tämä on näitä sote-alueiden tärkeitä päätöksiä eli enää ei mikään palvelu saa olla lähellä kotia.
Apn kaltaisten vuoksi lopetin hoitajan työt. Pitäkää tunkkinne. Olin tunnollinen ja empaattinen hoitaja, ja käytin lounastauostani usein osan asukkaiden auttamiseen. Enää en sitä tee, kiittämättömyys on maailman palkka, ap.
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Mistä näille hoitajille sitten maksetaan palkkaa jos ei siitä hoitamisesta? Jos ei niissä vanhuksia hoideta niin sitten kaikki nämä huijauslaitokset vain vasaran alle. Rahat kyllä kelpaa mutta sillä ei saa hoitoa.
Vanhusten hoidosta on tehty bisnestä. Se on se iso ongelma. Jos vanhusten hoito maksaa kunnille/kaupungeille viisi tuhatta euroa kuussa, niin luulisi sillä saavan laadukasta hoivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vihataan vanhuksia panemalla ne julkisiin ja yksityisiin hoitokoteihin kostoksi omista lapsuudentraumoistamme. Ja koska jälkeläiseni vihaavat minua varmasti, ihan syystä, pakenen äkkiä täältä ennen kuin joudun heidän kostonsa kohteeksi.
Lähes joka päivä valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
Näin on.saavat hoitajat rauhassa jauhaa paskaa. Vaarini hoito oli niin vaikeaa näille työn uuvuttamille aikanaan. Aina kun käytiin katsomassa, niin työnsankarit oli kopissa juttelemassa. Ja kun sanottiin ettei häntä ollut syötetty tai pesty.niin sanoivat ettei heille kuulu.paskaisissa vaipoissa joutui olemaan. Syöpäsairas ihminen.
.
Kylmissään olevalle vanhukselle ap ei vilttiä hakenut :(