-Tyttäreni ihmetteli, miksi kukaan hoitajista ei ilmestynyt katsomaan-
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html
Oma äitini kun oli aikoinaan hoitokodissa, niin ei niitä hoitajia näkynyt silloinkaan. Kerran sitten avasin "väärän" oven ja siellähän hoitajat oli rupattelemassa ja viettämässä laatuaikaa.
Nämä "hoitajat" tekee tasan sen välttämättömän, ei yhtään muuta.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vai pitäisi hoivakodissa jotenkin juhlistaa joulua, voi luoja.
Tietysti pitäisi. Mikä psykopaatti ankeuttajapaska sinä olet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajien pitäisi ruokatauollaan sitten samalla tehdä? Mitä sinä töissä teet samalla kun syöt?
Yksi hoitaja ei yksinään rupattele. Miksi pitää taukoaan samaan aikaan?? Kaupan kassatkaan kimpassa ruokaile, vaan vuorotellen. Ja syynä juuri se, ettei asiakkaat kärsi useamman henkilön samanaikaisesta tauosta. Hoitajat on asiakaspalvelijoita. Onko se hoitajilta päässyt unohtumaan? Ruokakaupan jonossa harvemmin kukaan on tuskissaan tai kuolemaisillaan tai muussa akuutissa hädässä. Sairaanhoitopalveluissa on. Siksi on täysin perusteltua, että taukoja ei yhdessä pidetä.
Ei tarvitse tulla kuin kaksi saikkuja samaan aamuun, pakka on sekaisin. Nyt flunssa aikana näin on ollut. Saa juosta, että saa vaipat, pesut, ruoat ja lääkkeet.
Jotkut hemmetin paristot ei kiinnosta siinä vaiheessa. Itse asiassa asukkaiden huoneiden koristeisiin asukkaat hommaa paristot itse. Tai siis omaiset
Ei sitten voinut tämäkään äitiään ottaa kotiinsa jouluruoalle ? Vai kuvitteleeko joku että siellä ehditään jouluja laittamaan ? Monet vanhukset ovat jouluna lastensa ja lastenlasten luona, ainakin silloin oli kun itse viime vuosituhannella alalla olin. Joo onhan se Alzheimerin tautinen vanhus vähän "rasittava" kun pää ei pelaa
Vierailija kirjoitti:
Olen edellinen kirjoittaja, joka mainitsi oman äitinsä olevan hyvässä hoivakodissa. Se on aivan ihmeellistä, miten pienillä asioilla hyvät hoitajat luovat mukavaa ilmapiiriä ja ilmaisevat välittävänsä. Lämmin huumori, ystävällinen kosketus ja sana ohimennen, hetkeen keskittyminen. Osastolla on vaativiakin potilaita, mutta kaikkien kanssa luovivat juuri sille asukkaalle sopivalla tavalla. Vierailen usean kerran viikossa äitini luona, joten en jaksa uskoa, että tällainen käytös olisi vain vieraskoreutta silloin, kun on omaisia näkemässä.
Kuinka kauan oikeasti menee siihen, että laittaa radion päälle ja sieltä joululauluja, tai vaihtaa pariston niihin jouluvaloihin? Kukaan normaali ihminen ei pidä tälaista "ylimääräisenä" työnä!
No mikset sitten hoitanut näitä kun kävit katsomassa?
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten voinut tämäkään äitiään ottaa kotiinsa jouluruoalle ? Vai kuvitteleeko joku että siellä ehditään jouluja laittamaan ? Monet vanhukset ovat jouluna lastensa ja lastenlasten luona, ainakin silloin oli kun itse viime vuosituhannella alalla olin. Joo onhan se Alzheimerin tautinen vanhus vähän "rasittava" kun pää ei pelaa
Osa on varmaan niin huonossa kunnossa, ettei pysty menemään.
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Jos yhteiskunta ei hoida niin mistä v*tusta sitten veroja maksan?? Joko hoidan tai maksan, en molempia. Vain idiootti maksaa korkeita veroja tyhjästä. Terveisin veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on paatuneita. Kuolema ei heitä hetkauta. Omat juoruilut ajaa edelle.
Naurattaa miten noista hoitajamitoituksista jaksetaan joskus paasata:)
Lisää naurunaihetta saat, kun yksityiset irtisanovat hoitajat ja julkiset hoivalaitokset lakkautetaan. Itse kun hoidat vanhat vanhempasi, niin uskon, että naurusi suorastaan raikaa. Omat lapsesi kun kieltäytyvät hoitamasta sinua, varmaan kieriskelet naurusta. 🤣
Tämä on hyvinvointialueiden päätös. Hoitopaikkoja olisi, hoitajia olisi, mutta vanhuksia ei haluta hoivakoteihin laittaa, vaan joutuvat jonottamaan hyvinvointialueen paikkoja. Aika moni mummo viettää kuukausia päivystyksessä, koska ei pärjää kotona, mutta Attendon hoivakotiin ei pääse, koska säästöt.
Tämä!
Kannattaa puhua pikemmin hoivalaitoksesta kuin hoivakodista.
Olen ollut 15 vuotta sitten hoivakodissa töissä. Tästä ketjusta tuli mieleen, että oli asukas, nainen, joka aina sammutti television kommentilla "kyllä tämä nyt laitetaan kiinni jo!" ja toiset yrittivät teeveetä katsoa. Ei auttanut puhe eikä mikään.
Sitte nämä hankinnat. Hoitoala nytkin, mutta se menee näin nykyään että älkää hukatko kyniä koska uusia ette saa. Ei ole rahaa ostaa. Niin tuskin niitä pattereitakaan mistään saa.
Mistä se välittävä hoitaja olisi taikonut ne jouluvalot tai asukkaille juhlavat jouluvaatteet?
Täytyy vain toivoa, että saa itse aikanaan lähteä ns. saappaat jalassa kerrasta, ettei tarvitse mennä hoivalaitokseen kärsimään. Pelkään jo ikääntyvien vanhempieni puolesta, kauanko he pärjäävät kotona - ovat n. 70v eikä minulla ole mahdollisuutta ottaa heitä kotiini.
Meidän isossa palvelukodissa on esim henkilökunnan mitoitus kiristetty ihan äärimmilleen. Nyt vuoroissa on samaan aikaan mahdollisimman vähän hoitajia. Ennen esim päivävuorolaiset olivat pidempään ja nyt taas vuorojen vaihdot niin, että kun iltavuoro tulee niin päivävuorolaiset lähtevät heti. Näin tuo aiemmin yhteinen aika päivällä on loppunut. Tuo aika oli se milloin esim järjestettiin ohjelmaa tai ulkoiltiin, kun oli enemmän henkilökuntaa. Nyt, kun henkilökuntaa on niin vähän, ettei edes perushoitoon meinas aika riittää on nuo vähäisetkin ohjelmat loppuneet.
Samoin hoitajat eivät voi vaikuttaa esim koristeisiin tai jouluruokaan. Meilläkin on ne koristeet mihin ns määrärahat ovat riittäneet. Samoin hoitajat eivät nyt edes ruokaa tee, eikä se ole edes monessa paikassa keittiön vastuulla. Meilläkin ruokapuolen väki voisi tehdä parempaa ruokaa, mutta kun siitä pitää säästää. Ei näin voi leipoa mitään herkkuja tai tehdä mitään erikoista. Kaikki tämä sanellaan ylempää.
Meillä ei saisi vuoroissa edes istua. Pitäisi kokoajan mennä ja tehdä jotain. Ruokatauko on noin 10 minuuttia mitä milloinkin ehditään pitämään. Kirjaukset vievät oman aikansa. Alaspäin ollaan vaan menossa.
Näin muistutan, että hoitajia on helppoa syyttää, kun toimivat vaan niissä puitteissa mitkä on annettu. Meillä on ihan suoraan jouduttu sanomaan omaisille, ettei voida esim sängyssä olevia joka päivä nostaa, kun ei ole henkilökuntaa tarpeeksi. Tämä on ylemmältä tasoltakin sanottu. Näin monesti se jutussa mainittu välittävä hoitaja on se joka jää sitten ylitöihin jos käyttää esim kirjauksiin menevän ajan johonkin muuhun.
Minulle ilmoitettiin äitini kuolemasta vasta 18 päivän päästä äitini kuolemasta.
Vierailija kirjoitti:
Kuten kirjoituksessakin sanottiin, henkilökunnasta kaikki on kiinni. Kirjoittajan äidin hoivapaikassa edellinen joulu oli ollut aivan erilainen, vaikka henkilökuntaa sama määrä ja varmaan ne koristeetkin olisi varastosta löytyneet. Onneksi oma äitini on paikassa, jossa on hyvin pieni vaihtuvuus henkilökunnassa ja yritystä järjestää vanhuksille tunnelmallisia hetkiä. Sekin on totta, että pahasti muistisairas ei välttämättä niitä osaa "arvostaa", mutta olen itse nähnyt miten jo puhumaton vanhus herkistyy joululaulujen äärellä ja tapailee jopa sanoja. Ihan varmasti aistii myös onko tunnelma lämmin vai välinpitämätön.
Mistä tuo kirjoittaja on voinut tietää, että henkilökuntaa on sana määrä. Ei meillä ainakaan esitellä omaisille kuinka monta on töissä. Samoin on voinut olla sijaisia tms töissä jotka eivät ole tienneet käytännöistä. Lisäksi sekin vaikuttaa millaisia asukkaat ovat. Jos niin kuin meillä on hyvin huonokuntoista porukkaa niin sekin vie aikaa sitten niiltä hyväkuntoisenmilta. Ei riitä enää aikaa heille jutusteluun yms. Meiltäkin vähennettiin taas yksi hoitaja vuoroista ja laitettiin hoitajille lisähommia. Järjestä siinä sitten joulua.
Kesäsulku ei päättynyt koskaan, mutta silti tulee vähän väliä pyyntöä jäädä aamusta vielä iltaan. Olen lähdössä muualle. Suurimpana syynä on se, että mulle riittää muutaman kuukauden määräaikaisilla roikuttaminen vuodesta toiseen, vaikka töitä on koko ajan enemmän kuin tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy vain toivoa, että saa itse aikanaan lähteä ns. saappaat jalassa kerrasta, ettei tarvitse mennä hoivalaitokseen kärsimään. Pelkään jo ikääntyvien vanhempieni puolesta, kauanko he pärjäävät kotona - ovat n. 70v eikä minulla ole mahdollisuutta ottaa heitä kotiini.
Ymmärrän sua hyvin. Mulla oli aika raskas 1,5 vuotta, mutta onneksi isällä vielä pää toimi, vaikka jalat eivät enää kunnolla toimineetkaan. Ja mulla joustava etätyö ja asun vanhempieni naapurissa. Sen verran hyvä palkkakin, että pystyin tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa. Ilman näitä äiti ei olisi saanut kuolla kotona omassa sängyssään, kuten oli aina toivonut. Kiitos äidin jättämän perinnön, mä voisin lopettaa työnteon vaikka heti. Perushoitoa nosteluineen en pysty enää tekemään, mutta kotihoidon (julkinen tai yksityinen) turvin isä saa olla loppuun asti kotona. Lääkitykset, haavanhoidot yms pystyn edelleen tekemään. Ja jos tarve vaatii, nukun sitten vaikka isän olohuoneen sohvalla. Isä täyttää ensi viikolla 95, joten tuskin hän enää edes kymmentä vuotta elää. Ja mullakin eläkepäivät alkaa jo kesällä 2026. Hermot voi vanhan jäärän kanssa mennä, mutta menköön 😁
T. Reipas ja tunnollinen lammas poikkeuksellisesti vierailijana
Vierailija kirjoitti:
Luoja näitä mielensäpahoittajia.
Otaksun että niitä välttämättömiä töitä on enemmän kuin tarpeeksi. Juuri silloin kun omaiset ovat vierailulla on aikaa hetki hengähtää.
Hoitajillekkin kuuluu lakisääteiset tauot. Ja omaiset näkevät vain vilaukselta hoitokodin elämää. Se kylmyyttä valittava voi valittaa kylmyyttä oli kuinka paljon vaatetta päällä tahansa jne.
Niin meilläkin. Jokaiselle yksikölle (meillä ei puhuta osastoista) annetaan tietty määrä valoja ja paristoja ja kun ne paristot on käytetty, niin enempää ei tule ennen tammikuuta. Joten jos haluaa valojen tuikkivan kaikkina joulunpyhinä, niin paristoja pitää säästellä.