-Tyttäreni ihmetteli, miksi kukaan hoitajista ei ilmestynyt katsomaan-
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html
Oma äitini kun oli aikoinaan hoitokodissa, niin ei niitä hoitajia näkynyt silloinkaan. Kerran sitten avasin "väärän" oven ja siellähän hoitajat oli rupattelemassa ja viettämässä laatuaikaa.
Nämä "hoitajat" tekee tasan sen välttämättömän, ei yhtään muuta.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsi sydämelle kaikki me, jotka valitamme vanhuksen hoidosta. Voisimmeko noutaa sen vanhuksen kotiimme muutamaksi päiväksi, viedä autoajelulle, kauppoihin, hautausmaalle, kirkkoon ym. Ei ei, vanhus vain tulee levottomaksi. Näin olen kuullut meidän aikuisten lasten sanovan. Elämä lukkojen takana, hoitajien armoilla on kuin vankilassa. Olisiko armokuolemakin helpompi?
Hoitokodissa olevat vanhukset ovat niin heikkokuntoisia, että heitä ei ajeluteta kauppoihin, hautausmaalle, kirkkoon ym. paitsi jos halutaan päästä vanhuksesta nopeasti eroon.
98-vuotia äitini ei pääse vielä hoivakotiin, koska hän pystyy liikkumaan rollaattorilla. Hän asuu yksin. Ei ole edes turvaranneketta, mutta pitää puhelinta käden ulottuvilla.
Kylä tämäkin vaihtelee. Meilläkin, vaikka asukkaat ovat huonokuntoisia olisi silti niitä joita voisi hakea vierailulle. Eräs hyväkuntoisempi ja ns selväjärkinen tahtoisi kirkkoonkin. Eipä omaiset vie. Toinen taas ääripäätä ja häntä omaiset vievät liikaakin eri paikkoihin. Ei jaksaisi enää. Näin paljon on kyllä omaisissakin eroja.
Jotkut käyvät monesti katsomassa, mutta vaikka on sanottu eivät tuo edes vaateita tarpeeksi asukkaalle. Sitten, kun hän ei pärjää niillä parilla housuilla ja molemmat pesussa niin ollaan pulassa. Sitten joku ystävällinen hoitaja ostaa kirppikseltä tms paikasta muutaman parin, että saadaan asukkaalle housut jalkaan. Tämäkin tuttua. Paristoja ei meiltä saa vaan omaiset ostavat itse jos ostavat. Itsekin olen joskus vienyt asukkaalle paristot kaukosäätimeen, kun onhan se ikävää jos ei edes tv:tä saa päälle ja asukas voi sitä katsoa. Tämä varsinkin niillä joilla ei ketään omaisia käy tai ei edes ole omaisia. Niitäkin on. Sivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin lisäksi vierailulla hoitokodissa kesäaikana. Istuttiin keittiössä ja äitini hälytti apua jollain sisäpuhelimella, että kaverinsa tarvitsee lisää lämmintä päälle. Ovet kun olivat ulkotilaan auki.
Koko sinä aikana kun oltiin niin kukaan hoitajista ei kuitenkaan tullut mitään apua tarjoamaan, niistä vapaa-ajantiloistaan. Iloinen rupattelu ja juoruilu oli hoitsuista kivempaa.
Ylipäätäänkään siellä ei näkynyt ketään, kun käytiin vierailuilla äidin luona. Ellei sattunut juuri sinä puolituntisena vierailemaan kun jotain oli hoitajien tehtävälistalla.
ap
Oletko varma että se oli taukotila eikä esim. toimisto, jossa tehdään töitä?
😂😂😂😂 Älä viitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylmissään olevalle vanhukselle ap ei vilttiä hakenut :(
Hoitajat on tarkkoja työstään. Ei saa muut puuttua. Heillä tarkat rajat mitä tehdään.
Onneksi en puuttunut kylmissään olevan vanhuksen asioihin. Olisi ehkä äitini saanut kärsiä.
ap
Onhan se selitys tuokin :::))) kun oikeasti et vaan viitsinyt.
Hoitajat eivät töitään ehdi, sinä et auta laiskuuttasi! Että oikein onnittelet itseäsi ettet auttanut kylmissään olevaa vanhusta.! Katselet vaan vieressä toisen kärsimystä!
Raukka vielä hoitajia haukut!!
Häpeä jos osaat edes sitäkään!
Varmasti on paljon hyviä ja inhimillisiä hoitajia, jotka ovat stressaantuneita siitä, että eivät voi tehdä työtään kunnolla kiireen takia. Ei yksinkertaisesti ole aikaa keskittyä jokaiseen vanhukseen niin hyvin kuin haluaisi. Jos ja kun iäkäs äitini joutuu johonkin hoitokotiin tulevaisuudessa, aion olla itse siellä häntä hoitamassa ja auttamassa. Juuri eilen puhuimme tästä asiasta. Hän pelkää että joutuu hoitokotiin ja jää sitten sinne virumaan ilman tarvitsemaansa hoitoa ja apua. Sanoin että älä sitä mieti, kyllä minä sitten autan ja teen kaiken minkä voin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hoitajien pitäisi ruokatauollaan sitten samalla tehdä? Mitä sinä töissä teet samalla kun syöt?
Yksi hoitaja ei yksinään rupattele. Miksi pitää taukoaan samaan aikaan?? Kaupan kassatkaan kimpassa ruokaile, vaan vuorotellen. Ja syynä juuri se, ettei asiakkaat kärsi useamman henkilön samanaikaisesta tauosta. Hoitajat on asiakaspalvelijoita. Onko se hoitajilta päässyt unohtumaan? Ruokakaupan jonossa harvemmin kukaan on tuskissaan tai kuolemaisillaan tai muussa akuutissa hädässä. Sairaanhoitopalveluissa on. Siksi on täysin perusteltua, että taukoja ei yhdessä pidetä.
Kerrotko vielä miten ne ehditään pitää eriaikaan kun työvuoro alkaa klo 7, heti on aamuraportti jossa yövuoro kertoo oleelliset tiedot (saako siinä olla kaikki samaan aikaan?? Vai jäävätkö yököt omalla ajallaan selittämään kaikille peräjälkeen ne asiat?) tämän jäljeen alkaa aamukierros: vaipat, pesut, aamupalat, syötöt, siivoukset jne. Tässä kohtaa kello onkin jo 11 jolloin jaetaan lounas. Sama rumba kuin aamupalan aikaan, kun asiakkaat syövät, voit ohessa syödä itse JOS et joudu syöttämään ketään. Kellon soidessa juokset auttamaan perttiä jonka pitää päästä justiinsa vessaan.
Klo 13 alkaa lääkärikierrot ja iltapäivä kierros: vaipat pesut suihkut jne.. sitten kello onkin jo 15 ja iltavuoro saapuu. Kierroksia et pysty yksin hoitamaan kun melkein jokainen vanhus on kahden liikuteltava. Niin kerrotko miten porrastetaan tuo ruokatauko?
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Mitä jos hän olisi myös nostanut niiden hoitajien palkan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Omaishoidontukea voi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika marttyyria, jos pattereiden vaihto ja viltin ojentaminen palelevalle vanhukselle oikeuttaa palkkaan :D
Näitä ihmisiä, jotka eivät edes pudottamaansa roskaa nosta lattialta kun siivooja sen siivoaa..
Tämä on kyllä yleinen ongelma useassa hoitolaitoksessa. Olenkin sitä mieltä että lähihoitajien ammattinimike tulisi vaihtaa vi##uhoitajaksi. Vi##uhoitajan rauhaa ei saa häiritä kun vi##uhoitaja istuu toisten vi##uhoitajien kanssa paussihuoneessa. Heillä on tärkeitä keskustelunaiheita, kuten työnantajan haukkuminen ja palkoista valittaminen. Samalla vi##uhoitajan täytyy myös suunnitella seuraavan sairasloman aihetta ja selityksiä työterveydelle. Vi##uhoitajan täytyy myös saada nautiskella leivoksia ja pullaa rauhassa jotta vi##uhoitaja kykenee keräämään vartalolleen paksun ja kaikenkattavan rasvakerroksen. Tupakkatauolta raahauduttuaan onkin vi##uhoitajan aika uupua ja vaipua työperäiseen,asennukseen, ja hetken siinä kyynelehdittyään vi##uhoitaja lyllertää kotiinpäin viettämään rentouttavia saikkuviikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitsi on siinä hoivakodissa sitten ylipäänsäkään? Maksaa palkkaa lihaville akoille? Sitäkö varten niitä pyöritetään?
Hoitajavihaaja hullu pääsi taas jankkaamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vitsi on siinä hoivakodissa sitten ylipäänsäkään? Maksaa palkkaa lihaville akoille? Sitäkö varten niitä pyöritetään?
Tarjota elämää ylläpitävä välttämätön hoito asukkaille, näillä resursseilla. Ei laulaa joululauluja ja vaihtaa pattereita jouluvaloista. Jos haluat omaisellesi enemmän, ole hyvä ja tarjoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka päivä valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
No mun kohdalla isä oli niin dementoitunut, että vaati ihan täyttä 24h ammattihoitoa. Makasi vain hoitokodissa vaipoissa viimeiset vuodet. Ei pystynyt kävelemään kuin pari metriä tuettuna. Mitenköhän sellaisen pystyisi omahoitamaan samalla kun pitää itse kuitenkin tehdä työtä että saa toimeentulon omaan elämiseen? Ei ole nykyinen yhteiskunta sellainen, että voisi heittäytyä
Ei pystykään. Täysin mahdoton ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjota elämää ylläpitävä välttämätön hoito asukkaille, näillä resursseilla. Ei laulaa joululauluja ja vaihtaa pattereita jouluvaloista. Jos haluat omaisellesi enemmän, ole hyvä ja tarjoa enemmän.
Omaisten pitää tarjota jotakin hoitajalaumalle joka istuu kahvihuoneessa ja kieltäytyy työnsä tekemisestä? Kuulostaa hyvin suomalaiselta systeemiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin lisäksi vierailulla hoitokodissa kesäaikana. Istuttiin keittiössä ja äitini hälytti apua jollain sisäpuhelimella, että kaverinsa tarvitsee lisää lämmintä päälle. Ovet kun olivat ulkotilaan auki.
Koko sinä aikana kun oltiin niin kukaan hoitajista ei kuitenkaan tullut mitään apua tarjoamaan, niistä vapaa-ajantiloistaan. Iloinen rupattelu ja juoruilu oli hoitsuista kivempaa.
Ylipäätäänkään siellä ei näkynyt ketään, kun käytiin vierailuilla äidin luona. Ellei sattunut juuri sinä puolituntisena vierailemaan kun jotain oli hoitajien tehtävälistalla.
ap
Oletko varma että se oli taukotila eikä esim. toimisto, jossa tehdään töitä?
😂😂😂😂 Älä viitsi.
Juu luultavasti oli toimisto jossa otsa hiessä hoitajalauma suunnitteli hoitotyöta ja arvioi tehtyjen toimenpiteiden tehoa. Päät yhdessä käyttivät tietotaitoaan asukkaiden parhaaksi. Akkainlehdet oli levällään ihan vain sattumalta sitä hoidon suunnittelua innoittamaan. Yksikään ei ollut myöskään tupakalla, se on ollut ihan varmasti väärinkäsitys. Hoitohenkilökunta eivät polta tupakkaa koska tietävät sen olevan tervveydelle haitallista. Tupakanhajuiset kädet ja vaatteet on myöskin väärinkäsitys. Luultavasti lähihoitaja oli sen sijaan pelastanut suojattoman vanhuksen palavasta sängystä.
Onko sattumaa että lä hä ri ja ke ha ri muistuttavat toisiaan niin paljon? Siitä kyllä saisi ratkiriemukkaan rallin tehtyä, vaikka humppamusiikin tahtiin. Lällän lällän lää hää ri, taitaapi olla kee haa ri. Hilipatipippan rallallei.
15v tein työtä vanhuspuolella, vanhuksista pidin, en niinkään omaisista, joiden on vaikea ymmärtää, että osastolla on 20 muutakin, kuin heidän omaisensa. Vaatimuksia tuli, mitkä vaatteet millekin päivälle, kävely harjoituksia lähes vuodepotilaalle, jolloin fyssari ei ollut paikalla, eli viikonloppuisin, jolloin minimi miehitys. Näistä toiveista, voisi tehdä listan..useammat toiveet olivat omaisten, ei vanhuksien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisten
Ei hoitajille, vaan sille hoivakodissa asuvalle omaiselle. Hoitajat huolehtivat ruoan, lääkkeet ja perushygienian, sinä kaiken ylimääräisen kivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen edellinen kirjoittaja, joka mainitsi oman äitinsä olevan hyvässä hoivakodissa. Se on aivan ihmeellistä, miten pienillä asioilla hyvät hoitajat luovat mukavaa ilmapiiriä ja ilmaisevat välittävänsä. Lämmin huumori, ystävällinen kosketus ja sana ohimennen, hetkeen keskittyminen. Osastolla on vaativiakin potilaita, mutta kaikkien kanssa luovivat juuri sille asukkaalle sopivalla tavalla. Vierailen usean kerran viikossa äitini luona, joten en jaksa uskoa, että tällainen käytös olisi vain vieraskoreutta silloin, kun on omaisia näkemässä.
Kuinka kauan oikeasti menee siihen, että laittaa radion päälle ja sieltä joululauluja, tai vaihtaa pariston niihin jouluvaloihin? Kukaan normaali ihminen ei pidä tälaista "ylimääräisenä" työnä!
Hoitajien työtä on hoitotyö, muu on ylimääräistä.
Okei. Samalla logiikalla esim. opettajan työtä on vain opettaa, kaikki muu on ylimääräistä?
Seuraavan kerran kun peset hampaasi, niin ole ystävällinen ja pese suusikin!