Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-Tyttäreni ihmetteli, miksi kukaan hoitajista ei ilmestynyt katsomaan-

Vierailija
12.12.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html

Oma äitini kun oli aikoinaan hoitokodissa, niin ei niitä hoitajia näkynyt silloinkaan. Kerran sitten avasin "väärän" oven ja siellähän hoitajat oli rupattelemassa ja viettämässä laatuaikaa.

Nämä "hoitajat" tekee tasan sen välttämättömän, ei yhtään muuta.

Kommentit (231)

Vierailija
141/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edellinen kirjoittaja, joka mainitsi oman äitinsä olevan hyvässä hoivakodissa. Se on aivan ihmeellistä, miten pienillä asioilla hyvät hoitajat luovat mukavaa ilmapiiriä ja ilmaisevat välittävänsä. Lämmin huumori, ystävällinen kosketus ja sana ohimennen, hetkeen keskittyminen. Osastolla on vaativiakin potilaita, mutta kaikkien kanssa luovivat juuri sille asukkaalle sopivalla tavalla. Vierailen usean kerran viikossa äitini luona, joten en jaksa uskoa, että tällainen käytös olisi vain vieraskoreutta silloin, kun on omaisia näkemässä.

Kuinka kauan oikeasti menee siihen, että laittaa radion päälle ja sieltä joululauluja, tai vaihtaa pariston niihin jouluvaloihin? Kukaan normaali ihminen ei pidä tälaista "ylimääräisenä" työnä!

Hoitajien työtä on hoitotyö, muu on ylimääräistä. 

Se on viriketoimintaa, ei hoitotyötä

Vierailija
142/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittaja olisi voinut itse käydä koristelemassa äitinsä huoneen, pukea hänelle juhlavaatteet ja tuoda vaikka jouluruokaa. Hoitajille sellainen ei kuulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin huomasin, että eräs keski-ikäinen hoitaja kävi työvuoronsa aikana vessassa ja oli siellä ainakin 3 minuuttia.

nimim. tarkkailija

Vierailija
144/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen edellinen kirjoittaja, joka mainitsi oman äitinsä olevan hyvässä hoivakodissa. Se on aivan ihmeellistä, miten pienillä asioilla hyvät hoitajat luovat mukavaa ilmapiiriä ja ilmaisevat välittävänsä. Lämmin huumori, ystävällinen kosketus ja sana ohimennen, hetkeen keskittyminen. Osastolla on vaativiakin potilaita, mutta kaikkien kanssa luovivat juuri sille asukkaalle sopivalla tavalla. Vierailen usean kerran viikossa äitini luona, joten en jaksa uskoa, että tällainen käytös olisi vain vieraskoreutta silloin, kun on omaisia näkemässä.

Kuinka kauan oikeasti menee siihen, että laittaa radion päälle ja sieltä joululauluja, tai vaihtaa pariston niihin jouluvaloihin? Kukaan normaali ihminen ei pidä tälaista "ylimääräisenä" työnä!

Hoitajien työtä on hoitotyö, muu on ylimääräistä. 

Tietenkin. Ei opettajan tarvitse esim. koristella luokkahuonetta tai luoda joulumieltä oppilaille, vaan riittää että hän tekee opetustyönsä.

Vierailija
145/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyviä hoitajia ja sitten on huonoja hoitajia. Hyvältä onnistuu kaiken muun ohessa laittaa radio päälle, vaihtaa jouluvalojen paristot ja laittaa vaikka jouluinen liina pöydälle. Ja hän tekee sen vielä iloisesti ja mielellään, pyytämättä. Hän toivottaa asukkaille ja vieraille hyvän joulun toivotukset ja häneltä liikenee posken silityksiä ja rohkaisevia sanoja asukkaille.

Huono taas... No tässä keskustelussa sellaisia ainakin riittää. 

Vierailija
146/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tekemässä tällä hetkellä ensimmäistä harjoitteluani vanhusten hoivakodissa. Opiskelen sairaanhoitajaksi. Osalla käy omaiset joka viikko, osalla ei käy ollenkaan. Vanhukset valittaa kun on ikävä kotiin, ikävä lapsia. Todella surullista, ettei käydä. Kaverini mummo sairastaa alzheimerin tautia ja kaverini ei halua käydä kun mummo ei enää tunne. Eihän ne kaikki muistisairaat meitä hoitajiakaan muista taikka tunnista, mutta silti me ollaan läsnä lähellä, kuunnellaan, puhutaan, kohdataan. Aina voi tulla rupattelemaan, ulkoiluttamaan tmv. Joidenkin omaisten mielestä hoitajan pitäisi tehdä paljon enemmän vaikka itse on hylännyt sen omaisensa täysin.

Meidän paikassa ei ole edes mitään hoitajien taukohuonetta, hoitajat ruokailee asukkaiden olohuoneessa ja asukkaat saattavat olla siinä vieressä.

Noinhan se on. Tunnut empaattiselta tulevalta hoitajalta. Mutta meitä omaisia voi olla hyvin vähän ketkä siellä hoitokodissa käy. Ja ainakin itse aikoinaan asuin noin  viidensadan  kilometrin päässä ja olin vuorotyössä joten viikonloppuna pääsin käymään,eli noin kerran kuukaudessa. Eikä sisaruksia ole. Voit uskoa että omaisella voi olla myös ikävä ja huoli ja siinä tilanteessa ei voi kuin luottaa hoitajiin.  Kaikkea tuli omaisena koettua, ehkä enimmäkseen hyviä asioita , nyt omaistani ei enää ole. 

Vierailija
147/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tietenkin. Ei opettajan tarvitse esim. koristella luokkahuonetta tai luoda joulumieltä oppilaille, vaan riittää että hän tekee opetustyönsä."

Aha. Eli ei tarvitse pitää yhteyttä oppilaiden vanhempiin, ei puuttua oppilaiden riitoihin eikä kiusaamiseen, ei lohduttaa itkevää lasta, ei auttaa jos joku kasteli housut, ei etsiä kadonnutta reppua, ei selvitellä sitä, keiden mustat Kuomat vaihtuivat keskenään.

Ihan vaan käy opettamassa oppitunneilla asiat ja sillä selvä. 

Vierailija
148/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitajien pitäisi ruokatauollaan sitten samalla tehdä? Mitä sinä töissä teet samalla kun syöt?

Yksi hoitaja ei yksinään rupattele. Miksi pitää taukoaan samaan aikaan?? Kaupan kassatkaan kimpassa ruokaile, vaan vuorotellen. Ja syynä juuri se, ettei asiakkaat kärsi useamman henkilön samanaikaisesta tauosta. Hoitajat on asiakaspalvelijoita. Onko se hoitajilta päässyt unohtumaan? Ruokakaupan jonossa harvemmin kukaan on tuskissaan tai kuolemaisillaan tai muussa akuutissa hädässä. Sairaanhoitopalveluissa on. Siksi on täysin perusteltua, että taukoja ei yhdessä pidetä.

Hoitaja ei ole asiakaspalvelija, mistä olet tuollaisen käsityksen saanut? Ylipäätään kauppaa ja hoivakotia ei verrata toisiinsa, ovat aivan erilaisia työympäristöjä.

Vierailija
149/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaiset vähän omaa aktiivisuutta peliin.

Vierailija
150/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti vaihtuva henkilökunta, alkava burnout vakituisilla ja jatkuva pula työntekijöistä. Sitä se arki on tänä päivänä hoivakodeissa. Viimeistä joulua vietän näissä töissä, en jaksa perehdyttää sadatta uutta keikkalaista, joista ei yksikään jää meille töihin. Nuoria tyttöjä, jotka eivä osaa petiä pedata sekä meitä vanhoja, joista on elämän ilo revitty pois ettei jaksa omaakaan joulua enää järjestää. Ei kiitos. Vuoronvaihteessa on hetki aikaa istua kun aamu painettu vajaalla ja iltavuoro tulee raportille iltapäivästä. Viekää itse jouluiloa vanhuksille, ei paraskaan hoitaja omaista korvaa!

Täysi totta tämä

Vierailija
151/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tietenkin. Ei opettajan tarvitse esim. koristella luokkahuonetta tai luoda joulumieltä oppilaille, vaan riittää että hän tekee opetustyönsä."

Aha. Eli ei tarvitse pitää yhteyttä oppilaiden vanhempiin, ei puuttua oppilaiden riitoihin eikä kiusaamiseen, ei lohduttaa itkevää lasta, ei auttaa jos joku kasteli housut, ei etsiä kadonnutta reppua, ei selvitellä sitä, keiden mustat Kuomat vaihtuivat keskenään.

Ei opettajien tarvitse etsiä kenenkään kadonnutta reppua tai selvitellä missä kunkin oppilaan kengät ovat! Lapset ja vanhemmat huolehtivat nuo asiat ihan itse.

Jos joku kastelee housunsa niin se joku käy itse vaihtamassa housut, vanhempien vastuulla on huolehtia että kastelijalla on vaihtovaatteita. 

Oppilaiden kouluaikana tapahtuvat riidat ja kiusaamiset ovat opetusta häiritseviä tekijöitä, joihin opettaja tietenkin puuttuu. Samoin jos joku alkaa itkeä, tosin sekin on lopulta vanhempien asia.

Nykyään vanhemmat vaivaavat opettajia ties minkälaisilla vaatimuksilla, eivätkä itse ole valmiita tekemään mitään. Edes lapsia ei viitsitä kasvattaa, kun kyllähän opettaja tekee sen. 

Vierailija
152/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kuinka pitkään menee siinä,

Ja paristojakin on nielty..

Vierailija
153/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristitty hoitaja on paras hoitaja! 

Vierailija
154/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hoitajien pitäisi ruokatauollaan sitten samalla tehdä? Mitä sinä töissä teet samalla kun syöt?

Esim. toimistojen asiakas- ja puhelinpalvelussa on pidetty ruokatauot niin, että joku on aina päivystämässä ja paikalla. Kaikki eivät ole olleet yhtä aikaa syömässä tai kahvilla.

Toki asiakaspalvelua on viime vuosina monessa paikassa vähennetty kun se pyritään hoitamaan chattibotilla tai netin itsepalvelulla.

Vierailija
155/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko niin, että hoitokodeissa ei voi viettää Jolulua vaikka haluaisikin, kun joku voi loukkaantua ja vaatia korvauksia?

Vierailija
156/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei vanhustavoi hakea hoivakodista omaisen luokse jouluksi? Eikö olisi paljon mukavampi niin?

Vierailija
157/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei opettajien tarvitse etsiä kenenkään kadonnutta reppua tai selvitellä missä kunkin oppilaan kengät ovat! Lapset ja vanhemmat huolehtivat nuo asiat ihan itse.

Jos joku kastelee housunsa niin se joku käy itse vaihtamassa housut, vanhempien vastuulla on huolehtia että kastelijalla on vaihtovaatteita. 

Oppilaiden kouluaikana tapahtuvat riidat ja kiusaami

"Nykyään vanhemmat vaivaavat opettajia ties minkälaisilla vaatimuksilla, eivätkä itse ole valmiita tekemään mitään. Edes lapsia ei viitsitä kasvattaa, kun kyllähän opettaja tekee sen. "

Ehkä se johtuu siitä, että entisaikaan oli itsestään selvää, että opettaja oli myös kasvattaja. Olen kuusikymppinen boomeri ja sellaista koulunkäynti oli omana kouluaikanani. Ennen joulua opettaja saattoi syksyn viimeisellä oppitunnilla vaikka soittaa luokassa haitaria tai näyttää dioja lomamatkaltaan, kun syksyn urakka oli tehty ja arvosanatkin oli jo päätetty.

Vierailija
158/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se johtuu siitä, että entisaikaan oli itsestään selvää, että opettaja oli myös kasvattaja. Olen kuusikymppinen boomeri ja sellaista koulunkäynti oli omana kouluaikanani. Ennen joulua opettaja saattoi syksyn viimeisellä oppitunnilla vaikka soittaa luokassa haitaria tai näyttää dioja lomamatkaltaan, kun syksyn urakka oli tehty ja arvosanatkin oli jo päätetty.

TIetysti myös vanhemmat kasvattivat, mutta ei koulu ennenkään ollut mikään umpio, missä olisi vain kaadettu tietoa oppilaiden päähän ilman mitään muuta toimintaa.

Vierailija
159/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei vanhustavoi hakea hoivakodista omaisen luokse jouluksi? Eikö olisi paljon mukavampi niin?

No esimerkiksi mun isäni, 72, on hoivakotiin päästessään ollut jo täysin sänkyynhoidettava, vain vasen käsi liikkuu vähän. Alan ulkopuolisilla on joskus tosi optimistisia kuvitelmia asukkaiden kunnosta. Niillä joilla pelaa jalat, ei pelaa enää pää. Samasta syystä myös hienot viriketilat ovat jääneet käyttämättä.

Vierailija
160/231 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitotyö on keskiraskasta puurtamista, annetaan hoitajien pitää yhtä työkumppaneidensa kanssa jaksamisen parantamiseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän