-Tyttäreni ihmetteli, miksi kukaan hoitajista ei ilmestynyt katsomaan-
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html
Oma äitini kun oli aikoinaan hoitokodissa, niin ei niitä hoitajia näkynyt silloinkaan. Kerran sitten avasin "väärän" oven ja siellähän hoitajat oli rupattelemassa ja viettämässä laatuaikaa.
Nämä "hoitajat" tekee tasan sen välttämättömän, ei yhtään muuta.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti vaihtuva henkilökunta, alkava burnout vakituisilla ja jatkuva pula työntekijöistä. Sitä se arki on tänä päivänä hoivakodeissa. Viimeistä joulua vietän näissä töissä, en jaksa perehdyttää sadatta uutta keikkalaista, joista ei yksikään jää meille töihin. Nuoria tyttöjä, jotka eivä osaa petiä pedata sekä meitä vanhoja, joista on elämän ilo revitty pois ettei jaksa omaakaan joulua enää järjestää. Ei kiitos. Vuoronvaihteessa on hetki aikaa istua kun aamu painettu vajaalla ja iltavuoro tulee raportille iltapäivästä. Viekää itse jouluiloa vanhuksille, ei paraskaan hoitaja omaista korvaa!
Tämähän se. Surullista, mutta totta. Osa henkilökunnasta on vielä sellaisia, jotka eivät kunnolla edes osaa suomea, joten miten odottaa heidän järjestävän joulutunnelman? Varsinkin, jos ovat sellaisista maista, joissa ei vietetä joulua? Onnekas on, jos saa vanhuuksensa hyvään hoivakotiin, koska yhä useammin ne ovat vain säilytyspaikkoja, koska omaisillakaan ei ole mahdollisuutta vanhuksiaan hoitaa. Vaan ei tämä ole vain meidän suomalaisten ongelma. Yle Areenalta löytyy hyvä Ulkolinjan Ikääntyvä Eurooppa - rahasampo?- dokumentti aiheesta:
https://areena.yle.fi/1-70943190
Vierailija kirjoitti:
Vanhus kuoli, kun oli hoitajilla muita kiireitä.
Ai pitää lause jättää kesken, kun olin juuri kertomassa mitä Irmeli oli sanonut Sohvaperunoista??
Sairaanhoitaja vielä jatkaa, että palvelukodeissa on niin huonokuntoisia vanhuksia, että heistä ihan muutama ymmärtää, että on joulu, vaikka sitä tuotaisiinkin esille koristein, valoin, tuoksuin ja joululauluin.
Jos ihan rehellinen olen, nuo em. asiat on mun mielestä enemmän omaisille, että heille tulisi parempi mieli.
Aion laatia itselleni hoitotahdon, ettei tarvitse elää niin kauan, ettei ymmärrä enää mistään mitään. Koska siltä se rehellisesti vaikuttaa tässä työssä. Pitkä ikä ei ole siunaus.
Jos ette minua usko niin tulkaa vaikka laulamaan joululauluja ja katsokaa kuinka moni jaksaa keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajat on paatuneita. Kuolema ei heitä hetkauta. Omat juoruilut ajaa edelle.
Naurattaa miten noista hoitajamitoituksista jaksetaan joskus paasata:)
Lisää naurunaihetta saat, kun yksityiset irtisanovat hoitajat ja julkiset hoivalaitokset lakkautetaan. Itse kun hoidat vanhat vanhempasi, niin uskon, että naurusi suorastaan raikaa. Omat lapsesi kun kieltäytyvät hoitamasta sinua, varmaan kieriskelet naurusta. 🤣
Kuten kirjoituksessakin sanottiin, henkilökunnasta kaikki on kiinni. Kirjoittajan äidin hoivapaikassa edellinen joulu oli ollut aivan erilainen, vaikka henkilökuntaa sama määrä ja varmaan ne koristeetkin olisi varastosta löytyneet. Onneksi oma äitini on paikassa, jossa on hyvin pieni vaihtuvuus henkilökunnassa ja yritystä järjestää vanhuksille tunnelmallisia hetkiä. Sekin on totta, että pahasti muistisairas ei välttämättä niitä osaa "arvostaa", mutta olen itse nähnyt miten jo puhumaton vanhus herkistyy joululaulujen äärellä ja tapailee jopa sanoja. Ihan varmasti aistii myös onko tunnelma lämmin vai välinpitämätön.
Välittävä hoitaja saa pienellä vaivannäöllä ihmeitä aikaan. välinpitämätön vain tekee työnsä mekaanisesti.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010895331.html
olipa surullinen kirjoitus.
voi kun saisin itse pahanpäiväisen tullen, nielaista kapselin ikuiseen uneen.
Edesmennyt äitini oli hoitokodissa noin 8 vuotta. Voisin romaanin kirjoittaa hänen siellä olostaan ja tapahtumista, hoitajista, hyvistä ja vähän huonoimmista jutuista ja asukkaiden olosta siellä. Mutta parempi kaikin puolin että jätän kirjoittamatta. Oli siellä hyviäkin asioita. Ja tästä on jo muutama vuosi kun äitini kuoli. Mitenhän nykyään on?
Sitä en ymmärrä että miksi niitä vanhenevia vanhempia ei muuteta lähemmäs vaan märistään ja stressataan jostain 500km päästä. Joo, on omat talot jne. mutta aika vähän tuota muuttoa edes harkitaan kun vanhuus alkaa painamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerran olin lisäksi vierailulla hoitokodissa kesäaikana. Istuttiin keittiössä ja äitini hälytti apua jollain sisäpuhelimella, että kaverinsa tarvitsee lisää lämmintä päälle. Ovet kun olivat ulkotilaan auki.
Koko sinä aikana kun oltiin niin kukaan hoitajista ei kuitenkaan tullut mitään apua tarjoamaan, niistä vapaa-ajantiloistaan. Iloinen rupattelu ja juoruilu oli hoitsuista kivempaa.
Ylipäätäänkään siellä ei näkynyt ketään, kun käytiin vierailuilla äidin luona. Ellei sattunut juuri sinä puolituntisena vierailemaan kun jotain oli hoitajien tehtävälistalla.
ap
Oletko varma että se oli taukotila eikä esim. toimisto, jossa tehdään töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes joka päivä valitetaan sitä, että vanhuksia ei hoideta. Tuohtuneet lapset valittavat vanhempiensa huonosta kohtelusta hoitokodeissa ja avohuollossa, joskus varmaan ihan asiasta. Koskaan ei kuitenkaan kysytä, miksi lapset eivät itse hoida vanhempiaan. Sehän oli sentään maan tapa sata vuotta sitten. Mutta kukapa niin tekisi, kun hyvinvointivaltio on luvannut hoitaa vanhemmat. Ja vielä ilmaiseksi. Riittää kun mummille vie äitienpäivänä ja jouluna marketin alennushyllyltä siepatun nahistuneen kukan.
No mun kohdalla isä oli niin dementoitunut, että vaati ihan täyttä 24h ammattihoitoa. Makasi vain hoitokodissa vaipoissa viimeiset vuodet. Ei pystynyt kävelemään kuin pari metriä tuettuna. Mitenköhän sellaisen pystyisi omahoitamaan samalla kun pitää itse kuitenkin tehdä työtä että saa toimeentulon omaan elämiseen? Ei ole nykyinen yhteiskunta sellainen, että voisi heittäytyä
Sänkypotilashan on helppo hoitaa, se ei karkaa minnekään, ei syö siivousaineita kaapista yms.
Minä en ymmärrä, mikseivät läheiset menneet itse järjestämään jouluista tunnelmaa hoitokotiin? Kiva jos edellisessä paikassa on panostettu, mutta he ovat varmasti tehneet ylimääräistä työtä jota ei voi pitää itsestäänselvyytenä.
Toki olisi kiva, jos jouluruoka olisi järjestetty hoitokodin puolesta
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä että miksi niitä vanhenevia vanhempia ei muuteta lähemmäs vaan märistään ja stressataan jostain 500km päästä. Joo, on omat talot jne. mutta aika vähän tuota muuttoa edes harkitaan kun vanhuus alkaa painamaan.
Vanhukset ovat näissä asioissa aika jääräpäisiä
Tuttava joutui soittamaan puhelimella keskuksen kautta kansliaan saadakseen hoitajan kiinni. Hälytysnappi kun ei toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, mikseivät läheiset menneet itse järjestämään jouluista tunnelmaa hoitokotiin? Kiva jos edellisessä paikassa on panostettu, mutta he ovat varmasti tehneet ylimääräistä työtä jota ei voi pitää itsestäänselvyytenä.
Ei se ollut edellinen paikka, vaan sama.
Täytyy sanoa, että aina kun käyn vanhainkodissa tai sairaalassa niin naishoitajat parveilevat siinä omassa pikku kopissaan (kanala?). Voi olla sattumaa, voi olla että tekevät siitä huolimatta työnsä ihan hyvin, mutta jotenkin se pistää silmään kun samaan aikaan muutama mieshoitaja sukkuloi käytävällä huoneesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten jos olisit pitänyt itse huolta äidistäsi? Peitellyt ja ruokkinut niin olisit saanut juuri mieleisen ympäristön äidillesi koska hän oli niin rakas sinulle.
Aina ei ole mahdollisuutta pitää muistisairasta vanhusta kotona, hänkin asuu eri paikkakunnalla, ehkä käy työssä ....
Kyllä hoivakodin tehtävä on huolehtia asukeistaan, hoitajien kannattaa miettiä alan vaihtoa jos hoitotyöhön ei kykene.
Ehkä kirjoittajalla itsellään ei ole suhteita äitiinsä, sen verran katkeraa ja ilkeää tekstiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ollut edellinen paikka, vaan sama.
No sitten edelliset työntekijät ovat tehneet ylimääräistä
Mua lähinnä huvittaa nämä intomieliset "oi miksei viedä rakasta mummoa kotiin.."
Onnistuuko teiltä:
-vanhuksen tunkeminen henkilöautoon, jos jalat eivät enää kanna? Vanhus ei tietenkään itse ole mitenkään mukana edes ajatuksessa vaan pelkää ja vastustelee.
-vanhuksen auttaminen ahtaassa wc:ssä ja mahdollisen selkäpaskan peseminen. Vaipanvaihtoakin epäilen, että onnistuuko.
-nauttiminen joulupöydän tunnelmasta kun vanhus haluaa "kotiin", väsähtää ja/tai muuttuu levottomaksi. Siinä menee sitten toisten joulu.
T. Sairaanhoitaja