Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaan lapsen hoitaminen - töistä poissaolo?

Vierailija
14.09.2008 |

Osaako kukaan sanoa saako kelalta mitään tukea sen jälkeen kun palkalliset kolme päivää on kulunut ja sairaus jatkuu?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on MINUN työpaikka, ei mieheni. Mieheni pitää omat poissaolonsa omalla työpaikallaan, kun minä en ole kotona SAMAAN AIKAAN. Joko ymmärrätte? :D

Terkka ei saa kirjoittaa KOSKAAN kolmea päivää enempää saikkua, ei sinulle tai lapsellesi. Sitten mennään lääkäriin ja lääkäri antaa sairasloman vuorostaan isälle jos tämä ei ole vielä hoitanut lasta kyseisessä taudissa!

Meidän perheessä on tehti niin että jos lapsi sairastuu: toinen vanhemmista hoitaa lasta. Jos lapsi ei ole kolmen päivän aikana parantunut, haetaan lääkäristä saikkua. Ja aina ollaan kerrottu kuka lasta on hoitanut edeltävät päivät ja kenelle saikkulappu kirjotetaan.

Itse kirjoitan työnantajalleni lisäksi sairaslapsi poissaolo- todistuksen, jossa vakuutan että lapsen isä ei ole ollut kotona SAMAAN aikaan ja ettei ole ollut muuta hoitajaa vapaana. Meillä pelkkä sairaslomalappu ei riitä.

Mutta mikään ei estä minua ja miestäni hoitamasta VUOROLLAAN lasta jos lapsi tarvitsee kotihoitoa.

MIehenihän on normaalisti ansiotyössä kun olen kotona -ja päinvastoin. Sairaslomaa ei siis makseta tuplana molemmille samaan aikaan.

42

Vierailija
22/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimiaika yhden lapsen hoitoon/ hoidon järjestämiseen käytettäväksi ajaksi on 4 pv, josta 3 yleensä palkallista (riippuu TESistä). Tämä maksimiaika koskee MOLEMPIA vanhempia, eli yhteensä käytettävä päivien määrä on tuo. Mikä tässä on vaikea käsittää? On muuten jopa työnantajia, jotka vaativat asiasta selvityksen eli varmistavat ettei vapaata käytetä tuplana säännösten vastaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka eivät vaadi lapsen sairastumisesta lääkärin- tai neuvolan todistusta, eivätkä kyttää sitä, ovatko molemmat vanhemmat vuorollaan (tai vaikka yhtä aikaa!) hoitamassa sairasta lasta saman sairauden aikana. Itse olin peräti viikon kotona palkallisesti, kun lapsella oli vesirokko (mies oli työmatkalla, eikä voinut hoitaa osaansa), eikä kukaan kysellyt mitään. Hoidin kyllä pari kiireistä työjuttua etäyhteyden kautta, koska mielestäni minunkin pitää joustaa, kun työnantajakin joustaa meidän perheemme takia.

Vierailija
24/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookko sää joku ahistunut työnantaja raukka vai mikä sua oikein rassaa?

MULLA on oikeus hoitaa lastani 3 päivää peruspalkalla, samoin miehelläni. Samaan aikaan ei saada olla hoitamassa lasta.

Hoitamisen saa tehdä kumpi tahansa vanhemmista, vuorollaan.

Minä olen aina ilmottanu sairas lapsi poissaolo lapulla että olen ollut YKSIN kotona. Se on mun vastuu.

Jos lapsen isä on minun jälkeeni kotona, on se taas hänen ja työnantajansa välinen asia -ei minun ja minun työnantajan! Tietty me voitaisiin jakaa vuorottelu vaikka päivä ja päivä. Mutta yleensä ottaen otetaan 3 päivää yhden nimeen. Lääkäri sitten antaa lisäpäivät toiselle.

Tää asia on näköjään pirun hankala ajatella pariskuntia ajattelemalla, mutta samaan pääsee jos ajattelet eronneita vanhempia. He eivät TYÖLLÄÄN ole toisiinsa sidottuja, vaan lapsen terveys tässä on ajatuksena!

Ihan turha ajatella että kaikki hoitaminen luetaan KAHDEN vanhemman yhteen luettavaksi asiaksi.

Ei: se on 3 päivää per vanhempi. Tajua nyt.

42

Vierailija
25/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MULLA on oikeus hoitaa lastani 3 päivää peruspalkalla, samoin miehelläni. Samaan aikaan ei saada olla hoitamassa lasta.

Minä olen aina ilmottanu sairas lapsi poissaolo lapulla että olen ollut YKSIN kotona. Se on mun vastuu.

Jos lapsen isä on minun jälkeeni kotona, on se taas hänen ja työnantajansa välinen asia -ei minun ja minun työnantajan! Tietty me voitaisiin jakaa vuorottelu vaikka päivä ja päivä. Mutta yleensä ottaen otetaan 3 päivää yhden nimeen. Lääkäri sitten antaa lisäpäivät toiselle.

Tää asia on näköjään pirun hankala ajatella pariskuntia ajattelemalla, mutta samaan pääsee jos ajattelet eronneita vanhempia. He eivät TYÖLLÄÄN ole toisiinsa sidottuja, vaan lapsen terveys tässä on ajatuksena!

Ihan turha ajatella että kaikki hoitaminen luetaan KAHDEN vanhemman yhteen luettavaksi asiaksi.

42

Vierailija
26/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aivan sama minulle miten teette, mutta työlakia rikotte. Tuon vänkäämisesi sijaan voit soittaa liittosi lakimiehelle ja kysyä asian. Sieltä saat faktatietoa (vaikka tuskin kykenet sitä käsittelemään).

42

Vierailija
27/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen vanhemmat voivat jakaa kyseisen ajan keskenään, mutta eivät voi olla molemmat poissa töistä neljä päivää.

Poissaolon palkallisuus tulee tessistä. Yleensä tesseissä alle 10-vuotiaan lapsen sairauden johdosta voi olla palkallisesti poissa 3-4 päivää. Tämä palkallinen jakso alkaa yleensä lapsen sairastumisesta eli molemmat vanhemmat eivät voi olla palkallisesti poissa esim. 3+3 päivää.

Neljän päivän jälkeen poissaolo töistö voi olla mahdollista lain mukaan "pakottavasta perhesyystä".

Vierailija
28/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toki yhteensä, eli yleensä jaamme noita miehen kanssa.

MUTTA: olen myös ollut lapsen kanssa sairaalassa vkon. Silloin oli vielä 3 pvää palkallista. Olin siis poissa töistä 5 arkipäivää. D-todistuksella olisi voinut saada sitten kelalta korvausta noista 2 lisäpäivästä. Käytännössä sovimme tuosta esimieheni kanssa ja tein sittemmin 2 päivää sisään jälkikäteen, ts. käytin liukumia (meillä käytössä saldotunnit).

Lapsi pienehkö, vielä tissillä (mutta sen ikäinen, että minäkin jo töissä) ja niin sairas, että oli hädin tuskin hereillä + maito oli se, mikä mahaan meni.

Vierailija
29/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että missä vaiheessa tuo hoidon järjestäminen on muuttunut niin, että ollaan itse se aika hoitamassa. etkö osaa lukea työaikalaki, jota joku tänne tilapäisen hoitovapaan osalta siteerasi?? siinähän sanotaan, että tilapäinen hoitovapaa on hoidon järjestämiseksi TAI lapsen hoitamiseksi kotona (itse).

Vierailija
30/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi on sairas. No on se periaatteessa, koska silloin olen poissa ja töissä on yhden työpanos vähemmän käytettävissä. Mutta ei se työnantajan syy ole, jos hait sitä, että pitäisi tuntea omantunnontuskia? Mä olen loppujen lopuksi aika vähän poissa kalenterivuoden aikana. Teen kiltisti työni, ja vähän ylimääräistäkin. Olen vastuussa työnantajalleni työstäni, mutta enemmän olen vastuussa siitä, että lapsellani on hyvä olla. Ja kuten joku sanoikin, niin kuinka monen mummit ynnä muut tulee hoitamaan esim. oksentavaa lasta? Vierasta en ottaisi koskaan, ennemmin ottaisin palkatonta vapaata.

Meidän pulju ei siihen kaadu, jos olen pari kolme päivää poissa. Tilanne on varmaan toisenlainen sellaisissa paikoissa, joissa väkeä on kourallinen. Ja jos tilanne vaatii, teemme niin, että ensin minä olen kolme päivää poissa. Sitten mies jatkaa siitä. Enkä tunne minkäänlaista häpeää tai huonoa omaatuntoa asiasta. Lapsi on mulle tärkeämpi kuin työnantajan tai työkavereiden tunteet. Ja kun työkaverini on samassa tilanteessa, ja minä teen hänenkin työnsä, ajattelen samalla tavalla. "Onneksi hän voi olla lapsen kanssa kotona!"

Vierailija
31/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja samalla tavalla käyttäytyvät kanssasisaresi olette syypäitä siihen että työnantajat joutuvat vahtaamaan poissaolojen asiallisuutta.

Ja siitä kärsivät kaikki äidit.

Vierailija
32/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu, kuin esimerkiksi se, että työnantajat ketjuttavat määräaikaisuuksia. Molemmat vastoin työehtolakeja. Sallittakoon vippaskonstit myös sitten työnantajille, jos ne on "sallittu" työntekijöille.

Vierailija
33/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsen hoidon järjestämiseen on käytetty se neljä päivää. Eli että isä ei ole ollut aiemmin kotona neljää päivää.

Vierailija
34/58 |
20.10.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun kanssa täysin samaa mieltä! mulla on tilanne se että olen yksin kahden alle kouluikäisen kanssa ja he sitten kun sairastavat niin sairastavat peräjälkeen! juuri oli toinen kipeä ja työnantaja jo kyseli etteikö mulla olis ketään joka heitä hoitas ja mulla ainut kuka vois hoitaa niin hänkin on päivät töissä(mun äiti),mut en voi vaatia että hän jäis töistä pois sen takia että minä pääsen töihin! sitten työn antaja ehdotti että voisinko ottaa MLL:stä hoitajan,mutta ensinnäkin mun pienellä palkalla en sitä maksamaan pystyis ja toiseksi kyllä haluisin sairaat lapseni itse hoitaa,en vieraan

Vierailija
35/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla jokin erityssyy että saa hoitotukea sairaan lapsen hoitoon. Mutta ei kai sekään ole tarkoitettu palkan korvikkeksi.

Vierailija
36/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vanhemmat olla peräkkäin saman lapsen sairauden takia pois töistä 3+3 päivää ja taas uudestaan? Vai onko 3 päivää yksittäistä sairautta kohden? Entä jos lapsia on useita ja sairastavat peräkkäin? voinko olla ensin yhden lapsen kanssa 3 päivää palkallisesti ja sitten seuraavan kanssa taas 3 päivää putkeen?

Vierailija
37/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen pidempään ei vanhempi kai voi olla kotona. vai voiko?

Vierailija
38/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap:lle helpoimmalla pääset kun haet itsellesi sitä palkallista sairaslomaa. Valtaosaan lääkäreistä uppoaa mikä tahansa tekosyy.

Vierailija
39/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku muu voi lasta hoitaa. Ja on tarkoitus, että mahdollisimman pian, mielellään ensimmäisen poissaolopäivän aikana järjestetään lapsen hoito.

Vierailija
40/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ensinnäkään vapaan ei tarvitse olla palkallista. Missään tapauksessa ei ole tarkoitus että kumpikin vanhempia on poissa omilta työpaikoiltaan peräkkäin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän