Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaan lapsen hoitaminen - töistä poissaolo?

Vierailija
14.09.2008 |

Osaako kukaan sanoa saako kelalta mitään tukea sen jälkeen kun palkalliset kolme päivää on kulunut ja sairaus jatkuu?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö juuri ole tarkoitus, että vanhemmat voivat olla pois peräkkäin kolme päivää palkallisesti?i]Mutta ensinnäkään vapaan ei tarvitse olla palkallista. Missään tapauksessa ei ole tarkoitus että kumpikin vanhempia on poissa omilta työpaikoiltaan peräkkäin.

[/quote]

Vierailija
42/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestämistä varten siinä tapauksessa, ettei se heti onnistu. Ei siis automaattisesti saa olla pois palkallisesti lapsen sairauden takia. Palkattomanahan saa olla pois ja niin pitkään kuin tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa on hoidon järjestämistä varten. Osa työnantajista vaatii todistuksen että toinen vanhempi on ollut töissä toisen ollessa poissa hoitamassa sairasta lasta.

Vierailija
44/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei itse voi jäädä hoitamaan?

Vierailija
45/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien työaikavaihdokset, sukulainen hoitamaan, MML:n hoitaja hoitamaan jne.

Vierailija
46/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten voi ostaa lastenhoitopalvelua esim. MLL:stä

Vierailija
47/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö juuri ole tarkoitus, että vanhemmat voivat olla pois peräkkäin kolme päivää palkallisesti?

Ei, näin ei ole tarkoitus. Näinkin tehdään, mutta ei saisi.

Ja näin se on: 3(-4) päivää/lapsi/sairaus

Vierailija
48/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuttavapiirin lapsiperheet järjestävät hoidon siten, että ensin on toinen vanhempi kipeän lapsen kanssa ja sen jälkeen toinen sen kolme päivää. Ja toki isovanhemmat myös. En ole kuullut kenenkään palkkaavan MLL:stä hoitajaa. Myös työpaikalla todettiin, että totta kai lasta saa hoitaa sen 3 päivää + 1 palkaton päivä. Eikä puhe ollut mistään muun hoidon järjestämisestä...

Vierailija
49/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lähin esimieheni mokasi nämä järjestelyt viime talvena. Kuvio varmistettiin liittoa myöden:

Hänen kaksi poikaansa sairastuivat yhtä aikaa vesirokkoon perjantaina. Käytti lääkärissä molemmat ja sai todistuksen. Niin, siinä ne sitten kolme päivää menivät (pe, la ja su). Tietenkään palkkaa ei sitten enää herunut maanantaista eteenpäin kun lapset eivät parantuneet.

Ja miten olisi pitänyt tehdä: Perjantaina toisen pojan kanssa lääkäriin ja toisen kanssa vasta maanantaina. Näin olisi palkka tullut keskiviikkoon asti. Toki voidaan miettiä että onko tämä järkevää noin yhteiskunnan kannalta. Ei tietenkään ole, mutta kun pykälien mukaan mennään, niin tällaista se on.

Vierailija
50/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilapäinen hoitovapaa

Työntekijän lapsen tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen, joka ei ole täyttänyt 10 vuotta, sairastuessa äkillisesti työntekijällä on oikeus saada lapsen hoidon järjestämiseksi tai tämän hoitamiseksi tilapäistä hoitovapaata enintään neljä työpäivää kerrallaan. Sama oikeus on myös lapsen vanhemmalla, joka ei asu tämän kanssa samassa taloudessa. Tilapäiseen hoitovapaaseen oikeutetut saavat olla tilapäisellä hoitovapaalla saman kalenterijakson aikana, mutta eivät yhtäaikaisesti. (29.6.2006/533)

Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle tilapäisestä hoitovapaasta ja sen arvioidusta kestosta niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys tilapäisen hoitovapaan perusteesta.

Vierailija
51/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"isovanhemmat, naapurit, kummit, kaverti voi auttaa hoidossa"

Isovanhemmista toinen on syöpäsairas vanhus, toinen töissä, naapurit ja kaverit myös töissä, - heidänkö pitäisi ottaa lomaa tai palkatonta? Kummit asuu 500 km päässä...

ja koskaan, koskaan en ole saanut hoitajaa MLL:stä.

Vierailija
52/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut neljättä poissaolopäivää palkallisena, vaikka "potilas" ei ollut sama. Tätä kyllä tarkistettiin moneen kertaan palkanlaskennasta. Totta on, että palkalliset vapaat tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseksi, mutta olen itse niin huonotuloinen, että kun joudun kuitenkin sen päivähoitomaksun maksamaan olipa lapsi kotona kipeenä tai ei, niin mun ei kannata edes MLLn edullista hoitajaa palkata kun siinä menee enemmän rahaa kuin pystyn päivässä tienaamaan.

Vierailija
53/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hoitamiseen tarkoitettu? Tottakai useimmat ei edes etsi hoitajaa sinä aikana, mutta turha marista, jos kolmen päivän jälkeen joutuu palkattomalle. Eikö aikuinen ihminen pysty kolmessa päivässä hommaamaan lapselle hoitajaa? Ja mä en käsitä, mitä teidän lapset sairastaa, kun ei se kolme päivää riitä edes? Itse muistaisin vain vesirokon olleen pidempi... Mahataudit ja flunssat menee levolla ohi parissa päivässä. Tai flunssassa saattaa olla lievää nenänvalumista vielä kahden päivän jälkeen, mutta maltillinen nuhahan ei ole mikään syy enää olla kotona.

Vierailija
54/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on oikeus olla kotona, jos ei hoitoa muuten voida järjestää ja sinun tapauksessasi näin on.

Vierailija
55/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen vanhemman hoitoa, niin saat tukea. Mä sain kun lapseni oli keuhkokuumeessa. Ks. Kelan sivulta kohta erityishoitoraha.

Vierailija
56/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en edes etsi sitä hoitajaa, koska mun mielestä lapsen tulisi saada olla jomman kumman vanhemman kanssa, kun sairastaa. Ei ne mummit ja kummit lohduta yhtään niin paljon kuin oman vanhemman läsnäolo. Riippuu tietty lapsen iästä ja siitä, kuinka kipeä lapsi on. Pienessä flunssassa voisin jättää mummin hoivaan, mutta kovassa kuumeessa tai vatsataudissa en.

Vierailija
57/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on hoitamiseen tarkoitettu? Tottakai useimmat ei edes etsi hoitajaa sinä aikana, mutta turha marista, jos kolmen päivän jälkeen joutuu palkattomalle. Eikö aikuinen ihminen pysty kolmessa päivässä hommaamaan lapselle hoitajaa? Ja mä en käsitä, mitä teidän lapset sairastaa, kun ei se kolme päivää riitä edes? Itse muistaisin vain vesirokon olleen pidempi... Mahataudit ja flunssat menee levolla ohi parissa päivässä. Tai flunssassa saattaa olla lievää nenänvalumista vielä kahden päivän jälkeen, mutta maltillinen nuhahan ei ole mikään syy enää olla kotona.

siinä vaiheessa, kun kunnilta ei enää saanut kotiapua lapsen hoitoon? Mene ja tiedä.

Niin ja kuka vastuuntuntoinen vanhempi palkkaa jonkun vieraan teinin mll:stä hoitamaan vartin välein oksentavaa lasta (joo se teini varmaan hinkuukin sitä oksennuspotilasta hoitamaan) tai korkeassa kuumeessa olevaa taaperoa. Vastaus: ei kukaan lapsensa parasta ajatteleva.

Oma lapseni sairastaa vatsatautia aina viikon kerrallaan. Onneksi on oltu lomalla aina taudin iskiessä, mutta seuraavalla kerralla voi olla huonompi onni.

Vierailija
58/58 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä isovanhemmat tule hoitamaan tarttuvaa ja rajua vatsatautia sairastavia lapsia ja ymmärrän sen hyvin. itse vaan on kotiin jäätävä.

Luulin tosin, että jokaisen sairastavan lapsen kohdalla lasketaan 3 palkallista päivää uudelleen. eikö näin siis ole?vai pitäisikö välissä olla yksi työpäivä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän