Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaan lapsen hoitaminen - töistä poissaolo?

Vierailija
14.09.2008 |

Osaako kukaan sanoa saako kelalta mitään tukea sen jälkeen kun palkalliset kolme päivää on kulunut ja sairaus jatkuu?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sitten vaan muuten huono muisti

Vierailija
2/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

päähänpiinttymästäsi, ettei sairasta lasta voi hoitaa kukaan mummu tai vastaava?

Ja omat lapset on nyt 3 ja 6 eli ihan ollaan vielä sairasteluiässä siinä mielessä. En vaan käsitä, miten jotkut on koko ajan lasten takia pois, kun itse tai ystäväni tai työkaverini eivät ole, vaikka on pieniä lapsia. Pääsääntöisesti tuon ikäiset on terveitä ja kun ne sairaspäivät jaetaan vanhempien kesken, niin ei niitä päiviä tule per vanhempi kovin montaa. Tottakai on kroonisesti sairaita lapsia, mutta aika monille äideille lapsen nuha on hyvä syy olla pois töistä, vaikkei minkään järjen mukaan edes tarvisi. Pääasia ei ole saada lasta terveeksi vaan itse luistaa töihin menemisestä...

Minä en edes etsi sitä hoitajaa, koska mun mielestä lapsen tulisi saada olla jomman kumman vanhemman kanssa, kun sairastaa. Ei ne mummit ja kummit lohduta yhtään niin paljon kuin oman vanhemman läsnäolo. Riippuu tietty lapsen iästä ja siitä, kuinka kipeä lapsi on. Pienessä flunssassa voisin jättää mummin hoivaan, mutta kovassa kuumeessa tai vatsataudissa en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan lapsia ja millekään vieraalle MLL:n hoitajalle en anna lapsia.

Me teemme näin:

Jos vain toinen lapsista kipeänä niin esim. Minä haen kolmelle ekalle sairaspäivällä neuvolan lapun ja jos tauti jatkuu niin mies vie neljännen päivän aamuna terkkariin ja pyytää lääkärintodistuksen kolmelle päivälle ja sanoo, että tauti alkoi "just" eli ei kerro että vaimo on hoitanut jo kolme päivää neuvolan lapulla. Toimii hyvin ja saa olla 6 päivää hoitamassa palkallisena.

Jos molemmat lapset sairastuu yhtä aikaa niin ensin haetaan toisella neuvolan lappu kolmeksi päiväksi ja kun ne on käytetty haetaan toiselle lapselle kolemksi päiväksi neuvolan lappu ja sanotaan että "just sairastu toinenkin" vaikka on ollut jo 3 päivää kipeenä. Ja jos vielä jatkuu taudit niin sitten haetaan vuorotellen lapsille terkkarista lääkärintodistuksia. Eli näin voi olla kahdesta lapsesta 12 päivää palkallisena hoitamassa.

Koskaan ei ole tarvinnut hoitaa palkatta tällä systeemillä.

Vierailija
4/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kyse jostain muusta kuin pikku flunssasta (kuumeettomasta), niin mä en edes etsi muuta hoitajaa, vaan jään itse hoitamaan. Mun mielestä lapsen pitää saada sairastaa omien vanhempien kanssa. Ei ne mummit ja kummit vedä vertoja omalle vanhemmalle. Jos tyttö on pikku nuhassa, voin pyytää mummia apuun. Muuten jään ihan hyvällä omallatunnolla kotiin.

Vierailija
5/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme näin:

Jos vain toinen lapsista kipeänä niin esim. Minä haen kolmelle ekalle sairaspäivällä neuvolan lapun ja jos tauti jatkuu niin mies vie neljännen päivän aamuna terkkariin ja pyytää lääkärintodistuksen kolmelle päivälle ja sanoo, että tauti alkoi "just" eli ei kerro että vaimo on hoitanut jo kolme päivää neuvolan lapulla. Toimii hyvin ja saa olla 6 päivää hoitamassa palkallisena.

Jos molemmat lapset sairastuu yhtä aikaa niin ensin haetaan toisella neuvolan lappu kolmeksi päiväksi ja kun ne on käytetty haetaan toiselle lapselle kolemksi päiväksi neuvolan lappu ja sanotaan että "just sairastu toinenkin" vaikka on ollut jo 3 päivää kipeenä. Ja jos vielä jatkuu taudit niin sitten haetaan vuorotellen lapsille terkkarista lääkärintodistuksia. Eli näin voi olla kahdesta lapsesta 12 päivää palkallisena hoitamassa.

Vierailija
6/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain oikeus vapaaseen, mutta ei palkkaan. Useimmat onneksi maksavat kolme päivää palkkaa, jotkut enemmänkin. Jos lapsi on täyttänyt 10, ei ole sitäkään oikeutta. Vakavasta sairaudesta voi toki saada D-todistuksella Kelasta rahaa, mutta silloin ei saa saada palkkaa.

Vierailija
7/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tahoa (paitsi tietysti vanhemmat), jotka voi velvoittaa hoitamaan sairasta lasta (jos eivät siis vapaaehtoisesti sitä halua tehdä).

Monilla isovanhemmat auttaa ja ehkä jossain maaseudulla myös naapurit, mutta olen varma, että meidän naapureilla leuka loksahtaisi, jos veisin sairaan lapsen heille hoitoon (yksi mies jäi juuri eläkkeelle...).

Isovanhemmat on liian vanhoja (lue: sairaita) enää hoitamaan lapsiani.

Kummit yms. tuttavat on itse työelämässä (ja monet ulkomailla) eli ei heistäkään ole oletettavissa apua tässä asiassa.

Jotenkin erityisesti työelämässä olen törmännyt, että nämä jotka mantran lailla hokee, ettei ole kyse sairaan lapsen hoitamiseksi saadusta vapaasta, vaan hoidon järjestämistä varten olevasta vapaasta ovat järjestäin ihmisiä, joilla ei ole pieniä lapsia. Hyvä heidän sitten patsastella omaa erinomaisuuttaan.

Esimiehenä käytän tässä myös järkeä. Jos ja kun tiedän, ettei jollain ole hoitajavaihtoehtoja, niin annan olla (palkallisena) poissa kohtuuajan sairasta lasta hoitamassa, vaikkei ihan TESin mukaisesta käytännöstä olekaan kyse.

Vierailija
8/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomenna on sitten jo palkatonta. Että se kolme päivää lasketaan pe, la ja su. No ei auta muu kun olla sitten palkattomalla. Mies alkoi juuri yksytyisyrittäjäksi joten hänelle on liian kallista olla kotona. Lapsi viidettä päivää kovassa vatsataudissa, en kyllä häntä millekkään vieraalla hoitajalle jättäisi. Isovanhemmat ja kummit työelämässä. Anoppi lupasi ottaa keskiviikoksi. Täytyy toivoa että on torstaina siinä kunnossa että voi mennä hoitoon.....

Itselle oli uutta että tohon 3 palkalliseen päivään lasketaan tosiaan viikonloppukin mukaan. Onneksi ei lapset kovin usein ole näin pitkään sairaana

Vierailija
9/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama omissa poissaoloissa, joita sai olla 3 päivää omalla ilmoituksella. Jos oli perjantaina poissa (omalla ilmoituksella), niin maanantaina tarvitsi lapun.

Muut mun työnantajat ovat tulkinneet erilailla, en tiedä mikä on oikea tai edes yleisin käytäntö.

Vierailija
10/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset ei paljon onneksi ole sairastelleet, mutta silloin kun ovat kipeitä, niin kyllä kaipaavat tuttua ja turvallista syliä ja hoitoa.

Jos lapselle hommataan uusi hoitaja (esim mannerheimin), niin kyllä silloinkin ensin tutustutaan ja totutellaan.

Meillä elossa olevat isovanhemmat asuvat kaukana ja muut lähellä olevat sukulaiset ovat itse työelämässä. Kuten myös ystävät ja tuttavat.

Ei se ole niin helppoa löytää sairaalle lapselle hoitajaa!

Enkä ikinä ottaisi sairasta lasta hoitamaan ventovierasta ihmistä, olkoon vaikka mistä mannerheimistä tms.!!!

Vierailija
11/58 |
15.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla kalenterivuoden aikana kolme kertaa omalla ilmoituksella kolmen päivän ajan hoitamassa samaa sairasta lasta. Jos neljäs kerta tulee saman lapsen kohdalla, täytyy olla lääkärintodistus. Jokaisen lapsen kohdalla on nämä kolme kertaa, kun saa olla hoitamassa omalla ilmoituksella. Täytyy toivoa, että seuraavaksi sairastaa nuorimmainen, koska muiden osalta nuo päivät on jo käytetty.. En kyllä ole ollut kertaakaan KOLMEA päivää putkeen. Olen ollut niin hölmö, että olen vuorotellut miehen kanssa, mistä johtuen saman sairauden aikana on tullut käytettyä kaksi poissaolokertaa. Kannatta hieman suunnitella näitä poissaoloja jatkossa tarkemmin..

Vierailija
12/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Meillä myös työpaikalla,että lapsen sairausajalta maksetaan palkka vain 3päivälta .lääkäri antaa 4päivän sairausloman lasta hoitoa varten,saan palkan joskus vaan 2päivältä .esim ma työpäivä ti-vapaa ja ke työpäivä ja to työpäivä.Palkka maksetaan vain ma ja ke ,koska ti lasketaan mukaan,vaikka oli vapaapäivä.Lapsellani on astma ja joudun olemaan viikkoja pois töistä,palkattomana tietenkin.Varmaan kannataisi jäädä hoitovapaalle,saisi ainakin jonkunlaisen palkan

Vierailija
13/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis jos olet perjantaina ensimmäisen päivän hoitamassa sairasta lasta, maanantai ei enää ole palkallinen (vaikka 4 pv on oikeus ollakin pois).

Jos on useampi lapsi kuten meillä, on tietysti mahdollista kikkailla ilmoittamalla ensin toinen sairaaksi ja sitten toinen vaikka oikeasti vain toinen olisi kipeänä. Meillä päin neuvolasta hoidetaan nämä puhelintodistuksilla.

Vierailija
14/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On toi kuule aika monella muullakin sallittua! :)

Ihan oikeesti, JOS ei ole muuta hoitajaa niin on poissa töistä! Missään ei ole kielletty että jos lapsi on kipeänä ja äiti jää ekana hoitaan ekat 3 päivää niin isä jatkaa kun äiti palaa takasin. Jos te ihmiset HETKEN ajattelisitte asiaa sen lapsen puolesta parhaaksi niin huomaatte että se sopii.

MIKSI? KOSKA: vanhemmat ei ole molemmat hoitamassa SAMAAN AIKAAN lasta! Vaikka tauti on sama, on lapsi vielä sairaana ja tarttee kotihoitoa.

On hyvä jos jonkun omat vanhemmat pääsee apuun (jos ei ole töissä) mutta kyllä se lapsi pitää voida hoitaa kotona EIKÄ PALKATA JOTAIN TEINIÄ HOITAAN SAIRASTA LASTA -jos itse ei ole ollu vielä sitä sairautta hoitamassa. Asia eri jos ensin äiti on kotona, sitten isä ja taudin jatkaessa äiti jatkaisi vielä kotona oloa.

Jos lapsi ei ole hoitokuntoinen, saa vanhemmat (vuoronperään -kerran kumpikin-) vahtia lasta. Sitten menee palkattomaksi jos ei saa sovittua muuten poissaoloa vapaaksi.

Vierailija
15/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vapaata saa 4 päivää joista 3 palkallisena, ja vapaan voi pitää vain toinen vanhemmista kerrallaan eli ei 2x4 päivää yhdestä lapsesta. Tietenkään työnantajat eivät yleensä näitä tarkista, mutta jos käry käy, niin tuossa olisi näppärä peruste vaikkapa irtisanomiseen.

On toi kuule aika monella muullakin sallittua! :)

Ihan oikeesti, JOS ei ole muuta hoitajaa niin on poissa töistä! Missään ei ole kielletty että jos lapsi on kipeänä ja äiti jää ekana hoitaan ekat 3 päivää niin isä jatkaa kun äiti palaa takasin. Jos te ihmiset HETKEN ajattelisitte asiaa sen lapsen puolesta parhaaksi niin huomaatte että se sopii.

MIKSI? KOSKA: vanhemmat ei ole molemmat hoitamassa SAMAAN AIKAAN lasta! Vaikka tauti on sama, on lapsi vielä sairaana ja tarttee kotihoitoa.

On hyvä jos jonkun omat vanhemmat pääsee apuun (jos ei ole töissä) mutta kyllä se lapsi pitää voida hoitaa kotona EIKÄ PALKATA JOTAIN TEINIÄ HOITAAN SAIRASTA LASTA -jos itse ei ole ollu vielä sitä sairautta hoitamassa. Asia eri jos ensin äiti on kotona, sitten isä ja taudin jatkaessa äiti jatkaisi vielä kotona oloa.

Jos lapsi ei ole hoitokuntoinen, saa vanhemmat (vuoronperään -kerran kumpikin-) vahtia lasta. Sitten menee palkattomaksi jos ei saa sovittua muuten poissaoloa vapaaksi.

Vierailija
16/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko toinen vanhempi ollut poissa töistä hoitamassa lasta tämän saman sairauden takia.

Vierailija
17/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia on se, koituuko työnantajalle merkittävää vai vain vähäistä haittaa tuosta.

Vierailija
18/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme päivää hoitamassa lastamme. Meillä on eri työnantaja, joten yksi työnantaja menettää tässä vain sen kolmen päivän työpanoksen.

Vierailija
19/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei kirjoita samalle lapselle 2 x 4 päivää (kummallekin vanhemmalle), koska se on ohjeiden vastaista.

t. 43

Vierailija
20/58 |
17.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä palkallisia poissaoloja tulee tuollakin systeemillä kaksi kertaa niin paljon kuin kuuluisi. Rokotatte kummankin työnantajaa siis joka kerta 3 päivää, vaikka oikeus olisi vain jomman kumman poissaoloon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi