Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kammottava tieto parvekkeesta, jollaiselta Ylen työntekijä putosi kuolemaansa, Otkes varoittaa

Vierailija
21.05.2026 |

Otkes varoittaa parvekkeiden sementtikuituisista levyistä ja myös lasisista parvekelevyistä. Sementtikuidun materiaali voi pettää, lasilevyn kohdalla riski voi piillä sen kiinnitysmekanismissa. Näin keväällä parvekelaseja pestessä on hyvä myös muistaa, ettei parvekkeella saa koskaan seistä jakkaralla, vaan pesijän jalat tulee aina olla tukevasti parvekkeen lattialla ja käyttää pitkävartista pesintä horjahtamisriskin välttämiseksi. 

"Turvallisuustutkinnan aikana Otkes testasi onnettomuusasunnon sementtikuituiset parvekelevyt. Maanantaina 18. toukokuuta suoritetuissa lujuustesteissä varmistui, että sementtikuituinen levy ei ole sopiva putoamissuojaksi tai estämään putoamista.

– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa.

....

– Sementtikuituinen parvekelevy ei ole turvallinen eikä se estä parvekkeelta putoamista, Otkes toteaa.

Otkesin mukaan myös lasisissa kaidelasien kiinnityksissä saattaa piillä turvallisuusriski. Tutkinnan yhteydessä on käynyt ilmi, että kahden muovitassun päällä oleva lasinen parvekelevyratkaisu saattaa vajota pois lasitassujen päältä.

– Eli muovinen lasilevyä paikallaan pitävä muovitassu pettää alhaalta asennusurasta ja lasilevy pääsee vajoamaan. Visuaalisesti näyttää, että kaikki on hyvin, mutta levyä painamalla lasilevy ei pysy kiinni yläkiinnityksessä ja irtoaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a565e06a-7719-459f-b562-a0b6602b5c07

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihmetellyt näitä muutamalla tapilla, silikonilla ja liimalla kiinni olevia parvekelaseja. Voiko ne todella olla turvallisia? Miksi niitä ei ole ruuvattu metallilistaan kiinni?

Vierailija
2/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ihmetyttää tässä se että erikseen mainostetaan kyseessä olleen YLEn työntekijä. Onko heidän henki jotenkin arvokkaampi kuin muiden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ihmetyttää tässä se että erikseen mainostetaan kyseessä olleen YLEn työntekijä. Onko heidän henki jotenkin arvokkaampi kuin muiden?

En usko sen olevan tärkein pointti, vaan että asia ollut julkisuudessa. 

Vierailija
4/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissä on arvokkaampi kuin jonkin umpikonservatiivin rasvanahkaduunari-persun.

Vierailija
5/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ovat noin huteria, niin riittäisikö pelkkä naru poikittain parvekkeella? Siihen voisi tarrata, jos luiskahtaa.

Vierailija
6/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No totta hemmetissä on arvokkaampi kuin jonkin umpikonservatiivin rasvanahkaduunari-persun.

Ei, ei, ei!!!!! Ei tehdä tästäKIN persut vs. vihervassarit jankutus -ketjua. Voidaanko pysyä aiheessa, eli parvekkeiden levyissä ja niiden kiinnityksissä? 

Vierailija
7/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkyttävää tippua parvekkeelta. mitähän ajatuksia on ollut kun mennyt läpi.

Vierailija
8/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaa laskuvarjo ja se aina selkään ennen parvekkeelle menoa.

Vierailija
9/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko sen olevan tärkein pointti, vaan että asia ollut julkisuudessa. 

Onhan se ollut julkisuudessa muutenkin? Vai onko ollut julkisuudessa vain siksi että uhri oli YLEn työntekijä?

Vierailija
10/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei, ei!!!!! Ei tehdä tästäKIN persut vs. vihervassarit jankutus -ketjua. Voidaanko pysyä aiheessa, eli parvekkeiden levyissä ja niiden kiinnityksissä? 

Persu-vihervassarijankkaajille on varattu erityinen paikka h*lvetissä.

Vierailija
11/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hankkikaa laskuvarjo ja se aina selkään ennen parvekkeelle menoa.

Laskuvarjo, turvavaljaat ja pyöräilykypärä päähän, kun menee pesemään parvekelaseja. 

Vierailija
12/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö äitisi suostunut koskettelemaan penistäsi, vaikka esittelit puolittaista erektiotasi aamiaispöydässä? Siitäkö tuo ahdistuksesi ja paha mielesi nyt kumpuaa?

Vierailija
13/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Mulla ketjun lukeminen loppuu aina kun persuhullu iskee.

Moni mielenkiintoinen asia jää lukematta.

Tässäkin yriti jatkaa ekan persuviestin jälkeen, mutta toinen oli viimeinen niitti.

Vierailija
14/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän as oyssä  3 minä minä ja yksi heidän pers kärpänen asensi IHAN ITSE PARVEKE LASINSA HYVÄKSYIVÄT ITSE ASENNUKSENSA.eka kovempi tuuli kun tuli 2 tippui lasit  onneksi ei kukaan jäänyt alle. muutkin tajusivat purkaa viritelmänsä. VAIHDOIMME KOKO HALLITUKSEN.

Vierailija
15/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että oli nimenomaan Ylestä...

Vierailija
16/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahvikerrostaloja... :/

Vierailija
17/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ihmetellyt näitä muutamalla tapilla, silikonilla ja liimalla kiinni olevia parvekelaseja. Voiko ne todella olla turvallisia? Miksi niitä ei ole ruuvattu metallilistaan kiinni?

Kyllä ihan erikeepperillä liimattu levykin varmaan riittäisi.

Vierailija
18/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"– Teimme kymmenen erilaista parvekelevyn lujuustestiä. Testitulokset osoittivat, että käytännössä levyn pettämiseen riittää, että pieni 3–6-vuotias lapsi törmää siihen, toteaa Onnettomuustutkintakeskuksen asiantuntija Toni Kekki tiedotteessa."

Miten tällaiset rakenteet ovat menneet läpi niin monessa kerrostalossa niin monen vuoden ajan??

Vierailija
19/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ITSE ASENNETTUJA EI VAKUUTUS KORVAA VOI TULLA SATOJEN TUHANSIEN HEN KOH LASKUT. OSTAESSANNE ASUNTOA PYYTÄKÄÄ TOSITE KUKA ON ASENTANUT PARVEKE LASIT.

Vierailija
20/24 |
21.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihan erikeepperillä liimattu levykin varmaan riittäisi.

Erikeepperi, liimaa kaiken vauvasta vaariin. Jo päikyssä askarreltiin sitä käyttäen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä