Miksi kaikki haluaa myydä asuntonsa voitolla?
Tätä minä oikeastaan ihmettelen, eikö ihmiset ajattele asiaa siten että jos maksoit asunnosta 80 000e ja myyt sen asunnon 60 000e, olet asunut siinä asunnossa 10 vuotta niin asuisitko vuokralla 166e/kk hinnalla missään?
Jokainen kun haluaa myydä asunnon vähintään sillä hinnalla mitä siitä maksoi tai voitolla niin sehän tarkoittaa sitä että asuntojen hinnat nousee.
Kommentit (64)
Ongelma on mielestäni siinä, että ihmisillä on hämärtynyt käsitys asuntonsa arvosta. Jokainen toki haluaisi myydä voitolla. Ja usein onnistuukin esim. pk-seudulla tai suositulla asuinalueella.
Sitten on paljon paikkoja, jossa tuo voitolla myyminen onkin jo melko mahdotonta. Sijainti on huono, asunto vanha ja remontin tarpeessa jne. Valitettavan moni vaan ajattelee, että kyllä se minun rintamamiestaloni vuodelta -52 perähikiällä on nostanut arvoaan, kun asuntojen hinnat kaukana pk-seudulla ovat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Myydäänkö käytetty auto kalliimmalla kuin se oli ostaessa?
Aiemmin asuntohyödykkeiden hinta ei ole romahtanut ekan ajokilometrin aikana kuten auton. Voi olla että tilanne muuttuu, sitten pitää alkaa ajatella kuten ap, että asumisella on hinta kuten autolla ajamisellakin. Samalla loppuu asuntosijoittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä haluta vaikka 10% palkankorotuksen.
Ei liity aloitukseen millään tavalla.
Olen perinyt talon ja se on rempattu katosta lattiaan. Sillä on arvo yli kaksinkertaistunut. Se on arvioitettu kiinteistönvälittäjällä. En vain tiedä, kannattaako myydä koska nyt siinä on vuokralaiset.
Vierailija kirjoitti:
Sellaistakin kuulee, että jos taloon on tehty vaikka kattoremppa, sen hinta pitää saada takaisin eli se lisätään myyntihintaan, vaikka se on talon normaalia kunnossapitoa eikä mitään ekstraa. No siinähän myyvät talojaan hirveään ylihintaan, näkee noita täälläpäinkin roikkumassa myyntipalstoilla.
Olipa kerran kaksi taloa A ja B. Ne ovat molemmat samanlaisia, vierekkäisillä samanlaisilla tonteilla ja rakennettu vuonna 1980.
Talossa A asuu perhe, jonka asuntoa ei ole korjattu lainkaan. Siisti, mutta alkuperäiskunnossa.
Talossa B asuu perhe, joka on uusinut katon, keittiön, saunan ja kylpyhuoneen ja lisäksi uusinut salaojat.
Talon B asukkaiden toimia voi kutsua normaaliksi kunnossapidoksi, mutta pitäisikö ylläolevalla logiikalla talo B myydä vuonna 2024 samaan hintaan kuin talo A?
Mulle on ihan selvää, että tätä asuntoa ei myydä voitolla.
Mutta olen kuitenkin saanut asua tässä huomattavasti vuokraa matalammilla kuukausikuluilla vuosikausia, on ollut oma tupa ja oma lupa eli jokaista taulukoukunreikää ei varten ei ole tarvinnut pyytää suostumusta. Asua saa niin kauan kuin viihtyy. Kyllä näillekin asioille voi jonkunlaisen arvon laskea: turvallista, huoletonta, mukavaa ja mieleistä asumista :)
Vierailija kirjoitti:
Asunto myydään sillä hinnalla millä se menee kaupaksi.
Markkinat määräävät hinnan, ei tähän ole muuta vastausta. Toki kaikki jostainsyystä kuvittelevat aina saavansa paremman hinnna kuin ostaessa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tajuatteko sitä että aina kun myytte asunnon voitolla niin sen seuraavan asunnon hinta on myös korkeampi koska sen asunnon myyjä haluaa myös myydä asunnon voitolla.
Jos minä myyn asuntoni tappiolla niin se ei vaikuta mitenkään siihen millä hintaa seuraavan asunnon myyjä haluaa omansa myydä.
Asunnon hintaan vaikuttaa eniten kysyntä, asunto menee kaupaksi sillä hinnalla jolla ostaja sen haluaa ostaa. Likikään kaikkia asuntoja ei myydä voitolla. Mutta tietenkin jokainen haluaa mahdollisimman paljon rahaa itselleen.
Vähän sama kuin myisi auton voitolla, ostat uuden auton ja ajat sillä vaikkapa 10 vuotta myyt sen ja ei kun voitot taskuun 😊
Nouseeko asunnon arvo siis asumalla siinä?
Yleinen hintataso nousee ja tontin jne arvot nousevat automaattisesti. Jos on maksanut omakotitalosta 70-luvulla 100 000 markkaa, eli 17 000 euroa, niin saisiko sillä nyt samalta paikalta samaan hintaan omakotitalon? Muut talot maksavat vieressä vähintään 170 000 euroa ja tietysti pistää oman talon hinnaksi saman. Onko se sitten voittoa? Hinnat vain ovat muuttuneet.
Lyhyellä muutaman vuoden tähtäimellä tapahtuu niin että hinnat saattavat nousta nopeasti kun ihmiset innostuvat ostelemaan tietyltä alueelta asuntoja, mutta sitten tulee kipuraja vastaan ja hinnat taas pysyvät paikoillaan vuosia, tai laskevat, ja asunnon ostaja voi olla pettynyt kun ei saa "voittoa".
Sara Sieppi saa aina voittoa kun ostaa ja myy nopealla tahdilla asuntoja, ns. "flippaa", tai ainaki vähän aikaa onnistui :D
Olen ostanut huonokuntoisia asuntoja paljon ja remontoinut niitä ja myynyt ne sitten voitolla. Tienasin sellaisen 6000-12000 euroa joka kerta. 27 asuntoa olen ostanut ja myynyt. Remontoin itse asunnot, paitsi kylpyhuoneen on remontoinut aina sama firma.
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama kuin myisi auton voitolla, ostat uuden auton ja ajat sillä vaikkapa 10 vuotta myyt sen ja ei kun voitot taskuun 😊
Nouseeko asunnon arvo siis asumalla siinä?
Ei oikeastaan yhtään sama, kun kyse on aivan erilaisesta asiasta jonka hintaan vaikuttaa ihan eri tekijät.
Asunnon hintaan vaikuttavista tekijöistä sijainti on yksi merkittävimmistä. Siksi asunnon ja auton tai minkä tahansa muun tavaran arvokehitystä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Jos asunto sijaitsee alueella jonne monet haluaa muuttaa, sen hinta nousee kysynnän noustessa ja tarjonnan säilyessä rajallisena. Jos taas vähemmän halutulla alueella niin voi olla että hinta ajan saatossa laskeekin.
Toisaalta jos hienoa autoa pitää tarpeeksi kauan ja pitää hyvässä kunnossa, niin voi senkin myydä "voitolla" museoautoja. Ehkä.
166e/kk???
Entäs korot? Vastike? Muut maksut???
Sama asua sit vuokralla jos ei saa enemmän ku myy
Ei ne voi loputtomasti nousta, koska asunnoilla on tietty käyttöikä. Ikävää olla se viimeinen omistaja.
Kapitalismin ydin on voitonteko. Yritysten ainoa tarkoitus on tehdä voittoa. Mikä tässä on vaikeaa ymmärtää joillekin?
Vierailija kirjoitti:
Sellaistakin kuulee, että jos taloon on tehty vaikka kattoremppa, sen hinta pitää saada takaisin eli se lisätään myyntihintaan, vaikka se on talon normaalia kunnossapitoa eikä mitään ekstraa. No siinähän myyvät talojaan hirveään ylihintaan, näkee noita täälläpäinkin roikkumassa myyntipalstoilla.
Maksaisit siis saman summan talosta johon ei ole tehty kattoremppaa, jonka joudut itse kohta kustantamaan, kuin talosta johon tehty kattoremppa? Hitto teidän taloustietämystä! Sama putkiremonttien yms. kanssa! Tottakai sellainen asunto on arvokkaampi, johon isommat remontit tehty, kuin sellainen johon ne on vasta tulossa! Hintaero voi olla todella merkittävä vaikka pk-seudun putkirempatuissa kohteissa ja naapuritaloyhtiön kohteessa, jossa ei ole putkia vielä rempattu!
Asunto on kulutushyödyke kuten autokin. Arvo laskee. Vanha on vanha. Jos infra ympärillä muuttuu, asunnon arvo voi nousta. Eipä muuten.
Varmaan Hkin keskustan kivitalojen asunnot pitää hyvin arvonsa. Muuttotappiokuntien omakotitalot on kyllä ihan ylihinnoiteltuja.
Jos joku on valmis maksamaan enemmän kuin minä maksoin aikoinaan niin tietysti myyn. Onhan tässä remonttiakin tehty ja maksettu lainankorkoja kymppitonneja. En koskaan saa omiani pois mutta jos edes ne remontit. Tappiolla menee silti jos ne korot lasketaan.