Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä vaurastumiseen

Vierailija
11.12.2024 |

Viime aikoina on keskustelupalstoilla haukuttu milloin hallitusta, milloin verottajaa, milloin työnantajia. Vähävaraiset ja jopa keskituloiset kokevat olevansa köyhiä ja haaveilevat vaurastumisesta. Silti aika harva vaurastuu.

Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?

Annan muutamia vinkkejä vaurastumiseen. On jokaisen oma asia, uskooko tai haluaako niitä soveltaa omaan elämäänsä, mutta ne toimivat. Kokemus on omakohtainen, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elin itse kädestä suuhun köyhyysrajalla ennen kuin tajusin, miten vaurastutaan. Rahasta ei tarvitse nykyisin enää liiemmin murehtia. Jään pois työelämästä hyvissä ajoin ennen eläkeikää enkä aio nostaa tukia.

Tässä kootut neuvoni:

1. Älä ole kuluttaja. Vaurastuminen on hyvin epätodennäköistä, jos ostelet kaikkea turhaa ja haaveilet vain ostamisesta. Nykyisin melkein kaiken tarpeellisen saa käytettynä hyvin edullisesti. Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.

2. Säästä vähintään 10-20 senttiä jokaisesta tienaamastasi eurosta. Tämä tarkoittaa menojen minimointia: irtisano kalliit kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Älä matkustele, jos ei ole ihan pakko. Vähennä kalliiden kauppaostosten kulutusta (liha, juusto, mehut, alkoholi, tupakka). Tee ruoka alusta asti itse ja korjaa rikki menneet vaatteet ja tavarat itse. Jos et osaa, opettele.

3. Jos et pysty säästämään etkä vähentämään menojasi, hanki lisätuloja. Ihan sama, miten hankit. Kunhan hankit. Myy turhaa tavaraa kirppiksellä, rupea henkilökohtaiseksi avustajaksi (joista on huutava pula!) tai hanki jokin toinen keikka/osa-aikatyö, kerää ja myy marjoja, kerää pulloja... Kaikki keinot käyttöön. Jos et osaa mitään, ala opiskella uusia taitoja ja ota tavoitteeksesi työllistää itse itsesi. Muuten olet aina työnantajan armoilla.

4. Kerää itsellesi varakassa heti kun mahdollista. Tämä on todella tärkeää! 1000-2000 euroa korkeakorkoisella säästötilillä auttaa, jos jokin kodinkone hajoaa tai tulee muu tiukka tilanne eteen.

5. Aloita sijoittaminen heti kun säästössä on pienikin puskuri yllättäviä menoja varten. Aloita sijoittaminen heti - ei huomenna eikä ensi viikolla. Esim. Nordnetin sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto ja siellä voi sijoittaa kuluttomiin indeksirahastoihin 15 euron minimisummalla. Tee kuukausisäästösopimus, jonka avulla tililtäsi lähtee jokin sopiva summa automaattisesti sijoituksiin.

6. Aseta itsellesi tavoitteita: paljonko sinulla pitää olla säästössä ja sijoituksissa ennen eläkeikää? Muista, että raha tulee rahan luokse. Jos haluat vaurastua, korkoa korolle -efekti vaatii aikaa. Säännöllisellä kuukausisijoittamisella kerrytät vuosikymmenten aikana kunnon eläkepotin ja taloudellista turvaa myös esim. työttömyyden varalle. Etsi netistä korkoa korolle -laskuri ja leikittele summilla, niin ymmärrät, miksi sijoittaminen kannattaa. Opiskele sijoittamista, lue vaikka Seppo Saarion kirjat tai sijoitusblogeja. Niin me muutkin olemme oppineet.

7. Älä myy sijoituksiasi ennen kuin olet niiden puolesta vauras. Jos tarvitset enemmän käyttörahaa matkan varrella, hanki lisätuloja.

8. Älä missään nimessä ota pikavippejä. Vältä velkaantumista kuin ruttoa.

Ole hyvä.

Kommentit (170)

Vierailija
61/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Miksi et liity meidän sijoittajien joukkoon? Esim. 200 €/kk rahastoihin ei tunnu keskituloisten lompakossa oikeastaan mitenkään.

Elämä on valintojen maailma. Turha olla katkera sitten vanhana pienellä eläkkeellä, jos et ole valinnut tehdä samoja päätöksiä kuin sijoittaja.

200e on iso raha perheelliselle. Itsekin olen keskituloinen mutta kolmen lapsen perheessä tuo summa todellakin tuntuu. Eikä me edes eletä mitenkään liian leveästi. Kaikilla lapsilla ei ole omia huonei

Tienataan molemmat alle 3000e bruttona. Varmasti teoriassa olisi mahdollista säästää, mutta lapsille tahtoo kuitenkin tarjota jotain ekstraakin joskus. Esim leffassa käyminen vie tällä porukalla nykyhinnoilla satasen. Kuluu myös enemmän vettä ja sähköä, ja asuntolaina perheasuntoon on isompi kuin kaksioon, vaikka ei hulppeasti eletä nytkään.  

Vierailija
62/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä leffassa pakko käydä useammin kuin kerran vuodessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman satasen saanut säästettyä vanhempainrahoista. En juo enkä polta. Nyt käytän 70 euroa hiustenleikkuuseen ja raitoihin ja sitten käyn taas vasta keväällä kampaajalla. Silti vähän mietityttää pitäisikö kuitenkin säästää tuokin summa.

Toisaalta toisi mielihyvää nähdä harmaan sotkun sijaan edustava tukka sekä on helpompi saada töitä jos näyttää siistiltä.

Vierailija
64/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.

Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.

Ja sitten olet käsi ojossa vinkumassa tukia kun työpaikka menee. Ja hallitus / persut / younameit on syyllinen köyhyyteesi, etkä sinä itse tietenkään.

Vierailija
65/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikajänne! Se on tärkeintä. Näin viisikymppisenä on hankala enää vaurastua kunnolla, kun tulotkin on vaan keskitasoa. Toki, säästän. Toki, on sijoituksia, mutta.... Niin, olisi pitänyt aloittaa teininä. Ei nelikymppisenä. 

Jos haluatte, että lapsenne vaurastuvat, niin aloittakaa sijoittaminen jo pienenä. Näin olen itsekin toiminut. Ymmärrän, jos elää ihan minimillä, mutta tavallisetkin vanhemmat voi laittaa 50 Euroa/lapsi sivuun pienestä lähtien. Kun tulee sitten palkkatuloja, kesätöitä yms., niin aina välillä satku sivuun. Isovanhemmat ovat monet hyvävaraisia ja halukkaita myös usein säästämään. Vaikka vain 20 Euroa/lapsenlapsi. Ja kun tätä jatkaa elämänsä, tulojen mukaan enemmän tai vähemmän aikuisiällä, on tuossa 60v. taloudellisesti riippumaton. Ei ole pakko käydä töissä, ei ole riippuvainen eläkkeestä yms. 

Esimerkiksi 100 Euroa/kk 60 vuotta tekee yhtä paljon, kuin 25 vuotta 1000 Euroa/kk. Eli jos

Keskustelin juuri muutama viikko lapsuudenystävieni kanssa sijoittamisesta. Olemme siis kaikki yli viisikymppisiä ja yksi kertoi alkaneensa sijoittamaan. En voinut kun miettiä, että aika lailla myöhässä ovat, mutta toki parempi myöhään kun ei milloinkaan. Itse aloitin sijoittamisen reilu 15 vuotta sitten, joten aika myöhässä itsekin olin. Lapsille onneksi olen sijoittanut heidän syntymästään saakka, joten heillä korkoa korolle on alkanut pikku hiljaa toimia. 

Vierailija
66/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et liity meidän sijoittajien joukkoon? Esim. 200 €/kk rahastoihin ei tunnu keskituloisten lompakossa oikeastaan mitenkään.

Elämä on valintojen maailma. Turha olla katkera sitten vanhana pienellä eläkkeellä, jos et ole valinnut tehdä samoja päätöksiä kuin sijoittaja.

200e on iso raha perheelliselle. Itsekin olen keskituloinen mutta kolmen lapsen perheessä tuo summa todellakin tuntuu. Eikä me edes eletä mitenkään l

Itse taas ajattelen niin, että lapsille leffakäyntejä olennaisempaa on kyseisen rahan sijoittaminen heidän nimissä oleviin rahastoihin ja elokuvien katselu yhdessä kotisohvalla kattilapopcorneja napostellen. Meillä muutenkin on ilmaishuvit olleet aina kovassa käytössä. Kirjastot, kansallispuistot, jne.

Vierailija
67/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman satasen saanut säästettyä vanhempainrahoista. En juo enkä polta. Nyt käytän 70 euroa hiustenleikkuuseen ja raitoihin ja sitten käyn taas vasta keväällä kampaajalla. Silti vähän mietityttää pitäisikö kuitenkin säästää tuokin summa.

Toisaalta toisi mielihyvää nähdä harmaan sotkun sijaan edustava tukka sekä on helpompi saada töitä jos näyttää siistiltä.

Onneksi olkoon, että olet saanut säästettyä edes jotakin. :)  Eikö puoliso tai joku ystävä voisi leikata ne hiuksesi? Itse ainakin laittaisin 70 € säästöön tai jopa mieluummin indeksirahastoon kasvamaan korkoa korolle.

Vierailija
68/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oppia sinulle, joka haluaisit aloittaa sijoittamisen: https://www.omavaraisuushaaste.com/miten-aloittaa-sijoittaminen/

Se ei ole vaikeaa, toisin kuin moni luulee. Tärkeää erityisesti pienituloisille.

Vierailija
69/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittamisen aloittaminen on tosi helppoa. Vähän pitää perehtyä, mutta rahastosijoitus on todella vaivatonta. Olen itse pienituloinen, jolle 1000 euroa on iso raha, mutta olen saanut rahastosijoituksillani jo ihan mukavan muutaman tonnin voiton kun olen pitkäjänteisesti sijoittanut.

Vierailija
70/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon laittanu 4500 nettotuloista joka kuukausi indeksirahastoihin ja osinko-osakkeisiin n 2000e/kk. lisäksi tietysti osingot uudelleen joka kuukausi. Nyt saldo jotain reilu 600k. ja osinkojakin tulee vuodessa 15-20k. Ei ole tarvinnut kuitenkaan tinkiä elämästä kun kämppä on maksettu ja autoa en tarvitse. Hyvin on riittäny matkusteluun yms. Ikää reilu 40 ja en taida enää 50 jälkeen jaksaa töitä tehdä. Suhteellisen hyvä eläkekin siinä vaiheessa kertynyt jonka tosin saa sitten vasta myöhemmin.

Paras aika aloittaa sijoittaminen on NYT

Vierailija
71/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lotto, perintö tai huumekauppa ovat keinoja vaurastua. Työtä tekemällä ei vaurastu.

-Lotto on lisävero hölmöille.

-Perintö on hyvä keino vaurastua mutta melko harvaa se koskee.

-Huumekauppa.... huoh. Siitä jää kiinni, rahat menee ja piiitkä tuomio tulee.

Ap:n vinkit ovat totista totta. Itse aloitin sijoittamisen jo alta kouluikäisenä lapsilisistä ja hyvin on mennyt.

Saman olen opettanut omille lapsilleni.

Tuskinpa sinä sitä olet aloittanut, vaan sinun vanhempasi ovat heille tulleita lapsilisiä sijoittaneet sinulle.

Voi ihana kun löysit sen oleellisen kirjoituksestani! :)

Älä nyt vaan itse asiaa eli eli vaurastumista kommentoi....

Niin, vaurastumisen lähtökohdat ovat vähän erilaiset jos jo vanhemmat ovat pikkulapsesta lähtien sijoittaneet puolestasi ja olet saanut siis hyvää rahakasvatusta, vai alatko vasta aikuisena perehtymään asiaan ja sijoittamaan palkkatuloistasi.

Vierailija
72/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse oon laittanu 4500 nettotuloista joka kuukausi indeksirahastoihin ja osinko-osakkeisiin n 2000e/kk. lisäksi tietysti osingot uudelleen joka kuukausi. Nyt saldo jotain reilu 600k. ja osinkojakin tulee vuodessa 15-20k. Ei ole tarvinnut kuitenkaan tinkiä elämästä kun kämppä on maksettu ja autoa en tarvitse. Hyvin on riittäny matkusteluun yms. Ikää reilu 40 ja en taida enää 50 jälkeen jaksaa töitä tehdä. Suhteellisen hyvä eläkekin siinä vaiheessa kertynyt jonka tosin saa sitten vasta myöhemmin.

Sulla on yli 7000€ liksa?

Vierailija
73/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on yli 7000€ liksa?

70-95k vuodessa siinä välillä pyöriny viime vuodet.

Vierailija
74/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on useampi, jota olen kannustanut sijoittamaan ja neuvonut, miten päästä siinä alkuun. Kukaan ei ole ainakaan tähän mennessä kertonut katuneensa päätöstä aloittaa.

Ymmärrän hyvin sen, ettei sijoittaminen kiinnosta tai ei jaksa perehtyä asiaan, MUTTA silloin on mielestäni väärin vinkua lisää tukia yhteiskunnalta, kun se työpaikka lähteekin alta. Ansiosidonnaisesta on syytäkin leikata.

Vierailija
75/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki tulee, mikä menee, ei voi vaurastua. Luonnonlaki.

Lue kohta kolme uudelleen ajatuksella. 

Jos olet töissä, varmasti pystyt säästämään. Et vaan ole budjetoinut etkä miettinyt lisätuloja.

Minä elän minimituella yksin ja sain just tänään liki 100€ lisätuloja jotka aion laittaa rahastoihin. Korkeakorkoisella tilillä on myös muutama kymppitonni, joten olen ollut työelämässä parikymmentä vuotta. Jos minä pystyn, kuka tahansa toinenkin pystyy. Se alkaa pienistä summista eikä senteille nyrpistellä eikä syljeskellä.  Olen tavoitteeni puolivälissä.

Vierailija
76/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikajänne! Se on tärkeintä. Näin viisikymppisenä on hankala enää vaurastua kunnolla, kun tulotkin on vaan keskitasoa. Toki, säästän. Toki, on sijoituksia, mutta.... Niin, olisi pitänyt aloittaa teininä. Ei nelikymppisenä. 

Jos haluatte, että lapsenne vaurastuvat, niin aloittakaa sijoittaminen jo pienenä. Näin olen itsekin toiminut. Ymmärrän, jos elää ihan minimillä, mutta tavallisetkin vanhemmat voi laittaa 50 Euroa/lapsi sivuun pienestä lähtien. Kun tulee sitten palkkatuloja, kesätöitä yms., niin aina välillä satku sivuun. Isovanhemmat ovat monet hyvävaraisia ja halukkaita myös usein säästämään. Vaikka vain 20 Euroa/lapsenlapsi. Ja kun tätä jatkaa elämänsä, tulojen mukaan enemmän tai vähemmän aikuisiällä, on tuossa 60v. taloudellisesti riippumaton. Ei ole pakko käydä töissä, ei ole riippuvainen eläkkeestä yms. 

Esimerkiksi 100 Euroa/kk 60 vuotta tekee

Minä aloitin myös liian myöhään sijoittamisen. Odotin kunnes sain asuntolainan maksettua. Sitten säästin reilumman puskurin ja nyt sijoitan. Ikää alkaa olla lähemmäs 60v.  Seuraavaksi vaihdan asunnon pienempään tai halvempaan. Hidasta on mutta jokainen euro merkitsee. Harkitsen ja mietin joka kantilta jokaisen ostokseni. Useimmiten jätän ostamatta kun huomaan että tarvitsen vain ruokaa ja muutamia lääkkeitä. Kun eläkkeelle pääsen, tulotkin vähän nousee ja sitten voin säästää enemmän, toivottavasti. 

Vierailija
77/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ystävääni, jolla on vakituinen työpaikka ja bruttotulot reilusti yli 2000 € kuukaudessa. Ei kuulemma jää mitään sijoitettavaksi. Tiedän, että sama ihminen ostelee jatkuvasti uusia vaatteita itselleen ja käy miehensä kanssa ulkomailla ja keikoilla. Silti pitää koko ajan narista, etteivät rahat riitä.

Joillekin ei vain mene jakeluun, että ensin säästetään, sitten katsotaan, mitä jää huvituksiin.

Vierailija
78/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lotto, perintö tai huumekauppa ovat keinoja vaurastua. Työtä tekemällä ei vaurastu.

-Lotto on lisävero hölmöille.

-Perintö on hyvä keino vaurastua mutta melko harvaa se koskee.

-Huumekauppa.... huoh. Siitä jää kiinni, rahat menee ja piiitkä tuomio tulee.

Ap:n vinkit ovat totista totta. Itse aloitin sijoittamisen jo alta kouluikäisenä lapsilisistä ja hyvin on mennyt.

Saman olen opettanut omille lapsilleni.

Tuskinpa sinä sitä olet aloittanut, vaan sinun vanhempasi ovat heille tulleita lapsilisiä sijoittaneet sinulle.

Voi ihana kun löysit sen oleellisen kirjoituksestani! :)

Älä nyt vaan itse asiaa eli e

Niin, jotkut tekevät ja jotkut keksivät tekosyitä.

Tuttavapiiriin kuuluu molempia.

Toki olen kiitollinen samastani kasvatuksesta ja olen onnistuneesti lapsilleni opettanut samoja juttuja.

Vierailija
79/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?

No minäpä kerron: aika monella on palkka sitä tasoa, ettei siitä ole mahdollista säästää kun on muitakin kuluja. Suomessa palkat on onnettoman pieniä ja elinkustannukset ja verotus onnettoman suuria, siksi täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä. 

Ei mulla ainakaan ikinä ole elämässä ollut tilannetta missä ei olisi menty kriisistä kriisiin ja aina on oltu sairas ja köyhä. 

Tosi usein kuulee sitä valitusta, että ei ole mahdollista säästää. Sit samat ihmiset kuitenkin mättävät kaupassa 0,20 € maksavan muovikassin täyteen kalliita valmisruokia ja mässyttävät sipsiä sohva

...ja syöpäpuikkoa huuleen. Tekee monelle pelkästään se omakotitalon verran. Bonuksena haisee pahalle ja terveys romahtaa.

Vierailija
80/170 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäpä kerron: aika monella on palkka sitä tasoa, ettei siitä ole mahdollista säästää kun on muitakin kuluja. Suomessa palkat on onnettoman pieniä ja elinkustannukset ja verotus onnettoman suuria, siksi täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä. 

Minäkin haluaisin asua ytimessä,mutta ei ole varaa,ihmettelen niitä jotka asuvat ytimessä ja saavat asumistukea,miten heillä on varaa,ei olekkaan omaan piikkiin,mutta kun joku muu maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi