Vinkkejä vaurastumiseen
Viime aikoina on keskustelupalstoilla haukuttu milloin hallitusta, milloin verottajaa, milloin työnantajia. Vähävaraiset ja jopa keskituloiset kokevat olevansa köyhiä ja haaveilevat vaurastumisesta. Silti aika harva vaurastuu.
Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?
Annan muutamia vinkkejä vaurastumiseen. On jokaisen oma asia, uskooko tai haluaako niitä soveltaa omaan elämäänsä, mutta ne toimivat. Kokemus on omakohtainen, sillä vielä kymmenen vuotta sitten elin itse kädestä suuhun köyhyysrajalla ennen kuin tajusin, miten vaurastutaan. Rahasta ei tarvitse nykyisin enää liiemmin murehtia. Jään pois työelämästä hyvissä ajoin ennen eläkeikää enkä aio nostaa tukia.
Tässä kootut neuvoni:
1. Älä ole kuluttaja. Vaurastuminen on hyvin epätodennäköistä, jos ostelet kaikkea turhaa ja haaveilet vain ostamisesta. Nykyisin melkein kaiken tarpeellisen saa käytettynä hyvin edullisesti. Älä osta mitään, mitä et oikeasti tarvitse.
2. Säästä vähintään 10-20 senttiä jokaisesta tienaamastasi eurosta. Tämä tarkoittaa menojen minimointia: irtisano kalliit kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Asu mieluiten kävelymatkan päässä palveluista. Muuta tarvittaessa edullisempaan asuntoon. Älä matkustele, jos ei ole ihan pakko. Vähennä kalliiden kauppaostosten kulutusta (liha, juusto, mehut, alkoholi, tupakka). Tee ruoka alusta asti itse ja korjaa rikki menneet vaatteet ja tavarat itse. Jos et osaa, opettele.
3. Jos et pysty säästämään etkä vähentämään menojasi, hanki lisätuloja. Ihan sama, miten hankit. Kunhan hankit. Myy turhaa tavaraa kirppiksellä, rupea henkilökohtaiseksi avustajaksi (joista on huutava pula!) tai hanki jokin toinen keikka/osa-aikatyö, kerää ja myy marjoja, kerää pulloja... Kaikki keinot käyttöön. Jos et osaa mitään, ala opiskella uusia taitoja ja ota tavoitteeksesi työllistää itse itsesi. Muuten olet aina työnantajan armoilla.
4. Kerää itsellesi varakassa heti kun mahdollista. Tämä on todella tärkeää! 1000-2000 euroa korkeakorkoisella säästötilillä auttaa, jos jokin kodinkone hajoaa tai tulee muu tiukka tilanne eteen.
5. Aloita sijoittaminen heti kun säästössä on pienikin puskuri yllättäviä menoja varten. Aloita sijoittaminen heti - ei huomenna eikä ensi viikolla. Esim. Nordnetin sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto ja siellä voi sijoittaa kuluttomiin indeksirahastoihin 15 euron minimisummalla. Tee kuukausisäästösopimus, jonka avulla tililtäsi lähtee jokin sopiva summa automaattisesti sijoituksiin.
6. Aseta itsellesi tavoitteita: paljonko sinulla pitää olla säästössä ja sijoituksissa ennen eläkeikää? Muista, että raha tulee rahan luokse. Jos haluat vaurastua, korkoa korolle -efekti vaatii aikaa. Säännöllisellä kuukausisijoittamisella kerrytät vuosikymmenten aikana kunnon eläkepotin ja taloudellista turvaa myös esim. työttömyyden varalle. Etsi netistä korkoa korolle -laskuri ja leikittele summilla, niin ymmärrät, miksi sijoittaminen kannattaa. Opiskele sijoittamista, lue vaikka Seppo Saarion kirjat tai sijoitusblogeja. Niin me muutkin olemme oppineet.
7. Älä myy sijoituksiasi ennen kuin olet niiden puolesta vauras. Jos tarvitset enemmän käyttörahaa matkan varrella, hanki lisätuloja.
8. Älä missään nimessä ota pikavippejä. Vältä velkaantumista kuin ruttoa.
Ole hyvä.
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Lotto, perintö tai huumekauppa ovat keinoja vaurastua. Työtä tekemällä ei vaurastu.
-Lotto on lisävero hölmöille.
-Perintö on hyvä keino vaurastua mutta melko harvaa se koskee.
-Huumekauppa.... huoh. Siitä jää kiinni, rahat menee ja piiitkä tuomio tulee.
Ap:n vinkit ovat totista totta. Itse aloitin sijoittamisen jo alta kouluikäisenä lapsilisistä ja hyvin on mennyt.
Saman olen opettanut omille lapsilleni.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkisi tiivistettynä: lopeta eläminen. Sitten kun kuolet, jää jälkipolville perintöä josta maksaa veroa.
Ei kiitos. Elän tässä ja nyt matkustellen, hankkien haluamani tavarat ja syöden ravintoloissa. Koska tahansa voi tulla lähtö eikä rahat lämmitä tilillä.
Mutta jos ei tulekaan lähtö? Edessä voi olla pitkiä vuosia köyhänä. Varmaan kiva toivoa, että kuolee nuorena?
Miksi haluaisin pilata elämäni parhaat vuodet?
Käy hu 0 r155a vain kerran kuussa.
(mutta muista vetää handuun edellisenä päivänä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näitä tarinoita lukiessani mieleen nousee yksi ainoa kysymys: miksi ihmiset eivät ole varautuneet taloudellisesti työttömyyteen ja sairasteluun silloin kun on ollut mahdollisuus säästää rahaa jemmaan?
No minäpä kerron: aika monella on palkka sitä tasoa, ettei siitä ole mahdollista säästää kun on muitakin kuluja. Suomessa palkat on onnettoman pieniä ja elinkustannukset ja verotus onnettoman suuria, siksi täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä.
Aika monella muihin kuluihin kuuluu esimerkiksi matkustelu, mikä on kallista, turhaa ja tuhoaa ympäristön. Myös monilla, joiden ei ole mahdollista säästää, on paljon kallista turhaa elektroniikkaa, kuten hieno telkkari esimerkiksi.
Ei ole liiemmin mahdollista säästää, koska haluan itse elää ja nauttia elämästä kun vielä voin. Ei kylläkään ole sitä hienoa telkkaria eikä kallista puhelinta. Sitä vastoin on muita harrastus välineitä. Matkailu, metsästys, kalastus nuo menee yhteen. Lisäksi mönkijä, moottorikelkka... Asunto maksettu, rahaa vaan sen verran että ei koirat kintuille kuse.
Vierailija kirjoitti:
Lotto, perintö tai huumekauppa ovat keinoja vaurastua. Työtä tekemällä ei vaurastu.
Itse olen tehnyt hieman keskiansioiden alle ja nyttemmin noin keskiansiot tuottavaa työtä vasta hieman yli 10 vuotta. Olen säästänyt koko ajan ja nyt on sijoituksiakin jo niin että tuloista merkittävä osa tulee niistä. Työtä tekemällä ei vaurastu jos elää kulutuskeskeistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mihin keräät rahaa, jos et aio ikinä kuluttaa sitä? Vai elämiseen? Ostatko vain yhden pastillirasian?
Ostan rahoilla osuuksia indeksirahastoista sekä pörssiyhtiöiden osakkeita, jotka maksavat minulle osinkoa. Aina kun saan tuloja, siirrän ensin osan rahoista sijoituksiin.
Tällä hetkellä osinkoja tulee verojen jälkeen satasia kuukaudessa, joten ei tarvitse kituuttaa, vaan sijoitukseni kasvavat jo omalla painollaan. Kun niitä tulee yli tonni, vähennän työnteon minimiin.
Säästän melkein kaikessa, mutta käyn ravintolassa muutaman kerran vuodessa ja joskus lomamatkallakin. Ei ole hyväksi olla liian ehdoton, vaan elämästä pitää nauttiakin. Liian moni kuvittelee sen tarkoittavan sitä, että kaikki tienatut rahat on heti kulutettava.
t: ap
Nyt myy IKea osakkeita. Varma nakki.
Myy kaikki mitä omistat ja osta koko rahalla Bitcoinia omaan lompakkoon.
Vierailija kirjoitti:
Myy kaikki mitä omistat ja osta koko rahalla Bitcoinia omaan lompakkoon.
Niin, tai kultaa. Sekin on nyt kalleimmillaan. Myy sitten pois kun on kunnolla laskenut niin ei verottaja tienaa.
5 % tuloista voi köyhäkin säästää. Määräaikaistalletus kasvattaa tuloja ja kärsivällisyyttä.
Jotain ilon aiheita oltava, jos se on yksi lehtitilaus, suotakoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluaisin pilata elämäni parhaat vuodet?
Miten niin "pilata"? Tarkoittaako elämästä nauttiminen sinulle sitä, että kulutat kaiken, minkä tienaat? Entä sitten, kun kaikki kallistuu ja työeläkkeesi ei riitäkään? Katkeroidutko ja syytätkö muita ihmisiä omista valinnoistasi?
Vierailija kirjoitti:
Mihin keräät rahaa, jos et aio ikinä kuluttaa sitä? Vai elämiseen? Ostatko vain yhden pastillirasian?
Minä laitan 2500 nettotuloista tällä hetkellä yli 60% säästöön joka kuukausi. Haaveilen enemmän vapaa-ajasta kuin materiasta, joten tavoite jäädä pois työelämästä noin 50v.
"Helmi Horttana-Suoranta kutsuu itseään pihiksi muijaksi ja jakaa säästövinkkejä." 🤷🏻
Vierailija kirjoitti:
No minäpä kerron: aika monella on palkka sitä tasoa, ettei siitä ole mahdollista säästää kun on muitakin kuluja. Suomessa palkat on onnettoman pieniä ja elinkustannukset ja verotus onnettoman suuria, siksi täällä on paljon työssäkäyviä köyhiä.
Ei mulla ainakaan ikinä ole elämässä ollut tilannetta missä ei olisi menty kriisistä kriisiin ja aina on oltu sairas ja köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan 2500 nettotuloista tällä hetkellä yli 60% säästöön joka kuukausi. Haaveilen enemmän vapaa-ajasta kuin materiasta, joten tavoite jäädä pois työelämästä noin 50v.
Hyvältä kuulostaa! Meillä on suunnilleen sama säästöprosentti ja sama "eläköitymistavoite". :) Ihan tavallisen nuukasti kun elää, ei tarvitse kituuttaa.
t: ap
Vierailija kirjoitti:
Laita 100 e kk säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan ikinä ole elämässä ollut tilannetta missä ei olisi menty kriisistä kriisiin ja aina on oltu sairas ja köyhä.
Tosi usein kuulee sitä valitusta, että ei ole mahdollista säästää. Sit samat ihmiset kuitenkin mättävät kaupassa 0,20 € maksavan muovikassin täyteen kalliita valmisruokia ja mässyttävät sipsiä sohvalla katsellen Ruutu+ tarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyksiin kannattaa aina avarautua; pesukone, pakastin tai jääkaappi saattaa hajota, tarvitsee uudet silmälasit, tulee joku terveysongelma joka pitää hoitaa yksityisellä kun kunnallisella puolella ei hoitoa saa tai jonot ovat niin pitkät että hoitoonpääsyyn voi mennä vuosia; implantit, polvinivelet, jotkut syövät jne. jne.
Moni myös kuvittelee, ettei eläkkeellä ollessa tarvise rahaa. Todella paha harhaluulo. Tulot pienenvät, työterveydenhoito loppuu, kunnon huonontuesssa ikääntyessä alkaa tarvita kaikenlaisia palveluita. Kunnan kotihoitokaan ei todellakaan ole ilmaista eikä hoitokotiin pääse nytkään kuin aivan henkitoreissaan olevat muistisairaat. Jos ei ole pitkälle edennnyttä muisisairautta, ei pääse hoitokotiin vaikkei sängystä enää pääsisi autettunakaan ylös. Tulevaisuudessa vanhustenhoito toulee vain huononemaan.
Auttelen ikääntynyttä sukulaista ja vaikka hänellä on hyvä eläke, se ei siltikään riitä vaan satasia, joskua jopa toista onnia enemmän kuluu kuukaudessa. Onneksi on vielä säästöjä jäljellä; rahaa menee ruokaan, lääkkeisiin, lääkäreihin, sairaalajaksoihin, turvarannekkeeseen, hammasääkäriin, korivakuutukseen, yksityiseen fyssariin 3-4 krt kuussa, jotta edes jonkinlainen liikuntakyky pysyisi yllä, siivoojaan 2xkk, kampaajaan kerran viikossa kun ei kädet enää nouse niin että edes hiuksia pysty kunnolla kampaamaan jne. Asunto meni vaihtoon esteettömään vuokra-asuntoon kun ei pärjännyt enää kotona, jossa oli portaita ja kynnyksiä, kunnan kotihoitoonkin menee 900€ kuussa vaikka käyvät 15 min aamulla ja suihkuttavat kerran viikossa. Rahaa tuntuu vain lentävän ovista ja ikkunoista ulos vaikkei mitään varsinaista luksusta ole elämässä. Toivon, että hänellä riittävät rahat elämän loppuun asti.
Ap, hyviä vinkkejä.