Toimiiko teillä yhteinen ruokatili?
Meillä kokeiltiin S-tiliä yhteisenä ruokatilinä, ja joo, ei toimi. Mies ostaa kaikenlaista ekstraakin sieltä maksaen niin kauan, että tili on tyhjä. Ikään kuin kiireellä käyttää sen tilin loppuun. Nyt tilanne on se, että mieluummin olen laittamatta rahaa tälle yhteiselle tilille, ja maksan osuuteni ruokaostoista omalta tililtäni, etten menetä rahaa miehen tuhlailuihin. Mikä siinä on, että jollakin käyttöraha noin "polttaa" tilillä?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä maksaa kuka kerkiää, siis omalla kortilla.
Minä kyllä käyn useimmin kaupassa yksin, ikinä ei pidetä lukua siitä kenen vuoro.
Yhteistä elämää tässä vietetään.
Ei mene nallekarkit tasan tuossa. Toinen sanoutuu irti yhteiselämästä ja huomaa että on maksanut toisen ruoat koko ajan. Että on jostain syystä ehtinyt useammin käymään kaupassa yksin omalla kortilla.
Tilanteita on erilaisia. Mäkin maksan meillä pääsääntöisesti ruoat ym. päivittäisjutut, puoliso esim. kaiken kiinteistöönsä liittyvän. Asioista vaan sovitaan sen mukaan mikä kenellekin passaa.
On yhteinen ruokatili, johon molemmat siirtää saman verran rahaa. Sieltä maksetaan ruokamenot ja ulkona syöminen (perheen kanssa). Muuten omat rahat.
Hyvin on toiminut jo 20 vuotta. Yhteiseltä taloustililtä maksetaan kaikki yhteiset menot. Ei ole ollut koskaan mitään ongelmia. Ei me kinata jokaisesta eurosta tai edes jokaisesta satasesta. Ikinä ei ole ollut mitään ongelmaa taloustilin käytöstä, eikä sinne siirrettävästä rahasta.
Tuntuu todelta oudolta, jos minun täytyisi vahtia puolisoni rahan käyttöä!
Vierailija kirjoitti:
Keittiön kaapissa on kaksi purkkia. Toisessa on rahaa ja sinne laittaa molemmat 400 euroa palkkapäivänä (joskus enemmän ja joskus vähemmän, jos on jotain yllättävää) ja toisessa on kuitteja kaikesta siitä, mitä on ostettu sieltä purkista otetulla rahalla. Jokaiseen kuittiin oma nimi ja jos on jotain erikoista, niin joku lyhyt selitys siitä, miksi on ostettu. Kuun päätteeksi tyhjennän kuittipurkin ja laitan Excelin. Rahapurkkiin puolestaan jää tyypillisesti hieman säästöön ja käytetään sitten aika-ajoin johonkin isompaan ostokseen tai lomailuun.
Ei hyvää päivää mitä säätämistä. Aikuiset ihmiset, kaiketi, tekemässä tiliä "miksi on ostettu".
Mulla oli ensimmäisen aviomiehen kanssa yhteinen tili. Ei toiminut, mies oli holtiton rahankäyttäjä. Toinen aviomies (20 v yhdessä) on yhtä säästäväinen kuin minäkin, mutta kokemuksesta viisastuneena tilit pidetään erillään. Elämä ja omistukset ovat meilläkin yhteisiä, toinen maksaa sitä ja toinen tätä. Eurolleen ei tarvitse laskea, tulot ovat likimain yhtä suuret.
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on eri tilit, mutta yhteinen asuntolaina, niin miten sen kanssa toimitte?
Meillä on vain omat tilit, ei lainkaan yhteistä. Asuntolainan kanssa on toimittu tilanteen mukaan. Yhdessä vaiheessa oli kaksi yhteistä asuntolainaa, joista ekalla oli ostettu ensiasunto ja toisella maksettiin väliraha, kun vaihdettiin isompaan. Ekassa oli edullisempi korko, joten sitä ei kannattanut yhdistää toiseen. Silloin A maksoi ekan lainan lyhennykset ja B toisen.
Kun eka laina oli maksettu kokonaan pois, niin jäljelle jääneen lainan lyhennykset maksettiin A:n tililtä, ja B siirsi omalta tililtään aina ennen lainanmaksua puolet lyhennyksestä B:n tilille niin, että viestikentässä luki: "Asuntolainan maksuun". Helppoa kuin heinänteko.
Ollaan oltu yli 30 vuotta onnellisesti naimisissa eikä yhtään riitaa ole ollut raha-asioista.
Kun muutimme yhteen, sovimme että kun kerran yhdessä ollaan niin rahatkin on yhteisiä. Näin on menty siitä asti ilman ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään niin päin, että palkat menee yhteiselle tilille ja siirretään siitä omille tileille kuukausittain. Ruokaostokset tehdään yhteiseltä tililtä. On toiminut hyvin.
En ikinä laittaisi palkkaa menemään yhteiselle tilille. En missään olosuhteessa.
Miksi et?
En minäkään, kaikenlaista jännää voipi tapahtua. Meillä aikuisessa liitossa tasan tarkkaan omat ja erilliset tilit, ei mitään yhteisiä, kummallakaan ei käyttöoikeuksia toisen tileille. Kaikista turvallisinta niin, avioehto ja testamentit tietysti on myös.
Mikä tuossa on se "liitto"?
Toimii. Paitsi se on perheen yhteinen maksutili josta menee sähköt vastikkeet ruoat ja sovitut yhteiset hankinnat sekä lasten menot. Kunnankin tuloista menee sinne leijonanosa ja milloin tulee isoja menoja, kumpikin laittaa lisää.
Kumpikin maksaa tilille tietyn %:n kk-tuloistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään niin päin, että palkat menee yhteiselle tilille ja siirretään siitä omille tileille kuukausittain. Ruokaostokset tehdään yhteiseltä tililtä. On toiminut hyvin.
En ikinä laittaisi palkkaa menemään yhteiselle tilille. En missään olosuhteessa.
Miksi et?
En minäkään, kaikenlaista jännää voipi tapahtua. Meillä aikuisessa liitossa tasan tarkkaan omat ja erilliset tilit, ei mitään yhteisiä, kummallakaan ei käyttöoikeuksia toisen tileille. Kaikista turvallisinta niin, avioehto ja testamentit tietysti on myös.
Mikä tuossa on se "liitto"?
Rakkausliitto, ei rahaliitto. Rakkaus ja raha-asiat nyt vaan on viisasta pitää erillään. Mä en näe miten mun pankkitili ja varat olis puolison omaisuutta, tai miten hänen talonsa ja tonttimaansa olis mun omaisuutta?
Toimii, kuun 1. päivä laitan 250e ja mies 300e, jos tulee saldohälytys, niin minä laitan lisärahaa. Mies maksaa sitten muita juttuja enemmän.
Käydään myös tekemässä viikon ruokaostokset yhdessä kauppalistan kera. Käydään myös erikseenkin kaupassa, ei ole yhdestä eurosta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et?
En ole tuo, jolta kysyt, mutta en itsekään koskaan suostuisi sellaiseen yhteiseen tiliin, mihin kummankin tulot menee. Kyse on itsenäisyydestä omista rahoista. Jotenkin tulee mieleen jopa läheisriippuvaisuus. Ikinä ei pitäisi luottaa siihen, ettei tili tyhjene kriisitilanteessa, joita voi tulla kenelle tahansa, sitäpaitsi mun palkka ei vaan kuulu kellekään, ei edes kumppanille.
En ymmärrä mikä siinä nyt niin on nou nou että tulot menee yhteiselle tilille. Mihin se taloudellinen itsenäisyys siitä häviää, jos omalla tilillä on vaikka kymppitonneja ihan varmuudeksi, mutta palkka menee sille yhteiselle tilille, jota yhdessä käytetään talouden yhteisiin kuluihin?
Kyllä me puolison kanssa iloitaan myös vaikka toistemme kivoista vaatteista, joten ihan hyvin niitäkin voi yhteiseltä tililtä maksaa. Mitä se semmoinen törsääminen on mitä tarkoitatte, mihin pitää käyttää niitå omia rahoja? En tunnista meillä tuota.
Tilanne on ihan eri riippuen siitä onko kyse nuoruudessa alkanut 30 vuoden liiton ydinperhe, jossa kaikki omaisuus on hankittu yhdessä, vai juuri alkanut aikuissuhde, jossa kummallakin on omaa omaisuutta ja sinun ja minun lapsia.
Yhteinen ruokatili ja muuten omat tilit. Puoliso harrastaa hevosia ja en todellakaan osallistu niiden ylläpitämiseen.
Meillä toimii. Yli 20 vuotta ollut yhteinen s-ruokatili. Eli molemmilta menee sinne tietty summa joka kuukausi. Ruokaostokset ja muut yhteisesti sovitut asiat maksetaan vihreällä kortilla. Ei meillä ole koskaan ollut mitään ongelmia tämän suhteen. Jos olisi niin epäluotettava mies, että edes ruokatilin käyttö ei sujuisi ongelmitta, niin olisi entinen mies. Mä en käsitä leväperäisyyttä raha-asioiden hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä. Vaikka meillä molemmilla onkin aika samanlaiset tavat käyttää rahaa,niin en suostuisi ikinä mihinkään yhteiseen tiliin . Mitä ruokaostoksiin tulee, maksan aina ruuat omista tuloista,mies hoitaa auton kulut omistaan ja muut laskut suunnilleen puoliksi. Toiminut hyvin yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on eri tilit, mutta yhteinen asuntolaina, niin miten sen kanssa toimitte?
Mitä tarkoitat että on eri tilit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin toimii kuten jo 28v, molemmilla kortti tälle tilille ja tiedetään mikä on päiväbudjetti
Ylimääräiset herkut, limut ja muut turhuudet maksetaan omilta tileiltä.
Ruokatililtä vain ruoka, pesuaineet, wcpaperi tms.
Päiväbudjetti. Sekin vielä. Miten ihmiset voi olla noin hirtetty yhteen, että jopa päiväbudjetti on määritelty. Mitäs sitten, kun päiväbudjetti ylittyy tai toinen ostaakin niitä "herkkuja" yhteiseltä tililtä. Sitten varmaan tasaillaan, mä laitan viis euroo perhetilille, kun päiväbudjetti ylittyi. Ahdistaa jo ajatuskin.
Ei olla koskaan tasailtu mitään, ei vsikka mies painaa 30kg enemmän ja syökin enemmän kuin minä:) Mutta en hyväksy esim satunnaisia tupakkaostoja ruokarahoista enlä myöskään msksele kaverilounaita ruokatililyä.
Päiväbudjetti on ihan tullut siitä kun olimme pienituloinen lapsiperhe (eikä nykyäänkään ole liikaa rahaa). Jos ruokatilille laittaa 600e/kk se tarkoittaa n 150e/vko tai n 20e päivässä. Jos käytän yhden viikon aikana 300e se tarkoittaa että loppukuulle on vähemmän rahaa.
Loogista, eikös? Tietty jos on miljonääri tämä tuntuu tyhmältä...
Vierailija kirjoitti:
Mun tililtä maksetaan ruokakulut, kun yleensä käyn kaupassa. Yhteistä tiliä ei ole. Meullä toimii hyvin näin. Mies maksaa sitten sovitut kulut omalta tililtään.
Meillä myös näin. Mies maksaa isompia laskuja. Toiminut jo 20v hyvin näin ja aika tasan kulut menneet.