Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimiiko teillä yhteinen ruokatili?

Vierailija
11.12.2024 |

Meillä kokeiltiin S-tiliä yhteisenä ruokatilinä, ja joo, ei toimi. Mies ostaa kaikenlaista ekstraakin sieltä maksaen niin kauan, että tili on tyhjä. Ikään kuin kiireellä käyttää sen tilin loppuun. Nyt tilanne on se, että mieluummin olen laittamatta rahaa tälle yhteiselle tilille, ja maksan osuuteni ruokaostoista omalta tililtäni, etten menetä rahaa miehen tuhlailuihin. Mikä siinä on, että jollakin käyttöraha noin "polttaa" tilillä? 

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään niin päin, että palkat menee yhteiselle tilille ja siirretään siitä omille tileille kuukausittain. Ruokaostokset tehdään yhteiseltä tililtä. On toiminut hyvin.

Meillä sama. Näin rahaliikenne on täysin avointa. Toiminut hyvin jo 15 vuotta.

Mieluummin omat tilit ja yhteinen taloustili. En näe mitään syytä miksi palkat menisi yhteiselle tilille. 

Mutta siis miksi? Sehän on ihan sama kummin päin sen tekee, tuleeko ne palkat omille tileille vai yhteiselle, siirrellään kuitenkin.

Ei tarvitse keskustella omista ostoksista, kun käyttää rahat omalta tililtä. Minä ostin sijoitusasunnon ja toki siihen lainaa otin, mutta ei tarvinnut keskustella

Tämä osoittaa että asia riippuu ihan siitä miten perheessä toimitaan. Meillä jotenkin ajatellaan perheessä että kaikki on yhteistä: tulot, menot, autot, asunnot, velat. Ei tulisi mieleenkään ostaa yksin jotain sijoituasuntoa, totta kai tuollainen hankinta tehtäisiin meillä yhdessä. Ikinä ei olla riidelty rahasta. Mutta ymmärrän, että tilanteita on erilaisia.

Vierailija
62/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maksaa kuka kerkiää, siis omalla kortilla.

Minä kyllä käyn useimmin kaupassa yksin, ikinä ei pidetä lukua siitä kenen vuoro.

Yhteistä elämää tässä vietetään.

Kuinka monta teitä on viettämässä yhteistä elämää?

Me kaksi lapset, 2 maailmalla.

42 v, aviota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä käyn useimmin kaupassa yksin, ikinä ei pidetä lukua siitä kenen vuoro.

Ei mene nallekarkit tasan tuossa.  Toinen sanoutuu irti yhteiselämästä ja huomaa että on maksanut toisen  ruoat koko ajan. Että on jostain syystä ehtinyt useammin käymään kaupassa yksin omalla kortilla.

Vierailija
64/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ei sitten osteta muuta kun Rainbow, k-menu, Pirkka extra tai coop tuotteita!

Vierailija
65/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, joilla on eri tilit, mutta yhteinen asuntolaina, niin miten sen kanssa toimitte?

Vierailija
66/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii, sitä käytetään vain yhteisiin ruokaostoksiin. Vika ei taida olla tavassa vaan miehessä. 

Vierailija
67/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään niin päin, että palkat menee yhteiselle tilille ja siirretään siitä omille tileille kuukausittain. Ruokaostokset tehdään yhteiseltä tililtä. On toiminut hyvin.

En ikinä laittaisi palkkaa menemään yhteiselle tilille. En missään olosuhteessa.

Ja mitä järkeä on ensin palkat samalle tilille ja sitten ne siirretään omille tileille. Outoa. En myöskään suostuisi.

Vierailija
68/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin omat tilit ja yhteinen taloustili. En näe mitään syytä miksi palkat menisi yhteiselle tilille. 

Mutta siis miksi? Sehän on ihan sama kummin päin sen tekee, tuleeko ne palkat omille tileille vai yhteiselle, siirrellään kuitenkin.

Ei tarvitse keskustella omista ostoksista, kun käyttää rahat omalta tililtä. Minä ostin sijoitusasunnon ja tok

No huh, tulot yhteiselle tilille. Ei koskaan.

Vierailija
69/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin toimii kuten jo 28v, molemmilla kortti tälle tilille ja tiedetään mikä on päiväbudjetti

Ylimääräiset herkut, limut ja muut turhuudet maksetaan omilta tileiltä.

Ruokatililtä vain ruoka, pesuaineet, wcpaperi tms.

Vierailija
70/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ollut yksi yhteinen tili jo 35 vuotta ja toimii erinomaisesti. 

Niin toimi minunkin vanhemmilla, kunnes toinen kuoli ja meni säätämiseksi. Hetken aikaa oli täysin rahatta toinen vanhempi.

Just joo. Eivät älynneet ottaa tai-tiliä? Eikä ollut luottokelpoisuutta?

No kun se yhteinen tili on ollut jo 35 vuotta eikä ongelmia ole ollut ;D Näinhän täällä tässäkin ketjussa moni hehkuttaa.

Pelottavan moni ei ymmärrä pankkiasioista hölkäsen pöläystä ja vielä harvempi tajuaa tehdä edes auttavaa taloudeliista suunnittelua äkillisten tilanteitten varalta. Sen verran pitää olla älliä että ymmärtää säilyttää tietyn taloudellisen itsenäisyyden. Siitä huolimatta että on oltu yhdessä vuosikymmenet ilman takkuja suhteessa. Kunnes tulee se päivä kun toinen kuolee, sairastuu vakavasti, joutuu onnettomuuteen, lähtee toisen eukon/ukon matkaan yms. ja tyhjentää yhteisen tilin mennessään.

Otetaan vielä sellainen teoreettinen tilanne että toisella puolisolla on perillisiä edellisestä suhteesta. Yhteisen tilin varat ovat perikunnan varoja joten jos leski onkin se joka tilille pääsääntöisesti on rahaa kerryttänyt niin ei tuskin sen takia että saa käytännössä omista rahoistaan maksaa puolison jälkeläisille puolet. Kannattai käydä töissä ja säästää XD

Vierailija
71/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, joilla on eri tilit, mutta yhteinen asuntolaina, niin miten sen kanssa toimitte?

Yhteisen lainan hoitokulut & lyhennykset hoituu taloustilitlä. Sinne laitetaan oma osuus ennen maksupäivää.

Vierailija
72/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin kaikki tulot tulevat yhteiselle tilille ja siitä siirretään sama summa(1400€) kummankin säästötilille ja sama summa(400€) myös kummankin rahastoon.

Tämä siksi, että meillä on palkkatulojen lisäksi metsänmyyntituloja, vuokratuloja, airbnb-tuloja. On myös paljon yhteisiä menoja kuten useat yhtiövastikkeet, muutama asuntolaina ja kaikkea, mitä liittyy metsänhoitoon ja lyhytvuokraustoimintaan.

Yhteiseltä tililtä maksetaan siis kaikki menot. Omat säästötilit ovat sijoittamista varten. Sieltä sitten otetaan rahaa, jos vaikka hankitaan uusi sijoitusasunto, molempien tileiltä sama summa.

Maksaako joku pankki korkoa säästötilille?

Vierailija
73/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni ruokaan rahaa todella paljon, kun ei ollut yhteistä tiliä. Keskusteluja käytiin ja nyt mies maksaa 2/3 ruokatilille ja minä 1/3. Miehellä on isommat tulot ja minä taas teen enemmän ruokaa ja käyn kaupassa useammin. Alkuun mies maksoi omia juttuja tililtä. Minulla syö luottamusta tuollainen, kun jo alkujaan ilman tiliä maksoin enemmän.

Vierailija
74/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on toiminut ja tämä yhteinen s-tili on mielestäni tosi käytännöllinen ja hyvä ratkaisu. Rahat riittävät aina ruokaan, vaikka muuten olisi tili loppukuusta jo hieman vähissä.

Vierailija
75/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ruoka on suurin yksittäinen budjetoitu menoerä ja muut yhteiset laskut ei riitä budjetissa kattamaan puolta kuluista. Joten mies siirtää osansa laskunmaksutilille, mä maksan sieltä tietyn määrän omia laskujani niiden yhteisten lisäksi sekä hoidan ostoslistaan merkityt tavarat kotiin, myös ne henkkoht käyttöön tulevat. Budjetti on se mikä puolitetaan, voin ostaa kalliimpaa jos haluan ja mies saa käydä omilla rahoillaan halutessaan kaupassa.

Vierailija
76/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikinä laittaisi palkkaa menemään yhteiselle tilille. En missään olosuhteessa.

Miksi et?

En ole tuo, jolta kysyt, mutta en itsekään koskaan suostuisi sellaiseen yhteiseen tiliin, mihin kummankin tulot menee. Kyse on itsenäisyydestä omista rahoista. Jotenkin tulee mieleen jopa läheisriippuvaisuus. Ikinä ei pitäisi luottaa siihen, ettei tili tyhjene kriisitilanteessa, joita voi tulla kenelle tahansa, sitäpaitsi mun palkka ei vaan kuulu kellekään, ei edes kumppanille.

Vierailija
77/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mene nallekarkit tasan tuossa.  Toinen sanoutuu irti yhteiselämästä ja huomaa että on maksanut toisen  ruoat koko ajan. Että on jostain syystä ehtinyt useammin käymään kaupassa yksin omalla kortilla.

Mistä sinä tiedät mitä toinen meillä maksaa,

sähkö-vesi-puhelinlaskut?

Auton kulut, bensat, remppakulut, matkat ym.

Vierailija
78/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimii kuten jo 28v, molemmilla kortti tälle tilille ja tiedetään mikä on päiväbudjetti

Ylimääräiset herkut, limut ja muut turhuudet maksetaan omilta tileiltä.

Ruokatililtä vain ruoka, pesuaineet, wcpaperi tms.

Päiväbudjetti. Sekin vielä. Miten ihmiset voi olla noin hirtetty yhteen, että jopa päiväbudjetti on määritelty. Mitäs sitten, kun päiväbudjetti ylittyy tai toinen ostaakin niitä "herkkuja" yhteiseltä tililtä. Sitten varmaan tasaillaan, mä laitan viis euroo perhetilille, kun päiväbudjetti ylittyi. Ahdistaa jo ajatuskin.

Vierailija
79/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen taloustili, jonne siirretään joka kuukausi 35% nettotuloista. Meillä on tulot vakiot, niin tuo 35% on joka kuukausi sama. Yhteiseltä taloustililtä maksetaan vastike, vakuutukset, ruoat yms yhteiset asiat. Asuntolaina meni tältä tililtä myös, mutta se onneksi loppui vähän aikaa sitten. Loput palkasta jää omaan käyttöön ja sillä saa tehdä sitten ihan mitä lystää. No, ollaan järkeviä rahan kuluttajia, ollaan säästeliäitä, ei osteta turhaa krääsää yms.

Vierailija
80/102 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse keskustella omista ostoksista, kun käyttää rahat omalta tililtä. Minä ostin sijoitusasunnon ja tok

Mekään ei ajatella autoja ja säästöjä yhteisenä. Puoliso ei suostu sijoittamaan vaan makuuttaa pankkitilillä. Puoliso ei halunnnut sijoitusasuntoa. Puolisolla ei ollut varaa mökkiin, käyttää kyllä kuten omaansa ja osallistuu juokseviin kuluihin. Puolisolle kelpasi kulkuneuvoksi epäluotettava romu, mulla oli 80km työmatka... nykyään sillä on kalliimpi auto kuin mulla. Voidaan kyllä hyvästä syystä vaihtaa autoja päittäin johonkin reissuun. Jne...

Eron osuessa kohdalle kumpikin pitää hankkimansa, kuolintapauksessa puoliso perii testamentilla osan.