Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut aikuiset kapuavat Stockmannin jouluikkunan eteen rakennetulle korokkeelle?

Vierailija
11.12.2024 |

Olin lasten kanssa Tuomaan markkinoilla ja sen jälkeen kävelimme Stokkan jouluikkunoita ihastelemaan. Yllätys oli melkoinen, kun osa aikuisista seisoi korokkeella ja lapset odottivat vuoroaan. Ymmärrän toki, jos on lyhytkasvuinen ihminen mutta nämä eivät olleet. Normaali pituiset aikuiset näkevät muutenkin ja koroke on tarkoitettu pienille lapsille. Osa toki sen oli tajunnutkin.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina saa hävetä. 

Vierailija
22/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin katsomassa ikkunan ja seisoin korokkeella, kun halusin nähdä tarkemmin. Paikalla ei kyllä ollut yhtään lasta odottamassa vuoroaan. Enpä ole tullut ajatelleeksi, että se on kiellettyä, mielestäni jokainen ikään katsomatta saa sen hetkisen seistä siinä missä haluaa.

Et tullut ajatelleeksi?? Jos vieressä olisi ollut joukko lapsia odottamassa sinua niin varmaan olisit ymmärtänyt. Joulu on lasten juhla ja ikkuna on tehty pääasiassa lapsille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereella Haapalinnankylässä sisäpihalla (aukio) on jouluikkunassa nukketalo ja hiiriä vaatetettuna, joku askarrellut. Joskus ohikulkumatkalla näin. Keskustassa on myös jouluikkunoita.

Ihan kiva mutta miten liittyy tähän ketjuun?

Jouluikkunat.

Vierailija
24/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me taas jouduttiin viime perjantaina odottamaan pitkään, että päästiin siihen ikkunalle missä ei ollut koroketta, koska yksi äiti oli päättänyt ottaa perhepotretteja sen ikkunan edessä. Ne oli oikeasti tosi kauan siinä. Jos lapseni olisi ollut pienempi oltais jo lähdetty menemään siitä. Nyt jaksoimme odottaa.

Olitpa kärsivällinen. Itse olen aikaa sitten lakannut välittämästä siitä, ottaako joku kuvia julkisella paikalla. Kävelen kuvaan ihan surutta, jos se sattuu olemaan kulkureitilläni. Digivälineillä voi ottaa rajattomasti kuvia, ja jos on kadulla tai muussa julkisessa tilassa tekemässä jotain, niin paikan luonteeseen nyt vain kuuluu, että siellä on muitakin. Ei ole muiden päänsärky.

Rajansa tälläkin, joku 10 sekunnin odotus on varmaan ok kuville ja sitten voi mennä. Mutta ei heti. Turistit tuovat kuitenkin rahaa Suomelle, mutta liikaa kuvailu on liikaa.

Vierailija
25/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh, se koroke on se verran korkea, että jo metrinkin mittainen lapsi sillä seisomassa peittää näkvyyden minulta.

T. 168cm

Mitä sinä siellä teet? Ikkuna on tarkoitettu perheen pienimmille. Näin on ollut jo vuosikymmeniä.

Mitä sinä sekoilet?! Ikkuna on tarkoitettu ihan kaikille, jotka haluavat sitä katsoa. Itse aika harvoin haluan, en suinkaan joka vuosi. 

Ikkuna on lasten jouluperinne. Tietenkin sitä saa kuka vaan katsoa, ihan kuten joulupukinkin syliin voi aikuinen mennä tai lastenteatteriin voi mennä aikuinenkin, mutta kun paikalla on pieniä lyhyitä lapsia niin heille ensisijaisesti pitäisi taata se näkyvyys ikkunaan. Esim. yöllähän sitä voi aikuinen tuijottaa niin paljon kuin haluaa, kun lapset nukkuvat, mutta miksi viedä se iso ilo pieniltä lapsilta? Lapset saattavat tuijottaa pitkään ikkunaa ja ruuhkaa syntyy yleensä valoisan aikaan. Aikuinen näkee tarvittaessa ikkunaan korokkeen takaakin, mutta lapsi ei.

Vierailija
26/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis häh, se koroke on se verran korkea, että jo metrinkin mittainen lapsi sillä seisomassa peittää näkvyyden minulta.

T. 168cm

Mitä sinä siellä teet? Ikkuna on tarkoitettu perheen pienimmille. Näin on ollut jo vuosikymmeniä.

Minä käyn katsomassa joka vuosi ja olen 57. Kaunishan se on, ja kiva perinne. Mutta menen paikalle noin 20.45 ja sanoisin että 99 % ajasta ei ole ollut ketään lasta siellä. Silloin on rauhallista ja saa keskittyä yksityiskohtiin. 

Onpa sulla tiukka aikataulu 😂 joka ikinen vuosi noin 20.45🤣

Vierailija
27/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos satun paikalle ja mahdun korokkeelle, niin todellakin menen. Sen pikkupiltin on ihan hyvä opetella jo pienestä pitäen, että pari minuuttia voi joskus joutua odottamaan omaa vuoroaan eikä ihan aina voi olla itse maailman keskipiste. Monet vanhemmathan eivät tuollaisia itsestäänselvyyksiä kykene nykyään lapsilleen opettamaan, joten win-win.

Vierailija
28/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos satun paikalle ja mahdun korokkeelle, niin todellakin menen. Sen pikkupiltin on ihan hyvä opetella jo pienestä pitäen, että pari minuuttia voi joskus joutua odottamaan omaa vuoroaan eikä ihan aina voi olla itse maailman keskipiste. Monet vanhemmathan eivät tuollaisia itsestäänselvyyksiä kykene nykyään lapsilleen opettamaan, joten win-win.

No mene ihmeessä, jos olet niin lyhyt ja itsekäs apina.

Vierailija
29/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 168cm

Minä käyn katsomassa joka vuosi ja olen 57. Kaunishan se on, ja kiva perinne. Mutta menen paikalle noin 20.45 ja sanoisin että 99 % ajasta ei ole ollut ketään lasta siellä. Silloin on rauhallista ja saa keskittyä yksityiskohtiin. 

No minulla on yksi tietty joululaulukonsertti/tapahtuma joka on Tuomiokirkossa joka joulukuu ja johon haluan aina osallistua. Se alkaa yleensä seitsemältä ja päättyy noin puoli yhdeksältä. Siinä kun sitten puen talvitakin päälle, odottelen väkijoukossa ulospääsyä ja sitten kävelen Aleksia pitkin kohti kotiani, niin suunnilleen 20.45 olen siinä Stockmannin jouluikkunan kohdalla. :-) Näin on menty parikymmentä vuotta eikä ole syytä muuttaa tätä mukavaa tapaa. Päivä tietysti vaihtelee vuodesta toiseen, konsertin ajankohdan mukaan. 

Vierailija
30/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei ole hyvää näköä vaan joutuvat menemään lähemmäksi nähdäkseen.

Vierailija
31/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. 168cm

Tuohon lisäisin, että alakouluikäiset lapsetkin on nykyään jo todella pitkiä. Kaiken lisäksi se koroke on lähempänä ikkunaa.

Ap on selvästi vaan kateellinen, kun ei itse ilennyt sille nousta.

Vierailija
32/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 168cm

No minulla on yksi tietty joululaulukonsertti/tapahtuma joka on Tuomiokirkossa joka joulukuu ja johon haluan aina osallistua. S

Kuulostaa ihanalta perinteeltä.

Vierailija
33/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä mennyt sinne korokkeellekin. En tietenkään pitkään siellä seistä tönötä enkä mene tahalteni lasten eteen, vaan lähinnä kuljen sen korokkeen läpi katsoen samalla ikkunaa. Noin puoli minuuttia menee tähän toimitukseen. 

T. Maalaistollo 

Vierailija
34/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me taas jouduttiin viime perjantaina odottamaan pitkään, että päästiin siihen ikkunalle missä ei ollut koroketta, koska yksi äiti oli päättänyt ottaa perhepotretteja sen ikkunan edessä. Ne oli oikeasti tosi kauan siinä. Jos lapseni olisi ollut pienempi oltais jo lähdetty menemään siitä. Nyt jaksoimme odottaa.

Ehkäpä he on tulleet kauempaa. Vähän joulumieltä soisi tähän vuoden aikaan kaikille. Eipä se sinunkaan elämäsi siihen kaatunut, vaikka vähän jouduittekin odottamaan.

Vierailija
35/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jouluikkuna on kyllä aneemisin jouluperinne minkä tiedän. Lähinnä ovat turisteja tai maalaisia jotka ikkunalla ihmettelevät ja hekin erehtyneet paikalle vain siitä syystä että turistioppaissa tätä jouluikkunaa hehkutetaan.

Vierailija
36/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 168cm

Mitä sinä sekoilet?! Ikkuna on tarkoitettu ihan kaikille, jotka haluavat sitä katsoa. Itse aika harvoin haluan, en suinkaan joka vuosi. 

Ikkuna on lasten jouluperinne. Tietenkin sitä saa kuka vaan katsoa, ihan kuten joulupukinkin syliin voi aikuinen mennä tai lastenteatteriin voi mennä aikuinenkin, mutta kun paikalla on pieniä lyhyitä lapsia niin heille ensisijaisesti pitäisi taata se näkyvyys ikkunaan. Esim. yöllähän sitä voi aikuinen tuijottaa niin paljon kuin haluaa, kun laps

Missä vain on jollakulla lapsi mukana niin kaikki muut joutuvat väistämään. 

Vierailija
37/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä he on tulleet kauempaa. Vähän joulumieltä soisi tähän vuoden aikaan kaikille. Eipä se sinunkaan elämäsi siihen kaatunut, vaikka vähän jouduittekin odottamaan.

Mitä hemmetin joulumieltä, jos yksi perhe varaa kuvaamisen vuoksi tilansa ja iso massa ihmisiä odottaa vuoroaan? Joulumieli kuuluu kaikille, eikä vain sille yhdelle perheelle jonka ajattelematon ja tilannetajuton mamma heiluu kuvaamassa vahinkojaan. 

Vierailija
38/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muuten ihmettelin tänä vuonna sitä, että aikuiset parveili siellä kadulla ja lapset oli korokkeella. Aikaisempina vuosina on ollut jono siihen korokkeelle, toisesta päästä sisään, toisesta ulos ja lapset ja aikuiset ovat nähneet ikkunan hyvin. Tänä vuonna siellä oli sinne tänne sinkoilevia lapsia korokkeella ja kadun täydeltä aikuisia. 

Vierailija
39/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi, että näkee sen ikkunan. Kävin ikkunaa katsomassa, ja siihen korokkeelle sattui kokonainen päiväkotiryhmä. Ja jo heidän pituus riitti siihen, että sitä ikkunaa ei sieltä korokkeen takaa nähnyt, ainakaan omalla 164cm pituudella. Odottelin sitten hetken, ja kun ryhmä lähti, ikkunan edessä ei ollut juuri ketään, ja kävin sen katsomassa. 

Kyllä se ikkuna minusta kaikille on. Toki en kehtaisi lähteä siihen ikkunan eteen tunkemaan, jos siinä on lapsia, jotka haluavat sitä katsoa.

Vierailija
40/42 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole hyvää näköä vaan joutuvat menemään lähemmäksi nähdäkseen.

Silmälasit on keksitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi