HS: Lentäminen hirvittävällä nousu-uralla: ensi vuonna rikotaan viiden miljardin matkustajan raja
HS kertoo:
Matkustajamäärien odotetaan yltävän 5,2 miljardiin vuonna 2025, missä on 6,7 prosentin kasvua verrattuna tähän vuoteen. Se on ensi kerta, kun matkustajamäärä ylittää viiden miljardin rajan.
KOKO ilmailuteollisuuden liikevaihdon odotetaan myös paisuvan ennätyksellisesti yli yhteen biljoonaan dollariin, eli luvun perässä on kaksitoista nollaa. Siinäkin kasvua tähän vuoteen noin 4,4 prosenttia.
Euroissa luku on noin 960 miljardia.
Kaikki tämä luo taloudellisen tuloksen, joka on mielestäni samppanjan avaamisen arvoista, muotoili IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Sveitsin Genevessä.
SAMAAN aikaan lentämisen päästötavoitteet karkaavat käsistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010892153.html
Lentämistä piti vähentää, mutta vaikuttaa käyneen täysin päinvastoin. Ihmiset lentää enemmän kuin koskaan ja päästöt sen kun kasvaa.
Kommentit (175)
Jos Venäjän sota loppuu jossain vaiheessa ja maailma vielä jäljellä niin joutuvat uusimaan koko lentokalustonsa. Kukaan ei heille koneita liisaa enää nykyisen toiminnan takia, vaan joutuvat ihan ostamaan koneet. Siinä alkaa Airbus ja Boeing kulta-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmailufriikki ja tulee lennettyä todella usein. Elämäni hienoimmat tunteet ja hetket olen viettänyt lentokoneissa ja lentokentillä. Harrastus, tai oikeastaan elämäntapa, on kallista. Mutta eipä mulla rahaa hirveästi muuhun menekään. Olen pitänyt kirjaa lennoistani vuodesta 2011 alkaen. Nyt olen kirjanpidossa 346 lennon kohdalla. Korona-aika jarrutti hommaa pahasti, kun koneet pysyi maassa, eikä moneen maahan ollut mitään pääsyä.
Kaltaisiasi varten SAS on nyt tehnyt pikku kisan. SAS siirtyi SkyTeam allianssiin ja sen kunniaksi käynnisti kilpailun. Jos lentää 15 eri lentoyhtiön lennolla, jotka kuuluu SkyTeamiin 2 kuukauden sisään, saa SAS: lta miljoona lentopistettä. Niinpä nyt ympäri maailmaa lentää tuhansia ihmisiä ihan vaan sen takia, että saa itselleen miljoona lentopistettä. SkyTeamiin kuuluvat yhtiöt on hajallaan ympäri maailmaa, joten saadakseen 15 eri lentoyhtiön lentoja hommattua, joutuu väkisinkin tekemään mannerten välisiä kaukolentoja.
Ihme, ettei ympäristöjärjestöt ole vielä hyökänneet SAS:n kimppuun tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää olla samassa veneessä kulutuksen ja lentämisen vähentämisen suhteen, ei riitä, että vain jotkut tekevät sitä.
Tosiasiassa köyhien kuluttamista halutaan hillitä, jotta rikkaat saisivat kuluttaa kahta kaueammin.
Anteeksi nyt vaan, mutta köyhä sanan virallisessa merkityksessä ei lennä yhtään mihinkään..
Nykyään köyhälläkin on varaa lentää. Olen kymmeniä kertoja lentäny 20-50 eurolla. Onneksi on halpalentoyhtiöt.
15 vuotta sitten halpalentoyhtiöillä oli paljon halvempia lentoja kuin nyt. Ryanairin lentoja sai jopa sentillä/suunta, yleinen hinta lennosta oli muutama euro.
No hyvä että tuollaisesta on päästy eroon. Pitäisi saada joku minimihinta 100e per suunta.
Onhan tuo SAS:n meininki aivan kriminaalia toimintaa. Mutta jos tosiaan löytyy joku Thomsenin kaltainen tohveli, jonka mielestä shampanjan korkkaaminen lentoliikenteen lisääntymiselle on oikea reaktio, niin ei kai siinä mitään ihmeteltävää ole... Voi jessus tätä älyn määrää.
Yllätyskö? Viimeinenkin uskottavuus koko vouhotukselta romahti, kun ilmastoväki itse alkoi lentelemään tuhansilla eri lennoilla jokaikinen vuosi ilmastomegabileisiinsä maailman luksuslomakohteisiin luomuviinilaseja kilistelemään, ja peruskoululaiset alkoivat esiintymään tiedemaailman ehdottomina huippuasiantuntijoina.
Itselläni on tällä hetkellä 550 000 avios-pistettä. Lentoja sinne sun tänne tulee noin joka kolmas viikko. Ehkä pitäisi potea huonoa omatuntoa, mutta en tunne tästä asiasta. Jokainen matka on rikastuttanut minua ja tuonut iloa elämään.
Vastapainoksi asun aika vaatimattomasti, käytän julkisia liikennevälineitä paljon enkä tosiaankaan ole koukussa pikamuotiin.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyskö? Viimeinenkin uskottavuus koko vouhotukselta romahti, kun ilmastoväki itse alkoi lentelemään tuhansilla eri lennoilla jokaikinen vuosi ilmastomegabileisiinsä maailman luksuslomakohteisiin luomuviinilaseja kilistelemään, ja peruskoululaiset alkoivat esiintymään tiedemaailman ehdottomina huippuasiantuntijoina.
Jos nyt jotkin lennot voin hyväksyä niin lennot ilmastokokouksiin. Eivätpä ne lisäpäästöt mitään ratkaise, ja on matkalla edes joku järkevä tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lentoyhtiöt maksavat edes jotain veroja näistä miljardien triljoonien voitoistaan ja varsinkin niille alueille, joiden asukkaiden kodit ja elinkeinot tulevat tuhoutumaan myrskyissä ja tulvissa.
ei ole järin voittoa tuovaa tuo bisnes
Vanha hyvä neuvo niille jotka haluavat nopeasti miljonääreiksi. Aloitat miljardöörinä ja lähdet mukaan lentoyhtiöbisnekseen.
Ihmekkös tuo, että lentäminen lisääntyy. Mekin teemme mieheni kanssa useita lentoja vuodessa ympäri maailmaa. Välillä matkustetaan vaatimattomasti Euroopan sisällä economy-luokassa. Kaukolennot pyritään menemään aina bisneksessä. Jos sääennuste näyttää siltä, että on vaikka ensi viikolla tulossa kurjat säät, niin saatetaan ex.tempore lähteä sitten jonnekkin, jossa on parempi sää ja tehdään sieltä käsin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin näyttää mallia. Joka päivä lentää eri kohteeseen. Ei ilmastohuolet paina!
Keskituloiset ja sitä varakkaammat ovat kovimpia tuhlaajia ja sitä myöten heillä on suurin hiilijalanjälki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin näyttää mallia. Joka päivä lentää eri kohteeseen. Ei ilmastohuolet paina!
Keskituloiset ja sitä varakkaammat ovat kovimpia tuhlaajia ja sitä myöten heillä on suurin hiilijalanjälki.
Entä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Ihmekkös tuo, että lentäminen lisääntyy. Mekin teemme mieheni kanssa useita lentoja vuodessa ympäri maailmaa. Välillä matkustetaan vaatimattomasti Euroopan sisällä economy-luokassa. Kaukolennot pyritään menemään aina bisneksessä. Jos sääennuste näyttää siltä, että on vaikka ensi viikolla tulossa kurjat säät, niin saatetaan ex.tempore lähteä sitten jonnekkin, jossa on parempi sää ja tehdään sieltä käsin töitä.
Joittenkin vastuuttomuutta ja typeryyttä eivät sitten sanat riitä kuvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua ei voi olla ilman mutqu Sanna. 🕺🏽
Sannan lentämiset on AIVAN eri asia!
Vaikka Sanna Marin lopettaisi lentämisen kokonaan huomenna ja ryhtyisi taittamaan matkat soutuveneellä, ei se muuttaisi mitään.
Miten niin? Silloinhan hän ei enää esimerkillään kannustaisi lentelyyn. Eikä näyttäisi esimerkkiä tekopyhyydestä. Ei se ole merkityksetöntä, mitä joku vaikuttaja tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No mun mielestä ei ole mitenkään typerää työskennellä ulkomailta käsin, jos siihen on mahdollisuus. Etenkin, jos saa vielä luonnollista valohoitoa Suomen pimeyteen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikanneeekeri kun tuodaan Suomeen palveluasiakkaaksi kasvaa hänen hiilijalanjälkensä 200 kertaiseksi.
Siis Suomeen tuodun 10 000 afrikannekeeerin hiilijalanjälki Suomessa vastaa 2 000 000 eli 2 miljoonan asukkaan päästöjä Afrikassa.
Siis on negatiivinen ilmastoteko tuoda somaleita Suomeen. Suomessa on 20 000 somalia. Heidän päästöt Suomessa vastaavat koko vittun Mogadishun päästöjä Somaliassa.
Suomessa asuvat 500 000 ulkomaalaista joista suuri osa on kehitysmaista saastuttavat täällä yhtä paljon kuin 100 miljoonaa Afrikkalaista Afrikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Afrikanneeekeri kun tuodaan Suomeen palveluasiakkaaksi kasvaa hänen hiilijalanjälkensä 200 kertaiseksi.
Siis Suomeen tuodun 10 000 afrikannekeeerin hiilijalanjälki Suomessa vastaa 2 000 000 eli 2 miljoonan asukkaan päästöjä Afrikassa.
Siis on negatiivinen ilmastoteko tuoda somaleita Suomeen. Suomessa on 20 000 somalia. Heidän päästöt Suomessa vastaavat koko vittun Mogadishun päästöjä Somaliassa.
Suomessa asuvat 500 000 ulkomaalaista joista suuri osa on
Suomesta pitäisi kaikki lennättää jonnekin etelään saastuttamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tunteen kun katson elokapinaa tai vihervassareiden toimintaa.
Minä en ole lentänyt kohta 8 vuoteen eikä suunnitelmissa ole lentääkään lähivuosina. Ilmastoahdistuksesta en tosin kärsi, minulla ei ole eikä tule olemaan lapsia eikä minua henkilökohtaisesti jaksa kiinnostaa, vaikkei maailma olekaan tuleville sukupolville elinkelpoinen. Se on heidän vanhempiensa ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No mun mielestä ei ole mitenkään typerää työskennellä ulkomailta käsin, jos siihen on mahdollisuus. Etenkin, jos saa vielä luonnollista valohoitoa Suomen pimeyteen verrattuna.
Sanan typeryys edellä oli toinen sana, josta se typeryys juontuu. Mutta ethän sinä sitä tietenkään huomannut.
Jos haluat että kukat haudallasi tulevat kasvamaan aikanaan rehevinä, kirjoita tämä viesti henkiseksi testamentiksi jälkipolvillesi.