HS: Lentäminen hirvittävällä nousu-uralla: ensi vuonna rikotaan viiden miljardin matkustajan raja
HS kertoo:
Matkustajamäärien odotetaan yltävän 5,2 miljardiin vuonna 2025, missä on 6,7 prosentin kasvua verrattuna tähän vuoteen. Se on ensi kerta, kun matkustajamäärä ylittää viiden miljardin rajan.
KOKO ilmailuteollisuuden liikevaihdon odotetaan myös paisuvan ennätyksellisesti yli yhteen biljoonaan dollariin, eli luvun perässä on kaksitoista nollaa. Siinäkin kasvua tähän vuoteen noin 4,4 prosenttia.
Euroissa luku on noin 960 miljardia.
Kaikki tämä luo taloudellisen tuloksen, joka on mielestäni samppanjan avaamisen arvoista, muotoili IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Sveitsin Genevessä.
SAMAAN aikaan lentämisen päästötavoitteet karkaavat käsistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010892153.html
Lentämistä piti vähentää, mutta vaikuttaa käyneen täysin päinvastoin. Ihmiset lentää enemmän kuin koskaan ja päästöt sen kun kasvaa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Turismi tuo pääsymaksut suosituimpiin kohteisiin. Venetsia sen jo aloitti.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Jos haluat että kukat haudallasi tulevat kasvamaan aikanaan rehevinä, kirjoita tämä viesti henkiseksi testamentiksi jälkipolvillesi.
En halua. Tuhkani sirotellaan taivaan tuuliin. EI ole eikä tule jälkipolvia. Lasten tekemättä jättäminen on suurin ilmastoteko, jonka ihminen voi yksilönä tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koukussa lentämiseen ja osasyy siihen on nämä eri allianssien pistesysteemit. Kun on päässyt kulta tai platinatasolle, niin siellä haluaa pysyä jatkossakin. Tulee hommattua lentoja, joita ei välttämättä tarvitsisi. Ettei vaan putoa alemmalle tasolle.
Kuulostaa tyhjäpäiseltä. Mutta olet sentään tietoinen tilanteestasi, sekin on jo jotain.
Kuulostaa hienolta elämältä. Elämällä jokin syvempi tarkoitus kuin murehtia maailmaa ja toisten elämää. Kateeksi käy, myönnetään.
Minun ei käy. Elämässäni on tarkoitusta riittämiin, enkä silti tuhoa planeettaa lentelemällä huvin vuoksi edestakaisin.
Aika vähän noita vajaita koneita matkustajista on tullut koettua. Useimmiten koneet on aina ihan täynnä matkustajista. Ihmisillä on ollut ikiaikainen halu ja palo nähdä, mitä muualla on? Lentomatkustaminen on tehnyt maapallosta pienemmän ja helpommin tavoiteltavamman.
Hyvä vain, että tänne suomeenkin tulee paljon turisteja lappiin, enemmän vain euroopasta lentokoneita. Verotuloja kaivataan ja työpaikkoja. Itsekin lennän, aina kun mahdollista, täältä pohjoisesta ei pääse järkevästi hki kuin lentämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Jos haluat että kukat haudallasi tulevat kasvamaan aikanaan rehevinä, kirjoita tämä viesti henkiseksi testamentiksi jälkipolvillesi.
En halua. Tuhkani sirotellaan taivaan tuuliin. EI ole eikä tule jälkipolvia. Lasten tekemättä jättäminen on suurin ilmasto
Niinpä niin, siinä yksi tai kaksi lasta näy missään kun katsotaan miten afrikka kehittyy väestön osilta. Kannattaa miettiä terapiaa tuuhon ahdistukseen tai hypätä järveen lopullisesti, se olisi parempi "ilmastoteko ? "
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sokea piste monelle "ilmastotietoiselle" ihmiselle. Kun oma nautinto on kuitenkin sellainen asia, josta ei haluta luopua. Mutta en minä teitä tuomitse, ei vaan kannata minulle paasata ympäristöstä, jos itse lennät
Surkuhupaisaa miten täällä kommenteissa ollaan ensimmäisenä syyttämässä "ilmastotietoisia", elokapinaa, viherpiipertäjiä, nuoria naisia jne.
Tunnen aika monta ituhippiä ja yksikään heistä ei lentele yhtä paljon kuin tuntemani "ei-ilmastotietoiset" keskiverto keskiluokkaiset tai varakkaat ihmiset.
Mutta onhan se niin paljon kivempi syyttää taas ympäristöongelmista vihervassareita kuin tunnustaa että ongelma liittyy laajempaan joukkoon ihmisiä, johon kuuluu itsekin.
Laulaja Taylor Swift paasaa ilmastonmuutoksesta mutta itse lentää joka päivä kaikki yli 100km matkat. Näitä tekopyhiä on paljon muitakin!
Sinuahan tässä näyttää ahdistavan. Olen vapaa ahdistuksista kuin taivaan lintu näkemään maailmaa.
Hyvä kun ihmiset matkustelevat, kaiken takana on se raha, se kelpaa kaikille turistikohteissa, lapin matkailussa ja tekevät omaa bisnestä, lentoyhtiöt myös työllistää ja tuovat valtiolle verotuloja.
Turha valittaa, jos jostakin leikataan kun verotulot jäävät vähäisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sokea piste monelle "ilmastotietoiselle" ihmiselle. Kun oma nautinto on kuitenkin sellainen asia, josta ei haluta luopua. Mutta en minä teitä tuomitse, ei vaan kannata minulle paasata ympäristöstä, jos itse lennät
Surkuhupaisaa miten täällä kommenteissa ollaan ensimmäisenä syyttämässä "ilmastotietoisia", elokapinaa, viherpiipertäjiä, nuoria naisia jne.
Tunnen aika monta ituhippiä ja yksikään heistä ei lentele yhtä paljon kuin tuntemani "ei-ilmastotietoiset" keskiverto keskiluokkaiset tai varakkaat ihmiset.
Mutta onhan se niin paljon kivempi syyttää taas ympäristöongelmista vihervassareita kuin tunnustaa että ongelma liittyy laajempaan joukkoon ihmisiä, johon kuuluu itsekin.
Elokapina ei noudata lakia, sotkevat paikkoja, haittaavat ihmisten kulkemista. Elokapina on terroristijärjestö, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Laulaja Taylor Swift paasaa ilmastonmuutoksesta mutta itse lentää joka päivä kaikki yli 100km matkat. Näitä tekopyhiä on paljon muitakin!
Sanna Marin ei kovin kauaksi taakse jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun ei ole kyse edes pelkästä lentämisestä. Esim Kanarian saarilla on ollut jo kuukausia vesipula ja paikalliset aivan kypsiä turisteihin. Saarten luonto ei kestä massaturismia.
Airbnb:stä tuo johtuu niin kuin monessa muissakin paikoissa. Suomessa Rovaniemi hyvä esimerkki. Ratkaisu tähän on enemmän hotelleja. Asunnot vapautuu paikallisille ja työllistyvät turismiin. Yksinkertaista. Jos haluat, löydät ratkaisun, jos et, keksi tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmailufriikki ja tulee lennettyä todella usein. Elämäni hienoimmat tunteet ja hetket olen viettänyt lentokoneissa ja lentokentillä. Harrastus, tai oikeastaan elämäntapa, on kallista. Mutta eipä mulla rahaa hirveästi muuhun menekään. Olen pitänyt kirjaa lennoistani vuodesta 2011 alkaen. Nyt olen kirjanpidossa 346 lennon kohdalla. Korona-aika jarrutti hommaa pahasti, kun koneet pysyi maassa, eikä moneen maahan ollut mitään pääsyä.
Kaltaisiasi varten SAS on nyt tehnyt pikku kisan. SAS siirtyi SkyTeam allianssiin ja sen kunniaksi käynnisti kilpailun. Jos lentää 15 eri lentoyhtiön lennolla, jotka kuuluu SkyTeamiin 2 kuukauden sisään, saa SAS: lta miljoona lentopistettä. Niinpä nyt ympäri maailmaa lentää tuhansia ihmisiä ihan vaan sen takia, että saa itselleen miljoona lentopistettä. SkyTeamiin kuuluvat yhtiöt on hajallaan ympäri maailmaa, joten saadakseen 15 eri
Aivan järjetöntä toimintaa. Yksityisautoilu ja lentäminen on tehty niin helpoksi ja halvaksi ja sen takia näemme tämän kaltaisia ilmiöitä. Lentoliikenteeltä kaikki tuet pois ja lipun hinnat vastaamaan todellisuutta mm. lennot hiekkarannoille tulee olla niin kalliita, että lennot jää siihen max. yhteen per vuosi per henkilö. Tässä myös nähdään nk. viherpiiperoiden kaksoisstandardit. Eihän viherpiipero käytä liikkumiseen sentään omia lihaksiaan eikä lentäminen saa maksaa paljoa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ilmailufriikki ja tulee lennettyä todella usein. Elämäni hienoimmat tunteet ja hetket olen viettänyt lentokoneissa ja lentokentillä. Harrastus, tai oikeastaan elämäntapa, on kallista. Mutta eipä mulla rahaa hirveästi muuhun menekään. Olen pitänyt kirjaa lennoistani vuodesta 2011 alkaen. Nyt olen kirjanpidossa 346 lennon kohdalla. Korona-aika jarrutti hommaa pahasti, kun koneet pysyi maassa, eikä moneen maahan ollut mitään pääsyä.
Kaltaisiasi varten SAS on nyt tehnyt pikku kisan. SAS siirtyi SkyTeam allianssiin ja sen kunniaksi käynnisti kilpailun. Jos lentää 15 eri lentoyhtiön lennolla, jotka kuuluu SkyTeamiin 2 kuukauden sisään, saa SAS: lta miljoona lentopistettä. Niinpä nyt ympäri maailmaa lentää tuhansia ihmisiä ihan vaan sen takia, että saa itselleen miljoona lentopistettä. SkyTeamiin kuuluvat yhtiöt on
Aivan järjetöntä toimintaa. Yksityisautoilu ja lentäminen on tehty niin helpoksi ja halvaksi ja sen takia näemme tämän kaltaisia ilmiöitä.
Et taida olla auton omistaja, kun et tiedä kuinka paljon se auton omistaminen maksaa? eipä sitä kainuussa ja muualla oikein ilman autoa pärjää, sinulla onkin siellä betoniviidakossa varmasti se ratikka ja ainut maaomistus on kukkapurkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaltaisiasi varten SAS on nyt tehnyt pikku kisan. SAS siirtyi SkyTeam allianssiin ja sen kunniaksi käynnisti kilpailun. Jos lentää 15 eri lentoyhtiön lennolla, jotka kuuluu SkyTeamiin 2 kuukauden sisään, saa SAS: lta miljoona lentopistettä. Niinpä nyt ympäri maailmaa lentää tuhansia ihmisiä ihan vaan sen takia, että saa itselleen mil
Itu-Saatanan-Hippi ei pysty ymmärtämään noin vaativaa retoriikkaa kun ainut luonto mitä se on nähnyt on kukkakaupan ikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ituhipit kyllä mielellään ottavat vastaan niitä sosiaalisia palveluita ja tulonsiirtoja joita maksetaan siitä rahasta jonka työkseen matkustavat Suomeen tuovat. Voidaanhan maksaminen laittaa katkolle ja kaikki istuvat kotonaan kunnes lämpö, sähkö ja vesi laitetaan poikki ja kaupan hyllyt on tyhjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmekkös tuo, että lentäminen lisääntyy. Mekin teemme mieheni kanssa useita lentoja vuodessa ympäri maailmaa. Välillä matkustetaan vaatimattomasti Euroopan sisällä economy-luokassa. Kaukolennot pyritään menemään aina bisneksessä. Jos sääennuste näyttää siltä, että on vaikka ensi viikolla tulossa kurjat säät, niin saatetaan ex.tempore lähteä sitten jonnekkin, jossa on parempi sää ja tehdään sieltä käsin töitä.
Joittenkin vastuuttomuutta ja typeryyttä eivät sitten sanat riitä kuvaamaan.
Pyh! Itse tekisin saman jos voisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyskö? Viimeinenkin uskottavuus koko vouhotukselta romahti, kun ilmastoväki itse alkoi lentelemään tuhansilla eri lennoilla jokaikinen vuosi ilmastomegabileisiinsä maailman luksuslomakohteisiin luomuviinilaseja kilistelemään, ja peruskoululaiset alkoivat esiintymään tiedemaailman ehdottomina huippuasiantuntijoina.
Jos nyt jotkin lennot voin hyväksyä niin lennot ilmastokokouksiin. Eivätpä ne lisäpäästöt mitään ratkaise, ja on matkalla edes joku järkevä tarkoitus.
Tämä on just sitä parempaa saastuuttamista.
No voi kamala 😁 vassarinpaskat ahdistuu taas 😂
Kuulostaa hienolta elämältä. Elämällä jokin syvempi tarkoitus kuin murehtia maailmaa ja toisten elämää. Kateeksi käy, myönnetään.