HS: Lentäminen hirvittävällä nousu-uralla: ensi vuonna rikotaan viiden miljardin matkustajan raja
HS kertoo:
Matkustajamäärien odotetaan yltävän 5,2 miljardiin vuonna 2025, missä on 6,7 prosentin kasvua verrattuna tähän vuoteen. Se on ensi kerta, kun matkustajamäärä ylittää viiden miljardin rajan.
KOKO ilmailuteollisuuden liikevaihdon odotetaan myös paisuvan ennätyksellisesti yli yhteen biljoonaan dollariin, eli luvun perässä on kaksitoista nollaa. Siinäkin kasvua tähän vuoteen noin 4,4 prosenttia.
Euroissa luku on noin 960 miljardia.
Kaikki tämä luo taloudellisen tuloksen, joka on mielestäni samppanjan avaamisen arvoista, muotoili IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Sveitsin Genevessä.
SAMAAN aikaan lentämisen päästötavoitteet karkaavat käsistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010892153.html
Lentämistä piti vähentää, mutta vaikuttaa käyneen täysin päinvastoin. Ihmiset lentää enemmän kuin koskaan ja päästöt sen kun kasvaa.
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Kohta on sähkölentokoneet ja ilmastokompensoitu ekopolttoaine joten päästöjä ei tule lainkaan.
Sähkömoottoreiden akkujen valmistaminen aiheuttaa kyllä ihan massiiviset päästöt.
Ilmasto ahdistus pakottaa lentämään. Pellesukupolvi
Niin ei ne mitkään rajoitukset, tai kiellot toimi. Pikamuodistakin paasattu jo vuosia ja tulos? Ultrapikamuoti Kiinasta, jota tilataan moninmoninkertaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin näyttää mallia. Joka päivä lentää eri kohteeseen. Ei ilmastohuolet paina!
Sanna-hullu taas vauhdissa
Sanna onkin hyvä esimerkki ihmisestä joka tekee muuta kuin saarnaa. Esimerkki narsistisesta ympäristötuholaisesta.
Persun ei kannata yrittää yhtään mitään, homma persuilla täyttä sekoilua alusta alkaen
Miten Sannan itsekeskeinen ympäristöntuhoaminen liittyy mitenkään persuihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Turismi tuo pääsymaksut suosituimpiin kohteisiin. Venetsia sen jo aloitti.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi tehdä joko vapaaehtoisesti nyt tai itkeä ja tehdä myöhemmin.
Mihin sin
En minä ole menossa ketään rajoittamaan. Maapallo on. Se kun ei jousta loputtomiin, vaikka moni niin tuntuu kuvittelevan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi tehdä joko vapaaehtoisesti nyt tai itkeä ja tehdä myöhemmin.
Älä edes kuvittele, että lentäminen laskee. Se laskee ainoastaan siinä tapauksessa kun globaali talous laskee ja menee taantumaan vuodesta toiseen. Tällaista ei yksinkertaisesti voi tapahtua kun kaikki romahtaisi maailmassa talouden mukana. Se olisi maailman laajuinen katastrofi. Lopettakaa nuo haihatukset lentämisen vähänemisistä. Täyttä utopiaa.
Itse olen koukussa lentämiseen ja osasyy siihen on nämä eri allianssien pistesysteemit. Kun on päässyt kulta tai platinatasolle, niin siellä haluaa pysyä jatkossakin. Tulee hommattua lentoja, joita ei välttämättä tarvitsisi. Ettei vaan putoa alemmalle tasolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologian avulla Euro 7 on pudottanut bensiini ja diesel moottorien päästöt murto osaan ilman että energiaa olisi säästetty.
Finavian lentoasemien kautta lensi 18,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2023 kasvua 19 prosenttia edellisvuodesta. Hyvinhän me ollaan mukana tilastoissa ja sama iloinen meno tulee jatkumaan tulevinakin vuosina.
Onneksi juodaan kauramaitoa, niin maailma pelastuu!
Lehmät nuo saastuttavat ja sairaat elikot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ede
Pointti onkin siinä, että se tulee romahtamaan joka tapauksessa. Se on täysin selvää. Sitä voi pitkittää, mutta ei estää. Ja se pitkittäminen tekee romahduksesta vain pahemman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi tehdä joko vapaaehtoisesti nyt tai itkeä ja tehdä
Etpä tietenkään ole itse menossa rajoittamaan mitään tai tekemään muutenkaan mitään. Muiden täytyy tehdä kaikki puolestasi kuten aina. Sinä vain länkytät palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää olla samassa veneessä kulutuksen ja lentämisen vähentämisen suhteen, ei riitä, että vain jotkut tekevät sitä.
Tosiasiassa köyhien kuluttamista halutaan hillitä, jotta rikkaat saisivat kuluttaa kahta kaueammin.
Anteeksi nyt vaan, mutta köyhä sanan virallisessa merkityksessä ei lennä yhtään mihinkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologi
Oikeassa olet. Tosin minun pitikin sanoa maailman kokonaispäästöistä, jotka eivät ole laskeneet käsittääkseni muuten kuin koronan takia. Mutta silti tämä ei kieltämättä aina toimi kuten sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi t
En, toivon vielä, että ihmiset oppisivat ajattelemaan edes yksinkertaisia asioita itse. Toki viet kyllä viimeisenkin toivon pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää olla samassa veneessä kulutuksen ja lentämisen vähentämisen suhteen, ei riitä, että vain jotkut tekevät sitä.
Tosiasiassa köyhien kuluttamista halutaan hillitä, jotta rikkaat saisivat kuluttaa kahta kaueammin.
Anteeksi nyt vaan, mutta köyhä sanan virallisessa merkityksessä ei lennä yhtään mihinkään..
Nykyään köyhälläkin on varaa lentää. Olen kymmeniä kertoja lentäny 20-50 eurolla. Onneksi on halpalentoyhtiöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään köyhälläkin on varaa lentää. Olen kymmeniä kertoja lentäny 20-50 eurolla. Onneksi on halpalentoyhtiöt.
15 vuotta sitten halpalentoyhtiöillä oli paljon halvempia lentoja kuin nyt. Ryanairin lentoja sai jopa sentillä/suunta, yleinen hinta lennosta oli muutama euro.
Kyllähän nämä uutiset turhauttavat. Elän maaseudulla simppeliä elämää vanhassa talossa pääosin etätöitä tehden. Huonekalut perittyjä, vaatteet ja käyttötavarat kirppiksiltä. Oma pieni puutarha, vanhemmilta peritty purjevene ja lähikirjaston palvelut ovat tärkeimmät harrastukseni töiden ulkopuolella. Niin, jos ei tullut rivien välistä ilmi, niin en matkustele kuin töiden puolesta.
Vaan minä tuhoan toimillani ilmastoa, kun ajan pakolliset (alle 50 km viikossa) 15 v vanhalla hyvin toimivalla bensa-autolla. Talonikin pitää EUn mukaan kohta pakkoremontoida energiatehokkaaksi, vaikka se on rakennustapaansa ja -vuoteensa nähden kaikkea muuta kuin energiatuhlari.
Samaan aikaan toiset syövät kaukomailta lennätetyt avokadot, lentävät reppureissaamaan Aasiaan ja tilauksesta verkkokaupoista pienissä paketeissa kaikkea kivaa krääsää, mutta se ei ole ilmeisesti ongelma. Turhauttaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen koukussa lentämiseen ja osasyy siihen on nämä eri allianssien pistesysteemit. Kun on päässyt kulta tai platinatasolle, niin siellä haluaa pysyä jatkossakin. Tulee hommattua lentoja, joita ei välttämättä tarvitsisi. Ettei vaan putoa alemmalle tasolle.
Kuulostaa tyhjäpäiseltä. Mutta olet sentään tietoinen tilanteestasi, sekin on jo jotain.
Mihin sinä aiot mennä rajoittamaan lentämistä? Finnair on lakossa sinne ei kannata mennä.