HS: Lentäminen hirvittävällä nousu-uralla: ensi vuonna rikotaan viiden miljardin matkustajan raja
HS kertoo:
Matkustajamäärien odotetaan yltävän 5,2 miljardiin vuonna 2025, missä on 6,7 prosentin kasvua verrattuna tähän vuoteen. Se on ensi kerta, kun matkustajamäärä ylittää viiden miljardin rajan.
KOKO ilmailuteollisuuden liikevaihdon odotetaan myös paisuvan ennätyksellisesti yli yhteen biljoonaan dollariin, eli luvun perässä on kaksitoista nollaa. Siinäkin kasvua tähän vuoteen noin 4,4 prosenttia.
Euroissa luku on noin 960 miljardia.
Kaikki tämä luo taloudellisen tuloksen, joka on mielestäni samppanjan avaamisen arvoista, muotoili IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Sveitsin Genevessä.
SAMAAN aikaan lentämisen päästötavoitteet karkaavat käsistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010892153.html
Lentämistä piti vähentää, mutta vaikuttaa käyneen täysin päinvastoin. Ihmiset lentää enemmän kuin koskaan ja päästöt sen kun kasvaa.
Kommentit (175)
Sitten nämä yhdet tyhjäpäät sulkevat katuja autoilta..
Menisivät sinne lentokentille istumaan!
Vierailija kirjoitti:
meinaan lentää ens vuonna 2 kertaa ulkomaille
Olen lentänyt vain kerran. Toista ei välttämättä edes tule. Matkailkaa ihmiset kotimaassa vaikka polkupyörillä. Lähelläkin on nähtävää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Turismi tuo pääsymaksut suosituimpiin kohteisiin. Venetsia sen jo aloitti.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi tehdä joko vapaaehtoisesti nyt tai itkeä ja tehdä
Ilman teknologiaa päästöt olisivat vieläkin korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä uutiset turhauttavat. Elän maaseudulla simppeliä elämää vanhassa talossa pääosin etätöitä tehden. Huonekalut perittyjä, vaatteet ja käyttötavarat kirppiksiltä. Oma pieni puutarha, vanhemmilta peritty purjevene ja lähikirjaston palvelut ovat tärkeimmät harrastukseni töiden ulkopuolella. Niin, jos ei tullut rivien välistä ilmi, niin en matkustele kuin töiden puolesta.
Vaan minä tuhoan toimillani ilmastoa, kun ajan pakolliset (alle 50 km viikossa) 15 v vanhalla hyvin toimivalla bensa-autolla. Talonikin pitää EUn mukaan kohta pakkoremontoida energiatehokkaaksi, vaikka se on rakennustapaansa ja -vuoteensa nähden kaikkea muuta kuin energiatuhlari.
Samaan aikaan toiset syövät kaukomailta lennätetyt avokadot, lentävät reppureissaamaan Aasiaan ja tilauksesta verkkokaupoista pienissä paketeissa kaikkea kivaa krääsää, mutta se ei ole ilmeisesti ongelma. Turhauttaa!
Sitten avokadon syöjät vielä wokettavat sinusta syyllisen ilmastotuhoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meinaan lentää ens vuonna 2 kertaa ulkomaille
Olen lentänyt vain kerran. Toista ei välttämättä edes tule. Matkailkaa ihmiset kotimaassa vaikka polkupyörillä. Lähelläkin on nähtävää!!
Mä lennän vuodessa 70-100 ulkomaanlentoa ja pyöräilen 10 000 km.
Ihmisen on täsmälleen yhtä mahdotonta vaikuttaa omaan käytökseensä kuin kanalaan päässeen minkin tai verta kaipaavan hyttysnaaraan. Ainoa pieni ero on siinä, että jokunen lajimme yksilö kykenee toimintansa rajoittamiseen, mutta näitä yksilöitä on niin vähän, ettei sillä ole vaikutusta kokonaisuuteen.
Tämä kannattaa pitää mielessä, kun maailman tilaa seuraa. Se jopa hiukan vähentää ahdistusta, kun ymmärtää ihmisten olevan syyntakeettomia. Tietenkään ei ole mukavaa, että maapallo uskomattomine ekosysteemeineen kärsii takiamme valtavan suoneniskun. Mutta me olemme pian poissa ja sen jälkeen toipuminen voi alkaa.
Hyvää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
mikset siis jo mene kentälle istumaan?
Järkyttävää, oikeasti. Millään ei ole mitään väliä, kun ihmiset lentää ja lisääntyy vapaasti. Kierrätyskään ei oikein kiinnosta enää.
Airbusilta on tullut huippumoderni A321 lentokone joka pystyy säästämään jopa 30% polttoaineessa verrattuna vanhaan kalustoon.
Tuo konemalli myy varmaan enemmän mitä pystyvät edes valmistamaan. Monet Boeingiin nojanneet lentoyhtiöt ovat vaihtamassa Airbusiin. Ainakin Qantas, KLM ja Emirates Airways.
Tietysti pitkillä reiteillä pitää käyttää jotakin muuta konemallia, mutta iso saavutus Airbusille tuo A321.
Vierailija kirjoitti:
Ja eniten lentää nuoret naiset jotka potee ilmastoahdistusta mutta kun turistikohteista saa niin hyviä kuvia instaan!
No itse en ole ainakaan lentänyt moneen vuoteen, enkä muutenkaan 37-vuotisen elämäni aikana kuin 2 euroopansisäistä ulkomaan lentoa ja pari kotimaan lentoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän nämä uutiset turhauttavat. Elän maaseudulla simppeliä elämää vanhassa talossa pääosin etätöitä tehden. Huonekalut perittyjä, vaatteet ja käyttötavarat kirppiksiltä. Oma pieni puutarha, vanhemmilta peritty purjevene ja lähikirjaston palvelut ovat tärkeimmät harrastukseni töiden ulkopuolella. Niin, jos ei tullut rivien välistä ilmi, niin en matkustele kuin töiden puolesta.
Vaan minä tuhoan toimillani ilmastoa, kun ajan pakolliset (alle 50 km viikossa) 15 v vanhalla hyvin toimivalla bensa-autolla. Talonikin pitää EUn mukaan kohta pakkoremontoida energiatehokkaaksi, vaikka se on rakennustapaansa ja -vuoteensa nähden kaikkea muuta kuin energiatuhlari.
Samaan aikaan toiset syövät kaukomailta lennätetyt avokadot, lentävät reppureissaamaan Aasiaan ja tilauksesta verkkokaupoista pienissä paketeissa kaikkea kivaa krääsää, mutta se ei ole ilmeisesti ongelma. Turhauttaa!
Lähes jokaisella on omat keskimääräistä isommat päästölähteensä. Jollekin se voi olla auto tai talon lämmitys, jollekin toiselle lentäminen tai runsaampi lihan syönti tai vaikka lemmikki tai väkiluvun lisäys suhteellisesti ottaen merkittävästi.
Yleistä on, että melkein jokainen olisi valmis vähentämään kulutusta sieltä, josta sitä ei itselle tule. Henkilö, joka ei lennä mutta autoilee vähentäisi lentämisestä. Autoton välillä lentävä taas autojen päästöistä jne. Yllättäen tämä ei tuota tulosta.
Ja sama valtioiden osalta; mm. öljymaat eivät halua vähentää fossiilisten polttoaineiden tai muovin tuotantoa jne. jne jne. Joten lienee selvää, että päästövähennykset mistään tahansa ovat ja tulevat olemaan rajallisia ja täytyy toivoa, että teknologia pelastaa koska ainoastaan siihen on mitään globaalia halua (olettaen että se ei ole keltään pois).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole muutakaan tapaa päästä lämpöön niin halutessa. 5x vuodessa käydään lämmössä, kunnes päästään eläkkeelle.
Miksi ette vaan muuta sinne talveksi?
Koska ollaan edelleen työelämässä, kuten kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mikset siis jo mene kentälle istumaan?
Ehkä siksi, että esim. Euroopassa tieliikenne aiheuttaa viisi kertaa niin paljon päästöjä kuin lentoliikenne.
Itse lennän pari kolme kertaa joka vuosi.
Pakko täältä yliverotetusta holhousyhteiskunnasta on päästä aina välillä pois, varsinkin talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan "wokettaja" kyllä syytä muutoin ekologisesti elävää ihmistä, joka välttämättömät asiointimatkat kulkee autolla, kun julkista liikennettä ei ole käytettävissä. Itse kyllä tunnen montakin ilmastoahdistunutta, jotka myös elävät ekologisesti, eivätkä todellakaan matkustele tai syö jatkuvasti avokadoja tai tilaile krääsää verkkokaupoista.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joiden on ihan pakko päästä keväällä etelän lämpöön ja aurinkoon koska ovat niin väsyneitä talven jälkeen.
Minä. Mä masennun syksyn ja talven pimeydessä, pitää käydä aina valohoidossa välillä.
Mikä siinä matkustelussa on niin hienoa? Itseäni ainakin matkailu vaan stressaa, ja olenkin sen lopettanut jo vuosia sitten. Kaikista mukavinta lomat nukkua omassa hyvässä sängyssä. Google mapsin street viewillä voi katsoa, miltä jossakin paikassa näyttää, jos kiinnostaa. Ei kaikkia maailman kolkkia tarvitse nähdä itse. Itse olen käynyt Amsterdamissa, Berliinissä, Norjassa ja Ruotsissa. Nämä riittävät, enkä aio enää loppuelämäni aikana poistua Suomen rajojen sisältä, jos ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joiden on ihan pakko päästä keväällä etelän lämpöön ja aurinkoon koska ovat niin väsyneitä talven jälkeen.
Minä. Mä masennun syksyn ja talven pimeydessä, pitää käydä aina valohoidossa välillä.
Itse muutin maahan, jossa talvi on lyhyt. Eron huomaa. Lennän Suomeen kolmen vuoden välein sukulaisten takia, muuten lennän harvoin koska junalla pääsee niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Airbusilta on tullut huippumoderni A321 lentokone joka pystyy säästämään jopa 30% polttoaineessa verrattuna vanhaan kalustoon.
Tuo konemalli myy varmaan enemmän mitä pystyvät edes valmistamaan. Monet Boeingiin nojanneet lentoyhtiöt ovat vaihtamassa Airbusiin. Ainakin Qantas, KLM ja Emirates Airways.
Tietysti pitkillä reiteillä pitää käyttää jotakin muuta konemallia, mutta iso saavutus Airbusille tuo A321.
Tuon uusin malli NEO on jo vuosia vanha, joten uudesta ei kannata puhua. Se uusi A221 on todella kiva, tilava ja taloudellinen.
Niinpä. En usko, että matkustamisen ja lentämisen määrä kääntyy laskuun ainakaan ennen kuin väkiluku vähenee tuntuvasti. Tämä ei tule tapahtumaan tällä vuosisadalla. Nykyisin ihmisten kulutusta (myös lentämisen osalta) rajoittaa pääasiassa köyhyys. Köyhyys ei kuitenkaan ole tavoiteltavaa, päinvastoin. Jos ja kun köyhien määrä vähenee, matkustaminen lisääntyy entisestään.
Vaikka nykyiset uudet lentokoneet sentään ovat vähäpäästöisempiä, liikenteessä on yhä suuripäästöisiä vuosikymmeniä vanhoja koneita eikä muutos tule olemaan nopea. Lisäksi teknologian kehitys ei pysy matkustamismäärien kehityksen tahdissa eli päästöt nousevat.
Suosituimmat matkakohteet taas ovat jo nyt tilanteessa, jossa turistien määrää on rajoitettava. Jatkossa nämä kohteet on varattava hyvissä ajoin mikäli niihin mieliin mennä koska menijöitä on niin paljon. Sama pätee esimerkiksi suosituimpiin museoihin ym. jo nyt; isoon osaan ei pääse ilman hyvissä ajoin ostettua lippua, jossa on tarkka saapumisaikaikkuna. Suositut museot, joissa tätä ei ole, ovat nyt liian täynnä ja saavat siitä jatkuvasti negatiivista palautetta.
-sivusta