HS: Lentäminen hirvittävällä nousu-uralla: ensi vuonna rikotaan viiden miljardin matkustajan raja
HS kertoo:
Matkustajamäärien odotetaan yltävän 5,2 miljardiin vuonna 2025, missä on 6,7 prosentin kasvua verrattuna tähän vuoteen. Se on ensi kerta, kun matkustajamäärä ylittää viiden miljardin rajan.
KOKO ilmailuteollisuuden liikevaihdon odotetaan myös paisuvan ennätyksellisesti yli yhteen biljoonaan dollariin, eli luvun perässä on kaksitoista nollaa. Siinäkin kasvua tähän vuoteen noin 4,4 prosenttia.
Euroissa luku on noin 960 miljardia.
Kaikki tämä luo taloudellisen tuloksen, joka on mielestäni samppanjan avaamisen arvoista, muotoili IATA:n pääekonomisti Marie Owens Thomsen tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Sveitsin Genevessä.
SAMAAN aikaan lentämisen päästötavoitteet karkaavat käsistä.
https://www.hs.fi/talous/art-2000010892153.html
Lentämistä piti vähentää, mutta vaikuttaa käyneen täysin päinvastoin. Ihmiset lentää enemmän kuin koskaan ja päästöt sen kun kasvaa.
Kommentit (175)
Lentokoneiden päästöjä voitaneen vähentää jopa 25% seuraavan 20 vuoden aikana
Vierailija kirjoitti:
Tuosta näkyy maailmanlaajuinen lentomatkustajien vuotuinen määrä.
https://ourworldindata.org/grapher/number-airline-passengers
Kyllä hurja on ollut kasvu. Vuonna 1960 matkustajia oli 106 miljoonaa, vuonna 1970 382,95 miljoonaa, vuonna 1980 748,29 miljoonaa, vuonna 1990 1,17 miljardia, vuonna 2000 1,77 miljardia, vuonna 2010 2,71 miljardia ja vuonna 2019 4,49 miljardia.
Jaiks! 😳
On ihmisiä joiden on ihan pakko päästä keväällä etelän lämpöön ja aurinkoon koska ovat niin väsyneitä talven jälkeen.
Ihminen, tuo kolossaalinen idiootti 😂.
Minä minä minä ja n kpl selityksiä miksi minä minä minä
Yksityis lentokoneilla lentely on lisääntynyt todella paljon 2000 luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua ei voi olla ilman mutqu Sanna. 🕺🏽
Sannan lentämiset on AIVAN eri asia!
Vaikka Sanna Marin lopettaisi lentämisen kokonaan huomenna ja ryhtyisi taittamaan matkat soutuveneellä, ei se muuttaisi mitään.
voipi olla että 20 vuoden päästä lentäminen on yhtä harvinaista kuin 60 luvulla. Rikkaat varmaan suhaa yksityiskoneillaan mistään välittämättä, maksavat tosin todella isoja lentokenttä ym maksuja
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Turismi tuo pääsymaksut suosituimpiin kohteisiin. Venetsia sen jo aloitti.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
Itse olen ilmailufriikki ja tulee lennettyä todella usein. Elämäni hienoimmat tunteet ja hetket olen viettänyt lentokoneissa ja lentokentillä. Harrastus, tai oikeastaan elämäntapa, on kallista. Mutta eipä mulla rahaa hirveästi muuhun menekään. Olen pitänyt kirjaa lennoistani vuodesta 2011 alkaen. Nyt olen kirjanpidossa 346 lennon kohdalla. Korona-aika jarrutti hommaa pahasti, kun koneet pysyi maassa, eikä moneen maahan ollut mitään pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo 7 varattua ja maksettua meno-paluulentoa odottamassa edessä päin. Näistä 4 on työreissuja ja 3 ihan omaa nautintoa varten.
Paskapää!
Onko kyseinen henkilö yksin vastuussa ilmastonmuutoksesta vai kenties sadat muut miljoonat lentävät ihmiset?
Omasta osastaan siitä on.
Ei mitään merkitystä ilmailun säästöillä Suomessa, kun autot päästävät enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hurja on ollut kasvu. Vuonna 1960 matkustajia oli 106 miljoonaa, vuonna 1970 382,95 miljoonaa, vuonna 1980 748,29 miljoonaa, vuonna 1990 1,17 miljardia, vuonna 2000 1,77 miljardia, vuonna 2010 2,71 miljardia ja vuonna 2019 4,49 miljardia.
Jaiks! 😳
Tuossa ei ole mitään ihmeteltävää. Maapallon väkiluku on kasvanut 40 vuodessa 4 000 000 000 ihmisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketjua ei voi olla ilman mutqu Sanna. 🕺🏽
Sannan lentämiset on AIVAN eri asia!
Vaikka Sanna Marin lopettaisi lentämisen kokonaan huomenna ja ryhtyisi taittamaan matkat soutuveneellä, ei se muuttaisi mitään.
Miksi sama ei päde normi suomalaiseen vaan häntä syyllistetään lentämisestä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko keskittyä kehittämään teknologiaa lentämisen päästöjen vähentämisiin. Jos joku on varmaa niin lentämisen kasvu globaalisti. Aivan turha ulista.
Oottakaahan kun mm. intia- ja kiinalaiset vaurastuvat. Taivas on mustanaan koneita.Tiesittekö, että vain 6%:lla kiinalaista on passi tällä hetkellä.
Tänä vuonna minulla yli 20 lentoa takana ympärimaailmaa. Kaikki hupireissuja. Ei tunnu missään.
No kun ei ole kyse edes pelkästä lentämisestä. Esim Kanarian saarilla on ollut jo kuukausia vesipula ja paikalliset aivan kypsiä turisteihin. Saarten luonto ei kestä massaturismia.
Käyn Thaimaassa naamassa maksoi mitä maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Teknologian kehitys ei ole koskaan laskenut päästöjä. Säästetty energia käytetään aina muualla. Kulutuksen ja lentämisen rajoittaminen on ainoa vaihtoehto. Sen voi tehdä joko vapaaehtoisesti nyt tai itkeä ja tehdä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin näyttää mallia. Joka päivä lentää eri kohteeseen. Ei ilmastohuolet paina!
Sanna-hullu taas vauhdissa
Sanna onkin hyvä esimerkki ihmisestä joka tekee muuta kuin saarnaa. Esimerkki narsistisesta ympäristötuholaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin näyttää mallia. Joka päivä lentää eri kohteeseen. Ei ilmastohuolet paina!
Sanna onkin hyvä esimerkki ihmisestä joka tekee muuta kuin saarnaa. Esimerkki narsistisesta ympäristötuholaisesta.
Persun ei kannata yrittää yhtään mitään, homma persuilla täyttä sekoilua alusta alkaen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persun ei kannata yrittää yhtään mitään, homma persuilla täyttä sekoilua alusta alkaen
Ja taas joku ääliö veti persut tähänkin mukaan🤬