Kumpi kannattaa, omistus- vai vuokra-asunto? Nyt se on laskettu
OP:n ekonomistien esimerkkilaskemien mukaan esimerkiksi 260 000 euroa maksavan asunnon omistaja kerryttää varallisuuttaan 2,0 prosentin asuntojen vuosittaisella hintojen nousulla 25 vuoden laina-ajan aikana yli 400000 euroa.
Vastaavassa vuokra-asunnossa asuva, joka maksaa vuokraa 900 euroa ja säästää omistusasumisen kulujen ja vuokran välisen erotuksen joka kuukausi 5,0 prosentin vuosituotolla, kerryttää säästöjä noin 280 000 euroa 25 vuoden aikana.
Molemmissa laskelmissa käytetty alkupääoma on 10 prosenttia asunnon hankintahinnasta. Pitkällä aikavälillä esimerkkilaskelmassa omistusasujalle kertyy varallisuutta peräti 150 000 euroa enemmän.
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/a66b817d-91c9-4291-b8d7-87d083efb…?
Kommentit (48)
Ovatko jonkun elinikäiset asumiskulut 0 euroa? Pitäisin tätä hyvänä saavutuksena, onhan asunto aikamoinen hyödyke.
Vierailija kirjoitti:
Niin, mitä sitten? Kaikilla ei raha ratkaise vaan jossakin on asuttava jokatapauksessa. Itse asun kyllä halvassa omistusasunnossa.
Tämä onkin rahallisesti kaikkein järkevintä. Omistusasuninenkin voi tulla tosi kalliiksi, jos asunto on liian iso ja isot kustannukset kuten lämmitys.
On myös paljon sattumasta kiinni se, saako asunnolle arvonnousua vai ei.
🇺🇦🇮🇱
Ei tullut mieleen että jotkut haluavat ostaa oman asunnon ihan vaikka vain ASUMISTA varten, eikä vain ajatellen kuinka paljon tästä voisi tienata?
Ensi vuonna leikataan keskituloisen sairaspäivärahaa 300-400 kuukaudessa eli 2400 brutto palkalla saa sairaspäivärahaa ensi vuonna 1000 brutto - verot.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea enää tammikuussa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kyllä siitä että minkälaisen asunnon omistaa ja missä. Ja oli se omistusasunto minkälainen tahansa, niin sen kunnossapito maksaa koko ajan, vain ihkauudessa voi päästä muutamia vuosia että tulee korjattavaa. Hyvänä esimerkkinä voidaan ottaa muutama luksuslukaali kuten Marimekon Kirsti Paakkasen huvila Nizzassa. Tai Jari Sillanpään katto huoneisto Helsingissä. Molemmat ovat arvoasuntoja, joiden aevo ei todellakaan ole noussut vaan päinvastoin. Toisen kohtaloksi koitui huolimaton ylläpito ja toinen on vain liian kallis asua. Vuokralla asuminen maksaa kyllä enemmän mutta pitkässä juoksussa tulee kuitenkin edullisemmaksi ja on helpompaa, kun ei tarvitse itse huolehtia korjauksista ja remonteista kuten katto, ikkunat, putket, kaikki mahdollinen. Jos alkaa home haista niin voi vain muuttaa pois. Kuinka moni onkaan menettänyt rahansa kun on ostanut hometalon. Hyvänä esimerkkinä kirjailija Raija Oranen, joka osti kalliin talon ja joka oli homeessa. Vei asia
Aina on poikkeustapauksia. Se ei tarkoita että kaikki ovat samanlaisia
Entäs mä kun vuokra on 350 € / kk? :P
Laskiko ekonomisti myös asunnon kulut?
Kyllähän se ratkaisee ja siksi ei todellakaan ole laittanut munia yhteen koriin. Asun suhteellisen halvalla noin 30 minuuttia Tukholmassa, vuokra-asunnossa. Omat eläkesuunnitelmat sisältävät valtion eläkkeen, työnantajaeläkkeet ja omat sijoitukset. Työnantajani maksaa vuotuisesta tuloistani 3,65% eläkkeisiin ja siihen lisäksi pakolliset työnantajan eläkekustannukset. Itse olen ostanut metsää useita kymmeniä hehtaareita, olen laittanut rahastoihin ja suoriin osakkeisiin. Lisäksi on erillinen eläkesäästötili. On silkkaa hulluutta ajatella, että olisin laittanut johonkin niin huonotuottoiseen ja arvaamattomaan asiaan kuin asuntosijoittaminen rahaa. Ei ikinä.