Sekundäärinen lapsettomuus
Muita? Miten kauan olette tilanteessa olleet, miten päässeet yli?
Kommentit (34)
Vaihtelevasti ollaan jaksettu. Eniten ärsytti nämä kyselyt että " eiks teidän nyt kannattais jo toinen tehdä" " eikös nyt olisi jo toisen aika" " noooooh, millois teille on tulossa toinen" .
Tie on ollut pitkä ja kivinen, ja täytyy kyllä sanoa että en ole näiden vuosien aikana oikeen osannut iloita toisten vauvoista ja raskauksista. Vaikka miten tiesin aina että ei nämä lapset ole minulta pois. Silti se aina kirpaisi aika pahasti.
T. 11
Kerroitko totuuden lapsettomuudesta?
jolla ei ole yhtään lasta, ja sekundäärisesti lapseton on sellainen jolla on jo yksi lapsi. Jos nyt termejä lähdetään määrittämään.
Itselläni on kaksi lasta kahden keskenmenon jälkeen ja kyllä minä itseäni nimitin sekundäärisesti lapsettomaksi sen ekan jälkeen, enkä kolmen lapsen äidiksi.
Meillä kesti 2,5 vuotta saada tämä toinen. Nyt luulen että ihan hyvin olisin loppujen lopuksi pärjännyt yhdenkin äitinä eli kyllä olisin siitä yli päässyt. Vaikka silloin tuntuikin että oli maailmanloppu - en voinut edes koskea esikoisen vauvanvaatteisiin itkemättä ja aivoihin ei muuta mahtunut kuin se puuttuva kuopus! Mutta kun on yksi, on pakko jaksaa hänen takiaan ja siitä se sitten olisi varmaan lähtenyt elämä kantamaan.
sitä, että olemassa on jo yksi lapsi. Jos se tarkoittaisi myös raskauksia, niin silloinhan lähes jokainen olisi sekundäärisesti lapseton hetkisen -> naisilla on tietämättään alkuraskauden keskenmenoja ja harvalla se tärppää ekasta yrityskerrasta.
Ei koskaan kerrottu totuutta. Oli liian kipeä asia.
Kierrettiin aina tuollaiset utelut. Sanottiin vaan että ei nyt ole toisen aika, tai että ollaan hyvin onnellisia tästä yhdestä. Ja että ei nyt ole tulossa toista.
Nytkin kaikki luulee että olemme vaan muuttaneet mieltä ja haluttu " sittenkin" toinen.
Tässä ne ovat: Lapsettomuudesta puhutaan silloin, kun raskaus ei ole lähtenyt alkuun vuoden yrittämisen jälkeen. Lapsettomuus voi olla primaarista, tarkoittaen että henkilöllä ei ole yhtään aikaisempaa raskautta, tai sekundaarista, tarkoittaen että henkilöllä on aikaisempi/aikaisempia raskauksia tai synnytyksiä, mutta uusi raskaus ei ala.
Ihmettelen suuresti että tämä voi jollekin olla epäselvää...:o
th
Ensimmäinen IUI takana, niitä tehdään vielä 2-3. Sen jälkeen kolme IVF: ää ja sitten luovutetaan.
mutta luulen että tunnen myös itseni aika hyvin. Noin olen yleensäkin elämäni menetyksiin suhtautunut.
Minusta minulle sillä ei ole niin suurta eroa, onko yksi vai kaksi vai vaikka kolme - mitä sitäkin aika pitkään haikailtiin. Sillä on, saako sitä ensimmäistäkään. Minulle siis. Muista en osaa sanoa, enkä ole myöskään sanonut.
20
Olihan se vähän hyydyttävää vastailla ihmisten uteluihin aluksi, mutta sitten aloin vastata kyselijöille, jotka utelivat " että meinaatteko toista hommata?" että " jos luoja suo ja mies antaa..." niin johan meni suut tukkoon :-) No, meitä siunattiin sitten vielä kolmella lapsella (IVF), joten hyvin kiitollinen olen nykyään näistä neljästä maailman ihmeestä. Mutta olin kyllä aikanaan kiitollinen siitä yhdestäkin kultapienestä, me vaan halusimme käydä läpi kaikki mahdolliset keinot ennen kuin luovuttaisimme yrittämästä. Ja elämä järjesti meidän kohdalla asiat näin. Toivon ap:lle jaksamista ja kaikkea hyvää, koskaan ei tiedä mitä ylläreitä elämällä on vielä takataskussa. t. Neljän äiti
että esim. kaksi keskenmenoa kokenut nainen on lapsellinen äiti, joka kärsii sekundäärisestä lapsettomuudesta yrittäessään nyt saada sen esikoisensa, joka onkin hänen kolmas lapsensa. Vai mitä yrität sanoa?
pystyy ymmärtämään sen, kuinka ikävää on, että niille keskenmenosikiöille ei sisaruksia ja leikkitoveria tule:) Aivan sama asia th!
Naulan kantaan! Puhumattakaan keskenmenosikiöiden korvatulheduskierteestä:)
Eihän aiheesta tarvitse ihmisille sen kummemin puhua, jos ei halua, mutta miksi tuollaista koskettavaa asiaa ei voisi läheisten kanssa jakaa..
mutta siis primaari lapsettomuus kertoo siitä, ettei naisella ole ollut yhtään RASKAUTTA. Sekundaarinen lapsettomuus taas kertoo että naisella ON OLLUT RASKAUKSIA, ei ole merkitystä olivatko keskenmenoja, abortteja yms. Erottelu lapsettomuudessa tulee nimenomaan naisen mahdollisuudesta RASKAUTUA. Kyse on siis raskauksista, ei lasten lukumäärästä. Tuo jaottelu on siksi tuollaiseksi tehty että eri syistä johtuvaa lapsettomuutta olisi helpompaa lähteä tutkimaan ja hoitamaan. Kuten sanoin, voit ottaa asiasta selvää lukemalla kirjasta, suosittelen esim kirjaa nimeltä Nainen hoitoyön asiakkaana.
th
Ja sekundäärisesti lapseto on ihminen, jolla on jo lapsi(a) mutta ei tule enää raskaaksi (lukuun ottamatta tietysti ikää...). t. entinen sekundäärinen lapseton
että se mitä jokin asia lääketieteessä on ja mitä se on luonnollisessa keskustelussa, on kaksi eri asiaa.
Jos joku sanoo jutustelussa olevansa sekundäärisesti lapseton, se kyllä käytännössä tarkoittaa, että hänellä on yksi lapsi, muttei saa toista, vaikka haluaisi.
Ja minä en kyllä ollut omissakaan puheissani sekundäärisesti lapseton siinä vaiheessa, kun yritin saada esikoistani, vaikka minulla olikin ollut kolme keskenmenoa. Eihän minulla silti lapsia ollut - ilman lapsia oleva on lapseton, ei lapsellinen/lapsekas tai what ever.
Se mitä termiä asiasta hoitotilanteessa käytetään on ihan sitten oma juttunsa!
Että terveydenhoitaja jalkautuu nyt vain sieltä sfääreistään kuolevaisten pariin.
Valaa uskoa tuo. Miten olette jaksaneet nuo vuodet?