Onko täällä asunnonvälittäjiä ja asunnonmyyjiä paikalla?
Ymmärrän että välittäjätkin pitää lomaa ja saikkua jne. Mutta silloin kannattaisi laittaa vaikka poissaoloviesti päälle tai varmistaa että joku muu vastaa pidemmän kuin yhden päivän poissaolon aikana viesteihinne. Tai sitten vaan vastata niille asiakkaille, että olen valitettavasti pari päivää lomalla, mutta palaan asiaan heti kun olen takaisin töissä.
Ollaan käyty katsomassa uutta asuntoa (uudelta alueelta) kun lapset muuttaa pois pesästä. Ehkä 40% välittäjistä vastaa (sähköposti)viesteihin saman päivän aikana. Jotkut ihan poikkeavat yksisarviset vastaavat saman tunnin aikana, huolimatta kellonajasta. Yllättäen joku 20-30% näyttäisi vastaavan about viikon sisällä jos silloinkaan. Osa ei todellakaan vastaa lainkaan. Kymmentä näyttöä kohti näitä täysin ghostaavia on 1-2 hlöä.
Sitten kun on soiteltu joidenkin yhteydenottojen perään, niin parilla henkilöllä on ollut pokkaa sanoa, että joo sain viestin, mutta ehdottomanne aika ei sopinut (no daa, olisitkohan voinut esittää uutta aikaa sen sijaan että vaan ghostasit). Yksi välittäjä taas alkoi väittää vastaan kun sanoin että olen laittanut jo useamman sähköpostin hänelle, että todellakin olisimme kiinnostuneita katsomaan tätä asuntoa. Tuli vähän WTF olo siitäkin puhelusta. Kuulemma vain yksi viesti oli mennyt perille (no miksei sitten edes siihen saanut vastattua???)
Ja nyt kun on talvikausi, niin omakotitalojen pihoilla on toki lunta. Kerran ollaan itse kolattu lumet pihalta, että päästiin katsomaan myös ulkorakennuksia. Kerran ei ollut kolaa, niin tarvottiin sitten välittäjän kanssa umpihangessa kun oli satanut edellisenä päivänä aika tavalla. Jäi joku rakennus väliinkin, kun ovi ei avautunut lumen vuoksi. Eikö näistä voisi sopia etukäteen myyjän kanssa? Se asunto jossa kolattiin itse pihaa, siellä naapuri tuli jututtamaan ja sanoi että hän on luvannut kolata pihan aina ennen näyttöjä, mutta nyt hänelle ei tullut tietoa välittäjältä (omistaja asui jossain pitkän matkan päässä). Sillä kertaa oltiin itse paikalla n vartin etuajassa ja välittäjä 10 minuuttia myöhässä. Oli hyvin aikaa kolailla.
Nyt kun oma asunto pitäisi myydä, niin on ihan pakko testata jotenkin "kuka olisi se oikea". En keksi muuta kuin varata aikaa feikkinäyttöihin. Keksitkö sinä? En näillä kokemuksilla luota tippaakaan siihen että välittäjä olisi aidosti kiinnostunut myymään asuntoamme ilman että jotenkin testaan häntä etukäteen.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vähän asiaa liipaten. Nyt kun ollaan käyty katsomassa isompia omakotitaloja on ainakin parissa paikassa välittäjä sanonut että ei sitten kuvata edes omaan käyttöön.
Itselleni on todella tärkeää siinä asuntoa valitessa että pystyn vielä jälkikäteen palaamaan niihin hyviin ja huonoihin puoliin ja siksi otan paljon valokuvia joka näytöllä. En tietenkään niitä jaa kellekään muulle, ihan vain minun ja mieheni käyttöön ovat. Usein noissa Etuoven kuvissa on just ne huonot kohdat vaan jätetty kuvaamatta tai kuvattu sellaisesta kulmasta ettei niitä näe. Lisäksi erittäin harvoin on kuvia lisärakennuksista muuta kuin ulkoapäin.
Ei tule kyllä varmasti valittua sellaista asuntoa, jossa en saa kuvata näytössä.
minä ymmärrän hyvin kuvauskiellon. Voithan käydä uudelleen asuntoa katsomassa, kirjata ylös tarkistamasi asiat ja kohteet. Ainakin itse teen niin, että jos jotain asuntoa alan harkitsemaan, niin pyydän päästä toisellekin näytölle, jossa sitten katselen uudelleen paikkoja ja jos olen sitten todella halukas ostamaan, niin esim. kolmannella kerralla mukaani tulee joku minua paremmin asunnoista ja niiden kunnoista tietävä.
Me myytiin itse, kun ei oikein nähty lisäarvoa välittäjässä. Kiinteistökauppa on tosin jo vähän vaativampaa, mutta auttaisiko tässä jokin Blok tms., joka tekisin paperit ja aspa olisi hyvin saatavilla, mutta esittelette itse?Remaxin välittäjät ovat olleet mun mielestä asiallisimmat, kun olen ostanut asuntoa, jos nyt jotain kehuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on asunto myynnissä suhteellisen suositulla alueella ja yleisissä näytöissä käy väkeä, mutta yksityisiä näyttöjä ei ole ollut kuin yksi. Nyt heräsi epäilys tosta välittäjästä. Se vastaa joskus aika laiskasti mun viesteihin kun kysellään yleisten näyttöjen jälkeen kiinnostuneista.
Teidän asunto olisi jo pitänyt tulla myydyksi. Ehkä välittäjä haluaa tarpeeksi ison hinnan omaa palkkiota varten?
Minulla yhtenä ostokriteerinä on taloyhtiön yhteiset tilat. Yksikin mukava asunto jäi omalta osalta väliin, koska yhteisiä tiloja näytettiin käyttävän asukkaiden rojuvarastona, rappukäytävissä oli tavaraa (vaikka rappuakäytävissä ei saisi säilyttää mitään), yhteistiloissa oli myös palavaa materiaalia, kuten grillin sytytysnesteitä, grillihiiliä ja sellaista.
Tuli tunne ettei taloyhtiöstä pidetä huolta eikä osata nähdä noiden rojujen turvallisuusriskejä. Ja sitten kun miettii, että joku päivä ne pitää sitten siirtää pois jätteenä, niin tulee turhaa rahanmenoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähän asiaa liipaten. Nyt kun ollaan käyty katsomassa isompia omakotitaloja on ainakin parissa paikassa välittäjä sanonut että ei sitten kuvata edes omaan käyttöön.
Itselleni on todella tärkeää siinä asuntoa valitessa että pystyn vielä jälkikäteen palaamaan niihin hyviin ja huonoihin puoliin ja siksi otan paljon valokuvia joka näytöllä. En tietenkään niitä jaa kellekään muulle, ihan vain minun ja mieheni käyttöön ovat. Usein noissa Etuoven kuvissa on just ne huonot kohdat vaan jätetty kuvaamatta tai kuvattu sellaisesta kulmasta ettei niitä näe. Lisäksi erittäin harvoin on kuvia lisärakennuksista muuta kuin ulkoapäin.
Ei tule kyllä varmasti valittua sellaista asuntoa, jossa en saa kuvata näytössä.
Minä kuvaan myös aina itse näytöissä. En tietenkään mitään kaappien sisältöä vaan yleiskuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä ymmärrän hyvin kuvauskiellon. Voithan käydä uudelleen asuntoa katsomassa, kirjata ylös tarkistamasi asiat ja kohteet. Ainakin
Varmaan toimii, jos käy vain parissa kolmessa asunnossa. Minä olen käynyt nyt 15 näytössä 2kk sisällä. Kyllä ne kuvat vaan on auttaneet karsimaan pois osan asunnoista ja toisaalta osasta on saanut kuvien perusteella vielä paremman fiiliksen. Auttavat päätöksenteossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntoa ostaessa välittäjä oli silminnähden tyytymätön, kun halusimme nähdä asunnon uudestaan. Hänen mielestään nimet olisi pitänyt laittaa paperiin heti. Olimme sitten vielä hankalampia ja tulimme kolmannenkin kerran ja toimme mukana rakennusalan asiantuntija ystävän, joka vaati päästä katsomaan yläpohjan ja alapohjan kunnon yms. Välittäjä ajatteli, että me vaan pistämme tuosta noin parisataa tonnia sokeasti kiinni asuntoon ilman, että tutkimme sitä. Päädyttiin lopulta ostamaan asunto. Mut jäi kyllä huono maku välittäjästä, kun yritti syyllistää siitä, että halusimme tehdä viisaat kaupat.
Yhdellä tilalla oli välittäjä, joka sanoi että ei sitten huoli leikkitarjouksia, joten jos ei pysty tarjoamaan oikeasti, niin jätetään tarjous tekemättä. Tarkoitti leikkitarjouksilla ehdollisia tarjouksia. Kuulemma niistä on vaan kaikille päänvaivaa.
Tied
Kyllä me ainakin saatiin ns.lainaa lainan päälle, kun oltiin myymässä rivitaloasunto ja ostettiin (ihan hyvän hintainen) omakotitalo. Ja saatiin talo, vaikka oli kilpailua, kun muut oli jättäneet nimenomaan vain ehdollisia tarjouksia. Rivarikin saatiin silti myytyä jo ennen muuttoa.
Mutta kyllä välittäjissä on huimia eroja! Itse käytettiin yhtä ihan mahtavaa välittäjää, joka on aktiivinen ja sosiaalisesti taitava ja näyttää saavan kohteet todella nopeasti myytyä. Monessa katsomassamme talossa oli todella surkeita välittäjiä ja yhdessä todella yököttävän ylimielinen miesvälittäjä.
Tällä hetkellä on ihme jos saa lainan ylipäänsä. Lainaa lainanpäälle ei myönnetä kovin herkästi. Edes remonttiin ei välttämättä saa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minä ymmärrän hyvin kuvauskiellon. Voithan käydä uudelleen asuntoa katsomassa,
Mielenkiintoista. Itselläni on jonkinlainen sisäinen valokuvamuisti ilmeisesti ja muutenkin sellainen poissulkumenetelmä asunnon hankinnassa: tipautan aina pois sellaisen, joka ei ole tuntunut omalta. Mielessä pyörii varmaan aina vain top4-ehdokkaat ja muistan tärkeimmät asiat sieltä.
tuolla kyllä sai aukoa kaikki kaapit