Ulkomailla asuvat, miten olette sopeutuneet uuteen ruokakulttuuriin? Vai pyrittekö tekemään samaa ruokaa kuin Suomessa?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla yli 30 vuotta, enkä edes kunnolla muista mitä Suomessa kokkasin. Teen kaiken maailman ruokia ja käytän niitä aineksia mitä asuinmaastani saa. En tunne mitään ikävää Suomi-ruokia kohtaan.
Mämmiä, tai salmiakkia kohtaan tunnet ainakin salaa tai et ole oikea suomalainen. Jämptti!
No vähästä on suomalaisuus kiinni, ei kun passinhakuun 🤣
Itseäni on yllättänyt eniten se miten hyviä perunat ovat Ranskassa. Siis ei ranskikset, vaan ihan tavalliset keittoperunat kaupasta. Vähän niinkuin uusia perunoita ympäri vuoden.
Olisiko syynä pidempi viljelysesonki, tai eri kasvuympäristö? Ovat kylläkin kalliimpia kuin Suomessa, vaikka muut vihannekset ja hedelmätkin yleensä edullisempia täällä.
Olen aina käyttäytynyt maassa maan tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai kukaan maata muuttaessaan ala syömään pelkästään sikäläisittäin, sehän olisi valtavan hankalaakin, kun ei välttämättä ole osaamista sikäläisistä aineksista tai resepteistä. Eiköhän jokainen kokkaa suurin piirtein samaa kuin mitä tapasi kokata kotimaassaankin. Jonkin verran voi tietenkin tarttua uuden kotimaan makuja omaan ruokavalioon, mutta yleensä ne lohturuuat ovat samoja mitä lapsenakin olivat.
Riippuu varmaan myös siitä millainen perhekoostumus on ulkomailla.
Jos puoliso on ulkomaalainen, niin tulee luultavaasti syötyä enemmän paikallisia ruokia. Oma mieheni tykkää kokkaamisesta, joten hän laittaa paljon paikallista ruokaa. Minä taas suomalaista. Plus kumpikin tehdään useasti muunmaalaistakin ruokaa, chili con carnea, pizzaa, lasagnea, moussakkaa, fajitasta, falafeliä, sushia, intialaisia pataruokia, sconeseja jne, kuten varmaan Suomessakin asuvat tekevät.
Lohturuokaa en ole vielä tarvinnut, vaikka asunut täällä jo 10 v 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Aasiassa ja nyt toisessa Euroopan maassa. Teen samaa ruokaa kun mitä tekisin Suomessakin. Mikä tässä olisi muka ongelma?
Asun Englannissa ja joidenkin ruoka-aineiden kanssa on yllättäviä ongelmia. Esim. perus vehnäjauhot kaupasta on jotenkin erilaisia, en saa niistä leivottua kunnollista pullaa. Ja kermavaahdon koostumus on erilaista koska rasvaprosentit on niin erilaisia. Varsinaisista ruoista Suomessa söisin paljon järvikalaruokia, täällä lähinnä pakastelohta ellei harvoin satu saamaan kaupasta kokonaista lohta (yleensä saa vain kalliita pikku palasia). Normaalikokoisia keitinperunoita on vaikea löytää joskus, ne on joko uusiperunakokoa tai massiivisia uuniperunoita. Tai sitten kaupan halvinta joka ei maistu hyvältä. Teen paljon muusia niin siihen ei oo niin väliä. Lapset tykkää kesäkeitosta ja lohikeitosta. Joskus t
Merikala maksaa briteissäkin palkkoihin nähden aivan liikaa kuten Suomessakin. Mieluummin ostaa 6€ kilo Norjan lohta, kuin 39€ kilo vanhaa ahvenfilettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekin ruokakulttuuria arvostan. Mykyjä, kaljaa, hyviä liharuokia. Ei kulttuurishokkia.
Juuri olin Prahassa muutaman päivän enkä todellakaan syönyt paikallisia "herkkuja" kuten knöödeleitä ja sianlihaa eri muodoissaan. Onneksi sieltä saa parempaakin.
Asun Prahassa ja pakko kysyä että mitä ihmettä on mykyt tai knöödelit? En ole ikinä kuullutkaan.
Kokkaan samoin kuin Suomessakin asuessa, eli hyvin vaihtelevasti eri ruokia ympäri maailman. Japanilaista, intialaista, kanadalaista, italialaista, karibialaista, pohjoismaalaista jne. vaihdellen. En siis Suomessakaan koskaan kokannut erityisesti suomalaista ruokaa, tylsäähän se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia aineksia ei löydy. Joskus sävellän. Teen ruokaa kaiken maailman resepteillä. Jouluksi pitää kuitenkin olla suomalaista.
Ruisjauho on ongelma, sitä ei meinaa löytyä. Myös puuroriisi oli joskus kiven alla.
Missä päin maailmaa riisi on kiven alla?
Erilaisten ravintoloiden määrä yllätti ja vähitellen sitä oppi syömään kaikenlaisia ruokia eri ruokakulttuureista ja se on ihan parasta täällä. Suomessa ravintolaruoat tuottavat lähes aina pettymyksen. Kotona voi tehdä suomalaisia ruokia aikalailla laidasta laitaan ja kaupoista löytyy tarvikkeet, mutta pitää tietää mistä mitäkin voi ostaa. Suomalaiset leivät ja leivonnaiset leivotaan itse esim. ruisleipä, pulla, karjalanpiirakat, ohrarieska jne.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni on yllättänyt eniten se miten hyviä perunat ovat Ranskassa. Siis ei ranskikset, vaan ihan tavalliset keittoperunat kaupasta. Vähän niinkuin uusia perunoita ympäri vuoden.
Olisiko syynä pidempi viljelysesonki, tai eri kasvuympäristö? Ovat kylläkin kalliimpia kuin Suomessa, vaikka muut vihannekset ja hedelmätkin yleensä edullisempia täällä.
Ja Italiassa! Todella hyvänmakuisia. Kasvavat hiekkaisemmassa maassa, multa tekee pistävän tympeän maun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekin ruokakulttuuria arvostan. Mykyjä, kaljaa, hyviä liharuokia. Ei kulttuurishokkia.
Juuri olin Prahassa muutaman päivän enkä todellakaan syönyt paikallisia "herkkuja" kuten knöödeleitä ja sianlihaa eri muodoissaan. Onneksi sieltä saa parempaakin.
Asun Prahassa ja pakko kysyä että mitä ihmettä on mykyt tai knöödelit? En ole ikinä kuullutkaan.
Jokaisessa ravintolassa esim pataruokien kanssa. Usein valkoisesta leivästä tehtyjä jopa lumipallon kokoisia palluroita jotka keitetään liemessä. Tai perunamuussista vähän kuten gnocchit Italiassa mutta isoja
Vastasin aiemmin jo jouluruokaan mutta normaalissa arjessa me syömme ruokaa mikä lähtöisin oikeastaan mistä päin maailmaa tahansa. Paljon kasvisruokaa sekä kalaa koska niistä pidämme erityisesti. Eilen söimme myöhäisen Suomen itsenäisyyspäivän kunniaksi sitten oman versiomme karjalanpaistista. Eli enemmän kasviksia kuin siihen kuuluisi. Mutta siinä oli joka tapauksessa sikaa ja nautaa. Mummolle sanoisin että söimme lihapataa. Jälkiruuaksi kanadalaista sokeripiirakkaa joten kummankin maan ruokia yhdistettynä mikä sopii meille kun mekin yhdistelmä.
Tein jokin aika sitten lihapullia ensimmäisen kerran ja pyrin tekemään mahdollisimman suomalaisen reseptin mukaan. Ne saivat yllättävän suosion ja tehtävä uudelleenkin. Varmaankin edellisen kerran olen maistanut kun joskus olemme olleet Suomessa käymässä. Olen asunut oikeastaan koko aikuisikäni poissa Suomesta hankala hieman hahmottaa mitä on aidot suomalaiset ruokalajit. Katson netistä usein sillä eihän pizza sitä ole tai lasagne saati pastat mitä heti tulee mieleen kun niitä meillä kotona syötiin. Lohikeitto on ruokalaji mikä on kuulemma parasta suomalaista ja vielä parempaa Suomessa (ei siis minun valmistamana tarkoittaa varmasti) vaimon mielestä. Totta äidin lohikeitto on parempaa kuin minun.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen suklaa on maailman parasta, yhtä hyvää ei löydy ei mistään. Fazer
Löytyy Sveitsistä. Sieltä se Fazerkin on alkujaan lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostavaa. Siis saarivaltiosta löytyy vain kassilohta? Onko sekin norjasta? Mitä kaikelle sille merikalalle tapahtuu?
Eiköhän se ole juuri kassilohta mitä Suomessakin ostetaan? ;-) Ainakin tuttuni, jotka kasvattavat lohia töikseen, myyvät niitä tonneittain Suomen kauppoihin.
Eräs biologi muuten kertoi että se on nykyään jopa terveellisempää syötävää kuin merilohi.
-eri
En asu suomessa. Kiinnostaa vaan mitä sille omalle kalalle tapahtuu kun kerran uk:ssa ja suomessa syödään lähinnä kassilohta. Syökö sitä kukaan? Kalastetaanko sielä uk:ssa enää lainkaan?
Tiedän kyllä että suomessa mm 95% silakasta menee turkiseläimille mikä on ihan älytöntä. Savusilakka on tosi hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen suklaa on maailman parasta, yhtä hyvää ei löydy ei mistään. Fazer
Eikä Juhlamokkaakaan saa.
Minkä kaikkien muiden maiden suklaata ja kahvia maistettiin vertailuissa? :-)
Fazerin konditoriaa muuten mainostettiin aluksi Ranskalais-Venäläisenä. Omistajan vanhemmat olivat maahnmuuttajia Sveitsistä ja Karl Fazer opiskeli kondiittoriksi Sankt Petersburgissa, jossa myös työskenteli, Berliinin ja Pariisin lisäksi, ennen kuin avasi konditoriansa Suomessa.
Pauligin perustaja Gustav Paulig taas oli kotoisin Lübeckistä.
Onneksemme Suomeen tultiin tekemään meille hyvät suomalaiset iltapäiväkaffeet suklaan kera 😋
Totta, karl fazer oli sveitsistä. Ja tekee nyt parempaa suklaata kuin jopa sveitsissä (joka on periaatteessa parasta suklaata maailmassa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia aineksia ei löydy. Joskus sävellän. Teen ruokaa kaiken maailman resepteillä. Jouluksi pitää kuitenkin olla suomalaista.
Ruisjauho on ongelma, sitä ei meinaa löytyä. Myös puuroriisi oli joskus kiven alla.
Missä päin maailmaa riisi on kiven alla?
Ruokariisiä löytyy joka paikasta mutta puuroriisiä ei. Koitappa keittää perusriisistä puuroa niin huomaat eron.
Ulkomailla kaupasta tarttuu mukaan se, mitä suomessakin tarttui, eli syön suomalaista ruokaa Saksassa. Aasiassa asuessa kokeilin enemmän aasialaisia ruokia, koska niitä oli tarjolla enemmän, mutta supermarketissa käynti ja kotona ruuanlaitto on niitä harvoja juttuja, jotka eivät juuru muutu elämässä, vaikka lähtisit toiseen maahan.
Perunaa ja kastiketta kerran viikossa.
Olen sopeutunut ruoka-aikoihin, esimerkiksi Italiassa syödään myöhään illalla. Olen asunut 5 eri maassa. Muuten teen sitä ruokaa, mitä huvittaa tehdä. En Suomessakaan aina syö suomalaista.
Toki joitakin raaka- aineita on vaikea löytää, eli mitään poronkäristystä ei ole tullut tehtyä.
Minkä kaikkien muiden maiden suklaata ja kahvia maistettiin vertailuissa? :-)
Fazerin konditoriaa muuten mainostettiin aluksi Ranskalais-Venäläisenä. Omistajan vanhemmat olivat maahnmuuttajia Sveitsistä ja Karl Fazer opiskeli kondiittoriksi Sankt Petersburgissa, jossa myös työskenteli, Berliinin ja Pariisin lisäksi, ennen kuin avasi konditoriansa Suomessa.
Pauligin perustaja Gustav Paulig taas oli kotoisin Lübeckistä.
Onneksemme Suomeen tultiin tekemään meille hyvät suomalaiset iltapäiväkaffeet suklaan kera 😋