Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat, miten olette sopeutuneet uuteen ruokakulttuuriin? Vai pyrittekö tekemään samaa ruokaa kuin Suomessa?

Vierailija
08.12.2024 |

Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos!

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Aasiassa ja nyt toisessa Euroopan maassa. Teen samaa ruokaa kun mitä tekisin Suomessakin. Mikä tässä olisi muka ongelma?

Asun Englannissa ja joidenkin ruoka-aineiden kanssa on yllättäviä ongelmia. Esim. perus vehnäjauhot kaupasta on jotenkin erilaisia, en saa niistä leivottua kunnollista pullaa. Ja kermavaahdon koostumus on erilaista koska rasvaprosentit on niin erilaisia. Varsinaisista ruoista Suomessa söisin paljon järvikalaruokia, täällä lähinnä pakastelohta ellei harvoin satu saamaan kaupasta kokonaista lohta (yleensä saa vain kalliita pikku palasia). Normaalikokoisia keitinperunoita on vaikea löytää joskus, ne on joko uusiperunakokoa tai massiivisia uuniperunoita. Tai sitten kaupan halvinta joka ei maistu hyvältä. Teen paljon muusia niin siihen ei oo niin väliä. Lapset tykkää kesäkeitosta ja lohikeitosta. Joskus teen lihamureketta joka on aika kansainvälinen ruok

Kiinnostavaa. Siis saarivaltiosta löytyy vain kassilohta? Onko sekin norjasta? Mitä kaikelle sille merikalalle tapahtuu?

Vierailija
22/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Aasiassa ja nyt toisessa Euroopan maassa. Teen samaa ruokaa kun mitä tekisin Suomessakin. Mikä tässä olisi muka ongelma?

Asun Englannissa ja joidenkin ruoka-aineiden kanssa on yllättäviä ongelmia. Esim. perus vehnäjauhot kaupasta on jotenkin erilaisia, en saa niistä leivottua kunnollista pullaa. Ja kermavaahdon koostumus on erilaista koska rasvaprosentit on niin erilaisia. Varsinaisista ruoista Suomessa söisin paljon järvikalaruokia, täällä lähinnä pakastelohta ellei harvoin satu saamaan kaupasta kokonaista lohta (yleensä saa vain kalliita pikku palasia). Normaalikokoisia keitinperunoita on vaikea löytää joskus, ne on joko uusiperunakokoa tai massiivisia uuniperunoita. Tai sitten kaupan halvinta joka ei maistu hyvältä. Teen paljon muusia niin siihen ei oo niin väliä. Lapset tykkää kesäkeitosta ja lohikeitosta. Joskus teen lihamureketta joka on aika kansainvälinen ruok

Paremmissa ruokakaupoissa kuten esim Waitrosessa on kalatiski mistä saa tuoretta kalaa ja lohifileitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on jos/kun suomalainen haluaa syödä suomalaisittain ulkomailla kuin että esim.aasialainen tai lähi-itäläinen haluaa syödä oman kotimaansa mukaisesti Suomessa ? 

Kerron eron. Suomalainen on juntti joka ei uskalla tutustua erilaisiin ruokakulttuureihin.

Aasialainen tai lähi-itäläinen haluaa syödä oman kulttuurinsa mukaisesti myös ulkomailla kuten Suomessa ja sehän on ihailtavaa että perinteistä pidetään kiinni. 

.

Vierailija
24/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon samoja olisi saatavilla mutta joulun olemme viettäneet vuosia jo anoppilassa ja siellä valtaosa Kanadan herkkuja. Viime jouluksi oli järjestänyt paikalliselta lihamestarilta myös pienen joulukinkun mitä oli myös tarjolla. Myös ruisleipää oli hankkinut. Anoppi kysellyt suomalaisista jouluruuista ja netistä etsinyt tietoja. Joka vuosi on jotain tarjolla. Me yleensä leivomme jotain viemisiksi ja teemme piparkakkutalon. Minä sain joulupukilta viime vuonna myös salmiakkeja ja suomalaista suklaata. Kävi ehkä sen verran tunteisiin että vaimo oli sanoi että meidän lähivuosina vietettävä joulua myös Suomessa. Ehkä joulu aiheutti herkistymisen koska ei normaalisti vaikuttaisi. Tarkoitus olisi ensi vuonna Suomeen jouluksi kenties. 

Vierailija
25/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä että olet niin agressiivinen vaikka olet asunut muualla!? Auttaisiko ehkä ruokavalion vaihto kiukunpuuskiin... ;-)

Vierailija
26/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla yli 30 vuotta, enkä edes kunnolla muista mitä Suomessa kokkasin. Teen kaiken maailman ruokia ja käytän niitä aineksia mitä asuinmaastani saa. En tunne mitään ikävää Suomi-ruokia kohtaan.

Mämmiä, tai salmiakkia kohtaan tunnet ainakin salaa tai et ole oikea suomalainen. Jämptti!

Vierailija
27/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että olet niin agressiivinen vaikka olet asunut muualla!? Auttaisiko ehkä ruokavalion vaihto kiukunpuuskiin... ;-)

Oletko jotenkin erityisherkkä, kun tuon koet agressiiviseksi? 

Vierailija
28/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen suklaa on maailman parasta, yhtä hyvää ei löydy ei mistään. Fazer

Eikä Juhlamokkaakaan saa.

Vierailija
29/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Italiassa ja pääsääntöisesti meillä mies kokkaa paikallista, kun on täältä lähtöisin. Mä kyllä teen lohikeittoa ja se on myös muiden sukulaisten suosikki.

Vierailija
30/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ongelmia,aasian puolella ruoka hyvää, täällä ei.

Ihan samoja kokkailen täällä suomessakin.

Vierailija
31/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan maata muuttaessaan ala syömään pelkästään sikäläisittäin, sehän olisi valtavan hankalaakin, kun ei välttämättä ole osaamista sikäläisistä aineksista tai resepteistä. Eiköhän jokainen kokkaa suurin piirtein samaa kuin mitä tapasi kokata kotimaassaankin. Jonkin verran voi tietenkin tarttua uuden kotimaan makuja omaan ruokavalioon, mutta yleensä ne lohturuuat ovat samoja mitä lapsenakin olivat.

Vierailija
32/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon asunut pari krt Thaimaassa lyhyen ajan ja kerran Turkissa.

Ruoka oli niin halpaa, en tehnyt itse mitään.

Thaimaassa lihoin, varmaan lähemmäs 20 kg ja eipä ollut helppo laihduttaa. Turkissa taas paino helposti lähti nousuun, mutta siellä oli helppo pitää salaattipäiviä

Vierailija
33/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunut kahdessa muussa euroopan maassa. Olen yrittänyt poimia parhaat palat sekä Suomen että asuinmaan ruokavalioista. Ja tykkään kokeilla uusia ruokia.

Kun itse kokkailen, niin tulee monesti laitettua suomalaista ruokaa. Mutta niissäkin on joitakin muutoksia. Esim paistamiseen, ja leipomuksiinkin, käytän nykyään paljolti ruokaöljyä voin sijaan. Myös vihanneksia ja hedelmiä käytän enemmän, kun täällä ne ovat halvempia.

Paikallisille vieraille taas on minusta hauska tarjota jotain suomalaista.

Vierailija
34/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on jos/kun suomalainen haluaa syödä suomalaisittain ulkomailla kuin että esim.aasialainen tai lähi-itäläinen haluaa syödä oman kotimaansa mukaisesti Suomessa ? 

Kerron eron. Suomalainen on juntti joka ei uskalla tutustua erilaisiin ruokakulttuureihin.

Aasialainen tai lähi-itäläinen haluaa syödä oman kulttuurinsa mukaisesti myös ulkomailla kuten Suomessa ja sehän on ihailtavaa että perinteistä pidetään kiinni. 

.

siis ne aasialaiset ovat myös juntteja.

Vierailija
35/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut ulkomailla yli 30 vuotta, enkä edes kunnolla muista mitä Suomessa kokkasin. Teen kaiken maailman ruokia ja käytän niitä aineksia mitä asuinmaastani saa. En tunne mitään ikävää Suomi-ruokia kohtaan.

Mämmiä, tai salmiakkia kohtaan tunnet ainakin salaa tai et ole oikea suomalainen. Jämptti!

Itse en koskaan pitänyt mämmin mausta lapsena, joten en osannut kaivata sitä myöhemmin Ruotsissa asuessanikaan. Kunnes kerran 50:senä ostin paikallisesta kaupasta, kun sattui silmään. Ihastuin niin makuun, että menin ostamaan toisenkin, ja nykyään syön jos on helposti saatavilla.

Salmiakki taas on siskoni herkku, ei minun.

Mihin ei ole hinkua, sitä ei välttämättä osaa kaivatakkaan ;-) 

-eri

Vierailija
36/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa. Siis saarivaltiosta löytyy vain kassilohta? Onko sekin norjasta? Mitä kaikelle sille merikalalle tapahtuu?

Eiköhän se ole juuri kassilohta mitä Suomessakin ostetaan? ;-) Ainakin tuttuni, jotka kasvattavat lohia töikseen, myyvät niitä tonneittain Suomen kauppoihin.

Eräs biologi muuten kertoi että se on nykyään jopa terveellisempää syötävää kuin merilohi. 

-eri

Vierailija
37/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kohta 30 vuotta ulkomailla, eri maissa. Laitan kotona kaikenlaista ruokaa. Edes Suomessa asuessani en tehnyt vain perinteistä suomalaista ruokaa, vaan eri ruokakulttuurit on aina kiinnostaneet. Ei siis ongelmaa.  

Asiat, joita kaipaan Suomesta ovat oikea hapan ruisleipä, järvikalat ja metsäsienet. En syö hirveästi leipää, mutta Suomessa käydessä sitä tulee vedettyä liikaakin. Sienestän himona, jos satun olemaan oikeaan aikaan Suomessa, mutta valitettavasti tuoreita sieniä ei saa mukaan, ainoastaan kuivattuja. N52

Vierailija
38/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko jotenkin erityisherkkä, kun tuon koet agressiiviseksi? 

Pelkästään lukutaitoinen ;-)

Että näet noin viattoman aloituksen heti ongelmana ja lähdet sitä kommentoimaan negatiiviseen sävyyn, se kertoo enemmänkin itse kirjoittajasta kuin aloittajasta.

Vierailija
39/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on niin korkealaatuiset ruoka-aineet ettei todellakaan ole ikävä suomalaisia ruokia! Parasta on se kun hedelmät ja kasvikset saa kypsinä eikä raakakypsytettyinä. Ja myös ruokalajit ihania. 

Syksyllä kokeilin huvikseen tehdä kaalilaatikkoa vasikan jauhelihasta, kaalikin oli todella pehmeää ja makeaa. Hyvä tuli. 

Ainoa ongelma toistaiseksi on leipominen - hiivoja ja jauhoja on monta erilaista. Pullaa en ole saanut onnistumaan

Vierailija
40/108 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun Englannissa ja joidenkin ruoka-aineiden kanssa on yllättäviä ongelmia. Esim. perus vehnäjauhot kaupasta on jotenkin erilaisia, en saa niistä leivottua kunnollista pullaa. Ja kermavaahdon koostumus on erilaista koska rasvaprosentit on niin erilaisia. Varsinaisista ruoista Suomessa söisin paljon järvikalaruokia, täällä lähinnä pakastelohta ellei harvoin satu saamaan kaupasta kokonaista lohta (yleensä saa vain kalliita pikku palasia). Normaalikokoisia keitinperunoita on vaikea löytää joskus, ne on joko uusiperunakokoa tai massiivisia uuniperunoita. Tai sitten kaupan halvinta joka ei maistu hyvältä. Teen paljon muusia niin siihen ei oo niin väliä. Lapset tykkää kesäkeitosta ja lohikeitosta. Joskus t

Saman huomasin Briteissä, jopa rannikolla oli lähes mahdotonta saada tuoretta kalaa. Kaupat on täynnä leivitettyjä kalaleikkeitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän