Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomailla asuvat, miten olette sopeutuneet uuteen ruokakulttuuriin? Vai pyrittekö tekemään samaa ruokaa kuin Suomessa?

Vierailija
08.12.2024 |

Kokemuksia ja mielipiteitä, kiitos!

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vispipuuroa on vaikea tehdä kun ei ole puolukoita. Onneksi löytyy kallista puolukkamehua, se käy.

Vispipuuroa voi tehdä vaikka mistä marjoista ja niiden yhdistelmistä ja tulee parempaa kuin pelkästään puolukasta. Rakastan kuitenkin puolukkaa ja käytän sitä vispipuurossa muiden marjojen kanssa. Mustikka, karhunvatukka, vadelma, herukat, karpalo jne..

Vierailija
102/108 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon asunut pari krt Thaimaassa lyhyen ajan ja kerran Turkissa.

Ruoka oli niin halpaa, en tehnyt itse mitään.

Thaimaassa lihoin, varmaan lähemmäs 20 kg ja eipä ollut helppo laihduttaa. Turkissa taas paino helposti lähti nousuun, mutta siellä oli helppo pitää salaattipäiviä

Mitä söit thaimaassa?  itellä paino putos vaikka söin vähä väliä jotaki. En tosin syö mitään karkkeja yms. makeita juttuja. Kaljaaki meni,hyvin paljon.

Liikaa. Grillattuja vartaita, nuudeliannoksia ja mangoa kookoskastikkeella. Näitä eri variaateina joka päivä, paitsi mangoa mangona. Ruoka oli hyvää ja halpaa, söin liikaa kaloreita päivittäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tulee tehtyä oikein perinteisiä suomiruokia (läskisoosi mukaan lukien) ja välillä taas sellaista mitä ei Suomessa tullut tehtyä (täällä tullut käytettyä mm. enemmän lammasta ja tiettyjä mausteseoksia). 

Jos edellinen UK kommentoija sattuu huomaamaan niin vinkkaan että esim. isommista Tescoista löytyy whipping cream jonka rasvaprosentti on lähes sama kuin suomalaisen vispikerman. 

Vierailija
104/108 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon asunut pari krt Thaimaassa lyhyen ajan ja kerran Turkissa.

Ruoka oli niin halpaa, en tehnyt itse mitään.

Thaimaassa lihoin, varmaan lähemmäs 20 kg ja eipä ollut helppo laihduttaa. Turkissa taas paino helposti lähti nousuun, mutta siellä oli helppo pitää salaattipäiviä

Mitä söit thaimaassa?  itellä paino putos vaikka söin vähä väliä jotaki. En tosin syö mitään karkkeja yms. makeita juttuja. Kaljaaki meni,hyvin paljon.

Liikaa. Grillattuja vartaita, nuudeliannoksia ja mangoa kookoskastikkeella. Näitä eri variaateina joka päivä, paitsi mangoa mangona. Ruoka oli hyvää ja halpaa, söin liikaa kaloreita päivittäin

Näistä tuli kyllä hinku thai-ravintolaan :-D 

Suomesta kaipaan ainakin ruisleipää, karjalanpiirakkaa, kaviaaria kananmunan päälle, puolukkasosetta, kanelikorppuja ja lohikeittoa. Mutta onneksi jouluna pääsen niitä maistamaan, kun käyn Suomessa.

Itse asun Etelä-Euroopassa.

Vierailija
105/108 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole nykyisessä asuinpaikassani, Italian ja Ranskan rajalla, mitään ongelmia sopeutua paikalliseen ruokavalioon, mutta kun olin aikanani Irlannissa, Englannissa ja Saksassa, niin siellä ruokavalio oli minusta melko raskasta ja yksipuolista. 

Mutta missä tahansa olenkin, kaipaan ainakin suomalaista, terveellisempää, aamiaista. 

Vierailija
106/108 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tulee tehtyä oikein perinteisiä suomiruokia (läskisoosi mukaan lukien) ja välillä taas sellaista mitä ei Suomessa tullut tehtyä (täällä tullut käytettyä mm. enemmän lammasta ja tiettyjä mausteseoksia). 

Jos edellinen UK kommentoija sattuu huomaamaan niin vinkkaan että esim. isommista Tescoista löytyy whipping cream jonka rasvaprosentti on lähes sama kuin suomalaisen vispikerman. 

Kiitos, olen huomannut! Mutta ainakin siihen jota kerran tutkin, oli lisätty jotain? Katson ensi kauppareissulla. Olen miettinyt että kokeilisin ostaa purkin singleä ja purkin doublea ja sekoittaisin, periaatteessa siitä pitäisi tulla sama rasvaprosentti - en vaan ole saanut aikaiseksi:)

Vierailija
107/108 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole nykyisessä asuinpaikassani, Italian ja Ranskan rajalla, mitään ongelmia sopeutua paikalliseen ruokavalioon, mutta kun olin aikanani Irlannissa, Englannissa ja Saksassa, niin siellä ruokavalio oli minusta melko raskasta ja yksipuolista. 

Mutta missä tahansa olenkin, kaipaan ainakin suomalaista, terveellisempää, aamiaista. 

?? Miten suomalainen itsetehty aamiainen olisi terveellisempi?

Kaurahiutaleita saa etelä-Euroopassakin, samoin ruisleipää voi tehdä vaikka itse tai ostaa. Kasvikset ja hedelmät on parempia kun ne saa kypsinä, tulee syötyä älyttömästi. Leikkeleet on parempilaatuisia, jugurteissa käytetään aitoja marjoja ja hedelmiä toisin kuin Suomessa. 

Vierailija
108/108 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun suunnittelin muuttoa Britteihin niin jotkut ystäväni naureskelivat brittiläiselle ruualle ja kuinka mun pitää alkaa syödä sitä rasvaista beigeä mättöä. No ei todellakaan. Kaupoista saa hyviä ja terveellisiä raaka-aineita mistä voi kokata tavallista kotiruokaa. Joskus tietty syön fish and chips tai brittiläisen piiraan. Mutta onhan täällä toki ihmisten ruokavalio muuttunut paljonkin parempaan suuntaan sen jälkeen kun 30 v sitten muutin tänne. 

Olen asunut Briteissä pari vuotta, joten en tiedä miten ennen syötiin, mutta mielestäni ruoka ei ole yhtä tasokasta kuin muualla Euroopassa. Erityisesti take away ravintolat ja pienet kuppilat tarjoavat joskus suorastaan syömäkelvottoman makuista ruokaa. Viimeksi tilasin tonnikalasalaatin ja tonnikala maistui kissanruokatonnikalalta! Samoin intialaiseen curryyn saatetaan lisätä pakasteherneitä. 🤭

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä