Kumpi on terveellisempää? Syöt vähän epäterveellistä ruokaa ja pysyt hoikkana vai syöt liikaa terveellistä ruokaa ja lihot?
Tämä dilemma on edelleen ratkaisematta. Asiaa ei ole tutkittu riittävästi. Jos syöt pelkäästään pikaruokaa ja pizzaa todella vähän ja pysyt siksi hoikkana. Tai sitten syöt oikeaoppista terveellistä ruokaa, mutta määrällisesti liian paljon ja lihot siitä syystä. Kumpi on terveellisempää?
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellinen ruoka johtaa aina terveydellisiin ongelmiin söi sitä vähän tai paljon. Hoikka roskaruuansyöjä kärsii monista puutostaudeista. Terveellistä ruokaa hyvin harva pystyy syömään niin paljon että lihoo, ellei sitten ole lopettanut liikuntaa kokonaan, jolloin syy ei ole ruuan, vaan liikunnan puutteen.
Diebetesta ei voi tulla ellei syö itseään lihavaksi. 90% diabetestapauksista johtuu lihavuudesta, joka on tullut syömällä liikaa.
On äärimmäisen harvinaista, että hoikka ihminen sairastuu diabetekseen. Kuten sanottu, niin 90% diabetikoista välttyisi sairastumasta tautiin, jos pysyisi ihannepainossa koko ikänsä. Mikä tarkoittaa, myös ettei kehon sisälläkään ole liikaa rasvaa.
Varmasti voi diabetekseen sairastua jos on hoikka. Joko on 1. tyypin diabetes tai syö sitä sokeripitoista ruokaa niin, että verensokeri pomppii ylös-alas ja lopulta rasittaa, heikentää haimaa ja tulee insuliiniresistenssiä.
Verensokerin nousu on aterian jälkeen on normaali ilmiö. Sitä tapahtuu aina syödessä. Insuliiniresistenssi syntyy lihavuuden seuraksena kun maksa rasvoittuu. Tällöin haima joutuu jatkuvasti erittämään insuliinia vähintään kaksikertaisen määrän, jotta verensokeri pysyisi normaalina. Vuosien kuluessa haima alkaa väsyä ja ei jaksa enää erittää insuliinia ja sen toiminta alkaa hiipua. Tällöin maksa alkaa tehdä yöllä glukoosia ja verensokerit on reilusti koholla jatkuvasti. Jos heti laihdutat rasvamaksan pois, niin haiman tarvitsee erittää vain puolet vähemmän insuliinia verrattuna tilaan, jossa sinulla on rasvamaksa ja silloin haima ei väsy, koska sen ei tarvitse koko ajan ponnistella äärirajoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mitenkään ratkaisematta. Vajaaravitsemus on pahinta. Se on kaikista kallein ravitsemukseen liittyvä ongelman tuoja kun puhutaan sairaalamaailmassa. Ja Huom, myös ylipainoinen voi olla vajaaravittu.
60-luvulla syötiin yleisesti melkein joka päivä maitoperunoita ja läskisoosia. Mitään kasviksia ei ollut. Ihmiset kuitenkin pysyvät hoikkina ja terveinä.
Ei muuten syöty. Meillä ei ollut koskaan läskisoosia, enkä maitoperunoista ole kuullutkaan. Meillä syötiin 60 -luvulla ihan kasvisruokaa. Pysyttiin hoikkana ja terveinä, siitä olen samaa mieltä. Ruokavalio koostui kotiruuasta, marjoista, sienistä, porkkanoista, punajuurista, perunoista, kaalista, kalasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ole mitenkään ratkaisematta. Vajaaravitsemus on pahinta. Se on kaikista kallein ravitsemukseen liittyvä ongelman tuoja kun puhutaan sairaalamaailmassa. Ja Huom, myös ylipainoinen voi olla vajaaravittu.
60-luvulla syötiin yleisesti melkein joka päivä maitoperunoita ja läskisoosia. Mitään kasviksia ei ollut. Ihmiset kuitenkin pysyvät hoikkina ja terveinä.
Heh ja parikymmpiset oli jo 50v näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten syöty. Meillä ei ollut koskaan läskisoosia, enkä maitoperunoista ole kuullutkaan. Meillä syötiin 60 -luvulla ihan kasvisruokaa. Pysyttiin hoikkana ja terveinä, siitä olen samaa mieltä. Ruokavalio koostui kotiruuasta, marjoista, sienistä, porkkanoista, punajuurista, perunoista, kaalista, kalasta.
Ei niitä sairauksia silloin tutkittu. Ihmiset olivat hoikkia, koska tekivät ruumiillista työtä eivätkä syöneet rasvaisia pizzoja ja imeliä herkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Terveellistä ruokaa ei voi syödä niin että lihoo, tai henkilö ei muuta teekään kuin vain syö. Katsopa paljonko kaloreita juureksissa ja kasviksissa on. Aika monta kiloa porkkanaa joutuu syömään lihotakseen.
Eihän pelkän porkkanan mussuttaminen nyt olekaan missään tekemisissä terveellisen ruokavalion kanssa.
Itse kyllä lihoin lievästi ylipainoiseksi pääosin terveellisellä ruoalla. Se oli ihan yksinkertaista matematiikkaa eli söin enemmän kuin kulutin. Ja terveellinen ruoka ei tarkoita pelkkää porkkanaa ja salaatinlehtiä, vaan myös mm. täysjyväviljaa, hyviä rasvoja, kalaa, vaaleaa lihaa, kananmunia, vähärasvaisia maitotuotteita. Toki "terveellinen ruokavalio" tarkoittaa kokonaisuudessaan oikeaa eli sekä sisällöllisesti että määrällisesti terveellistä ruokavaliota, mutta nyt oli puhe vain "terveellisestä ruoasta". Minä esim. söin liikaa banaania, ruisleipää margariinilla, maustamatonta jugurttia, vähäsokerista mysliä yms. sinänsä terveellistä, mutta määrä oli kulutukseen nähden liikaa. Veriarvot pysyivät silti hyvinä ja painoindeksi vain vähän ylipainon puolella.
Toisaalta olen ollut alipaion rajoilla sellaisella ruokavaliolla, jossa söin hyvin vähän, mutta epäterveellisesti. Päivän ruoka saattoi sisältää suklaapatukan, pastilleja, pari riisipiirakkaa ja jugurtin. Tosin veriarvot olivat silloinkin muutoin hyvät, mutta vitamiinipuutoksia oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ruoka oli luomua vaikka liha on rasvaista. Se ehkä selittää miksi ennen ihmiset olivat niin terveitä. Sioille ei silloin syötetty glyfosaattijäämiä sisältävää soijaa.
Hoikallakin voi olla tosi huono kolesteroli yms.
Vierailija kirjoitti:
Kape Aihisen ruokaohjelmassa oli useampikin ylipainoinen vegaani.
Kerran siinä ohjelmassa oli pariskunta, jossa nainen oli tosi kaunis kun hän ei syönyt juuri mitään. Ohjelman lopussa muutaman kuukauden kuluttua nainen oli lihonut eikä enää ollut yhtä kaunis kuin ennen.
Lihoin reippaasti ylipainoiseksi terveellisellä ruoalla syömällä aivan liian suuria annosmääriä. Verenpaine ja veriarvot ovat silti hyvät. Vertailin lukuja ikäisteni (40-50 v) normaalipainoisten ystävieni kanssa. Kaikilla muilla oli jotain "vikaa", huippukorkeita verenpaineita, maksa-arvoja, kolesteroleja jne.
Olen ollut itse molemmissa tilanteissa, siis hoikka ja huonosti syövä ja lihava (BMI yli 30) ja ihan terveellisesti syövä. Hoikkana lähti hiukset, kynnet mureni ja ei tullut menkkoja. Ylipainoisena olin ihan ok kunnossa fyysiesti vaikkakin isomahainen ja mielestäni epäviehättävän näköinen.
T: syömishäiriöinen
Terveellistä ruokaa syövän on vaikea lihoa, vaikka söisi enemmän kuin tarvitsisi.
Pidän haitallisempana epäterveellisen ruuan syöntiä. Sitä täytyy syödä niukasti, että pysyy hoikkana ja vitamiinien puutos ja anemia on pienimmät haitat. Erilaiset syöpäriskit lisääntyy.
Onhan siinä Pippa Laukankin ohjelmassa ollut useita hoikkia, joilla on ruokavalio ihan järkyttävän huono ja sitämyöten veriarvot yms. myös. Yleensä palautuminen työstä ja liikunnasta alkaa sakata huonolla ruokavaliolla.
Olen kasvissyöjä ja syön terveellistä ruokaa, mutta silti ylipainoinen (en lihava). Kyllä se on mahdollista. Kevyt toimistotyö ja olen aika lyhyt. Ne on ne määrät ja annoskoot. Voin helposti syödä rasiallisen viinirypäleitä välipalaksi. En ole niin ylipainoinen että lääkärit huomauttaisi asiasta ja veriarvot on hyvät.
Olen ollut laiha ja lihava ja kaikkea siitä väliltä. En syönyt mitenkään terveellisesti mutta terve olin. Ongelmat alkoi vasta myöhemmin, kun laihdutin liian nopeasti normaalipainoon nutrilettien avulla. Sain kilpirauhasen vajaatoiminnan, joka ei millään pysy tasapainossa. Tämän takia olen nyt harvahiuksinen ja kuivaihoinen ja väsynyt ja mun pitää jatkuvasti tarkkailla, mitä syön, kun en halua enää lihoa. Sydämenkin toiminnassa epäillään pientä ongelmaa.
Huolettaa nämä ihmiset, jotka laihduttavat liian nopeasti lääkkeillä tai leikkauksen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäterveellinen ruoka johtaa aina terveydellisiin ongelmiin söi sitä vähän tai paljon. Hoikka roskaruuansyöjä kärsii monista puutostaudeista. Terveellistä ruokaa hyvin harva pystyy syömään niin paljon että lihoo, ellei sitten ole lopettanut liikuntaa kokonaan, jolloin syy ei ole ruuan, vaan liikunnan puutteen.
Diebetesta ei voi tulla ellei syö itseään lihavaksi. 90% diabetestapauksista johtuu lihavuudesta, joka on tullut syömällä liikaa.
On äärimmäisen harvinaista, että hoikka ihminen sairastuu diabetekseen. Kuten sanottu, niin 90% diabetikoista välttyisi sairastumasta tautiin, jos pysyisi ihannepainossa koko ikänsä. Mikä tarkoittaa, myös ettei kehon sisälläkään ole liikaa rasvaa.
Höpsis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä mielessä terveinä? Eliniän ennuste on noussut 60-luvusta noin 15 vuodella, juuri kun ei syödä läskisoosia. Se hoikkuus ei oikeasti tarkoita terveyttä. Ruuan laadulla on iso merkitys. Toki vatsarasva on myös huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen ruoka oli luomua vaikka liha on rasvaista. Se ehkä selittää miksi ennen ihmiset olivat niin terveitä. Sioille ei silloin syötetty glyfosaattijäämiä sisältävää soijaa.
Mistä te tuo terveyden revitte? Ihmiset olivat todella paljon sairaampia. Sydänkohtaus nelikymppisenä oli ihan normaalia. Miehet kuoli keskimäärin kuusikymppisinä.
Kape Aihisen ruokaohjelmassa oli useampikin ylipainoinen vegaani.