Miten köyhillä ja pienituloisilla on varaa ajaa autolla ja polttaa tupakkaa?
Todella moni köyhän näköinen ihminen ajaa autolla ja polttaa tupakkaa. Miten heillä on varaa siihen? Tupakkaan kuluu ainakin 4000€ vuodessa ja autolla ajamiseen melkein yhtä paljon kun ottaa huomioon vakuutukset ja kallis bensa.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työkaverina on just tällainen ja sitten se kehtaa vitsillä heitellä kommentteja "no anna mulle rahaa" jne. Siis että minä joka säästän joka ikisen pennin sen lisäksi että budjetoin ja elän hyvin kurinalaisesti ja taloudellisesti, mun pitäisi ruveta antamaan niitä säästettyjä rahojani sille joka laittaa omansa taivaan tuuliin tupakkana ja bensana?
Oletteko jossain kehitysvammasiirtolassa?
No ei mutta hoitajia molemmat....
Toisilla on sukulaiselta saatu auto käytössä. Vaikka niiku nuorella vanhemmilta.... niiku vaikka meillä on tehty, kun lapsi on työttön. Maksan kulut.
Onkos palkka tatuoitu otsaan, vie miten tiedät tuntemttoman tulotason?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaa, aika hyvät tulot saa olla että menee tonni kuussa autoon/tupakkaan. me ollaan köyhiä ja autoon menee 120e/kk (yksi tankki bensaa) ja tupakkaa ostetaan sillon jos joku tuttu on käynyt virossa tms.
jos autoa joutuu tankata enemmän kun ton tankin verran sillon ollaan yleensä syömättä.
Oletko ottanut huomioon auton vakuutukset ja korjauskulut?
vakuutukset maksetaan 4. erässä, 100e/erä. korjauksia ei oo ihmeemmin tarvinnut tehdä, ja teen kaikki auton huollot ja korjaukset itse, sillä säästää paljon.
Vierailija kirjoitti:
No tupakka onneksi on Suomessa halpaa, ja jos polttaa pari askia päivässä, ei kustannusrasitus tupakasta ole kuin pari kymmentä euroa päivää kohden. Kyllähän pienituloisten kukkaro sen kestävän luulisi. Ja jos ei kestä, niin sitten voi ostaa kadulta kannabista, ja poltella sitä, se tulee paljon halvemmaksi, mutta valtio ei tietysti sitten saa verotuloja.
Tää on kyllä niin hauska ku ganjabista saa oikeesti halvemmalla ku tupakkia😂
Olen köyhä, mulla ei oo autoa tai lemmikkiä, en juo kahvia enkä matkustele tai harrasta kulttuuria. Tupakkia polttelen, toki vähemmän mitä mieli tekisi. Pitäskö nyt siitäkin luopua?
Alkaa pian rikkaan rahastavan eliitin alasajo - eliitin joka on köyhdyttänyt kaikki muut 2020-2024 - eivät ihmiset jaksa köyhdyttämistä loputtomiin.
No jos rahat ei riitä auton ja tupakan lisäksi enää rikkaalta näyttämiseen? Niillä muutamalla satasella kuussahan voisi hankkia auton/tupakan sijasta esim. siistimpiä vaatteita tms. Tai no mitä sinä nyt oikeastaan kaipaisit heille, että eivät näyttäisi köyhiltä?
sitähän sä voit miettiä loppuikäs, jos ei ole parempaaka tekemistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jaa, aika hyvät tulot saa olla että menee tonni kuussa autoon/tupakkaan. me ollaan köyhiä ja autoon menee 120e/kk (yksi tankki bensaa) ja tupakkaa ostetaan sillon jos joku tuttu on käynyt virossa tms.
jos autoa joutuu tankata enemmän kun ton tankin verran sillon ollaan yleensä syömättä.
Halvimmillaan auton vakuutus on noin 200 €/a.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä elävä esimerkki:
Minun nettotulot ovat 1500e/kk.
Autoni arvo 1200e.
Kulut ovat vakuutus 190e/v, vero 280e/v, katsastus+päästöt 70e/v, korjauskulut 100-200e/v, bensat ~200e/kk. Eli kuukaudessa noin 260e.
Ystäväni miehen nettotulot ovat 4800e/kk.
Hänen auton arvo 20000e.
Kulut ovat vakuutus, vero, katsastus+päästöt, leasing-maksut, huoltosoppari, pesut noin 700e/kk. Hybridin kulut 150e/kk. Eli kuukaudessa 860e.
Sehän on sama meneekö se ihmisen tuleva raha vuosikerta viineihin, etanoihin, gymin jäsenkorttiin, teatteri näytöksiin vai luisvuittonin alusvaatteisiin kunhan se riittää.
Eli halveksumillasi auton omistavilla työttömillä ei ole rahaa luisvuittonin alusvaatteisiin kun he maksavat autonsa kulut että ovat työmarkkinoiden käytettävissä, esim. maakunnissa voi olla tilanne ettei julkinen liikenne mahdollista työssäkäymistä. Näin ollen on pakko olla tieliikennekelpoinen auto jotta edes voi nostaa työttömyyskorvausta koska sen vaatimus on että on työmarkkinoiden käytettävissä eli ei jumita kotonaan. Kermaleivospeffat ei tätä käsitä.
Tupakan polttaminen on vanhanaikaista, nikotiininuuskat on melkein jokaisella tupakan korvannut. On halvempaa ja siistimpää. Se vain vei sen sosiaalisen hetken joka tupakan käryyttämisen aika mahdollisti.
Hox ap. Minulle on aivan sama mitä rikauksillasi teet. Itse en kerää rahaa enkä myöskään huijaa ihmisiä mitä työelämä alkaa olla, pelaamista ja ihmisten manipulointia rahan takia.
Olen työtön, minulla on muuten useampi autokin. Sori vaan kun en käytä mitään kemikaaleja päihteeksi. Eikä ole muuten ylipainoakaan. Sijoittele vaan pörssiin ja usko vahvasti että elämän tarkoitus on siinä.
Suomen köyhillä on varaa röökiin, ryyppäämiseen ja itsensä palloksi syömiseen. Sitten vingutaan valtiota apuun :D
Vierailija kirjoitti:
No ihmettelepä sitä. Sitten kun nekin ilot on viety ihmettelet että miksi ne pitää vaatteita päällä. Sitten kun nekin on viety ihmettelet miksi niillä on katto päällä. viedään nekin ja sitten kun ne asuu sillan alla ihmettelet että miksi ne on vielä elossa, no viedään ....
No eikö sinua ihmetytä, että miten voi 550e/kk riittää, kun ruokaan menee vaikka 200e, tupakkaan 300-400e, puhelinlaskuun 50e, bensoihin ihan mukavasti, kun auto saattaa olla päivittäisessä käytössä, sitten on vielä lemmikkieläimiä, vaatteitakin pitäisi hankkia ja näköjään tehdään jopa ulkomaanmatkojakin. Lisäksi on varaa istua baarissa ja monet juo joka viikonloppu, ja kai arkisinkin.
On jopa sanottu, että saadaan säästöönkin noista rahoista.
Kukaan ei köyhän/työttömän elämää kadehdi, vaan kyse on siitä, että mikä on totuus. Kun osa väittää, että kuolee nälkään ja toinen osa elää kuin normaalipalkalla, ja hienosti riittää. Jostain sitä rahaa joillekin näyttää tulevan.
Mä asun myös tulijoita täynnä olevalla alueella, olen ihan oikeasta syystä tk-eläkkeellä, ja on ollut aikaa seurata. Ja autot eivät ole mitään satasen koslaa, vaan Bemareilla ja Mersuilla mennään. Röökiä menee ketjussa. Mukuloilla kalliit fillarit ja merkkivaatteet. Samat naamat toimettomina, ei puutetta mistään.
Tunsin yhden yh-naisen, jolta huostaanotettiin lapset aikoinaan. Nainen jäi yksinään asumaan 3h+k asuntoon ja kaikki maksettiin, oli ympäripäissään koko ajan. Tätä kesti vuosia. Kertoi, että saa asua, koska on lasten tapaamisoikeus. Koskaan ne lapset ei vaan siellä käyneet. Jokunen vuosi sitten hänet siirrettiin 2h+k asuntoon, jossa sauna ja kaikki uutta. Mitään ei ole koskaan tehnyt työkseen. Edelleen hampparoi kännissä. Sitten valitetaan että Suomessa on asunnottomia. En usko, itse se häätö saadaan aikaan.
eri
Minäkin näytän resupekalta, vaikka en millään mittarilla ole kyllä pienituloinen. Välillä näytän suunnilleen Keskisarjalta tai joltain skitsofreenikolta käydessäni asioilla. Enkä edes polta.
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Äkkiä menee melkein tonni kuussa autoon, kahviin ja tupakkaan.
Kerro miten menee tonni kuussa. Me ei polteta tupakkaa,auto on ja bensaan menee ehkä satanen kuussa, vakuutus lisäksi. Ei saada tukia ,vaikka tulot on pienet. Eli omillamme elellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tupakka onneksi on Suomessa halpaa, ja jos polttaa pari askia päivässä, ei kustannusrasitus tupakasta ole kuin pari kymmentä euroa päivää kohden. Kyllähän pienituloisten kukkaro sen kestävän luulisi. Ja jos ei kestä, niin sitten voi ostaa kadulta kannabista, ja poltella sitä, se tulee paljon halvemmaksi, mutta valtio ei tietysti sitten saa verotuloja.
Tää on kyllä niin hauska ku ganjabista saa oikeesti halvemmalla ku tupakkia😂
Aski tupakkaa painaa 20g. Mistä saat ganjabista 2 egellä gee?
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhä, mulla ei oo autoa tai lemmikkiä, en juo kahvia enkä matkustele tai harrasta kulttuuria. Tupakkia polttelen, toki vähemmän mitä mieli tekisi. Pitäskö nyt siitäkin luopua?
Olisi varmasti ihan hyvä idea vaihtaa tupakan poltto kulttuuriin.
Ihan hyvä ajatus ja varmasti ajattelet parastani. Mutta näin hieman iäkkäämpänä en oikein usko että selviäisin 60km työmatkasta talvikelissä. Ajattelit tietenkin kuntoani ja sen parantamista mutta vaikeaa se olisi ja veisi aikaa aika paljon.