Kuinka NOPEASTI äitiysloman jälkeen voin palata töihin
Olen juuri aloittanut uudessa työssä, joka on haastavaa ja asiakassuhteiden vuoksi ei olisi suotavaa pitää pitkiä lomia.
Olen hyväkuntoinen (sivutyönä ohjaan liikuntaa) 33-vuotias nainen, ja lapsi olisi kumppanini kanssa toivottu. Meillä ei ole ennestään yhteisiä lapsia.
Mietin, että jos saisin lapsen suunnitellulla sektiolla, kuinka nopeasti voisin palata töihin?
Toisekseen, minkäikäisen lapsen voi viedä päiväkotiin tai perhepäivähoitoon? Yrittäjä mieheni ei ole kiinnostunut jäämään lötköttelemään kuukausi-tolkulla lapsen kanssa kotiin, eikä sitä varmasti hänen kansainväliset asiakkaansa ymmärtäisikään.
Kokemuksia haluaisin siis kuulla teiltä, jotka olette nopeasti synnytyksestä palanneet töihin!
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut maassa jossa osa äideistä ei pitänyt juuri lainkaan äitiyslomaa. Töihin jopa muutama päivä synnytyksen jälkeen. Vauvaa hoiti lastenhoitaja. Ihan tavallisia lapsia niistä kasvoi.
Nämähän ei yleensä rintaruoki lastaan ja lapsi nukkuu yöt omassa huoneessaan, joten jos nämä kestää, niin mikäs siinä lähteä vaikka heti töihin kun sektioarpi parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Samana päivänä kun olet synnyttänyt.Olet töissä siihen asti kun synnytä ja jatkat siitä.Vanhempsin vapaalle ei tarvitse jäädä. Ilmoitat sen työnantajallesi.Vauvvaa et saa päivähoitoon ,hanki hoitaja kotiin.Onnea urallesi.
Ei onnistu, onneksi.
Se on kyllä haitta, kun jää naiset urakehityksestä jälkeen lapsenteon vuoksi. Este syntyvyydelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut maassa jossa osa äideistä ei pitänyt juuri lainkaan äitiyslomaa. Töihin jopa muutama päivä synnytyksen jälkeen. Vauvaa hoiti lastenhoitaja. Ihan tavallisia lapsia niistä kasvoi.
Nämähän ei yleensä rintaruoki lastaan ja lapsi nukkuu yöt omassa huoneessaan, joten jos nämä kestää, niin mikäs siinä lähteä vaikka heti töihin kun sektioarpi parantunut.
Vain Suomessa äidin töissäkäynti estää imetyksen. Muissa maissa näiden kahden yhdistäminen onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta alakautta synnyttämisen jälkeen pystyy muutaman päivän levon jälkeen menemään töihin jos se ei ole fyysisesti kovin raskasta. Järkevää se ei ole, siinä vaarantaa oman terveytensä, mutta jos työ on niin tärkeää ja töissä eivät ihmettele tekemisisiäsi ja isoja vaippojasi joita joudut pitämään pitkään runsaan jälkivuodon takia, niin mikä ettei. Mutta muista käydä sitten yksityisellä otattamassa rautaa suoraan suoneen, jos et halua sitä "äitiyteen kuuluvaa" järkyttävää väsymystä.
Millä tavalla tuossa vaarantaa terveytensä, jos työ ei ole fyysisesti raskasta, vaan esim. ajattelutyötä tietokoneen ääressä? Ja ainakin minä käytin muutama päivä synnytyksen jälkeen ihan samoja terveyssiteitä, joita käytin normaalistikin kuukautisten aikana. Enkä tiedä, mistä äitiyteen kuuluvasta järkyttävästä väsymyksestä puhut. Oloni oli täysin normaali noin viikko synnytyksen jälkeen, kun olin ensin saanut nukuttua synnytyksen yhteydessä ja sairaalassa tulleet univelat pois.
Suosittelen kyllä itsekin pitämään vähintään kahden kuukauden äitiysloman synnytyksen jälkeen, mutta nuo mainitsemasi perustelut ovat outoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain Suomessa äidin töissäkäynti estää imetyksen. Muissa maissa näiden kahden yhdistäminen onnistuu.
Ei muissa maissa useinkaan täysimetetä. Se että vauva saa vain pikkulirun maitoa ei ole sama asia, kuin se, että äidinmaito on pääasiallinen ravinto.
Ystävätär palasi töihin, kun vauva oli n. 3 kk ikäinen. Isä hoiti lasta siihen asti, että pääsi päivähoitoon. Ei ongelmia. Jokainen voi itse valita... En minäkään oikein jaksanut olla 'pakollisella äitiyslomalla', kun en ole näitä hiekkalaatikkoäitejä. Tuli tehtyä sitten kotona kaikenlaista; pientä remonttia, kirpputorikauppaa, kirjoitustöitä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta alakautta synnyttämisen jälkeen pystyy muutaman päivän levon jälkeen menemään töihin jos se ei ole fyysisesti kovin raskasta. Järkevää se ei ole, siinä vaarantaa oman terveytensä, mutta jos työ on niin tärkeää ja töissä eivät ihmettele tekemisisiäsi ja isoja vaippojasi joita joudut pitämään pitkään runsaan jälkivuodon takia, niin mikä ettei. Mutta muista käydä sitten yksityisellä otattamassa rautaa suoraan suoneen, jos et halua sitä "äitiyteen kuuluvaa" järkyttävää väsymystä.
Millä tavalla tuossa vaarantaa terveytensä, jos työ ei ole fyysisesti raskasta, vaan esim. ajattelutyötä tietokoneen ääressä? Ja ainakin minä käytin muutama päivä synnytyksen jälkeen ihan samoja terveyssiteitä, joita käytin normaalistikin kuukautisten aikana. Enkä tiedä, mistä äitiyteen kuuluvasta järkyttävästä väsymyksestä puhut. Oloni oli täysin normaali noin viik
Tuotahan ei voi tietää etukäteen...
Minä esimerkiksi olen revennyt synnytyksessä niin, etten istunut 6 kuukauteen.
Jälkivuoto kestää mulla 6 viikkoa ja sitä todellakin tulee, ei puhettakaan normaaleista terveyssiteistä.
Vauva ei välttämättä anna nukkua öisin.se hoitajako sen hoitaa silloinkin?
Sektio, joo, mulla se sujui hyvin, kaverille tuli mahaan tyrä, jota operoitiin sitten myöhemmin.
Samaisella kaverilla vauva syntyi keskosena, 3 kk ennen laskettua aikaa. Synnytys käynnistyi yllättäen tai tavallaan "keskenmenolla" listerian vuoksi. Siinä ei kyllä normaali tunne-elömällä varustettu äiti töihin pysty kun on huoli vauvasta
Mutta aloittaja olikin provo
Mistä näitä ap:n kaltaisia vatipäitä oikein sikiää? Ja vielä pitäisi omaa lasta pukata? Oletko yhtään ajatusta suonut sille, jos lapsesi on vammainen tai muuten sairas, jota ei havaita ultrissa tai muuten ennen synnytystä? Laske nyt niitä kierroksia, ja nauti siitä vauvasta, jos sellainen kerran pitää haluta! Tai anna adoptioon heti laitoksella.