Onpas masentavaa katsella työmahdollisuuksia pitkäaikaistyöttömyyden jälkeen...Kaikki realistiset vaihtoehdot ovat niin surkeita joka tavoin
Olen siis 37v mies, ja olen ollut lähes koko elämäni työtön. Noin vuosi on työhistoriaa, ja koulutuksena lukio.
Nyt haluaisin muuttaa elämäni suunnan, mutta vastassa on "seinä". Kaikki tiet ovat jotenkin
niin masentavia...Työpaikat ovat umpisurkealla palkalla, matalaa statusta tai terveyttä
kuluttavia/pilaavia...Usein kaikki näitä yhdessä. Samalla kaikki kaverit ja tutut ovat
hyvissä töissä 4000-7000e bruttopalkoilla ja ovat perustaneet perheitä, matkustelevat,
ovat ostaneet asunnot yms...Enhän minä tuollaisella "paskaduunilla" edes pääsisi tätä
nykyistä elintasoani ylemmäs. Palkat ovat niin huonoja noissa. Asunnon osto olisi täysi
mahdottomuus, säästäminenkään ei onnistuisi kun samaan aikaan yksin maksaisin vuokraa.
Miten mä oikein järkeilen tuollaiseen paskaduuniin menon itselleni? Kun tuntuu että
motivaatiota ei vain löydy hakea, kun olen tarpeeksi fiksu tajutakseni ettei se johda
juuri mihinkään erilaiseen kuin nyt...
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Tällaisten takia oleskeluyhteiskunta pitää ajaa alas. Työ alkaa kiinnostaa heti, kun makaamisesta maksaminen ja ilmaisten privaattiasuntojen ylläpitäminen toimettomille lopetetaan. Nälkä ja vilu ovat parhaat motivaattorit.
Tosin työpaikkoja ei oo kaikille. Edes niille jotka oikeesti haluu töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä siihen systeemiin. Ehkä sen ulkopuolella on jotain muuta, omaa. Eikö se kerro jo jotain siitä, jos sinne ei hyväksytä.
Jos ei hyväksytä systeemiin, se kertoo siitä, ettei ihmisellä ole mitään osaamista. Niin meistä muutkin ovat vaan joutuneet syömään näkkileipää ja opiskelemaan ammatin itselleen, joskus vielä uudestaan toisen ammatin, kun ensimmäisellä ei työpaikkaa löytynyt. Minäkin jäin Koronan takia ensin lomautetuksi ja lopulta irtisanottiin. Ei siinä voinut jäädä kotiin makaamaan, kun on kouluikäiset lapset elätettävänä. Olen opiskellut lisää. Tällä hetkellä onneksi on työpaikka. Kotoa ei kukaan tule hakemaan, vaan kyllä ne opiskelut täytyy itse suunnitella.
Perustelet kivasti mutta pakko kysyä että mitä VITTUA me teemme systeemillä joka syrjii ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johonkin työllistävälle alalle opiskelemaan ja mahdollisimman isoon firmaan harjoittelemaan. Tai pieneen, jos tieto että työllistyy. Työkkärin avulla pääsee myös "kokeilemaan" uutta alaa jossain firmassa. Firma pitää itse hakea. Olet vielä nuori, mutta aika on rajallinen. Yks vaihtoehto vapaaehtoistyöhön, jossa myyt itsesi sisään.
Myyt itsesi 😂 kunnon orjuutta 🤣 vapaa ihminen vapaaehtoisesti MYY itsensä ORJAKSI
Ainoaa orjuutta on olla Kelan orjana. Silloin menettää kaiken itsemääräämisoikeuden. Ei saa edes itse päättää missä asuu. 🙄 Koska tahansa Kela voi käskeä kurssille tms. Ja nöyrä Kelan orja tottelee.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta rennosti kokovartaloelättinä ja sitten pitäisi päästä aloittamaan suoraan huipulta? Missä kunnon utopiassa tällainen olisi mahdollista? Kertokaa minulle taidan muuttaa sinne itsekin.
Tein itse pienellä palkalla páskahommia aika pitkään ja hartaasti ennenkuin oltiin edes 3000 euron kuukausipalkassa.
LOL
Sullahan ei ole vielä mitään ammattia, niin miten voit olettaa että saisit mitään ammattilaisen työtä?
Ainoa millä voit saada rahaa, ilman että menet paskaduuniin, on yrittäjyys. Siellä ne muutkin sun kaltaiset lukuhaluttomat ääliöt on, ja osa jopa menestyy kun älyävät palkata itseään fiksumpia työntekijöitä. Ja tienaavat siis toisten tekemällä työllä, oma panos kun ei ole häävi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä siihen systeemiin. Ehkä sen ulkopuolella on jotain muuta, omaa. Eikö se kerro jo jotain siitä, jos sinne ei hyväksytä.
Jos ei hyväksytä systeemiin, se kertoo siitä, ettei ihmisellä ole mitään osaamista. Niin meistä muutkin ovat vaan joutuneet syömään näkkileipää ja opiskelemaan ammatin itselleen, joskus vielä uudestaan toisen ammatin, kun ensimmäisellä ei työpaikkaa löytynyt. Minäkin jäin Koronan takia ensin lomautetuksi ja lopulta irtisanottiin. Ei siinä voinut jäädä kotiin makaamaan, kun on kouluikäiset lapset elätettävänä. Olen opiskellut lisää. Tällä hetkellä onneksi on työpaikka. Kotoa ei kukaan tule hakemaan, vaan kyllä ne opiskelut täytyy itse suunnitella.
Perustelet kivasti mutta pakko kysyä että mitä VITTUA me teemme systeemillä joka syrjii ihmisiä
Noin ajattelee elämäntapaluuserit, joita ei haluta mihinkään.. kuitenkin systeemin heittämät roposet kelpaa. 😏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että on kateellinen ihmisille, jotka ovat opiskelleet ja rakentaneet itselleen uraa. Ei se itsestään tapahdu, vaan vaatii työtä. Ei voi olettaa, että saisi vastaavan tason työtehtäviä ilman, että on tehnyt samanlaisen työn.
Toinen erikoinen asia on kategorisoida työtehtäviä paskaduuneiksi. Jos haluaa edes jonkinlaisen työuran, jostain on aloitettava. Niin tehdään yleensä nuorena. Kun ap:lla ei ole mitään todisteita työelämässä pärjäämisestä, on aloitettava niistä töistä, joihin on mahdollista päästä. Jos ne työt tekee sillä asenteella, että onpa paskaduunia, ei voi odottaa, että työelämässä pääsee myöskään eteenpäin.
Miten sillä paskaduunilla saavutetaan mitään tavoitteita elämässä? Tilanne ei juuri muutu vs. että olisi työtön.
Niillä rakennetaan se ura.
Sinulla ei ole mitään käsitystä työelämästä. Tai itsestäsi. Kuvittelet, että olet jotenkin spessu, jolla on oikeus saada elämässä etupikeuksia, kuten huipputyö huippupaikalla ilman vaivannäköä.
Sori, se osaaminen pitää hankkia koulutuksen ja työnteon avulla. Sinä alat olemaan sitäpaitsi jo liian vanha saamaan asiantuntija- alan huippupestin joissa maksetaan hyvää palkkaa, ja saa tehdä mielenkiintoista työtä. 35- vuotias on huipulla niissä hommissa, sen jälkeen alkaa alamäki työnantajien mielestä.
Jos sinun ikäisesi, töitä tekemätön laiska mätökäs haluaa tienata 5000-7000 /kk , niin siihen on vain muutama mahdollisuus: 1)ala yrittäjäksi, keksi ala tsi asia, jolla tienaa, ja tee niin p**** töitä. Voit myydä firmasi suurella voitolla.2) Ala wokt/foodora- kuskiksi- tee p****** töitä. Voit tienata sen 7000€/kk. 3) Sijoittamalla. Sinulta puuttuu alkupääoma ja taito 4) Perimällä 5) Naimalla rahaa.
Muuten voit alkaa katsella niitä mainitsemiasi pskduuneja.
Ensinnä, lukio ei edelleenkään ole mikään tutkinto vaan yleissivistävä koulutus joka antaa valmiudet opiskella korkeakoulussa. Toisekseen, jos koko nuoruus on mennyt kotona maatessa, pahalta haisten , runkaten ja pleikkaa hakaten niin peili siihen syypään kertoo. Tuttavapiirisi nuoret kävi ulkona ja tutustui vastakkaiseen sukupuoleen, pariutui ja samalla opiskeli, teki töitä ja tienaa nyt parin vuosikymmmenen jälkeen aika paljon enemmän kuin sinä. Katso peiliin. Sisäistä, että sinä olet se joka teki päätöksen olla tekemättä mitään lukion jälkeen. Olisit mennyt edes postia jakamaan niin olisi jotain työkokemusta. Ei, nysän runkkaaminen ja pleikan räplääminen oli niin paljon hauskempaa. Turha kadehtia ja katkeroitua kun olet itse tilanteesi aiheuttanut. Sulla on ollut 20 vuotta aikaa (noin) lukion jälkeen tehdä jotain. Edelleenkään et halua sanoa miksi et ole mitään tehnyt. Oikeat syyt tuli jo tossa ylempoänä todettua mutta ei unohdeta että olet selvästi nuppivikanen. Se tässä on takana loppuviimeksi.
Pitkäaikaistyöttömänä voit opiskella kaksi vuotta työkkärin tuilla. Etsi joku sopiva ala, sovi työkkärin kanssa opiskelusta ja ota oma tulevaisuutesi haltuusi. Kyllä, joudut aloittamaan matalalta etkä todennäköisesti minnekään sieltä etene. Toisaalta, oikean alanvalinnan kautta voi päästä duunarinakin kivoihin ansioihin. Vaatii työtä ja ehkä lisäopiskeluja. Mikä muistetaan on juuri se millä tuttavasi ovat edenneet. Et kai nyt tosissasi kuvittele samaan pääseväsi ilman vaivannäköä ja työtä. Miksi sinun pitäisi edes, mikä sinussa on niin ainutkertaista?
Omillaan toimeen tuleminen, vaikka pienillä tuloilla, on niin paljon parempi ratkaisu kuin sossuelättinä. Jos olisti normaali etkä latvalaho tajuaisit asian itsekin etkä tekisi näitä turhia postauksia joka toinen päivä.
Mä olin ap:n paskaduunissa. Asuntolainan viimeisen erän maksoin 2014 35-vuotiaana, täällä Tampereella.
Olet siis 37 vuotias ja onnistunut olemaan pitkään työtön ? Kerrotko miten ? Kun minä haluaisin olla työtön, mutten onnistu kun aina löytyy joku paikka, haastattelussa sössin asiat ja huomaan sitten kirjoittavan nimeä papereihin joita työsopimukseksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet pitkään ollut työtön niin ehkäpä palkkatukityöllistetty työ on hyvä mahdollisuus aloittaa jostain. Palkka ei päätä huimaa ja vaikuttaa tukiin mutta jostain se on aloitettava. Opiskelujen pariin palaaminen toinen vaihtoehto.
Ainoa asia mikä tulee suomalaiselle mieleen on että taas joku uusi tukimuoto pitäisi tähän löytyä. Mene TÖIHIN sieltä valittamasta!
Ennen motivaatio oli se, että sai elätettyä itsensä.
Nyt tämäkin on syöty kun matalapalkka-aloissa joutuu kuitenkin nostamaan tukia ja elämään tukien varassa, niin yhtä hyvin voi nostaa koko palkan tukina, näin moni ajattelee.
Toinen asia joka vie maton alta tältä "elätä itsesi, älä elä toisten rahoilla"on se, kun maahan tuodaan joka vuosi tuhansia, jotka eivät koskaan elätä itseään, niin kukaan ei koe enää minkäänlaista hyötyä sellaiseen "kortensa kekoon kantamiselle".
Jos olet pitänyt itsesi yhtään kunnossa ja peniksesi on kohtalaisen kokoinen voit myydä seksiä. Koulutuksesi riittää siihen. Tulotaso erinomainen suhteessa vaatimustasoon.
Vierailija kirjoitti:
Noin ajattelee elämäntapaluuserit, joita ei haluta mihinkään.. kuitenkin systeemin heittämät roposet kelpaa. 😏
Puhu omista ajatuksistasi vain mutta älä yleistä. Totta kai systeemin sisään mahtuu kaikki ketään pois sulkematta. Outo tapa sinulla tarkastella maailmaa.
Tukien saamista pitää muuttaa paljon nöryyttävämmäksi, jotta ap:n kaltaiset vätykset saadaan sohvalta ylös. Ei voi olla muiden tehtävä elättää työkykyistä syöttöporsasta.
Valitettavasti nykyään ihmisten kannattaa pitää kaikki ovet avoinna. Ei kannata jumittua siihen yhteen osa-alueeseen mitä haluaa tehdä huippupalkan varmistamiseksi. Sinunkin olisi ollut hyvä tehdä vaikka määräaikaisia soppareita ja sitten sen ohella oppisopimuksella johonkin alaan. Itse olen tehnyt matalapalkkaista työtä jo monta vuotta ja olen etsimässä oppisopimuspaikkaa, haluan opiskella lähihoitajaksi ja sitä kautta lastenhoitajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeistoprovo
Onko täällä muita? Yksi ja sama henkilö käy vuoropuhelua itsensä kanssa... tuosta nyt ei taatusti tienaa huippupalkkaa :D
Et sä niitä paskatöitäkään sais, vaikka hakisit. Mä oon pari vuotta vanhempi ja kokemusta paskatöistä ja vähän paremmistakin on läjes parikymmentä vuotya ja koulutusta niihin parempiinkin töihin, mutta ei nyt työttömänä pääse haastatteluun ei paskatyöhön eikä oman alan järkevään työhön. Mitään huippupalkkoja en havittele, mutta kunhan nyt ees yli 2000 e sais, nii olis joku aikuisen palkka kyseessä. Mut ku vttu pääse ees parkkipirkoksi tai paketinlajitteluun.
>katsella työmahdollisuuksia pitkäaikaistyöttömyyden jälkeen
Tuossa pitkäaikaistyöttömyys on saatu kuulostamaan joltain sairausluokitukseen kuuluvalta väistämättömältä luonnonilmiöltä.