Onpas masentavaa katsella työmahdollisuuksia pitkäaikaistyöttömyyden jälkeen...Kaikki realistiset vaihtoehdot ovat niin surkeita joka tavoin
Olen siis 37v mies, ja olen ollut lähes koko elämäni työtön. Noin vuosi on työhistoriaa, ja koulutuksena lukio.
Nyt haluaisin muuttaa elämäni suunnan, mutta vastassa on "seinä". Kaikki tiet ovat jotenkin
niin masentavia...Työpaikat ovat umpisurkealla palkalla, matalaa statusta tai terveyttä
kuluttavia/pilaavia...Usein kaikki näitä yhdessä. Samalla kaikki kaverit ja tutut ovat
hyvissä töissä 4000-7000e bruttopalkoilla ja ovat perustaneet perheitä, matkustelevat,
ovat ostaneet asunnot yms...Enhän minä tuollaisella "paskaduunilla" edes pääsisi tätä
nykyistä elintasoani ylemmäs. Palkat ovat niin huonoja noissa. Asunnon osto olisi täysi
mahdottomuus, säästäminenkään ei onnistuisi kun samaan aikaan yksin maksaisin vuokraa.
Miten mä oikein järkeilen tuollaiseen paskaduuniin menon itselleni? Kun tuntuu että
motivaatiota ei vain löydy hakea, kun olen tarpeeksi fiksu tajutakseni ettei se johda
juuri mihinkään erilaiseen kuin nyt...
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että on kateellinen ihmisille, jotka ovat opiskelleet ja rakentaneet itselleen uraa. Ei se itsestään tapahdu, vaan vaatii työtä. Ei voi olettaa, että saisi vastaavan tason työtehtäviä ilman, että on tehnyt samanlaisen työn.
Toinen erikoinen asia on kategorisoida työtehtäviä paskaduuneiksi. Jos haluaa edes jonkinlaisen työuran, jostain on aloitettava. Niin tehdään yleensä nuorena. Kun ap:lla ei ole mitään todisteita työelämässä pärjäämisestä, on aloitettava niistä töistä, joihin on mahdollista päästä. Jos ne työt tekee sillä asenteella, että onpa paskaduunia, ei voi odottaa, että työelämässä pääsee myöskään eteenpäin.
Miten sillä paskaduunilla saavutetaan mitään tavoitteita elämässä? Tilanne ei juuri muutu vs. että olisi työtön.
Vaikea uskoa että äo:si olisi noin korkea kuin ilmoitit. Jos et ymmärrä edes mitä tuossa kommentissa sinulle kerrottiin.
Johonkin työllistävälle alalle opiskelemaan ja mahdollisimman isoon firmaan harjoittelemaan. Tai pieneen, jos tieto että työllistyy. Työkkärin avulla pääsee myös "kokeilemaan" uutta alaa jossain firmassa. Firma pitää itse hakea. Olet vielä nuori, mutta aika on rajallinen. Yks vaihtoehto vapaaehtoistyöhön, jossa myyt itsesi sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, että on kateellinen ihmisille, jotka ovat opiskelleet ja rakentaneet itselleen uraa. Ei se itsestään tapahdu, vaan vaatii työtä. Ei voi olettaa, että saisi vastaavan tason työtehtäviä ilman, että on tehnyt samanlaisen työn.
Toinen erikoinen asia on kategorisoida työtehtäviä paskaduuneiksi. Jos haluaa edes jonkinlaisen työuran, jostain on aloitettava. Niin tehdään yleensä nuorena. Kun ap:lla ei ole mitään todisteita työelämässä pärjäämisestä, on aloitettava niistä töistä, joihin on mahdollista päästä. Jos ne työt tekee sillä asenteella, että onpa paskaduunia, ei voi odottaa, että työelämässä pääsee myöskään eteenpäin.
Miten sillä paskaduunilla saavutetaan mitään tavoitteita elämässä? Tilanne ei juuri muutu vs. että olisi työtön.
Vaikea uskoa että äo
Silläpä ei ole merkitystä että mitä sinä uskot.
ap
Voi myös olla osallistumatta koko työläinen/työtön -sirkukseen ja olla olematta asiasta mitään mieltä. Mitä hyötyä kohottaa itseään jos on työllinen ja alentaa itseään jos on työtön tai toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä siihen systeemiin. Ehkä sen ulkopuolella on jotain muuta, omaa. Eikö se kerro jo jotain siitä, jos sinne ei hyväksytä.
Jos ei hyväksytä systeemiin, se kertoo siitä, ettei ihmisellä ole mitään osaamista. Niin meistä muutkin ovat vaan joutuneet syömään näkkileipää ja opiskelemaan ammatin itselleen, joskus vielä uudestaan toisen ammatin, kun ensimmäisellä ei työpaikkaa löytynyt. Minäkin jäin Koronan takia ensin lomautetuksi ja lopulta irtisanottiin. Ei siinä voinut jäädä kotiin makaamaan, kun on kouluikäiset lapset elätettävänä. Olen opiskellut lisää. Tällä hetkellä onneksi on työpaikka. Kotoa ei kukaan tule hakemaan, vaan kyllä ne opiskelut täytyy itse suunnitella.
Onko sinulla sosiaalisten tilanteiden kammoa, kykenemättömyyttä sopeutua työpaikan normeihin? Tällaisia ihmisiä on paljon, taitoa olisi mutta sitten muissa asioissa eivät olekaan hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Johonkin työllistävälle alalle opiskelemaan ja mahdollisimman isoon firmaan harjoittelemaan. Tai pieneen, jos tieto että työllistyy. Työkkärin avulla pääsee myös "kokeilemaan" uutta alaa jossain firmassa. Firma pitää itse hakea. Olet vielä nuori, mutta aika on rajallinen. Yks vaihtoehto vapaaehtoistyöhön, jossa myyt itsesi sisään.
et tainnut lukea koko aloitusta, tyyppi ei halua vaivautua mihinkään, vaan saada vain hyvää palkkaa
Vierailija kirjoitti:
Myyt itsesi 😂 kunnon orjuutta 🤣 vapaa ihminen vapaaehtoisesti MYY itsensä ORJAKSI
Vierailija kirjoitti:
Mitäs Moskovaan kuuluu toveri?
Sulla on pahat psykoosit päällä
Töitä ei ole kun luntakaan ei sada. Teen keikkaa lumenauraajana, tai tein viime talvena paljon mutta nyt ei ole tänä vuonna edes lunta satanut joten ei ole töitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs Moskovaan kuuluu toveri?
Sulla on pahat psykoosit päällä
Nääh. AP se Moskovassa on.
Peppureikä myyntiin vaan! Ei susta muuhunkaan ole
Vierailija kirjoitti:
Eihän lukiopohjalla nykyaikana mihinkään oikeisiin töihin pääse. Sinun täytyy mennä kouluun. Te-rahoituksella yleensä pitkäaikaistyötön saa opiskella jonkin aikaa, esim. 2 vuotta. Opintolainaakin saat, kun sinulla ei ole vielä ammatillista koulutusta.
Tämä on se ainoa vaihtoehto. 1,5-2 vuoden koulutuksella saat jo jotain palkkatyötä ja se on se ensimmäinen porras, josta se ura polku alkaa. Myöhemmin kouluttaudut lisää ja vaihdat parempaan työhön. Ilman mitään ammattiosaamista joka on koulusta hankittu mahdollisuudet on Nolla. 0.
Rupla laskee ja Konalaa ketuttaa
Jos ei pääse heti hyvään työhön, niin silloin on parempi olla työttömyystueilla eläkeikään asti.
Incelii itketyttää kun rupla laskee eikä palkkaa tuu
15 vuotta rennosti kokovartaloelättinä ja sitten pitäisi päästä aloittamaan suoraan huipulta? Missä kunnon utopiassa tällainen olisi mahdollista? Kertokaa minulle taidan muuttaa sinne itsekin.
Tein itse pienellä palkalla páskahommia aika pitkään ja hartaasti ennenkuin oltiin edes 3000 euron kuukausipalkassa.
Tällaisten takia oleskeluyhteiskunta pitää ajaa alas. Työ alkaa kiinnostaa heti, kun makaamisesta maksaminen ja ilmaisten privaattiasuntojen ylläpitäminen toimettomille lopetetaan. Nälkä ja vilu ovat parhaat motivaattorit.
Joku tutkija sanoi noista testeistä että oikea mittari on käytännön elämästä selviäminen.