Mitä tarkoittaa olla omaishoitajana? Onko se joku virallinen asema?
Milloin esimerkiksi puolisosta tulee omaishoitaja? Pitääkö siitä ilmoittaa johonkin?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitaja voi olla ihan kuka tahansa, joka vain hoitaa apua tarvitsevaa läheistään, mutta myös omaishoidon tukea voi hakea.
Omaishoidon tukea saavalla on vastuuta ja velvollisuuksia, ja niistä irti pyristeleminen ei ole helppoa. Erityisesti huomioitavaa on minusta tämä: "Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti." Joka ikisen muun päivän olet kiinni 24/7. Googleta omaishoidon tuki ja hämmästy.
Älä erehdy hakemaan omaishoidon tukea.
Omaishoitajalla on pelkästään velvollisuuksia, oikeudet on täysin teoreettisia. Esimerkiksi Itselläni ei ole ollut kahteen vuoteen mahdollisuutta yhteenkään vapaaseen. Teoriassa niitä tarjotaan mutta hoitopaikka on 200 kilometrin päässä, joten käytännössä en mitenkään saa omaistani sinne kahden vuorokauden vapaan takia. T
En ole se, jolle vastasit, mutta olen myös ollut pitkään omaishoitajana. Nyt se on onneksi jo ohi.
Asun keskisuuressa kaupungissa, lähes keskustassa. Hoidettavalle ei vuosiin löytynyt tästä kaupungista hoitopaikkaa. Minulla ei ole oman sairauteni vuoksi ajokorttia. Hoitopailkaa tarjottiin 40-80km päästä, toisesta kunnasta. Hoidettavan tilanteen vaikeutuessa hoitojaksot olivat 180-250km päässä. Lopulta hän kulki hoitojaksolle taksilla, mutta tuonne kauemmas minun piti olla saattajana, ja palasin julkisilla = juna/ bussi pois. Jouduin mtös yöpymään hotelleissa. Kaikkialla ei ollut potilashotellia.
Tiedän, että monilla muillakin on ollut vastaavia ongelmia.
Aikoinaan mieheni halvaantui, ja selvittelimme tätä omaishoitajuusasiaa. Silloin ei ollut sote-alueita, vaan asia oli kunnan vastuulla.
Siitä sopimuksesta olisi koitunut minulle roppakaupalla vastuita, velvoitteita ja sitoumuksia. Euroakaan en olisi saanut korvausta, koska kunnalla ei kuulemma ollut rahaa. Ne kuuluisat "vapaapäivätkin" olisivat olleet vain muutaman tunnin mittaisia. Mieheni olisi haettu invataksilla aamulla, ja palautettu kotiin jo iltapäivällä.
Mieheni kanssa olimme yhtä mieltä siitä, ettei tuo järjestely olisi ollut reilua kenellekään, joten hänelle haettiin laitospaikkaa, ja hän muutti palvelutaloon.
Jostain syystä en ajattele M:n kuntaa kovin suurella lämmöllä.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoitajalla on lakisääteinen oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti. Jos omaishoitaja on kuukauden aikana sidottu hoitoon ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin, on hänellä oikeus vähintään kolmen vuorokauden mittaiseen vapaaseen kuukaudessa.
Vapaita voi myös ketjuttaa!
Niin, eli kun 7,5h/päivä 5pv/viikossa normaalista työstä kertyy lomia 2,5 päivää per kuukausi, niin tekemällä 12 hoitajan työt 24/7 365 kertyy lomia 2 per kuukausi. Lisäksi joudut anomaan lomasi sotekuntayhtymältä, jotka eivät halua puolisoasi kuin viikonlopuiksi hoitoon, eli käytännössä saat pitää yhden viikonlopun vapaata joka kuukausi.
Mikä diili... no sote säästää tuhansia ja maksaa sinulle huimat 461e korvausta, josta maksat vielä verot.
Eli saat 350e/kk siitä että olet 24/7 omaishoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet itse vienyt hoidettavan kahdensadan kilometrin päähän ja nyt valitat
?. Asumme isolla pohjois-suomalaisella paikkakunnalla mutta hyvinvointialueella ei ole täällä koskaan vapaita paikkoja vaan vuorohoitopaikka osoitetaan jostain 200 kilsan päässä olevasta laitoksesta. Hoidettava jouduttaisiin kuljettamaan paaritaksilla ja minun pitäisi olla mukana viemässä ja hakemassa, kun taksinkuljettaja ei pysty ajaessaan hoitamaan potilasta.
Tämä on sama kuin helsinkiläinen kärrättäisiin jonnekin Tampereen taakse hoitoon, jos niin kun etäisyydet tuntuu vaikeilta hahmottaa.
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on tarveharkintainen. Kunnissa on suuria eroja. Köyhä kunta ei myönnä sitten millään, koska ei ole rahaa. Helsinki on kohtuullisen varakas kaupunki, on helpompi saada. Kannattaa hakea alkuvuonna omaishoidontukea. Silloin kassassa on vielä rahaa. Toisin voi olla loppuvuonna, rahat on käytetty ja kriteerit tiukempia.
Kärjistäen, omaishoitajan kannattaa asua isossa kaupungissa. Saa palkkion ja löytyy vapaapäiväksi sijainen.
Eikö nämä ole siirtyneet hyvinvointialueiden sotekeskuksen kautta maksettavaksi?
Ja ihan samalla lailla ne sen vuoden määrärahat oli isoissakin kaupungeissa loppu, etteivät kaikki saaneet. Ja kannatti hakea loppuvuodesta, jolloin itse sopimuksen allekirjoittaminen meni alkuvuoteen. Kotikäynti kartoituksineen ei välttämättä tule ihan hetkessä ja siinä täytetty "pistelomake" menee vielä johonkin kokoukseen, joita ei hirveän usein ollut.
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan tähän hommaan ala. Läheinen laitokseen niin pelastat hänen ja oman terveytesi.
Virallisella omaishoitajalla on etuuksia, hän on kunnan/kaupungin palkkalistoilla. Hänen jaksamisestaan pidetään huolta, saa apua ja tukea sekä helpommin hoidettavan intervallijaksoille tai ainakin tilapäushoitoon tarvittaessa ja omaishoitajan lomapäivien ajaksi.
Epävirallinen omaishoitaja on oman onnensa nojassa. Vaikka tekee samoja asioita kuin virallinen omaishoitaja.
Palveluohjaaja käy kotona 6 kk välein. Kun tilanne vaatii ja haluat, palveluohjaaja hoitaa omaishoitajuuteen liittyvät asiat. Palveluohjaaja hoitaa ja huolehtii, että teillä on esim. turvapuhelin, apuvälineitä, kuljetuspalvelukortti, asiakkaan aktiviteetit (kerhot, intervallijaksot jne.) kunnossa. Häneen saat yhteyden puhelimitse tai sähköpostitse jokaisesta asiasta/huolesta. Hän on tuki ja turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vaan tähän hommaan ala. Läheinen laitokseen niin pelastat hänen ja oman terveytesi.
Kyse ikääntyneestä avioparista. Jos asuvat kotona yhdessä niin kuin ennenkin, ja toisen sairaus etenee, niin missä vaiheessa toisesta tulee omaishoitajana?
Siinä vaiheessa, kun itse haluaa ruveta. Sopimus tehdään kotona käyvän palveluohjaajan kanssa. Hän hoitaa kaiken siihen liittyvän. Kannattaa ruveta viralliseksi omaishoitajaksi.
Olin muutaman vuoden muistisairaan mieheni virallisena omaishoitajana. Sain hänet hoitokotiin esim. matkan takana olleiden hautajaisten ajaksi, risteilyn ajaksi, ym. ym. Ei mitään ongelmaa.
Kerran, kun hain hänet intervallijaksolta kotiin, eräs hoitaja kysyi minulta, miten minä jaksan 24 tuntia, kun he hoitavat vain 8 tuntia vuorollaan.
.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos eivät halua laittaa ihmistä laitokseen ahdistumaan, vaan pitää kotona. Osa on siis omahoitajia. Ellei ole lähihoitaja jossain muualla.
Ei kaikki hoidettavat ole laitoskuntoisia. Voi olla vaikkapa lapsen omaishoitaja. Lapsi käy normaalisti koulussa.
Tämä. Tuntuu että monilla on käsitys, että kaikki omaishoidettavat ovat jotain huonokuntoisia vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä höpöä koko kirjoitus. Kun aloitin omaishoitajana minulle ensimmäiseksi sanottiin että voin lopettaa koska haluan
Tarkoitettiin lopettamisella sitä, että omaishoitotuen maksaminen saatettiin lopettaa milloin tahansa. Ei sitä, että olisit saanut omaisellesi hoitopaikan koska halusit.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä höpöä koko kirjoitus. Kun aloitin omaishoitajana minulle ensimmäiseksi sanottiin että voin lopettaa koska haluan
Voit joo tai sitten et. Jos olet esimerkiksi lapsesi omaishoitaja, et voi jättää lasta hoitamatta. Seurauksena on sitten sijoitus. Joku muu hoitaa, miten hoitaa. Vanhukset pääsee laitokseen, toivottavasti. Heitteille ketään ei voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaishoidontuki on tarveharkintainen. Kunnissa on suuria eroja. Köyhä kunta ei myönnä sitten millään, koska ei ole rahaa. Helsinki on kohtuullisen varakas kaupunki, on helpompi saada. Kannattaa hakea alkuvuonna omaishoidontukea. Silloin kassassa on vielä rahaa. Toisin voi olla loppuvuonna, rahat on käytetty ja kriteerit tiukempia.
Kärjistäen, omaishoitajan kannattaa asua isossa kaupungissa. Saa palkkion ja löytyy vapaapäiväksi sijainen.
Eikö nämä ole siirtyneet hyvinvointialueiden sotekeskuksen kautta maksettavaksi?
Ja ihan samalla lailla ne sen vuoden määrärahat oli isoissakin kaupungeissa loppu, etteivät kaikki saaneet. Ja kannatti hakea loppuvuodesta, jolloin itse sopimuksen allekirjoittaminen meni alkuvuoteen. Kotikäynti kartoituksineen ei välttämättä tule ihan hetkessä ja siinä täytetty "pistelomake" menee vielä johonkin kokoukseen, joita ei hirveän use
Kokemusta on vain Helsingistä. Täällä toimi hyvin. Tosin omaishoitajan sijaisia oli vaikea saada. Lähihoitajille kun työpaikkoja on auki pilvin pimein muutenkin. Minulle tuli mielikuva, että rahaa oli helpompi saada, koska Helsingillä on enemmän rahaa. Tästä on aikaa vuosia, nyt on erilailla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ryhtyy omaishoitajaksi niin siitä ei meinaa irti päästä, vaikka hoitaja olisi huonommassa kunnossa kuin hoidettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitettiin lopettamisella sitä, että omaishoitotuen maksaminen saatettiin lopettaa milloin tahansa. Ei sitä, että olisit saanut omaisellesi hoitopaikan koska halusit.
Lopettamisesta tehdään päätös. Sosiaaliohjaajan kotikäynnin jälkeen. Ei lopeteta yhtäkkiä. Lopetin oman tukeni, koska tuli muita töitä. Omaishoidontuki olisi mennyt sivutuloverokortilla. Olisi muutenkin päättynyt omaishoidontuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit joo tai sitten et. Jos olet esimerkiksi lapsesi omaishoitaja, et voi jättää lasta hoitamatta. Seurauksena on sitten sijoitus. Joku muu hoitaa, miten hoitaa. Vanhukset pääsee laitokseen, toivottavasti. Heitteille ketään ei voi jättää.
Teoriassa vanhus pääsee laitokseen, mutta usein ei pääse. Kokemus kolmen isohkon kaupungin tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ikääntyneestä avioparista. Jos asuvat kotona yhdessä niin kuin ennenkin, ja toisen sairaus etenee, niin missä vaiheessa toisesta tulee omaishoitajana?
Äidistä tuli siinä kohti kun isä ei enää pärjännyt itse. Mitään muutahan se ei oikeastaan muuttanut kun että äiti sai vähän lisärahaa kuukausittain ja isä säännöllisesti paikan hoitolaitoksessa että äiti olisi saanut levätä. Mutta eipä ottanut vastaan. Homma kaatui siihen että äiti ei pärjännyt itsekään enää ja isän hoito lisääntyi. Kaupunki ja sosiaalipuoli tekivät alussa omat arvionsa ja lääkäri omansa ja sitten tuli sopimus omahoitajuudesta.
Olisit ketjuttanut ne vapaasi, olisit saanut kunnon loman.