Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarkoittaa olla omaishoitajana? Onko se joku virallinen asema?

Vierailija
08.12.2024 |

Milloin esimerkiksi puolisosta tulee omaishoitaja?  Pitääkö siitä ilmoittaa johonkin? 

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoidontuki on tarveharkintainen. Kunnissa on suuria eroja. Köyhä kunta ei myönnä sitten millään, koska ei ole rahaa. Helsinki on kohtuullisen varakas kaupunki, on helpompi saada. Kannattaa hakea alkuvuonna omaishoidontukea. Silloin kassassa on vielä rahaa. Toisin voi olla loppuvuonna, rahat on käytetty ja kriteerit tiukempia.

Kärjistäen, omaishoitajan kannattaa asua isossa kaupungissa. Saa palkkion ja löytyy vapaapäiväksi sijainen.

Sijainen? Kun äitini oli isäni omaishoitaja pienessä kunnassa, niin äitini vapaapäivinä isäni meni paikalliseen palvelukotiin. Oli hyvä järjestely. 

Vierailija
22/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan tähän hommaan ala. Läheinen laitokseen niin pelastat hänen ja oman terveytesi.

Kyse ikääntyneestä avioparista. Jos asuvat kotona yhdessä niin kuin ennenkin, ja toisen sairaus etenee, niin missä vaiheessa toisesta tulee omaishoitajana?

Noissa linkeissä on testilomakkrrt, joidem avulla voivmietyiä yksittäistä tiöanmrtta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan tähän hommaan ala. Läheinen laitokseen niin pelastat hänen ja oman terveytesi.

Kyse ikääntyneestä avioparista. Jos asuvat kotona yhdessä niin kuin ennenkin, ja toisen sairaus etenee, niin missä vaiheessa toisesta tulee omaishoitajana?

Sitten kun allekirjoittaa sopimuksen kunnan kanssa.

OMAISHOITAJAKSI EI KANNATA ALKAA:

- Jos olet itse vanha ja sairas, et pysty antamaan sellaista hoitoa mitä sairas oikeasti tarvitsisi. Pystyykö vanhus nostamaan puolison jos tämä kaatuu suihkussa?

- Omaisesi ei saa kunnan hoitopalveluita esim. kotihoitajaa, koska omaishoitaja on jo asunnossa koko ajan. Omaishoitaja korvaa kotihoidon kotikäynnit.

- Omaisesi ei saa laitospaikkaa ikinä, vaikka olisi sellaiseen kuntonsa vuoksi oikeutettu. Jos on vanha muistisairas ja vanha muistisairas jolla omaishoitaja, se omaishoitajaton pääsee aina ensin vanhainkotiin. Aina. Eli lopulta hoidat omaisesi hautaan asti kotona.

- Omaishoitajasopimuksen purkaminen ei onnistu, ne ei ota sua vastaan siellä sotepalveluissa niin että saisitte uuden neuvottelun. Ne vaan uhkailee oikeustoimilla jos et hoida työtä johon olet lupautunut. Jos sairastut itse, sinua ei päästetä silti irti vastuusta.

Vierailija
24/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä vuorotta se tarkoittaa, 24/7, vuodesta toiseen.

Vierailija
25/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iäkkään puolison ei kannata ryhtyä toisen omaishoitajaksi. Toki voi vähän rahaa saada ja pari vapaata kuukaudessa, mutta samalla sitoutuu hoitamaan toista siten että muut kotihoitopalvelut jäävät saamatta. Siinä sitoutuu hoitamaan kaiken.

On oikeesti tosi raskasta settiä. Omaishoitajuudesta pääsee irti kyllä jos ilmoittaa sopimuksen irtisanomisesta. Mutta korvaavien palveluiden käynnistymisesså voi olla ongelmia. 

ottakaa yhteyttä omaishoitajien liittoihin. 

terv 10v omaishoitajana

Vierailija
26/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täältä et saa asiallista vastausta. Tuskin odotitkaan. Jos tosiaan haluat tietoa niin kysy täältä:https://www.suomi.fi/oppaat/omaishoito?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAgdC6B…

- n68v -

Jos täältä EI SAA asiallista vastausta, niin miksi seuraisin ei-asiallisen viestin linkkiä yhtään mihinkään?

Vierailija
27/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista että vielä kirjoitetaan kunnista vaikka homma on sote alueiden vastuulla. Lähinnä tulee mieleen että kirjoittajat elävät menneisyydessä. Itse olin omaishoitajana äidille. Loppui joulukuussa 2019. Homman raskauden ymmärsin helmikuussa 2020 jolloin tuntui että nyt olen herännyt. Mitään en kadu ja olen onnellinen että sain hoitaa äitini ja hän asua kotona. Tuki on pieni ja kunta venkoili kaikenlaista. Jos aloitat niin ota selvää asioista. Minua auttoi suuresti kun kävin kunnan geriatrisen hoitajan tukiryhmässä jonka hän veti osana erikoistumistaan. Meillä oli viiden omaishoitajan vertaistukiryhmä. Liittyi muistisairauksiin. Älä kysele neuvoja kadun miehiltä vaan ota itse selvää asioista ja tee sen perusteella päätös. Minusta omaishoitajuua oli antoisaa aikaa kaikista ongelmista huolimatta. Omaishoitajien liitto ei sitten hoida kuin jäsentensä etuja vaikka mainostavat että ovat kaikkien omaishoitajien asialla. Itse olisin tarvinnut laki neuvoja vapaista ja vastaus oli että liity liittoon. No kantelin eduskunnan oikeusasiamiehelle ja sain kunnan ruotuun. Liitto ei ollut kiinnostunut. 

Vierailija
28/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaus on pieni, mutta saa edes vapaapäiviä. 

Äitini hoiti isääni omaishoitajana pari vuotta ja kun isän kunto huononi, äidille ehdotettiin että isä siirtyisi kokonaan laitoshoitoon. 

Vierailija
29/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja voi olla ihan kuka tahansa, joka vain hoitaa apua tarvitsevaa läheistään, mutta myös omaishoidon tukea voi hakea.

Omaishoidon tukea saavalla on vastuuta ja velvollisuuksia, ja niistä irti pyristeleminen ei ole helppoa. Erityisesti huomioitavaa on minusta tämä: "Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti." Joka ikisen muun päivän olet kiinni 24/7. Googleta omaishoidon tuki ja hämmästy.

Älä erehdy hakemaan omaishoidon tukea.

Omaishoitajalla on pelkästään velvollisuuksia, oikeudet on täysin teoreettisia. Esimerkiksi Itselläni ei ole ollut kahteen vuoteen mahdollisuutta yhteenkään vapaaseen. Teoriassa niitä tarjotaan mutta hoitopaikka on 200 kilometrin päässä, joten käytännössä en mitenkään saa omaistani sinne kahden vuorokauden vapaan takia. Tässä hommassa väsyt, sairastut itse ja alat ennenpitkää katkeroitua ja vihata sairasta läheistäsi.

Vierailija
30/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä höpöä koko kirjoitus. Kun aloitin omaishoitajana minulle ensimmäiseksi sanottiin että voin lopettaa koska haluan 

Vierailija
31/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet itse vienyt hoidettavan kahdensadan kilometrin päähän ja nyt valitat 

Vierailija
32/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämön palstan naisista tulee automaattisesti omaishoitajia, jos mies on samanikäinen tai vanhempi.

Vierailija
33/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitaja = sinut yritetään yksin manipuloida tekemään 12 hoitajan työt 24/7, koska rakastat sitä ihmistä. Hoitoa vaativa ihminen tarvitsee hoitoa koko ajan. Hoitajille se on kolmivuorotyötä, ja viikonloput päälle.

"Kyllähän rouva nyt miehensä hoitaa kun on papille luvannut, eikö olisi kohtuutonta vaatia miehelle ulkopuolista apua kun Te voitte itsekin miestänne auttaa. Hoitaja joutuisi ajamaan tänne monta kertaa päivässä." Aito kommentti soten edustajalta saman päivän aamuna kun infarktin saanut kävelykyvytön isäni lopulta pääsi laitoshoitoon. Yrittivät viimeiseen asti pakottaa äidistäni omaishoitajaa tehostetun hoivan laitospaikan sijaan.

Vierailija
34/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoidontuki on tarveharkintainen. Kunnissa on suuria eroja. Köyhä kunta ei myönnä sitten millään, koska ei ole rahaa. Helsinki on kohtuullisen varakas kaupunki, on helpompi saada. Kannattaa hakea alkuvuonna omaishoidontukea. Silloin kassassa on vielä rahaa. Toisin voi olla loppuvuonna, rahat on käytetty ja kriteerit tiukempia.

Kärjistäen, omaishoitajan kannattaa asua isossa kaupungissa. Saa palkkion ja löytyy vapaapäiväksi sijainen.

Sijainen? Kun äitini oli isäni omaishoitaja pienessä kunnassa, niin äitini vapaapäivinä isäni meni paikalliseen palvelukotiin. Oli hyvä järjestely. 

Oli? Kerro vielä vuosi. Tänä vuonna on ihan eri meno kun oli 2015. Nyt kuule säästetään!

Vierailija
35/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitaja voi olla ihan kuka tahansa, joka vain hoitaa apua tarvitsevaa läheistään, mutta myös omaishoidon tukea voi hakea.

Omaishoidon tukea saavalla on vastuuta ja velvollisuuksia, ja niistä irti pyristeleminen ei ole helppoa. Erityisesti huomioitavaa on minusta tämä: "Omaishoitajalla on oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti." Joka ikisen muun päivän olet kiinni 24/7. Googleta omaishoidon tuki ja hämmästy.

Omaishoitajalla on pelkästään velvollisuuksia, oikeudet on täysin teoreettisia. Esimerkiksi Itselläni ei ole ollut kahteen vuoteen mahdollisuutta yhteenkään vapaaseen. Teoriassa niitä tarjotaan mutta hoitopaikka on 200 kilometrin päässä, joten käytännössä en mitenkään saa omaistani sinne kahden vuorokauden vapaan takia. Tässä hommassa väsyt, sairastut itse ja alat ennen

Teillä aika iso kunta vissiin, ja sulla ei autoa siellä korvessa? 

Vierailija
36/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin sanottu. Itse mietin sitä isäni kohdalla: kysyin kahden tädin mielipidettä asiasta: Molemmat sanoi, et älä rupea, palat niin äkkiä loppuun siinä hommassa.

No, jouduin sitten kumminkin hoitamaan niitä käytännön asioita (isä ei vielä silloin ollut edunvalvonnassa) , jo pelkästään siinä meinasi mennä hermot (kaupunki ei suostunut antamaan senttiäkään, mitään osaomaishoitajan korvausta). 

Itse palkkio ei ole suuri. Palkkion päälle saa palveluseteleitä. Joilla voi ostaa myös ruokaa tai siivousapua. Tämä on merkittävä etu. Itselläni sain 24 tuntia kuussa ostoapua, a 35 €. Melkein tonnin etu kuussa.

Ei kaikki saa noita palveluseteleitä.

Vierailija
37/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaishoitajalla on pelkästään velvollisuuksia, oikeudet on täysin teoreettisia. Esimerkiksi Itselläni ei ole ollut kahteen vuoteen mahdollisuutta yhteenkään vapaaseen. Teoriassa niitä tarjotaan mutta hoitopaikka on 200 kilometrin päässä, joten käytännössä en mitenkään saa omaistani sinne kahden vuorokauden vapaan takia. Tässä hommassa väsyt, sairastut itse ja alat ennen

Saisitkohan avustusta matkakustannuksiin  sosiaalihuoltolain tai vammaispalvelulain perusteella. Oletko hakenut?

Vierailija
38/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä kaksikin kertaa harkita, ryhtyykö puolisonsa omaishoitajaksi sitovalla sopimuksella. Silloin olet todellakin vastuussa puolisosi hoidosta, etkä saa häntä minnekään, jos tulee yllättäviä menoja tai tarvitsetkin enemmän omaa aikaa kuin 2pv /kk. 

Voi olla että vastuuhoitajana toimiminen vie myös oman mielenterveyden. Kun voisi olla vähemmän kuormittavaa, jos voisi jakaa vastuuta. Ja kenties itse keskittyä olemaan puoliso toiselle, ei hoitaja.

Vierailija
39/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaishoitajalla on lakisääteinen oikeus pitää vapaata vähintään kaksi vuorokautta kalenterikuukautta kohti. Jos omaishoitaja on kuukauden aikana sidottu hoitoon ympärivuorokautisesti tai jatkuvasti päivittäin, on hänellä oikeus vähintään kolmen vuorokauden mittaiseen vapaaseen kuukaudessa.

Vapaita voi myös ketjuttaa! 

Vierailija
40/58 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshoito on niin karseaa nykyään, että äitiäni en tule sellaiseen laittamaan, jos ei ole pakko. Ryhdyn vaikka omaishoitajaksi sitten. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme