Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kitara 11 vuotiaalle?

Vierailija
07.12.2024 |

Kannattaako ensimmäiseksi kitaraksi aloittelijalle ostaa akustinen vaiko elektro-akustinen kitara? Mitä hyötyä jälkimmäisestä on ja paljonko maksaa oheiskamat? Lapsi osallistui koulussa johonkin bändikerhoon ja aikoo puolen vuoden päästä soittaa kitaraa kevätjuhlassa? En ole ihan yhtään itse musikaalinen, joten ei hajua onko tavoite edes realistinen? No, tuetaan kyllä :) Kitara ostetaan joululahjaksi ja yksityisopetusta, jos ope löytyy. 

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitaran koko on aika tärkeä juttu, jos kitara tulee 11-vuotiaalle lapselle. Esimerkiksi jos kitaran kaikukoppa on peräpäästä tosi massiivinen, lapsen voi olla vaikea saada ns. rämpytyskädelle hyvä asento. Jos taas kitaran kaula on yläpäästä melko leveä, lapsen voi olla vaikeampi ottaa sointuotteita.

Akustisen kitaran saa ihan hyvänkuuloisen jo melko halvalla, mutta hyvä sähkökitara maksaa enemmän. Siinä mielessä akustinen voi olla aloittejalle parempi. Huono puoli siinä on tietenkin se, että akustiseen kitaraan ei saa efektejä, kuten säröä. Rokkia voi kuitenkin soittaa myös akustisella niin kuin maailmantähdet tekevät unplugged-keikoilla.

Vierailija
42/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akustinen ehkä ensimmäiseksi. Muut tulee kalliimmaksi, jos ei sitten kiinnostakaan soittaa. Yamaha c40 on aika perus. Sillä pääsee jo pitkälle. 

Mulla on edelleen Yamaha C-40 ja se taisi olla peruskitara koulun musiikkiluokissa. Sen ääni kuulostaa ihan hyvältä. Ainoa valituksen aihe on minusta vähän leveä kaula.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän itse haluaa ja mikä musiikki häntä kiinnostaa? Mikä on budjetti? Jos hän haluaa myöhemmin vaihtaa toiseen, voi vanhan kitaran antaa vaihdossa.

Tärkeimpänä ikinä, kenellekään lapselle ei tule ostaa mitään yamahan kitaraa. Aloittavalle 11 vuotiaalle suosittelisin nailonkielistä akustista ja mukana voi olla aktiivimikit. Teräskielinen akustinen on sormille kova soitettava noin nuorelle. Huono laatuisesta halvasta kitarasta ei saa mitään vaihdossa. 13-15 ajatus voi muuttu ja haluta vaihtaa soitinta tai lopettaa vallan soittamisen. Laatukitarasta saa kuitekin myydessä edes osan takaisin.

Miksei mitään Yamahan kitaraa? Meillä oli lasten ensikitarana Yamahan guitalele, nykyään soittelevat mm. Fenderin Stratoa.

Itse olen vain harrastelija ja keskustellut muutamien ammattilaisten kanssa vuosien varella. Akustinen tai sähköinen yamahan kitara on "ylä ääniltä" pään hajoittava, kaikki pehmeys ja nyanssit puuttuvat. Fenderin uudemmisssa stratoissa lienee sama ongelma. Yli kirkasta soundia, maallikon termein. Yamahan halvimmat C sarjan kitarat pitäisi kieltää kouluissa.

Vierailija
44/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täsmälleen siitä, mitä lapsi itse haluaa soittaa. Me hankittiin 11-vuotiaalle täysikokoinen sähkökitara sirokaulaista mallia, mutta jotkut ostaa saman ikäisille vähän pienempiä nuorisomalleja.

Taitaa olla meidän tytön kohdalla 3/4 koko paras. Toki sitten muutaman vuoden päästä täytyy ostaa aikuisten kokoa, jos soittaa vielä.

Ei sähkökitaroissa ole mitään "nuorisomalleja" on vain täysikokoisia kitaroita.

Näin muusikkona voin todeta, että olet harvinaisen väärässä. On ns. Lyhyt skaalaisia kitaroita sekä sähkö, että akustisia nuorille suunnattuja.

Esimerkiksi Ibanez Gio mallisto.

Vierailija
45/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu täsmälleen siitä, mitä lapsi itse haluaa soittaa. Me hankittiin 11-vuotiaalle täysikokoinen sähkökitara sirokaulaista mallia, mutta jotkut ostaa saman ikäisille vähän pienempiä nuorisomalleja.

Taitaa olla meidän tytön kohdalla 3/4 koko paras. Toki sitten muutaman vuoden päästä täytyy ostaa aikuisten kokoa, jos soittaa vielä.

Näin muusikkona voin todeta, että olet harvinaisen väärässä. On ns. Lyhyt skaalaisia kitaroita sekä sähkö, että akustisia nuorille suunnattuja.

Ok, no mun aikana ei ollut mutta siitä onkin aikaa jos vuosikymmeniä.

Vierailija
46/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi musikaalinen ?

Vierailija
47/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta, minusta ei ole hyvä jos opettelee jollain lyhytskaalaisella, kun sitten kuitenkin pitää joskus vaihtaa oikean kokoiseen skaalaan ja se onkin sitten kuin aloittaisi lähes alusta koko homman.

Vierailija
48/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

stratokaster ritsi pläkmoor soittaa stratokasterii

Vierailija
49/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muusikkona ja kitaristina vastaan, että kannattaa kysyä lapselta millaista musiikkia haluaa soittaa, jos haluaa soittaa rock ja metallia niin akustisella ei tee mitään.

Jos taas haluaa soittaa kevyttä poppia ja countrya ja kansanlauluja niin silloin akustinen.

Kannattaa ostaa juniori versio suosittelen Harley bentonia . Yamaha on yliarvostettu ja kouluissa niitä on, mutta ei se kovin kummoiselta kuulosta ainakaan Nailon kielillä hyi.

Itse soitan sellaiset 3-5 tuntia joka päivä ja sormet ovat kovettuneet, joten sen takia kannattaa asentaa kitaraan vähän paksummat kielet eikä käyttää tehdas valmisteisia kieliä, koska noihin aloitus kitaroihihin monesti tungetaan kaikkein halvimmat ja ohuet kielet jotka saattaa rikkoa kokemattoman sormet ruvelle .

Kannattaa vilkaista Thomann ja gear4music. Sieltä löytyy todella hyviä aloitus settejä nuorille.

Vierailija
50/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

stratokaster ritsi pläkmoor soittaa stratokasterii

Richie onkin Kingi!!

Vierailija
51/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä voisi sanoa että huonoa kitaraa ei kannata ostaa. Ei siis mitään satasen kiinan-ihmettä, joka ei soi, ei pidä virettä, on raskas soittaa ja tappaa soittoinnostuksen alkuunsa. Vaikka joku

https://www.soitinasema.fi/product/8229/kantare-poco-s57-34-klassinen-k…

josta voi pyytää pari sataa pois myydessä. Plussana kotimainen.

Parempi paikka kysyä neuvoa on ehkä muusikoiden.net, jonka keskustelufoorumilta löytyy aihepiiriä aiheesta kuin aiheesta:

https://muusikoiden.net/keskustelu/conferences.php

Sieltä löytyy myös käytettyjen soitinten kauppapaikka, josta voi bongailla yleistä hintatasoa ja tarjontaa:

https://muusikoiden.net/tori/

Vierailija
52/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun minä olin nuori, soitonopettaja varoitti, ettei kannata ostaa halvinta kitara ja vahvistin -pakettia. No, yksi kaveri kuitenkin osti ja olihan se ääni aika puuroa, joten asiallinen varoitus oli se.

Vierailija
53/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hän itse haluaa ja mikä musiikki häntä kiinnostaa? Mikä on budjetti? Jos hän haluaa myöhemmin vaihtaa toiseen, voi vanhan kitaran antaa vaihdossa.

Tärkeimpänä ikinä, kenellekään lapselle ei tule ostaa mitään yamahan kitaraa. Aloittavalle 11 vuotiaalle suosittelisin nailonkielistä akustista ja mukana voi olla aktiivimikit. Teräskielinen akustinen on sormille kova soitettava noin nuorelle. Huono laatuisesta halvasta kitarasta ei saa mitään vaihdossa. 13-15 ajatus voi muuttu ja haluta vaihtaa soitinta tai lopettaa vallan soittamisen. Laatukitarasta saa kuitekin myydessä edes osan takaisin.

Miksei mitään Yamahan kitaraa? Meillä oli lasten ensikitarana Yamahan guitalele, nykyään soittelevat mm. Fenderin Stratoa.

Itse olen vain harrastelija ja keskustellut muutamien ammattilaisten kanssa vuosien v

Yamaha tekee myös usean tuhannen euron laatusoittimia. Maailman suurin soitinvalmistaja kyllä tietää, mitä tekee ja halvemmankin pään soittimet ovat kelvollisia.

Vierailija
54/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vain harrastelija ja ke

Mikä ihmeen Yamahan myyjä sinä olet?

Vierailija
55/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyrkkisääntönä voisi sanoa että huonoa kitaraa ei kannata ostaa. Ei siis mitään satasen kiinan-ihmettä, joka ei soi, ei pidä virettä, on raskas soittaa ja tappaa soittoinnostuksen alkuunsa. Vaikka joku

https://www.soitinasema.fi/product/8229/kantare-poco-s57-34-klassinen-k…

josta voi pyytää pari sataa pois myydessä. Plussana kotimainen.

Parempi paikka kysyä neuvoa on ehkä muusikoiden.net, jonka keskustelufoorumilta löytyy aihepiiriä aiheesta kuin aiheesta:

https://muusikoiden.net/keskustelu/conferences.php

Sieltä löytyy myös käytettyjen soitinten kauppapaikka, josta voi bongailla yleistä hintatasoa ja tarjontaa:

https://muusikoiden.net/tori/

Onhan landolakin kallis, mutta silti raskas soittaa. Sinä tuskin osaat soittaa mitään.

Capo2 Em G D A7sus4

Em G D A7sus4

Em G D A7sus4

Em G D A7sus4

Mikä alkaa noin? Jos et tiedä olet joku nokkahuilua soittava muka muusikko

Vierailija
56/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan hifistelijöitä, mutta kukin tyylillään.

Vierailija
57/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata ostaa kallista.

Tiedätkö paljonko se sattuu sormiin aluksi? Kaikki ei sitä kipua kestä ja ne rakkulat kuuluu asiaa. Mulla ku olen soittanut yli 20- vuotta on rakoilla ja menee loville sormet ja silti sattuu, mutta se kipu pitää kestää jos haluaa soittaa 3-5 tuntia ja oikeasti olla hyvä eikä mikään perus rämpyttäjä.

Ei siitä mitään tule jos soittaa 15- minuuttia päivässä 

Vierailija
58/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää käyttää capoa?

Vierailija
59/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen kitara ja opettaja tai musiikkikouluun, jossa oppii musiikin teorian ja nuotinkirjoitustaidon.

Vierailija
60/99 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää käyttää capoa?

Se ei osaa barreeta vielä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi