On se aika nurinkurista että maassa jossa maa on jäässä 8kk vuodessa suositellaan syömään hirveesti kasviksia?
Kommentit (37)
Potut porkkanat lantut nauriit tatit vahverot mustikat puolukat karpalot... tänne ei tarvitse mitään muualta rahdata tai lentää. 2 perunaa ja 1 porkkana on jo 300 g.
Vierailija kirjoitti:
No noinhan se on. Ei ole mikään ekoteko vihanneksien kasvatus täällä talvella.
Juurekset kasvatetaankin kesällä ja säilötään kellariin talven varalle syömiseksi. Myös omenat. Paljon muutakin voi säilöä ja talvella kiva hakea kellarista. Myös pakastaa voi monenlaista vihannesta kuten papuja, parsaa, parsakaalia, kukkakaalia, pinaattia ym. Tomaattia ja kurkkua nyt ei talvella kannata ostaa kun ovat kalliita ja täysin mauttomia.
No sen takia täälläpäin on harrastettu sitä sienien ja marjojen keräämistä syksyllä, Nytkö vasta heräsit siihen tosiasiaan? Mulla on pakastin täynnä itse kerättyjä sieniä ja marjoja. Myös kuivattuja sieniä.
Näin täällä on aina menty. Jos et itse viitsi mitään tehdä, joudut ostamaan muilta. Oo ens vuonna viisaampi. Mee keräämään marjoja ja tumppaa pakastin täyteen niitä, niin saat ilmaista mehua niin paljon ku maha vetää.
Vierailija kirjoitti:
Höpsistä. Mistä sä luulet että se rosolli tulee? Se oli entisaikojen salaatti. Perunoita ja kaaleja haettiin jäisinä maasta, eipähän tarvitse keittää, koska olivat valmiiksi pehmeitä.
Pullamössö siellä taas sössöttää.
Potut ja kaalit säilöttiin kellariin, ei niitä mistään jäästä kaivettu. Paitsi jos oli patalaiska ja jätti maahan. Paleltunut pottu ei ole syötävää.
Vierailija kirjoitti:
No sen takia täälläpäin on harrastettu sitä sienien ja marjojen keräämistä syksyllä, Nytkö vasta heräsit siihen tosiasiaan? Mulla on pakastin täynnä itse kerättyjä sieniä ja marjoja. Myös kuivattuja sieniä.
Näin täällä on aina menty. Jos et itse viitsi mitään tehdä, joudut ostamaan muilta. Oo ens vuonna viisaampi. Mee keräämään marjoja ja tumppaa pakastin täyteen niitä, niin saat ilmaista mehua niin paljon ku maha vetää.
Ilmaista?? Siinäkö pakastat pörrsisähkön hinnoilla, ei varmasti ole ilmaista mikään siellä pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurekset kasvatetaankin kesällä ja säilötään kellariin talven varalle syömiseksi. Myös omenat. Paljon muutakin voi säilöä ja talvella kiva hakea kellarista. Myös pakastaa voi monenlaista vihannesta kuten papuja, parsaa, parsakaalia, kukkakaalia, pinaattia ym. Tomaattia ja kurkkua nyt ei talvella kannata ostaa kun ovat kalliita ja täysin mauttomia.
Mulla se kellari on lämmin verkkokellari v. 2017 rakennetussa kerrostalossa, ei sinne mitään voi säilöä. Pakastimeen mahtuu aika vähän sinnekään. Puolet suomalaisista asuu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla se kellari on lämmin verkkokellari v. 2017 rakennetussa kerrostalossa, ei sinne mitään voi säilöä. Pakastimeen mahtuu aika vähän sinnekään. Puolet suomalaisista asuu kerrostalossa.
Ostat isomman pakastimen niin jo mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jostain syystä estynyt hankkimaan ylilmääräisen pakastimen? Kerrostalossa asuminen, jossa on lämmin verkkokellari ja ei suostuta hankkimaan extrapakastinta, on sitten oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jostain syystä estynyt hankkimaan ylilmääräisen pakastimen? Kerrostalossa asuminen,
Ymmärrätkö lainkaan että kuinka paljon pakastin kuluttaa sähköä ja että mitä se pakastaminen nyky sähkön hinnoilla maksaa? Et, ilmeisesti.
Kumma kun maailman pitkäikäisimmissä maissa kukaan ei mittaa vaa'an kanssa, tuliko nyt syötyä tarpeeksi rehuja. "No kun niissä syödään niitä jo runsaasti!" Eikä syödä. Ei kaikissa, eikä joka aterialla puolta kiloa. Japanissa voi tulla eteen läskinen possunpala ja desi raakaa kaalia lounaaksi, noin esimerkiksi. Tai ennen työpaikalle menoa syödään yksi riisipallo, jossa on täytteenä kalamajoneesitahnaa. Jokaisella aterialla ei syödä jäätäviä määriä kasviksia, varsinkaan raakana. Ei ihme että suomalaisilla on suolistovaivoja...
Vierailija kirjoitti:
Potut porkkanat lantut nauriit tatit vahverot mustikat puolukat karpalot... tänne ei tarvitse mitään muualta rahdata tai lentää. 2 perunaa ja 1 porkkana on jo 300 g.
Mutta eikö peruna ollut jossain eri kategoriassa kuin vihannekset ja hedelmät, eli sitä ei edes lasketa?
Itse en ole varma syönkö minä (normaalipainoinen nelikymppinen nainen) edes 800g päivässä, saati sitten että söisin tuon määrän vihanneksia ja hedelmiä. En ymmärrä millä pääsisin tuohon määrään paitsi jos söisin esim. neljä omenaa päivässä normaalin syömiseni lisäksi. Hedelmissä on kyllä aika paljon sokeria niin en usko että niitä on hyvä syödä tuollaisia määriä.
Vierailija kirjoitti:
Syö paskaasi
Syö sinä ensin niin olet minua edellä.
Ilmeisesti ap ei tunne oman maansa ruokaa, ruokakulttuuria eikä sen säilytystä. Nimenomaan ne kasvikset säilyvät hyvin. Ennen ruokavalion perustan muodosti leipä, puuro ja vellit. Lisäksi peruna, kaali ja juurekset. Herneet, pavut ja muu kasvisproteiini säilyvät hyvin. Marjoista tehtiin hilloa. Liha oli rahvaalle juhlaruokaa.
Luuleeko ap, että kasvisruoka tarkoittaa kasvihuoneessa kasvatettua salaattia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sä säilyvät sitä lihaa?
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun maailman pitkäikäisimmissä maissa kukaan ei mittaa vaa'an kanssa, tuliko nyt syötyä tarpeeksi rehuja. "No kun niissä syödään niitä jo runsaasti!" Eikä syödä. Ei kaikissa, eikä joka aterialla puolta kiloa. Japanissa voi tulla eteen läskinen possunpala ja desi raakaa kaalia lounaaksi, noin esimerkiksi. Tai ennen työpaikalle menoa syödään yksi riisipallo, jossa on täytteenä kalamajoneesitahnaa. Jokaisella aterialla ei syödä jäätäviä määriä kasviksia, varsinkaan raakana. Ei ihme että suomalaisilla on suolistovaivoja...
Japanilaiset syö paljon enemmän kasviksia ja kalaa kuin suomalaiset.
Ei mulla oo mitään kellaria missä säilöä mitään.
No miks jäätä sitte pitäs syyä ?