Sukunimestä kyselyä :)
Nonnih!
Nyt on sitten sellanen homma että sukunimi meni uusiksi. :) Tästä päivästä lähtien en ole enää sama joka olen ollut jo yli parikymmentä vuotta. Nyt onkin sitten opettelu että muistan/osaan kirjoittaa allekirjoituksen oikein. :)
Kyselenkin tässä kaikilta nimensä vaihtaneilta että kuinka kauan meni että totuitte uuteen nimeen? Ja opitte kirjoittamaan itsenne uudella nimellä? Saatika esittelemään itsenne uudelle henkilölle/puhelimessa tmv.? :)
Kommentit (42)
kun liimailet niitä lisänimitarroja siihen uusioperheesi ulko-oveen... Julistushan sekin on, että monelleko on siihen mennessä kuulunut.
16
asioita. t: 21 (onnellisesti yhtä miehensä kanssa)
Ps. vituttaako 16, kun ei ole kosittu?
Vierailija:
kun liimailet niitä lisänimitarroja siihen uusioperheesi ulko-oveen... Julistushan sekin on, että monelleko on siihen mennessä kuulunut.16
Ei ole tarkoituksena erota, sillä periaatteella naimisiin menin että tähän samaan sitoudun loppuelämäkseni. (Pian 11 vuotta yhdessä, niistä 6,5 vuotta naimisissa, kaksi lasta)
Jos oisin sitä mieltä ollu että joskus aion miestä vaihtaa, en todellakaan olisi häitä vietellyt.
Jos niin ikävästi joskus kävisikin että ero tulisi, en menisi uusiin naimisiin. Häitä vietän vain _kerran_ elämässäni.
-22-
Ja hienoahan se on, että ei aio erota, mutta puolet eroaa. Etkä sinä voi mitenkään tietää, ettet sinä eroa.
Ja minä olen muuten ollut jo 13 vuotta naimisissa ylpeästi omalla nimelläni, tyttärillä minun sukunimeni. Me emme ole kenenkään omaisuutta.
16
Mahtaa olla onnellinen mies tollaisessa feministiperheessä (tai sitten sitä miestä ei ole tai 16 on lepakko)
Vierailija:
Ja minä olen muuten ollut jo 13 vuotta naimisissa ylpeästi omalla nimelläni, tyttärillä minun sukunimeni. Me emme ole kenenkään omaisuutta.16
Voi mies raukkaasi. Luultavasti olet talon " isäntä" eikä siihen sillä oikealla isännällä ole nokan koputtamista. Säälin miestäsi.
Ja kun noin vahvasti olet sitä mieltä että TE sinä ja _tyttäresi_ ette ole kenenkään omaisuutta, niin eikös tyttäresi ole SINUN omaisuutta sillä että hänellä on SINUN sukunimesi? :P (ja etkös sinä tuolla samalla periaatteella ole ISÄSI tai ÄITISI omaisuutta?)
Ohhoh, en jaksa kinata kanssasi.
-22-
että sillä että otat miehesi sukunimen, annat hänelle myös perheen päätäntävallan? Just. Mitäs rakkautta se sellainen alistuminen ja alistaminen on? Minua kyllä säälittää syvästi sinunkaltaisesi.
Minä en usko muuten ollenkaan, että olet ensikierroksella naimisissa, vaan nimenomaan näitä vienos-kaikkos-hirvos-naisia, jotka ei itsekään kunnolla muista, keitä ovat. On siinä rakkaus huteralla pohjalla, kun pitää aina etiketti liimata, että itse ylipäätään muistaa, kuka kulloinkin on...
16
Valitettavasti minä olen meidän perheen isoäänisin määrääjä. :( Meidän perheessä minä olen se joka saa arjen pyörimään ja miehen siinä mukana. :)
Rakkaus on välillä tiukassa, tekis mieli antaa monoa niin että soi. Mutta silti uskon että me ollaan yhdessä hamaan tulevaisuuteen, sen verran karikoita meidän suhteessa on ollut.
Voit ihan vapaasti sääliä minua. Mulla on kaikki hyvin, lapset on terveitä, oma talo, minä ja mieheni olemme palkkatöissä. Minua ei sinun säälisi hetkauta.
Osaatko laskea?
Siinä tapauksessa laske, olenko ollut jo monesti naimisissa....
Olen 27 vuotta.
Ollaan seurusteltu pian 11 vuotta.
Esikoinen on kuusi vuotias.
Naimisissa olemme olleet 6,5 vuotta.
Vaikka tehokas olenkin, ihan niin tehokas en oo että tähän ikään mennessä oisin ollut jo monissa naimisissa. :D
Älä menetä yöuniasi, voinhan olla vaikka provo... tai mistä sitä ikinä tietää. :P
-22-
Sinähän se täällä rupeat lataamaan ja luettelemaan ja jankkaamaan.
Ja jos olet 27 vee, eroat takuulla kymmenen vuoden sisään, niin ne kaikki muutkin vienos-virtas-tiihos-seppäs-tyypit tekee.
16
Vierailija:
Sinähän se täällä rupeat lataamaan ja luettelemaan ja jankkaamaan.
Ja jos olet 27 vee, eroat takuulla kymmenen vuoden sisään, niin ne kaikki muutkin vienos-virtas-tiihos-seppäs-tyypit tekee.16
Onneksi sinä tiedät kaiken. Ehkä kymmenen vuoden päästä tulen onnittelemaan sinua ja sanon että olit oikeassa. Tai sitten en.
Sinulla meni hermot siinä kun yhtäkkiä oivalsit tuon omistussuhteen, että kun et kuulu miehellesi (???) niin kuulut isällesi. Kumpi parempi? :D
Hyvää yötä, nuku onnellisena kun tiedät että olet täysin yksin maailmassa etkä kuulu kenellekkään.
Minä nukun onnellisena, tiedän kenelle kuulun ja kuka kuuluu minulle.
-22-
varsinaisesti isäni nimi, vaan se on sukutilamme nimi. Ja se tilan nimi on periytynyt sukupolvelta toiselle aina perillisen mukaan, joista osa on ollut naisia, osa miehiä. Ja kun nainen on perinyt tilan, hänen miehensä on ottanut vaimonsa sukunimen. Se on perinteinen käytäntö ollut Suomen maaseudulla isommilla tiloilla jo vuosisatoja. Meidän suvussamme 1500-luvulta.
Että päättele sinä pikkukanasen aivoillasi mitä lystäät.
16
sinä vain kuulut hänelle, koska sinulla on hänen nimensä, hänellähän ei ole sinun nimeään... Että tosi logiikassa löytyy... Vau.
16
Vierailija:
Se on perinteinen käytäntö ollut Suomen maaseudulla isommilla tiloilla jo vuosisatoja. Meidän suvussamme 1500-luvulta.Että päättele sinä pikkukanasen aivoillasi mitä lystäät.
16
Ööh, mitenkäs sinä fiksuna ja filmaattisena sanoitkaan...
Lainaus aiemmasta kirjoituksestasi:
Vierailija - 23.02. 21:29 vastaa tähän viestiin (20/36)
17, no niinpä eletään,
joten miksi ihmeessä enää pidetään tuosta muinaisjäänteestä kynsin hampain kiinni??
16
Ilmoita asiaton viesti
:D
Kyllä tuo teidän sukutilan touhukin aika muinaisjäänteeltä kuulostaa.
Lopetahan nyt se paskanjauhaminen, samalla asialla tässä ollaan.
Yhdellä asialla kun voi olla monta perspektiiviä (voi anteeks oliko liian vaikea sana sinulle, kultapieni?)
-22-
Vierailija:
sinä vain kuulut hänelle, koska sinulla on hänen nimensä, hänellähän ei ole sinun nimeään... Että tosi logiikassa löytyy... Vau.16
Ehkä lähinnä tarkoitin sitä kun lupauduimme toisillemme, niin hyvinä kuin pahoina päivinä, siis se että menimme naimisiin. Haloooo!
Sulle avioliitto taitaa olla ihan vieras instituutio...
-22-
Tämä sukutilan mukaan tuleva nimikäytäntöhän ei ole muinaisjäänne, vaan se on tasa-arvoinen ja nykyhengen mukainen. Siinä nimi ei riipu sukupuolesta, kuten näillä virtas-tiihos-vienos-saaris-rouvasilla. Ja minun miehenihän on jo joka tapauksessa sen jo katkaissut, koska ei ottanut minun sukunimeäni, vaan piti modernisti omani.
Mitä et ymmärtänyt?
16
tarkoita sitä, että vaimon pitää vaihtaa sukunimi. Niillä asioilla ei ole mitään - siis toistan mitään - tekoa toistensa kanssa. Miten ne muka toisiinsa liittyvät??
Jos kerta nimenvaihto on yhtä kuin toiselle lupautuminen, miehesi ei siis selvästikään ole vannonut sinulle uskollisuutta, koska ei vaihtanut nimeään. Sinun logiikkasi mukaan sinä olet lupautunut hänelle, mutta hän ei sinulle. Eli onko uskottomuus hänen puoleltaan teidän liitossanne alunperinkin hyväksytty ja sovittu asia, koska hän ei ole lupautunut sinulle?? Vau, ultramoderni liitto, meillä ei onnistuisi.
16
Vierailija:
Ja minun miehenihän on jo joka tapauksessa sen jo katkaissut, koska ei ottanut minun sukunimeäni, vaan piti modernisti omani.Mitä et ymmärtänyt?
Mä lähden nyt nukkumaan. Riitti jo tää jutunjuuri. Paljonki ois mistä vielä voisin sua kärventää, mut en enää jaksa.
Ehkä itsekkin sen sitten huomaat kun pysähdyt ajattelemaan.
Sommoro, meitsi lähtee vetään.
-22-
Vierailija:
Minä ainakin haluan olla mieheni, siis nimellisestikin. Miksi ihmeessä pitää mennä naimisiin ellei sitten halua julistaa maailmalle että kuuluu miehellensä!?
Mulla on oma tahto, omat mielipiteet, vapaus ym. Ja omalla tahdollani halusin ottaa mieheni sukunimen. Minä kuulun miehelleni, ja mieheni kuuluu minulle, sitähän se naimisissa olo on.
Mun puolesta sä voit olla mikä vaan nimeltäs, minä roikun kynsin ja hampain tuossa muinaisjäänteessä ja aion suositella sitä myös omille lapsilleni. :)