Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7087)

Vierailija
781/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"YLE Spotlight Jumala vihaa avioeroa:

Monet kristilliset yhteisöt seuraavat Raamattua kirjaimellisesti ja vastustavat aktiivisesti avioeroja. Alina eli väkivaltaisessa avioliitossa ja halusi erota, mutta seurakunnan mukaan erolle ei ollut perusteita. Jere avioitui nuorena ja uskoi vakaasti, että Jumala vihaa avioeroa. Hanna ei ole uskaltanut mennä naimisiin raamatullisen avioliittokäsityksen takia. Suomen laki sanoo selvästi, että jokaisella on oikeus erota. Raamattu puolestaan sanoo yhtä selvästi, että avioero on vastoin Jumalan tahtoa."

Miksi tästä aiheesta ei näy keskustelua? Vai onko kaikki tähän liittyvä keskustelu poistettu jälleen? Ennen ei ainakaan ole voinut keskustella siitä ettei avioeroa sallita.

Nyt kun siitä on muutakin näyttöä kuin minun omakohtainen kertomani, luulisi ettei asiaa voi pimittää.

Todennäköisesti tämä fakta pyritään jälleen poistamaa

Mitä haluat tuosta asiasta käsitellä? 

Jumalan moraali on korkeampi kuin suomen laki. On olemassa vieläkin korkeampien moraalien yhteisöjä kuin kristityt, ja niissä harvemmin hyväksytään mitään lihallista sekoilua. Se että saa lihastella avioliitossa on siinä keskipaikkeilla, ehkä jopa vähän alapuolella, sillä kristitynkin yhteisön sisällä nouseminen vaatii omistautunutta selibaattia. Jeesuksen sanoin avioliitto on niille, jotka eivät pysty hillitsemään himojaan. Muiden tulisi elää kuten hän, selibaatissa.

Vastasitko oikeaan viestiin? Täällä oli aiemmin keskustelua siitä ettei avioeroa hyväksytä. Siihenhän tuossa lainauksessa näytetään viittaavan. Eli miksi tätä tosiasiaa ei saa edes ottaa esille?

Ainakin oletan, että tämä toinen kirjoittaja tarkoitti tätä. En siis itse ole kirjoittanut tuota tekstiä.

Vierailija
782/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taas tuli todistettua, että vl- sensuuri toimii ja että heillä ei ole minkäänlaista kykyä itseironiaan. Viestejä poistuu kuin Pohjois- Koreassa. Surkeaa. 

Kuule, minusta tuntuu, että sinä et ymmärrä, mitä itseironia tarkoittaa, kun syytät toisia ihmisiä sen puutteesta. Selitän nyt varmuuden vuoksi, että nimensä mukaisesti itseironia kohdistuu itseen, ei toisiin ihmisiin. Ei se, että jotkut täällä ironisoivat lestadiolaisia, ole itseironiaa vaan pelkkää ironiaa. Vai löydätkö jostakin kommentista lestadiolaisen kirjoittavan itseironisesti?

Eri-

Sehän juuri kertoo, etteivät kykene itseironiaan, ettei sitä lestadiolaisten itseironiaa koskaan nähdä missään.

En tiedä toista noin herkkähipiäistä porukkaa, joka ottaa ihan kaiken itseensä. Hirveä uhriutumisen ja poru, j

Kyllä minäkin otan välittömästi etäisyyttä, jos tuntematon tulee suoraan vittuilemaan minulle. Se tunnetaan nimellä "kiusaaminen". Tuttavien kesken siedän tuota sen mukaan, miten paljon ihminen on antanut minulle: jos ei ravitse vaan pelkästään ottaa, hän on vampyyri. Kiusaajat ovat juuri tällaisia, energiavampyyrejä. 

Sitten taas jos henkilö ei osaa luoda toisiin kontaktia muuten kuin väkivallan tai henkisen väkivallan kautta, pilkkaamalla toisia, niin tämän kannattaa suunnata ennemminkin terapiaan tai opetella vuorovaikutustaitoja, ennemmin kuin maalittaa jotain tiettyjä ryhmiä. Tai ehkäpä hänen kannattaisi lähestyä lestadiolaisia nöyremmin, hakeutua oppimaan heiltä, jos vetovoima ja pakkomielle kiusata nimenomaan lestadiolaisia on ylitsepääsemätön? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"YLE Spotlight Jumala vihaa avioeroa:

Monet kristilliset yhteisöt seuraavat Raamattua kirjaimellisesti ja vastustavat aktiivisesti avioeroja. Alina eli väkivaltaisessa avioliitossa ja halusi erota, mutta seurakunnan mukaan erolle ei ollut perusteita. Jere avioitui nuorena ja uskoi vakaasti, että Jumala vihaa avioeroa. Hanna ei ole uskaltanut mennä naimisiin raamatullisen avioliittokäsityksen takia. Suomen laki sanoo selvästi, että jokaisella on oikeus erota. Raamattu puolestaan sanoo yhtä selvästi, että avioero on vastoin Jumalan tahtoa."

Miksi tästä aiheesta ei näy keskustelua? Vai onko kaikki tähän liittyvä keskustelu poistettu jälleen? Ennen ei ainakaan ole voinut keskustella siitä ettei avioeroa sallita.

Nyt kun siitä on muutakin näyttöä kuin minun omakohtainen kertomani, luulisi ettei asiaa voi pimittää.

Todennä

Kyllähän raamatussakin sallitaan asumusero, jos asuminen kumppanin kanssa on syystä tai toisesta mahdotonta, esimerkiksi vaarallista. Jumala ei ole luonut ketään pahoinpideltäväksi tai hyväksikäytettäväksi. Ei saa kuitenkaan mennä uudelleen naimisiin, eli ei saa erota paritellakseen uuden henkilön kanssa. Jos tämä ei ole tarkoitus, niin sillä ei liene väliäkään, onko ero virallinen vai onko kyseessä vain asumusero vahingolliseen kumppaniin etäisyyden ottamiseksi.

Esimerkiksi katolisen opin mukaan avioliitto taas voi olla mitätön muutamasta syystä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Avioliiton_mit%C3%A4t%C3%B6iminen_(katoli…

Vierailija
784/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on vinksin vonksin | Päivämies

Päivämiehessä oli aika jäätävä blogikirjoitus. En nyt alleviivaa yksittäistä äitiä, vaan kulttuuria, joka monessa perheessä vallitsee. Jutussa käy ilmi, miten 3-vuotiaat lapset ulkoilevat pihalla keskenään ja kippasivat ämpäriin tehdyn kakan kukkapenkkiin, 8-vuotias kavereineen puhalsi puhallusputken läpi nuppineuloja ja ammattikouluikäinen isosisarus jäi vahtimaan koko lapsikatrasta, kun äiti kaahasi ylinopeutta viemään opistolaista bussille.

Minusta ei ole mikään ylpeilyn aihe tai "hauskaa vertaistukea" lukea tuollaista. Vastuutonta antaa pienten lasten olla keskenään ulkona (ikkunasta satunnainen vilkuilu ei ole mitään vahtimista). Tapaturmia ja kuolemantapauksia sattuikin ennen vanhaan, kun ihmiset laajemminkin tekivät näin. Lasten ulottuvilla ei kuulu pitää nuppineuloja tms vahingoittamiseen sopivaa tavaraa ja a

Monen lapsen kanssa tosiaan pitää delegoida niitä vanhempia hoitamaan nuorempia, ottaa johtoasema pelkän "emoilun" sijaan. Kyllähän tällaisten lasten persoona on todella erilainen, kuin esim. 2 lapsen perheissä kasvaneiden, tai yksin kasvaneen. Mutta ei se mitenkään viallinen ole. 

Tuo nuppineuloista skitsoilu on kyllä aivan sekopäistä. Meillä oli tuossa iässä ilmakot eli ilmakiväärit. Ja niillä ammuskeltiin ihan ilman vahtimista. Isäni taisi laittaa minut puukon kanssa yksin hakemaan pihalta oksia kun olin alle 5v. Se nyt oli jo vähän liikaa, mutta ei nuppineulalla pysty toista vahingoittamaan muuta kuin tarkoituksella ja sitten on kyllä pipipää jos niin tekee.

Vierailija
785/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas, taas tuli todistettua, että vl- sensuuri toimii ja että heillä ei ole minkäänlaista kykyä itseironiaan. Viestejä poistuu kuin Pohjois- Koreassa. Surkeaa. 

Kuule, minusta tuntuu, että sinä et ymmärrä, mitä itseironia tarkoittaa, kun syytät toisia ihmisiä sen puutteesta. Selitän nyt varmuuden vuoksi, että nimensä mukaisesti itseironia kohdistuu itseen, ei toisiin ihmisiin. Ei se, että jotkut täällä ironisoivat lestadiolaisia, ole itseironiaa vaan pelkkää ironiaa. Vai löydätkö jostakin kommentista lestadiolaisen kirjoittavan itseironisesti?

Eri-

Sehän juuri kertoo, etteivät kykene itseironiaan, ettei sitä lestadiolaisten itseironiaa koskaan nähdä missään.

En tiedä toista noin herkkähipiäistä porukkaa, joka ottaa ih

Kyllä minäkin otan välittömästi etäisyyttä, jos tuntematon tulee suoraan vittuilemaan minulle. Se tunnetaan nimellä "kiusaaminen". Tuttavien kesken siedän tuota sen mukaan, miten paljon ihminen on antanut minulle: jos ei ravitse vaan pelkästään ottaa, hän on vampyyri. Kiusaajat ovat juuri tällaisia, energiavampyyrejä. 

Sitten taas jos henkilö ei osaa luoda toisiin kontaktia muuten kuin väkivallan tai henkisen väkivallan kautta, pilkkaamalla toisia, niin tämän kannattaa suunnata ennemminkin terapiaan tai opetella vuorovaikutustaitoja, ennemmin kuin maalittaa jotain tiettyjä ryhmiä. Tai ehkäpä hänen kannattaisi lähestyä lestadiolaisia nöyremmin, hakeutua oppimaan heiltä, jos vetovoima ja pakkomielle kiusata nimenomaan lestadiolaisia on ylitsepääsemätön? 

Ok. Eli olet sitä mieltä ettei faktoista saa keskustella. Ja jos faktat ei kestä päivänvaloa on ok valehdella niiden olevan paikkansapitämättömiä. 

Näitä asioita on vaikka kuinka paljon, mitkä pyritään laukaisemaan maton alle. Viimeinen asia mikä on pyritty poistattamaan on tuo avioeroasia, ettei sitä hyväksytä.

Kieltolista on pitkä kuin nälkävuosi, mutta kaikki ne on aina kielletty valhein.

Vierailija
786/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No nyt on kyllä harvinaista että Oulussa ei olis tullu yhtäkään lestadiolaista koulussa vastaan! Ehkä et vain tunnistanut joidenkin olevan lestadiolaisia, kaikki kun ei siitä huutele."

Vastasin joskus tähän viestiin, mutta se viesti on poistettu. Ja jostain syystä tätä viestiä ei enää pystynyt edes lainaamaan. Eli vaikka klikkasin "lainaa" painiketta, ei tapahtunut mitään.

Ilmeisesti lestadiolaisten opiskelu/opiskelemattomuus on tabu, jota ei saa kommentoida. 

Eipä se minua haittaa, jos vanhoillislestadiolaiset ei halua kenenkään kuulevan totuutta. Minulle sillä ei ole mitään merkitystä, paitsi olisi ollut mielenkiintoista keskustella asiasta.

No ei sitten.

Minä olen kyllä törmännyt moniin lestadiolaisiin omalla ala

Ja siis mikä ongelma on, ettei kouluttaudu? Kyllähän he varmastikin pakollisen oppivelvollisuuden suorittavat. Sen jälkeen saa tehdä mitä haluaa ja se ei kuulu kenellekään, mitä se on.

Vierailija
787/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri-

En tiedä to

Jos fakta on se että sinä olet ruma ja pienimunainen niin haluatko vlättämättä keskustella siitä julkisesti? Ja vaikka et omasta mielestäsi olisi, niin jos minun kokemuspiirissäni olisit, niin silloinhan se olisi subjektiivinen fakta ja siitä voisi ja pitäisi sinun mielestäsi keskustella julkisesti.

Ei toimi näin. Käytöstavat ensin ja sitten kohteliaasti ja kunnioittavasti voidaan keskustella askarruttavista asioista, jos ne siis ovat sellaisia, jotka jollakin tavalla edes kuuluvat muille. Kaikki asiat eivät kuulu julkiseen keskusteluun ollenkaan.

Minulla ei ole tietoa miten lestadiolaiset suhtautuvat avioeroon ja siitä ajattelevat, mutta siinä ei ole mitään poikkeuksellista, että on yhteisöjä joilla on korkeampi moraail kuin suomen laki. Ja siinä ei todellakaan ole mitään väärää. Suomen laki on erittäin alhainen moraalin mittari ja jopa ihmisoikeuksien vastainen monessakin asiassa.

Onko sinulle siis joku onglma, jos joku uskoo elinikäiseen avioliittoon, vai mikä siinä hiertää? 

Vierailija
788/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri-

En tiedä toista noin herkkähipiäistä porukkaa, joka ottaa ihan kaiken itseensä. Hirveä uhriutumisen ja poru, j

Annatko esimerkkejä noista viimeksi mainitsemistasi asioista?

Vierailija
789/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos valitsisin erillä tavalla uskovan puolison? | Päivämies

Blogitekstissä nainen pohtii mm. miten haluaa tehdä läheiset iloisiksi valitsemalla uskovan puolison. Kun kotisiioni ja muut eivät olisi iloisia, jos puoliso olisi eriuskoinen. Lisäksi kertoo hakeneensa uskonystäviltä vahvistusta päätökselleen pysyä erossa eriuskoisista miehistä.

Musta on ihan hirveän surullista, että nuori ihminen jättää kaipaamansa parisuhde- ja perhe-elämän väliin siksi, että ei ole löytynyt samalla tavoin uskovaa miestä. Miksi näissä asioissa ei voi tehdä kompromissia? Eikö riitä, että puoliso hyväksyy sinun vl-elämäntapasi ja haet sen armonvakuutuksen sieltä kotisiionista? Elämässä nyt ei vaan aina saa kaikessa tismalleen sitä, mistä haaveilee. Eikä ne kaikki eri tavoin uskovat miehet ole mitään "huonoja", osalla voi olla hyvinkin samankaltaiset elämäntavat kuin vl-miehillä.

Ihan vain sivusta: niitä vapaana olevia vl-miehiä ei todellakaan ole jonoksi asti ikäluokassa 30-40 v. Suurin osa on pariutunut parikymppisenä ja yhtä vapaana olevaa 30-40 v vl-miestä kohden on vapaana tusina vapaita vl-naisia. Todennäköisyys sille, että löytäisit vapaan vl-miehen ja mies vielä kiinnostuisi sinusta, on häviävän pieni. Kannattaako elämänsä suurin unelma uhrata sellaisen asian tavoitteluun, joka ei toteudu todennäköisesti koskaan?

Todella toivon, että nämä parisuhdetta ja perhe-elämää kaipaavat kauan yksin olleet vl-naiset uskaltaisivat päästää yhteisön odotuksista irti ja antaa mahdollisuuden rakkaudelle.

Vierailija
790/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"No nyt on kyllä harvinaista että Oulussa ei olis tullu yhtäkään lestadiolaista koulussa vastaan! Ehkä et vain tunnistanut joidenkin olevan lestadiolaisia, kaikki kun ei siitä huutele."

Vastasin joskus tähän viestiin, mutta se viesti on poistettu. Ja jostain syystä tätä viestiä ei enää pystynyt edes lainaamaan. Eli vaikka klikkasin "lainaa" painiketta, ei tapahtunut mitään.

Ilmeisesti lestadiolaisten opiskelu/opiskelemattomuus on tabu, jota ei saa kommentoida. 

Eipä se minua haittaa, jos vanhoillislestadiolaiset ei halua kenenkään kuulevan totuutta. Minulle sillä ei ole mitään merkitystä, paitsi olisi ollut mielenkiintoista keskustella asiasta.

No ei sitten.

Minä olen

Ja siis mikä ongelma on, ettei kouluttaudu? Kyllähän he varmastikin pakollisen oppivelvollisuuden suorittavat. Sen jälkeen saa tehdä mitä haluaa ja se ei kuulu kenellekään, mitä se on.

Ei mikään, onko joku muuta väittänyt? Esitettiin vain väärää tietoa että olisivat korkeasti koulutettuja. 

Ei sillä koulutuksella ole kotiäidille juuri mitään merkitystä.

Vierailija
791/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos valitsisin erillä tavalla uskovan puolison? | Päivämies

Blogitekstissä nainen pohtii mm. miten haluaa tehdä läheiset iloisiksi valitsemalla uskovan puolison. Kun kotisiioni ja muut eivät olisi iloisia, jos puoliso olisi eriuskoinen. Lisäksi kertoo hakeneensa uskonystäviltä vahvistusta päätökselleen pysyä erossa eriuskoisista miehistä.

Musta on ihan hirveän surullista, että nuori ihminen jättää kaipaamansa parisuhde- ja perhe-elämän väliin siksi, että ei ole löytynyt samalla tavoin uskovaa miestä. Miksi näissä asioissa ei voi tehdä kompromissia? Eikö riitä, että puoliso hyväksyy sinun vl-elämäntapasi ja haet sen armonvakuutuksen sieltä kotisiionista? Elämässä nyt ei vaan aina saa kaikessa tismalleen sitä, mistä haaveilee. Eikä ne kaikki eri tavoin uskovat miehet ole mitään "huonoja", osalla voi olla hyvinkin samankaltaiset elämäntavat kuin vl-miehillä.

Ihan vain sivusta: niitä vapaana olevi

Toivon vilpittömästi vain kaikkea hyvää jokaiselle yksinelävälle vl-naiselle. Minä itse sain puolison ja perheen tavalla, jonka moni uskovainen tuomitsee. Ensimmäinen aviomieheni oli uskoton ja lähti toisen naisen matkaan ollessani vasta päälle parikymppinen. Pelkäsin jääväni yksin ja lapsettomaksi. Myöhemmin kohtasin ihanan miehen, menimme naimisiin ja saimme perheenlisäystä. Jos olisin kuunnellut tiukan uskonnollisen linjan pitäneitä tuttujani "ei saa avioitua, kun olet eronnut" - miten paljon olisinkaan menettänyt! Olen kiitollinen siitä, että en piitannut ihmisten syyllistämisestä tilanteeseeni liittyen. Elämä ei aina mene niin kuin kuvittelisi ja omaa elämää ei kannata jättää elämättä siksi, että toiset ovat eri mieltä.

Vierailija
792/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon yhteen tekstiin liittyen. Jos olisin nainen, jolle lääkäri on sanonut, että nyt ei saa enää tulla enää yhtään raskautta kohdun huonon kunnon/lukuisten sektioiden/muiden vakavien terveysongelmien vuoksi, niin ei tulis mieleenkään lähteä leikkimään hengelläni. Kyllä ne lääkärit jotain kuitenkin tietää. Valitettavasti moni nainen on ottanut turhia riskejä, ei Jumala sellaista vaadi, totuudesta eksynyt yhteisö voi toki vaatia. "Rakkaus ei tee kenellekään mitään pahaa, siinä rakkaus täyttää koko lain." Pyrkikää aina totuuteen, kaikessa. Kuten sanottu on, se mikä tuhoutuu totuuden kautta, sen kuuluukin tuhoutua. Koskee myös yhteisöjen vääriä oppeja ja käytäntöjä. 

Vierailija
793/7087 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo samanuskoisen puolison etsintä on mielestäni epäreilu kuvio naisia kohtaan. Niitä sinkkumiehiä ei lestadiolaisporukoissa yksinkertaisesti ole, kun päästään kolmekymppisiin ja siitä ylöspäin. Sama juttu kun ei-lestadiolaisilla: hyvät viedään aikaisin, osa jo alle parikymppisinä.

Lestadiolaisilla vain se ero, että parit menevät naimisiin ja markkinoille ei vapaudutakaan samalla tavalla, kun eroja ei käytännössä tule eikä uudelleenavioitumista katsota hyvällä. Siinä sitten saa miettiä kolmekymppisenä sinkkunaisena, että elääkö yksin ja ympärillä vielä uskonsisaret hokevat, että pysy vaan sinkkuna ja uskomassa.

Paljon jää hyviä ja ihania naisia rannalle, kun sopivaa miestä ei löydy. Tätä ongelmaa on niin lestadiolaisilla kuin ei-lestadiolaisillakin. Ei yksinkertaisesti ole riittävästi hyviä miehiä, osa jää väistämättä ilman.

Vierailija
794/7087 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jesaja

Lakatkaa jo tarjoamasta turhia uhrejanne,minä inhoan niiden savua! Uusikuu ja sapatti, kokoukset ja juhlat minä en siedä teidän pyhiä juhlianne ja pahoja tekojanne. Teidän uudenkuun menonne ja juhlapäivänne minä vihaan niitä. Niistä on tullut minulle taakka, jota olen väsynyt kantamaan.

Vaikka te levitätte kätenne rukoukseen,minä peitän silmäni, en tahdo teitä nähdä. Vaikka te rukoilemistanne rukoilisitte, minä en teitä kuuntele, koska kätenne ovat veren tahrimat.

Peseytykää, puhdistautukaa, tehkää loppu pahoista töistänne, ne ovat aina silmissäni. Lakatkaa tekemästä pahaa. Opetelkaa tekemään hyvää, tavoitelkaa oikeudenmukaisuutta, puolustakaa sorrettua, hankkikaa orvolle oikeus, ajakaa lesken asiaa.

-

Voi niitä, jotka vääriä säädöksiä säätävät, jotka katalia päätöksiä tekevät estääkseen heikkoja saamasta oikeutta, riistääkseen kansani köyhiltä lain turvan, anastaakseen leskien varat, ryöstääkseen orpojen perintöosan.

Miten te aiotte selviytyä tilinteon päivästä,kun kaukainen rajuilma ehtii tänne?Kenen luo silloin pakenette apua hakemaan, minne kätkette rikkautenne?

Vierailija
795/7087 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutustasosta:

Vl:ssa arvostetaan koulutusta.

Minulla 10 sisarusta, joista 3 yliopistotason tutkintoa, loput ylempi AMK. Miehelläni 6 sisarusta, kaikilla yliopistosta tutkinto. 

Tunnen useita vl-tohtoreita, myös äitejä. Tunnen vain yhden vl-äidin (ja tunnen satoja vl), jolla ei ole muuta koulutusta perusopetuksen jälkeen. 

On täysin väärä väite, että vl:t eivät kouluttaudu. 

Vierailija
796/7087 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutustasosta:

Vl:ssa arvostetaan koulutusta.

Minulla 10 sisarusta, joista 3 yliopistotason tutkintoa, loput ylempi AMK. Miehelläni 6 sisarusta, kaikilla yliopistosta tutkinto. 

Tunnen useita vl-tohtoreita, myös äitejä. Tunnen vain yhden vl-äidin (ja tunnen satoja vl), jolla ei ole muuta koulutusta perusopetuksen jälkeen. 

On täysin väärä väite, että vl:t eivät kouluttaudu. 

Olen samaa mieltä, että on täysin väärin väittää, ettei vl:t kouluttaudu. Mutta kuten muillakin väestöryhmillä, tämä asia kulkee perheittäin/suvuittain. On vl-perheitä ja sukuja, joissa isolla osalla on korkeakoulututkinto. Koulutusta arvostetaan ja siihen kannustetaan. Perhepiiristä löytyy kaikkea opettajasta lääkäriin ja papista insinööriin. Sitten taas on vl-perheitä ja sukuja, joissa koulutuksen sijaan arvostetaan kädentaitoja sekä käytännön työtä ja perhepiiristä löytyy monenlaista ammattikoulutason käynyttä ihmistä: on lvi-asentajaa, autonkorjaajaa, leipuria, lähihoitajaa, koulun keittäjää jne. 

Minusta ei ole paha asia sanoa, että koulutustaso periytyy perheessä - niinhän se tutkimusten mukaan on! Ja yhteiskunnassa tarvitaan niin kädentaitajia kuin korkeakouluttautuneitakin. Ja tilastojen valossa isolla osalla aikuisista on jokin peruskoulun jälkeinen koulutus. Tilastokeskuksen sivulta esimerkki: "Vuonna 2022 pelkän perusasteen suorittaneita 2024-vuotiaita oli 63 100 henkilöä, joka on 19 % ikäluokasta. Miehistä perusasteen varassa oli 22 % ja naisista 16 %. Perusasteen varaan jäävien osuus on noussut vuodesta 2016 eteenpäin sekä miehissä että naisissa." Sekin on hyvä muistaa, että tuohon 19 % ikäluokasta mahtuu monenlaisia nuoria aikuisia: terveiden lisäksi on eri tavoin sairaita, vammaisia, kielitaidottomia ja muualta tulleita, joilla ei ole samanlaista koulutuspolkua takana kuin muilla. Ja teknisesti tuohon tilastoon mahtuu myös parikymppiset, joilla ammattikoulu/lukio-opintojen valmistuminen on viivästynyt.

Vierailija
797/7087 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri-

En tiedä toista noin herkkähipiäistä porukkaa, joka ottaa ih

Huh! Kaikki pakkomielteiset hullut siis terapiaan, kun eivät tajua olla samaa mieltä kuin sinä😯

Yleinen keskustelu uskonnosta on siis suoraa vittuilua sinulle? 

Ja ongelmallisten opetusten/sääntöjen/kieltojen esille ottaminen ja keskustelu on pilkkaamista, maalittamista ja kiusaamista?

Ja tämä osoittaa mielestäsi näiden kirjoittajien olevan pakkomielteisiä kiusaajia!

Miksi sinun mielestäsi terapiaan kuuluvat henkilöt, jotka kykenevät muodostamaan omia ajatuksia asioista?

Eikö nämä jotka eivät siihen kykene olisi se oikea kohde terapialle?

Riittäisikö edes se että kaikki suomalaiset olisi aivopesty ajattelemaan yhtä kapea-alaisesti ja samoin kuin sinä?

Vai pitäisikö koko maailma aivopestä ajattelemaan kuin sinä?

En ymmärrä tällaisia ihmisiä, jotka eivät voi hyväksyä omasta poikkeavia ajatuksia. Ja vielä kuvittelevat että voivat kieltää muiden ajatukset.

Vierailija
798/7087 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa täällä pitää yllä käsitystä, että lestadiolaiset, varsinkin naiset, eivät kouluttaudu. Johtuuko se tietämättömyydestä vai ehkä pahantahtoisuudesta?

Kuulun itse siihen sukupolveen, jossa vanhempien työ oli pääasiassa maatilalla. He eivät itse olleet pitkälti kouluttautuneet. Joko siihen ei ollut taloudellista mahdollisuutta tai sitä ei koettu tarpeelliseksi, koska maatilalla tarvittiin työväkeä. Mutta se, miten minunkin vanhempani kannustivat meitä lapsia kouluttautumaan, olikin merkittävää. Koulunkäynti ja ahkera opiskelu menivät aina maatilan töiden edelle. Niinpä meillä sisaruksilla yhtä lukuunottamatta on yliopistotutkinto ja akateeminen ura. Hänelläkin, joka ei mennyt yliopistoon, on nykyista ylempää AMK-tutkintoa vastaava koulutus.

Omat lapseni ovat joko yliopisto- tai AMK-tutkinnon suorittaneita, samoin heidän puolisonsa. Olemme mieheni kanssa aina panneet koulunkäynnin ja opiskelun ensimmäiselle sijalle lastemme päiväjärjestyksessä. Niin tekivät myös minun vanhempani.

Ja lopuksi: mitä vikaa on kotiäitiydessä? Se, jos mikä, on rakkautta ja välittämistä lapsia kohtaan, jos siihen on mahdollisuus. Itse olen kiitollinen omalle edesmenneelle äidilleni, joka oli kotona, kun me lapset tulimme koulusta ja hyvin usein tulimme pullantuoksuiseen kotiin. Minä en ole koskaan oppinut leipomaan sellaista pullaa kuin hän teki.

On hienoa, jos pystymme arvostamaan muiden ihmisten valintoja. Olettaminen ja luuleminen on lähtökohtaisesti väärin ja varsinkin niiden perusteella tehdyt johtopäätökset ja yleistykset.

Vierailija
799/7087 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin vasta nyt ketjuun ja en ihan saa kiinni siitä, minkä asian vuoksi me vl:t tällä kertaa olemme aivopestyjä :)

Onko se tuo avioero? 

Raamatun opetuksen pohjalta tahdomme solmia avioliiton koko eliniäksi, kunnes kuolema erottaa. Jos puoliso on jollain tavalla vahingoittava, voi joutua asumaan erillään. 

Tämä samahan on myös katolisen kirkon näkemys (paitsi soellä sakramentti, meillä ei): 

Katolinen kirkko ei hyväksy avioeroa, koska se katsoo avioliiton olevan sakramentti ja elinikäinen liitto, jonka vain kuolema voi purkaa. Siviiliero on mahdollinen käytännön järjestelynä (esim. väkivaltatilanteissa), mutta se ei katkaise avioliittoa kirkon silmissä.

Vierailija
800/7087 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun on vaikea ymmärtää, miksi joku haluaa täällä pitää yllä käsitystä, että lestadiolaiset, varsinkin naiset, eivät kouluttaudu. Johtuuko se tietämättömyydestä vai ehkä pahantahtoisuudesta?

Kuulun itse siihen sukupolveen, jossa vanhempien työ oli pääasiassa maatilalla. He eivät itse olleet pitkälti kouluttautuneet. Joko siihen ei ollut taloudellista mahdollisuutta tai sitä ei koettu tarpeelliseksi, koska maatilalla tarvittiin työväkeä. Mutta se, miten minunkin vanhempani kannustivat meitä lapsia kouluttautumaan, olikin merkittävää. Koulunkäynti ja ahkera opiskelu menivät aina maatilan töiden edelle. Niinpä meillä sisaruksilla yhtä lukuunottamatta on yliopistotutkinto ja akateeminen ura. Hänelläkin, joka ei mennyt yliopistoon, on nykyista ylempää AMK-tutkintoa vastaava koulutus.

Omat lapseni ovat joko yliopisto- tai AMK-tutkinnon suorittaneita, samoin heidän puolisonsa. Olemme mieheni kanssa aina panneet koulunkäynnin j

Tuo ainakin vaikuttaa pakkomielteeltä, että aina nostat tätä samaa asiaa esille. Mitään faktoja tai linkkejä et koskaan esitä, kerrot vain että näin on.

Ensimmäinen koulutusta koskeva viesti oli sinun kirjoittama. Siinä kerroit lestadiolaisten olevan muita kouluttautuneempia. Esität siis jonkin väitteen ilman mitään näyttöä, ja sen lisäksi kiellät vielä muita ottamasta kantaa asiaan. 

Jos olisit pystynyt todistamaan väitteesi, niin tuskin muut olisivat kertoneet omista kokemuksista, jotka ovat ristiriidassa perusteettoman väitteesi kanssa.