Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (6965)
Jotenkin mietin sitä, että jos oppi on muuttumaton ja ainoa oikea ja yhteisössä asuu oikea käsitys synnistä, miksi niin paljon pahaa tapahtuu yhteisön sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole se joka tuon kirjotti, mutta toisaalta ymmärrän häntä.
Teidän nk. kritiikki on niin absurdia, yleensä pelkkiä valheita (somekirjoitiksiin perustuvia luuloja?), että siihen on mahoton vastata. Syytetään meitä tuntemattomia uskovaisia hyvin kiivaasti jostain, joka on tapahtunut ennen meijän syntymää. Tulee just sellanen olo että jotenkin häiriintynyt ihminen niitä esittää.
Olen tuo jota haukutaan. etten elä todellisuudessa, olen jotenkin häiriintynyt, katkera, tunnen kipua jne. En ole koskaan kuulunut vl-liikkeeseen, mutta vl-liikkeen tapahtumat ovat minulle tuttuja. Hoitokokoukset, henkioppi, vain me pelastumme, tervehtimättä jättäminen jne.En ole syyttänyt ketään yksittäistä ihmistä vaan Srk-ta. Sinäkin menet tuohon meitä syytetään-juttuun. Jos kuulut vl-liikkeeseen eikö sinua kiinnosta liikkeesi historia ?? Vuokko Ilola, joka on eronnut liikkeestä, on joutunut ja joutuu tuollaiseen olet katkera,häiriintynyt huutelun kohteeksi. Miten uskovaisena itseään pitävä voi nimitellä toisia ihmisiä ?? En tunne sinua etkä sinä minua, mutta silti nimittelet minua ??? Ristiriitaista kun katsoo mitä kirjoitat. Toinen kirjoittaja nimittelee minua, mutta toivottaa minulle Jumalan rakkautta , koska olen katkera, kipeä jne ??? Tulen edelleenkin ilmaisemaan mielipiteeni olipa sitten kyseessä jehovat, helluntailaiset, vl-liike jne. Kaikki mistä olen kirjoittanut on tapahtunut ja tapahtuu vl-lliikkeessä. En kirjoittele mitään pesukonejuttuja. Vl-liikkeessä on paljon hyvää, mutta myös pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei Erkki Hurtig sano mitään, niin googlaa Johanna Hurtig.
Ei ne uskalla
Vierailija kirjoitti:Miksi Pyhä Henki ei ole vl-opin mukaan muissa seurakunnissa? Tähän ei ole vieläkään tullut vastausta.
Koska sen myöntäminen ääneen, että Pyhä Henki vaikuttaa muuallakin romuttaisi koko pointin kuulua tiukasti vl-yhteisöön ja noudattaa tiukasti sen yhteisiä normeja. Siis moni varmaan aidon vilpittömästi uskoo, että Pyhä Henki on vain vl-yhteisössä. Heille ei tule mieleen, että totuus voi olla toinen tai voi jopa pelottaa miettiä muita vaihtoehtoja. On "turvallista" uskoa yksinkertaisella tavalla miten joku muu opettaa. Se aidosti lisää psyykkistä turvallisuuden tunnetta, on jokin käsitys miten maailmassa on asiat järjestäytyneet. Sillä ei oikeastaan ole edes väliä onko se valhe, ihmisen psyyke rakentuu sillä tavalla. Riittää, että edes osa totta. 

Mutta täytyy sanoa, että ymmärrän miksi moni on ihan onnellinen vl-yhteisössä, on siinä kaikista ongelmista huolimatta kristillinen sanomakin läsnä ja se on ihan aidosti ihana asia. Kun vaan se usko tosiaan keskittyisi Jeesukseen eikä oman yhteisön paremmuuteen. Jos Jeesus "jää jalkoihin" niin asiat alkaa vääristyä nopeasti pahemmin kuin "pakanoilla". Pyhyys vetää puoleensa pahuutta. Kun pyhyys poistuu, tilalle hyökkää kymmenen kertaa pahempi pahuuden määrä kuin jos siinä ei oli perin olisi ollutkaan pyhyyden läsnäoloa. Sen takia uskonnollisista yhteisöistä paljastuu monesti niin pahoja asioita, joita tavallinen maallistunut ihminen ei voi käsittää.
Minä en usko liikkeeseen, en henkilöihin, en SRK:hon, vaan Raamatun ilmoituksen mukaiseen Jumalaan ja hänen valtakuntaansa, jossa saarnataan syntien anteeksiantamusta.
Minua ei pelota, ei ärsytä eikä haittaa teidän nk kritiikkinne eikä tarinanne. Saatte rauhassa keksiä niitä lisää, ja niin se onkin Raamatun mukaista että kasaatte valheita. 
Minua pelottaa, että tuhlaatte etsikonaikanne ettekä vastaa, kun kuulette Jumalan kutsun.
Uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö pelkistä pyhistä, yhden pään  Kristuksen  alaisina, Pyhän Hengen kautta koolle kutsuttuina, yhdessä uskossa, ymmärryksessä ja ajattelussa; monien lahjojen varustamana, mutta rakkaudessa yhteen sopuisina, ilman eripuraa ja hajaannusta. Minäkin olen siitä osa ja jäsen, kaikista sen aarteista ja yhteydestä osallinen, Pyhän Hengen kautta sinne viety ja siihen liitetty sen kautta, että olen kuullut ja yhä kuulen Jumalan sanaa; sillä se on sisälle pääsemisen alku.

Katekismus, M. Luther
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Raamatun ohje siitä, miten totuudessa rakastaen huolehditaan uskonystävästä. Lähestytään aina nöyrästi ja rakkaudella.
Matteuksen evankeliumi 18:1520
Tätä kohtaa kutsutaan usein Kristuksen kirkkolaiksi, koska siinä Jeesus itse antaa ohjeen, miten seurakunnassa toimitaan, kun synti tai erimielisyys nousee uskovaisten välille.
15. Jos veljesi tekee syntiä, mene ja nuhtele häntä kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut veljesi.
16. Mutta jos hän ei kuule, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, jotta jokainen sana vahvistettaisiin kahden tai kolmen todistajan suulla.
17. Jos hän ei kuule heitäkään, ilmoita seurakunnalle.
Ja jos hän ei seurakuntaakaan kuule, pidä häntä pakana ja publikaanina.
18. Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on sidottu taivaassa, ja minkä te päästätte maan päällä
Itse asiassa tätä ei ole noudatettu. Entinen opiston rehtori pappi sanoi painokkaasti seurapuheessa, että synninpäästön voi evätä vain jos ihminen ei halua uskoa. Hoitokokouksissa joku muu päätti ihmisen puolesta mielivaltaisesti, että tämä sidotaan eikä syntiä, kuviteltua tai todellista saarnattu anteeksi kuten olisi kuulunut. Siis käytettiin valtaa, joka ei ihmiselle kuulu. Hoitokokouksia kutsuneet ihmiset ei aina edes tienneet tai ymmärtäneet mitä he olivat "hoitajien" mielestä tehneet väärin. Ei ne olleet muuta kuin hengellistä väkivaltaa ja sekoilua. Pyhä Henki on totuuden henki ja totuuden henki ei tuota tuollaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö pelkistä pyhistä, yhden pään Kristuksen alaisina, Pyhän Hengen kautta koolle kutsuttuina, yhdessä uskossa, ymmärryksessä ja ajattelussa; monien lahjojen varustamana, mutta rakkaudessa yhteen sopuisina, ilman eripuraa ja hajaannusta. Minäkin olen siitä osa ja jäsen, kaikista sen aarteista ja yhteydestä osallinen, Pyhän Hengen kautta sinne viety ja siihen liitetty sen kautta, että olen kuullut ja yhä kuulen Jumalan sanaa; sillä se on sisälle pääsemisen alku.
Katekismus, M. Luther
Kukistakaa talonpoikaiskapina ja tappakaa 100 000 ihmistä. -myöskin Luther. (Epäsuorasti)
Miksi luulet yhden ihmisen olevan kaikessa oikeassa? Onko Jumala ilmestynyt Lutherille palavassa pensaassa? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin mietin sitä, että jos oppi on muuttumaton ja ainoa oikea ja yhteisössä asuu oikea käsitys synnistä, miksi niin paljon pahaa tapahtuu yhteisön sisällä?
Koska jotkut uskoo yhteisöön eikä Jeesukseen.
Luterilaisiakin on maailmassa valtavasti. Missä on sanottu, että vain yksi herätysliike on oikeassa uskossa?
Vierailija kirjoitti:
Minä en usko liikkeeseen, en henkilöihin, en SRK:hon, vaan Raamatun ilmoituksen mukaiseen Jumalaan ja hänen valtakuntaansa, jossa saarnataan syntien anteeksiantamusta.
Minua ei pelota, ei ärsytä eikä haittaa teidän nk kritiikkinne eikä tarinanne. Saatte rauhassa keksiä niitä lisää, ja niin se onkin Raamatun mukaista että kasaatte valheita.
Minua pelottaa, että tuhlaatte etsikonaikanne ettekä vastaa, kun kuulette Jumalan kutsun.
Kaikissa kristillisissä kirkoissa saarnataan anteeksiantamusta. Miksi vain vl:t olisivat tässä jotenkin eri asemassa?
Pyhien pyhä Lutherin ja Raamatun kuva seurakunnasta
Seurakunta on Kristuksen ruumis.
Raamattu opettaa, että seurakunta ei ole vain näkyvä joukko, vaan heillä hengellinen yhteys, jossa Kristus itse on pää ja uskovat ovat hänen ruumiinsa jäseniä (Ef. 1:2223; 1. Kor. 12:1213).
Se on pyhien yhteisö, pyhitetty Kristuksessa.
Seurakunnan jäsenet eivät ole täydellisiä, mutta heidät on pyhitetty Kristuksen sovitustyön kautta ja kutsuttu elämään Jumalan armosta (Ef. 5:2527; 1. Kor. 1:2).
Se on pieni joukko maailmassa.
Todellinen Jumalan seurakunta on aina ollut vähemmistö, pieni lauma, joka elää maailmassa mutta ei ole siitä. Vain harvat kulkevat sitä kapeaa tietä, joka vie elämään (Luuk. 12:32; Matt. 7:14; Joh. 17:16).
Se on Pyhän Hengen kokoama ja ylläpitämä.
Ihminen ei voi omasta voimastaan liittyä tähän yhteyteen, vaan Pyhä Henki itse kutsuu, valaisee ja yhdistää uskovat yhdeksi ruumiiksi Kristuksessa (Ef. 4:34; Joh. 14:26).
Seurakunta on niiden joukko, jotka ovat Jumalan lapsia ja Kristuksen kanssaperillisiä. He jakavat keskenään saman armon ja hengellisen käsityksen, jonka Jumala on heille lahjoittanut (Room. 8:1617; Apt. 2:42).
Näin Raamattu ja Luther kuvaavat Jumalan seurakuntaa: maan päällä elävää yhteisöä, jossa Kristus on pää, Pyhä Henki yhdistää ja usko tekee jäseneksi. Se on pieni mutta pyhä joukko - pyhien pyhä.
Vl-liike on vähän kuin katoliset muualla maailmassa, uskonto on luonteva osa arkea ja se näkyy joka asiassa. Joitakin eroja on mutta muuten aika samanlaista. Mun silmiin ei mitään ihmeellistä, ainoastaan pidän vähän outona jos joku aidosti uskoo tiukan eksklusiiviseen oppiin mutta ei se sinänsä mun elämään vaikuta ja jokaisella on toki oikeus uskoa niin kuin haluaa.
Olisko mahdollista armahtaa ja jättää meidät tämän päivän uskovaiset syyttämättä niistä synneistä, joita hoitokokouksissa on tehty ennen syntymäämme? Aika vaikea kokea syyllisyyttä niistä.
-vl
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sua pelottaa? Kyllähän Jumala näkee jokaisen ihmisen tilanteen ja kutsuu luokseen. Sulla onkin ehkä armottomampi kuva Jumalasta kuin mulla. Mulle Jumala on rakkaus kuten Raamatussa kirjaimellisesti lukee.
Vierailija kirjoitti:
Pyhien pyhä Lutherin ja Raamatun kuva seurakunnasta
Seurakunta on Kristuksen ruumis.
Raamattu opettaa, että seurakunta ei ole vain näkyvä joukko, vaan heillä hengellinen yhteys, jossa Kristus itse on pää ja uskovat ovat hänen ruumiinsa jäseniä (Ef. 1:2223; 1. Kor. 12:1213).Se on pyhien yhteisö, pyhitetty Kristuksessa.
Seurakunnan jäsenet eivät ole täydellisiä, mutta heidät on pyhitetty Kristuksen sovitustyön kautta ja kutsuttu elämään Jumalan armosta (Ef. 5:2527; 1. Kor. 1:2).Se on pieni joukko maailmassa.
Todellinen Jumalan seurakunta on aina ollut vähemmistö, pieni lauma, joka elää maailmassa mutta ei ole siitä. Vain harvat kulkevat sitä kapeaa tietä, joka vie elämään (Luuk. 12:32; Matt. 7:14; Joh. 17:16).Se on Pyhän Hengen kokoama ja ylläpitämä.
Ihminen ei voi omasta voimastaan liittyä tähän yhteyteen, vaan Pyhä Henki itse kutsuu, valaisee ja yhdistää uskovat yhdeksi ru
Kaikella rakkaudella, tulkintaa.
Vl-opissa on niin tiukat kriteerit kuka on oikein uskomassa että eipä taida edes puolet vl-yhteisöstä sitten olla opin mukaan uskovaisia.
En ole tuo, jolle sanoit. Mutta minusta on täysin asiatonta mitätöidä kritiikki alkamalla puhua kritiikin esittäjän henkilöstä ikävästi. Antaa maallikkodiagnooseja ja leimata tämä mielenterveysongelmaiseksi, katkeroituneeksi ihmiseksi. Minusta tuo on henkistä väkivaltaa, rakkauden valhekaapuun puettuna, mutta lienee tyypillistä vlyhteisölle, valitettavasti.