Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.

Vierailija
07.12.2024 |

?

Kommentit (7592)

Vierailija
3781/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä ARMOSTA te olette pelastetut -ette itsenne kautta, se on Jumalan lahja -ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (ef. 2:8-9)

"Jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, sinä pelastut." (Room. 10:9)

Jeesus sanoi: "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu." (Mark.16:15)

Kaikki hyviä Raamatunkohtia ja kaikista on puhuttu monessa eri kohdassa Raamattua. Miten sinä nämä aiheet tulkitset?

1. Armo vs teot

2. Miten ihminen pelastuu?

3. Kaste

Vierailija
3782/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Sillä ARMOSTA te olette pelastetut -ette itsenne kautta, se on Jumalan lahja -ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (ef. 2:8-9)

"Jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, sinä pelastut." (Room. 10:9)

Kopsasin tuon jostain viestistä muutama sivu sitten, kiitos kirjoittajalle ja pahoittelut luvattomasta lainaamisesta:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3783/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hengellistä väkivaltaa se, että kokee oman uskonkäsityksen olevan oikea, ja siksi sitä tarjoaa muillekin? 

Jos on, niin silloin olen siihen syypää. Paremmaksi ihmiseksi tai paremmaksi uskovaiseksi en kyllä itseäni tunne.

Eikö tuo tulkinta johda siihen, että kaikki lähetystyötä tekevät syyllistyvät hengelliseen väkivaltaan? Kuitenkin lähetyskäsky on Jeesuksen antama.

Minun ainoa motiivini vastailla tässä ketjussa on lähetyskäsky. 

Ihan vilpittömästi luulen, että kirjoituksiasi lukemalla kenenkään päähän ei tule ajatus siitä, että tuohon joukkoon minäkin haluaisin kuulua. Sorry. 

Vierailija
3784/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hengellistä väkivaltaa se, että kokee oman uskonkäsityksen olevan oikea, ja siksi sitä tarjoaa muillekin? 

Jos on, niin silloin olen siihen syypää. Paremmaksi ihmiseksi tai paremmaksi uskovaiseksi en kyllä itseäni tunne.

Eikö tuo tulkinta johda siihen, että kaikki lähetystyötä tekevät syyllistyvät hengelliseen väkivaltaan? Kuitenkin lähetyskäsky on Jeesuksen antama.

Ihan vilpittömästi luulen, että kirjoituksiasi lukemalla kenenkään päähän ei tule ajatus siitä, että tuohon joukkoon minäkin haluaisin kuulua. Sorry. 

Älä suotta pahoittele. Jumalan sanaa on käsketty saarnaamaan sekä sopivalla että sopimattomalla hetkellä <3

Vierailija
3785/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soisin vl-liikkeen palaavan opissaan juurilleen ja siihen hengelliseen kirkkauteen, jota voi selvästi havaita Laestadiuksella. (Tarkastussaarna Sorselessa) Pätkiä saarnasta:

"Nyt tapahtui Korintin kristityille aivan niin kuin usein on tapana käydä vielä meidänkin aikoinamme, että yksi pitää enemmän siitä saarnaajasta, ja toinen siitä saarnaajasta, koska toinen saarnaaja ei ole aivan samanlainen kuin toinen ilmaisuiltaan ja puhetavoiltaan. Kuten myös silloin yksi opettaja ei ollut aivan samanlainen kuin toinen sananparsiltaan ja sanakäänteiltään, vaikka he kaikki tekivät työtä samalla perustuksella, ja saarnasivat samasta asiasta, nimittäin ristiinnaulitusta Kristuksesta. Siitä Korinttolaiset ottivat aihetta repiä itsensä puolueiksi ja sanoa: Minä olen Paavalin, minä olen Apollon, minä olen Keefaksen, minä olen Kristuksen. Niin kuin vieläkin tapahtuu, kun kristityt pois reväistyinä hengen yhteydestä alkavat punnitsemaan sanoja ja hieromaan kirjainta. Silloin ilmestyy puolueita ja hajaannuksia seurakunnassa. Niin on tapahtunut aina Paavalin ajasta asti, ja tapahtuu vielä tänäkin päivänä. Mutta Paavali osoittaa nyt Korintin kristityille, että sellainen hajaannus opissa ei voi sopia yhteen totisen kristillisyyden kanssa

-

Vielä suuren vainon aikana, kun kristittyjen veri virtasi pakanain piilukirveen alla, oli olemassa aika monta erityistä lahkoa ja puoluetta, joista yksi uskoi olevansa parempi kuin toinen, vaikka he kaikki taistelivat saman asian puolesta. Ja vielä enemmän puolueita syntyi vainojen jälkeen. Silloin erityiset puolueet alkoivat tuomita, nimittämään kerettiläiseksi ja vainoamaan toisiaan. Yksi sanoi: Minä olen oikeassa. Toinen sanoi: Minä olen oikeassa. Ja niin edelleen, kolmas ja neljäs: Minä olen oikeassa. Kuka oli oikeassa? Minä luulen, että se oli oikeassa, joka ei koskaan sekoittanut itseään tuonkaltaisiin sanariitoihin, vaan piti yksinkertaisesti kiinni Kristuksesta kirjoitetun sanan mukaisesti. Usein riideltiin hirmuisesti vihalla ja kiukulla yhdestä ainoasta kirjaimesta, joka oli kirjoitettuna uskonkappaleeseen. Kuka oli oikeassa? Ehkä se, joka vähiten punnitsi sanoja, ja joka kaikkein vähiten oli hieromassa kirjainta."

Vierailija
3786/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja vielä tänäkin päivänä on olemassa äärettömän monia puolueita itsessään luterilaisessa seurakunnassa, jotka kaikki luulevat olevansa oikeassa: herrnhutilaiset, kveekarit, metodistit, pietistit. Kuka on oikeassa? Kun yksi tuomitsee toistaan, kuka on oikeassa? Ehkä se, joka vähiten huutaa ja kerskaa uskonopistaan. Sillä oikea kristillisyys ei koostu tyhjistä sanoista. Se koostuu hengestä ja totuudesta. Se koostuu sisäisestä ihmisestä, joka on Jumalan mielen jälkeen hengen yhteydessä. Tässä oikeassa kristillisyydessä ei ole kysymys yhdestä kirjaimesta enemmin tai vähemmin ulkonaisessa tunnustuksessa, vaan tässä on kysymys sydämen sisäisestä elämästä yleisessä sovintoarmossa ja yleisen sovintoarmon kautta Kristuksessa.

-

Vai oletko sitä mieltä, että Jumalan Henki antaa kahlita ja sitoa itsensä kuolleen kirjaimen puomien ja lukkojen taakse? Kiitos ei, ystäväni! Kristillisyys ei anna itseään sidottavan kiinni siihen eli siihen uskontunnustukseen, joka kuitenkin on ihmistekoa, olkoonpa se kuinka puhdasoppinen tahansa. Vaan totinen kristillisyys on itse vapaa, ja tekee vapaaksi, niin kuin Henki, joka herättää totisen kristillisyyden, on vapaa. Se vapauttaa kirjaimen pakosta.

-

Ja vielä tänäkin päivänä voi olla tarpeellista toistaa ja selittää samat sanat, kun kristillisyys ei ole ainoastaan sekoitettu ja poljettu monien puolueitten ja lahkojen kautta, jotka ovat niin kuin sidottu nauta kirjaimen pakon alla, ja sanovat: Minä olen kalvinilainen, minä olen luterilainen, minä olen pietisti,minä olen kveekari, minä olen herrnhutilainen, minä olen uuslukija, minä olen vanhalukija. Luuletkos Jumalan Hengen antavan sitoa itsensä kirjaimeen tai ulkonaiseen tunnustukseen? Luuletkos, että oikea kristitty antaa sitoa itsensä kiinni kuolleeseen kirjaimeen, niin kuin koira sidotaan kiinni muurintolppaan?

-

Minä sanon teille, että Jumala on voimallinen herättämään Aabrahamille lapsia näistä kivistä. Niin Johannes sanoi juutalaisille, jotka myös luulivat olevansa oikeassa opissa lain ja kirjaimen pakossa. Ja jos Paavali nousisi ylös tänä päivänä kristillisyyden kirkkaasta aamusta, eli jos Johannes Kastaja heräisi kristillisyyden ensimmäisestä liekistä, eli jos yksi Luther nostaisi päänsä pian sammuneesta kristillisyyden iltahämärästä, arvaattekos, mitä näillä miehillä olisi sanottavaa, kun he saisivat nähdä koko kristikunnan rikki hajonneena niin moniin eri lahkoihin ja puolueisiin, joista kaikki ja joka ainoa uskovat olevansa oikeassa opissa? He varmaankin valittaisivat enemmän kuin yhden kerran, ja vuodattaisivat katkeria kyyneleitä sen hirmuisen sokeuden tähden, ja sen järkyttävän pimeyden tähden, jolla sielunvihollinen on ympäröinyt ja pettänyt koko sokean maailmanjoukon, joka vaeltaa niin kuin sikalauma, jota sudet ajavat takaa alas pohjattomuuteen, eli vangittuna ja kiedottuna saatanan verkkoihin, kuolleen kirjaimen raskaan rautaikeen alle. En tahdo sanoa kaikkea, mitä ajattelen siitä hirmuisesta orjuudesta, jonka alla viekas vihollinen pitää ihmisraukkojen omiatuntoja painettuna kirjaimen pakon alle. Siitä tulee iankaikkinen orjuus. Juuri tässä saatanan orjuudessa moni, jolla on hellä omatunto, näivettyy, koska hän ensimmäisen heräyksen jälkeen alkaa punnita sanoja ja hieroa kirjainta. Silloin syntyy puolueita. Silloin tulee lahkoja ja hajaannuksia opissa. Silloin tulee ydin kristillisyydestä hävitetyksi. Elämä ja henki sammuu. Elävä usko tulee kuolleeksi kirjaimen uskoksi. Rakkaus Jumalaan tulee teeskentelijän kaavuksi. Hengellinen ylpeys, sietämätön saatanan haju ja löyhkä, joka saastuttaa kalliisti lunastetun sielun ulkokullaisuuden myrkyllä."

Vierailija
3787/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Rakkaat lapset! Varokaa näitä susia lammasten vaatteissa, jotka tahtovat niellä teidän sielunne elävältä. He tulevat hiipien kauniilla sanomilla, ja tahtovat houkutella teitä pois yksinkertaisuudesta Kristuksessa, tuoden verukkeenaan sisäisen hengellisen valon, jota ei löydy sanassa. Mutta kun tulee kysymykseen, että he osoittaisivat uskonsa ja rakkautensa Jumalaan ja lähimmäiseen muutamilla pienillä maallisten etujen uhrauksilla, silloin he hiipivät pois ja vetävät häntänsä koipien väliin niin kuin häpeälliset koirat. Varokaa, he näyttävät paisuneilta sammakoilta. He ovat hengellisen ylpeyden paisuttamia. He ryömivät armonjärjestyksen yli, ja tahtovat myös pettää muita tekemään samoin. Mutta hedelmästä te tunnette heidät, sillä suurin teeskentelijä tulee lopulta suurimmaksi kelmiksi.

-

Toinen joukko on painettuna kirjaimen pakon alle, saanut vaikeasti avattavan solmun omalletunnolleen, mitä ei yksikään ihminen voi avata, jos ei Jumala, joka on niin armollinen hyvää tarkoittavia, mutta eksyväisiä sieluja kohtaan, avaa tätä vaikeaa solmua, ja päästä näitä herkkiä omiatuntoja kirjaimen pakon alta, ja anna heidän maistaa hengellisen vapauden elämää ja ydintä. Sillä onhan täällä myös monta, jotka tarkoittavat täyttä totta vakavasti tutkiessaan sanaa, etsiessään armoa, rukoillessaan kätketyssä hiljaisuudessa salaisilla huokauksilla ja rukouksilla yövuoteellaan.

-

Jumala suokoon, että ne harvat yksinäiset, vakavissaan armoa etsiväiset sielut, jotka ovat tässä seurakunnassa ja vaeltavat niin kuin lampaat, joilla ei paimenta ole, jotka yksinäisyydessään ja hengellisessä köyhyydessään etsivät uutterasti, vakavasti ja rehellisesti autuaaksi tekevää armoa uskon ja rakkauden kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen, Jumala antakoon heille armonsa ja rauhansa ja iankaikkisen autuuden Jeesuksen Kristuksen tähden."

Vierailija
3788/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle, joka löydät noita saarnoja jostain. On mukava lukea! Meillä luetaan seuroissa vain Raamattua, niin nuo on jääneet tuntemattomiksi aiemmin :)

Vierailija
3789/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
3790/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fariseuksilla oli ulkonäkösääntöjä eli he halusivat ulkonäöllään todistaa oikeaa uskoa.

Näetkö tässä yhtäläisyyttä vl:n ulkonäkösääntöjen kanssa?

Jeesuksen mukaan usko on sisäistä eikä Jumala katso kenenkään ulkonäköä.

Mitä tähän vastaatte? Eikö maljan kiillottaminen ulkoapäin eli ulkonäkösäännöt ole omavanhurskautta? Katse kiinnitetään ulkoisiin asioihin sisäisten sijaan.

Voin vastata vain omalta osaltani, en tiedä onko ketjussa nyt muita vl vastaajia.

Tähän olen vastannut jo tosi monta kertaa, joten pahoittelut, kun toistan itseäni:

Ulkonäköön liittyvät asiat ovat tapakulttuuria ja kuuluvat ehdonvallan asioihin. 

Raamatussa ehdonvallan asiat tarkoittavat niitä asioita, jotka eivät itsessään ole syntejä tai pakollisia, vaan omantunnon ja viisauden varaan jätettyjä toisin sanoen, ne eivät ole suoraan kiellettyjä tai käskettyjä. Niitä voi tehdä tai olla tekemättä, kunhan toimii rakkaudessa eikä viettele toista syntiin.

Pyydä raamatunkohtia, jos et löydä.

Suurin osa vl ajattelee nykyisin että ne on ehdonvallan asioita ja tapakulttuuria. On  yhä vieläkin vl ketkä ajattelee ehdonvallan asioista että heidän tapa on ainoa ja oikea. He eivät salli uskomisen vapautta muillekkaan vaan haluavat asettaa lain orjuuden alle. "Älä tee" "älä maista" "älä käytä" jne. Siinä unohtuu kokonaan se että uskovainen pelastuu yksin armosta. Kaikki omavanhurskaus on saastaa Jumalan silmissä.

Vierailija
3791/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyi mielenkiintoinen teksti netin syövereistä:

1/3

Laestadius: Ja kun katuvainen ei voi itse uskoa tehdä, niin seurakunnan pitää vakuuttaa katuvaisia Jumalan armosta ja syntien anteeksi saamisesta papin tai jonkun muun kristityn kautta ei ainoastaan saarnaviran kautta, vaan jokaisen ihmisen kautta, joka itse on armoitettu.

Tuota Laestadiuksen saarnaa vähän tutkii, niin tulee selkeästi esiin ihmisen, olkoonkin uskovan ihmisen rooli, synninpäästön tapahtumassa. Laestadius: katuvainen ei voi itse uskoa tehdä. Herää kysymys; voiko sitten seurakunta synnyttää uskoa? Me kokemuksesta tiedämme, että ei voi, ei seurakunta, eikä yksityinenkään ihminen. Olkoon hän pappi tai muu uskova.

Kenellä siis on valta ja avaimet ovat? Eikö sillä, joka uskon synnyttä, sillä vain uskon kautta ihminen kykenee uskomaan syntien anteeksi saamiseen! Synninpäästön sanat eivät tehoa, eli synnytä uskoa, ei vaikka uskova kuinka saarnaisi; Jeesuksen nimessä ja veressä, ovat syntisi anteeksi. 

Mihin sitten laitetaan Jeesuksen selkeät sanat: Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi. 

Taasen me joudumme sen tosiasian eteen, että yksittäistä raamatun kohtaa ei voida ottaa ja sanoa; tämä on näin ja piste! Tulee nytkin etsiä ja tutkia Jeesuksen käskyn mukaan: Sillä jokainen joka anoo, se saa, ja joka etsii, se löytää, ja joka kolkuttaa, sille avataan.

Vierailija
3792/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/3

Nyt kun me olemme etsineet Jeesuksen neuvon mukaan, meille avautuu tuo Pietarin saarna:

Ap.t. 13: 38 Tietäkää siis, veljet: hänen ansiostaan teille julistetaan synnit anteeksi, ja hänen ansiostaan jokainen, joka uskoo, tulee vanhurskaaksi,

Eli siis, miten ja kuka antaa Pietarin sanojen mukaan synnit anteeksi, eikö se saa synnit anteeksi joka uskoo? Kuka antoikaan uskon, eikö itse Jumala. Mihin siis tarvitaan uskovaa? Mihin tarvittiin Pietaria, eikö saarnaamaan evankeliumia, kertomaan tästä ilosanomasta: teille on syntynyt vapahtaja.

Pietari ei saarnannut; usko Jeesuksen nimessä ja veressä syntisi anteeksi. Vaikka Pietari ei noita synninpäästön sanoja sanonutkaan, hän kertoi saarnassaan, miten Uskovaiset fariseukset vaativat Jeesuksen ristiin naulitsemista: Mitään syytä kuolemantuomioon he eivät voineet esittää, mutta silti he vaativat Pilatusta teloittamaan hänet.

Syntinen saa syntinsä anteeksi ainoastaan uskomalla, ei joittenkin sanamuotojen välityksellä. Mihin siis Raattamaa tarvitsi noita väkeviä sanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä? 

Minäpä kerron, miten minun lapsuuteni aikana jotkut, ei kaikki, saarnamiehet ymmärsivät tämän asian: Yleensä saarnoissa selitettiin, että synnit saadaan anteeksi ainoastaan uskomalla ja vaikka ei kysy yhdeltäkään uskovalta synninpäästöä, vain uskoo, saa syntinsä anteeksi. Ei tarvitse edes kertoa kenellekään toiselle; minäkin uskoin!

Vierailija
3793/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3/3

Saarnamiehet kertoivat. Koskaan ei ole Jumalalle syntynyt kuitenkaan mykkiä lapsia. Tällä he tarkoittivat sitä, että kun ihminen pääsee uskomaan, syntyy suuri ilo. Koska hän saa kaikki elämänsä erheet, heti ja nyt ja tässä anteeksi. Tämä vapautus aiheuttaa niin suuren helpotuksen ja ilon, ettei hän kykene, ei vaikka yrittäisi olla kertomatta, hän kertoo ilostaan jopa niille ihmisille jotka eivät vielä usko ja toivoo, että hekin uskoisivat. 

Kysymme siis uudelleen: Mihin siis Raattamaa tarvitsi noita väkeviä sanoja; Jeesuksen nimessä ja veressä? Niin kuin oli Raattamaan aikana, niin on myös tänään, meitä heikkoja ihmisiä, jotka emme tahdo kyetä uskomaan, että Jumala armahtaa ihan noin vain, kun vain uskomme. Tämän hoksasi myös Raattamaa ja käytti väkeviä sanoja; nimessä ja veressä. Näin hän auttoi sitä heikkoa uskovaa, vahvistaen häntä, että hän pääsi vapaaksi epäilyksistään.

Nykyään vl uskovien opetuksessa on korostunut synninpäästön sanat; Jeesuksen nimessä ja veressä ovat syntisi anteeksi. Näitä synninpäästön sanoja on myös alettu kutsumaan evankeliumiksi ja myös siunaukseksi. 

Kun näin saarnoissa opetetaan, on opetus mennyt isiin ja äiteihin perille niin, että he käyvät saarnaamassa hyvinkin pienille lapsilleen joka ilta synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Uskoen myös, että tämä on siunaus.

Minun lapsuudessani käytettiin noita synninpäästön sanoja, vain silloin kun pyydettiin jotain rikkomusta syntiä anteeksi.

Mikä sitten on siunausta, jos nämä synninpäästön sanat eivät ole? Muistellaanpa, miten Iisak siunasi Jaakobia: 1 Moos. 28:3 Jumala, Kaikkivaltias, siunatkoon sinua ja tehköön sinut hedelmälliseksi ja jälkeläisesi monilukuisiksi, niin että sinusta saa alkunsa suuri kansa.

Vierailija
3794/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Soisin vl-liikkeen palaavan opissaan juurilleen ja siihen hengelliseen kirkkauteen, jota voi selvästi havaita Laestadiuksella."

Niinpä! Tuo on vapauttavaa ja ravitsevaa opetusta, täysin toista kuin nykyinen. Tällainen opetus kutsuu luokseen kun taas tämänkin palstan vl-"opetus" antaa janoiselle ennemminkin hiekkaa kurkkuun.

Vierailija
3795/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hyviä Raamatunkohtia ja kaikista on puhuttu monessa eri kohdassa Raamattua. Miten sinä nämä aiheet tulkitset?

1. Armo vs teot

2. Miten ihminen pelastuu?

3. Kaste

Mitämitä? Eihän vl tulkitse Raamatun sanaa vaan uskoo sen sellaisenaan?

Vierailija
3796/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälailla se "väli-ihminen" syntien anteeksiantamiseksi (sikäli kuin sellaista tarvitaan) puhuu siellä Raamatun lehdillä (tai esim virren sanoissa tms) kuin kasvotusten. Jos haluan sinun tietävän jonkun tärkeän asian, voin kertoa sen sinulle puhuen tai kirjoittaen (tai laulaen jne) Lopputulos on sama. Saat tietää asian. En käsitä miten tämänkin yksinkertaisen voi kääntää niin mutkalle.

Vierailija
3797/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut sivusta. Mutta nyt on pakko avautua: on teillä vastapuolen kristityillä kyllä tosi paljo rumempi kielenkäyttö. Ei siitä lähimmäisenrakkaus paista eikä kutsu ainakaan teijän alapeukuttajien joukkoon. Omalla nimellä ette ilkeis kirjottaa.

Vierailija
3798/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei ole epäselvää miksi moni tutkijakin erottaa nykyisin vanhoillislestadiolaisuuden srk-lestadiolaisuudesta. Huomattava muutos voidaan ajoittaa 1960-luvulle. Mutta hyvä kun näistä liikkeen sisälläkin keskustellaan, jospa se vapaus sieltä vielä löytyisi ja avautuisi kokonaisuudessaan.

Vierailija
3799/7592 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut sivusta. Mutta nyt on pakko avautua: on teillä vastapuolen kristityillä kyllä tosi paljo rumempi kielenkäyttö. Ei siitä lähimmäisenrakkaus paista eikä ku

Sivusta:-D

Vierailija
3800/7592 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mp siitä että onko teidän mielestä kohteliasta kysellä toiselta että onko hän raskaana? E&O uusimmalla videolla joku kysellyt ja E siihen vastannut että ei oo kohteliasta udella. Kommentoijan mielestä E oli aggressiivinen ja omahyväinen vastauksessaan, omasta mielestä E oli vastannut hyvin. Itselle on ollut aina täysin selvää ettei tuollaisia kysellä. Mieti jos toinen on juuri saanut vaikka keskenmenon tai kärsii lapsettomuudesta tai jostain muusta syystä raskaudesta kysyminen osuu arkaan paikkaan. Kommentoija oli perustellut kysymystään sillä, että he jakavat omaa elämäänsä YouTubessa niin täytyy varautua siihen että joku voi kysyä mitä vaan. Mutta vaikka kuin olisi esillä julkisuudessa, se ei tarkoita että toiselle voi heitellä ihan mitä tahansa. 

Ketju on lukittu.